Αστυνομικοί και διαδηλωτές συγκρούστηκαν στις οδός Μπενάκη και Βαλτετσίου στα Εξάρχεια ενώ μπήκαν και φωτιές σε κάδους. Υπενθυμίζεται ότι και το πρωί επικράτησε ένταση στην πλατεία Εξαρχείων, καθώς κάτοικοι διαμαρτυρήθηκαν για τις ενέργειες από μηχανήματα του υπουργείου Υποδομών, με αφορμή την εκ νέου έναρξη των έργων για την κατασκευή του σταθμού Μετρό της περιοχής.
Κόβουν τα δέντρα της πλατείας Εξαρχείων. Κάτοικοι αντιδρούν έντονα. Η πλατεία έχει περικυκλωθεί από ΜΑΤ. Πόσα ματ χρειάζονται για να κόψουν δέντρα που στέκονται δεκαετίες…. pic.twitter.com/bfMXm4Z3Zq
— U (@kinimatini) November 6, 2023
Στο μεταξύ, η ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΜΕΤΡΟ Α.Ε., απαντώντας σε όσα βλέπουν το φως της δημοσιότητας μετά την έναρξη των εργασιών στο Σταθμό «ΕΞΑΡΧΕΙΑ», για τη νέα γραμμή Γραμμή 4 του Μετρό της Αθήνας (τμήμα Α’ – Άλσος Βεΐκου – Γουδή) επισημαίνει ότι τα δέντρα δεν κόβονται αλλά κλαδεύονται και πως θα μεταφυτευτούν σε χώρους πλησίον της πλατείας Εξαρχείων, όπως προβλέπει το Μνημόνιο συνεργασίας μεταξύ του υπουργείου Υποδομών, του Δήμου Αθηναίων, της Ελληνικό Μετρό Α.Ε. και της Ανάπλασης Α.Ε.
Επιπροσθέτως, θα φυτευτούν 2.000 νέα δένδρα σε θέσεις που θα υποδείξει ο Δήμος Αθηναίων, επιπλέον αυτών που η ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΜΕΤΡΟ Α.Ε. έχει υποχρέωση να φυτεύσει.
Τέλος, η εταιρεία καταλήγει λέγοντας πως η διαδικασία δημόσιας διαβούλευσης για το έργο κράτησε ιδιαίτερα μακρύ χρονικό διάστημα (8 μήνες) και ότι «κατά το διάστημα της δημόσιας διαβούλευσης δεν υποβλήθηκε στο πλαίσιο αυτής οποιαδήποτε αντίρρηση για την κατασκευή του σταθμού στην πλατεία Εξαρχείων».
Η ανακοίνωση της ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΜΕΤΡΟ Α.Ε.
Σε απάντηση των όσων βλέπουν το φως της δημοσιότητας μετά την έναρξη των εργασιών στο Σταθμό «ΕΞΑΡΧΕΙΑ», η ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΜΕΤΡΟ Α.Ε. ενημερώνει ότι στην παρούσα φάση κλαδεύεται περίπου το 90% των δέντρων που βρίσκονται εντός της υφιστάμενης εργοταξιακής περίφραξης, προκειμένου να μεταφυτευθούν προσωρινά, σύμφωνα με τις προβλέψεις της ΑΕΠΟ και τις υποδείξεις και την εποπτεία της Διεύθυνσης Πρασίνου του Δήμου Αθηναίων στο φυτώριο του Δήμου Αθηναίων.
Στην παρούσα φάση κλαδεύεται περίπου το 90% των δέντρων που βρίσκονται εντός της υφιστάμενης εργοταξιακής περίφραξης, προκειμένου να μεταφυτευθούν προσωρινά σύμφωνα με τις προβλέψεις της ΑΕΠΟ και τις υποδείξεις και την εποπτεία της Διεύθυνσης Πρασίνου του Δήμου Αθηναίων στο φυτώριο του Δήμου Αθηναίων.
Εν συνεχεία τα δέντρα αυτά, αφού δεχθούν τις κατάλληλες καλλιεργητικές φροντίδες, θα μεταφυτευθούν από την Εταιρεία Ανάπλασης Α.Ε. σε χώρους πρασίνου πλησίον της εν λόγω πλατείας, σύμφωνα με τις προβλέψεις του Μνημονίου Συνεργασίας μεταξύ του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, του Δήμου Αθηναίων, της ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΜΕΤΡΟ Α.Ε. και της Ανάπλασης Α.Ε.
Επιπροσθέτως, σύμφωνα με το Μνημόνιο Συνεργασίας μεταξύ ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΜΕΤΡΟ Α.Ε., Δήμου Αθηναίων και της εταιρείας ΑΝΑΠΛΑΣΗ Α.Ε., πρόκειται για πρώτη φορά στην κατασκευή έργων Μετρό στην Ελλάδα, κατά την αρχική φάση έναρξης των εργασιών να φυτευτούν 2.000 νέα δένδρα σε θέσεις που θα υποδείξει ο Δήμος Αθηναίων, επιπλέον αυτών που η ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΜΕΤΡΟ Α.Ε. έχει υποχρέωση να φυτεύσει σύμφωνα με την εγκεκριμένη περιβαλλοντική αδειοδότηση του έργου στο πλαίσιο αποκατάστασης της Πλατείας για τη διατήρηση του ισοζυγίου.
