«Η μεγαλύτερη διαφοροποίηση είναι η μείωση της εστίασης (ένα μεγάλο ποσοστό ήδη και πριν από το κλείσιμο της εστίασης δεν την επέλεγε), ενώ φαίνεται ότι, πέρα από την κατανάλωση τροφίμων σε εστιατόρια καθήμενοι, αναμένεται να επηρεαστούν και κατ’ οίκον παράδοση-κατανάλωση, αλλά και η παραλαβή take away από το κατάστημα», σημειώνει στην έρευνά του το ΙΕΛΚΑ.
Αντίθετα, φαίνεται ότι αυξάνονται σημαντικά τρεις συνήθειες των καταναλωτών:
- Η μαγειρική στο σπίτι, καθώς και η παρασκευή γλυκών και καφέ.
- Η γενικότερη φροντίδα του σπιτιού, όπως καθαρισμός, επισκευές, κηπουρική κ.λπ.
- Η χρήση των social media.
Μικρότερη αύξηση αναμένεται να παρουσιάσουν οι αθλητικές δραστηριότητες και ο χρόνος στην τηλεόραση.
Ωστόσο, την ίδια ώρα, οι αγοραστικές και καταναλωτικές συνήθειες δεν συνοδεύονται από αντίστοιχη αύξηση της δαπάνης για τα νοικοκυριά, είτε γιατί σε κάποια είδη η δαπάνη είναι ήδη επαρκώς υψηλή είτε λόγω οικονομικών δυνατοτήτων.
Σύμφωνα με το ΙΕΛΚΑ, οι καταναλωτές εκτιμούν ότι δεν θα επηρεαστούν καθόλου οι δαπάνες σε τρόφιμα, ενώ θα μειωθούν σε ένα μικρό βαθμό οι συνολικές δαπάνες τους σε αγορές από το σούπερ μάρκετ.
Μαρκόπουλο: Βίντεο ντοκουμέντο από τις κινήσεις των δραστών λίγο πριν τη δολοφονία του 5χρονου
«Εκτιμάται επομένως ότι δεν υπάρχουν περιθώρια για άλλη αύξηση αυτής της δαπάνης, η οποία παρέμενε άλλωστε ήδη αυξημένη, ενώ καταγράφεται και η κόπωση του αγοραστικού κοινού. Βιταμίνες και συμπληρώματα διατροφής αναμένεται επίσης να μην επηρεαστούν από τις εξελίξεις», σημειώνει το Ινστιτούτο.
Με αυξητική τάση όμως φαίνεται ότι θα κινηθούν τα προϊόντα για την προστασία των καταναλωτών όπως μάσκες, αντισηπτικά, γάντια κ.λπ., καθώς η αναμενόμενη διατήρηση των μέτρων