Όσον αφορά την προστασία του περιβάλλοντος, το Μετρό αποτελεί το πιο φιλικό μέσο μεταφοράς για το περιβάλλον σε μεγαλουπόλεις. Όταν θα λειτουργήσει, θα εξυπηρετούνται 340.000 επιβάτες ημερησίως, 53.000 λιγότερα αυτοκίνητα την ημέρα θα κυκλοφορούν στους δρόμους, 17.000 λιγότεροι τόνοι διοξειδίου του άνθρακα ετησίως θα εκλύονται στην ατμόσφαιρα, 1.216 MWh ενέργειας θα εξοικονομούνται καθημερινά.
Η ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΜΕΤΡΟ Α.Ε. κατά τη σύνταξη των μελετών για τη δημοπράτηση των έργων που αφορούν τα επίπεδα οδού, δηλαδή τις αναπλάσεις των πλατειών, εντάσσει τις κατασκευές (είσοδο, ανελκυστήρα, φρέατα αερισμού, κλίμακες κ.λπ.) στην αρχική φιλοσοφία των πλατειών, με γνώμονα τον τοπιακό σχεδιασμό, διατηρώντας τα κυρίαρχα στοιχεία τους, όπως παιδικές χαρές, σιντριβάνια, αγάλματα/προτομές και βεβαίως το πράσινο, αναβαθμίζοντας ταυτόχρονα και εκσυγχρονίζοντας το σύνολο του εξοπλισμού. Σέβεται δηλαδή τον αρχικό σχεδιασμό και τον εμπλουτίζει με τις απαιτήσεις και τα νέα δεδομένα της υπόγειας παρουσίας σταθμού μετρό. Για την πλατεία Εξαρχείων οι απολήξεις αυτές καταλαμβάνουν αρκετά λιγότερο από το 10% της επιφάνειας της πλατείας.
Συγκεκριμένα, στο σταθμό «Εξάρχεια» η επιφάνεια των εγκαταστάσεων Μετρό (σκάλες, ασανσέρ, φρεάτια εξαερισμού κ.λπ.) θα είναι 243,00 μ2 από τα 2.984 μ2 της πλατείας.
Να τονίσουμε ότι η διαδικασία δημόσιας διαβούλευσης για το έργο κράτησε ιδιαίτερα μακρύ χρονικό διάστημα (8 μήνες), από 02.02.2017 έως 06.10.2017, και ότι κατά το διάστημα της δημόσιας διαβούλευσης δεν υποβλήθηκε στο πλαίσιο αυτής οποιαδήποτε αντίρρηση για την κατασκευή του σταθμού στην πλατεία Εξαρχείων».
Και απόψε κάτοικοι των Εξαρχείων έκαναν συλλαλητήριο με πορεία κατά «των εργασιών κοπής δέντρων».
Χάρης Δούκας: Να διασφαλιστεί ότι θα αντικαθίσταται κάθε δέντρο
Από την πλευρά του, ο νεοεκλεγείς δήμαρχος Αθηναίων Χάρης Δούκας επιμένει λέγοντας πως «δεν μπορεί ένα φιλολαϊκό και φιλοπεριβαλλοντικό έργο, όπως είναι το Μετρό, να συνδέεται με την καταστροφή πρασίνου».
Ο κ. Δούκας σε δηλώσεις του στην ΕΡΤ, αναφορικά με τα δέντρα που απομακρύνονται από την πλατεία Εξαρχείων, όπου κατασκευάζεται ο νέος σταθμός του Μετρό, ανέφερε ακόμη πως «καλώ όλους τους αρμόδιους φορείς να διασφαλίσουν πως κάθε δέντρο που χάνεται στην πλατεία Εξαρχείων αντικαθίσταται άμεσα στην περιοχή. Αυτή είναι και η δέσμευσή μου από την 1η Ιανουαρίου που αναλαμβάνω». Νωρίτερα, ο κ. Δούκας σε ανάρτησή του στο twitter έγραψε για το θέμα: «Κανένα χαμένο δέντρο στην Αθήνα. Άλλο ένα τετελεσμένο της απερχόμενης δημοτικής αρχής. Από το πρωί κόβονται δέντρα στην πλατεία Εξαρχείων. Η θέση μας είναι ξεκάθαρη. Κανένα χαμένο δέντρο και διαβούλευση ακόμα και τώρα, την ύστατη στιγμή. Δεν είναι δυνατόν ένα περιβαλλοντικό και φιλολαϊκό έργο όπως το Μετρό να αποτελεί αντικείμενο οξυμένης αντιπαράθεσης. Καλούμε την ανάδοχη εταιρεία να σταματήσει αμέσως τις εργασίες κοπής και να παρουσιάσει το ολοκληρωμένο σχέδιο για τις μεταφυτεύσεις των δέντρων και τη βιωσιμότητά τους. Κάθε δέντρο που κόβεται αφαιρεί ανάσες ζωής. Η ανθρώπινη ζωή είναι πάνω από κάθε κατασκευή, όσο σημαντική και αν είναι αυτή».
Την ίδια ώρα επίθεση στον Χάρη Δούκα εξαπέλυσε νωρίτερα ο υπουργός Εργασίας Άδωνις Γεωργιάδης, ο οποίος ανέφερε ότι «δεν είναι μακριά η εποχή που οι Αθηναίοι θα κλάψουν με μαύρο δάκρυ για την επιλογή τους».
Ειδήσεις σήμερα
Κώστας Σημίτης: Προσπάθησα και προσπαθώ να συμβάλω στην εξέλιξη της κοινωνίας
Κώστας Καραμανλής για Μαριέττα Γιαννάκου: Δεν ενέδιδε ποτέ και συχνά το πλήρωνε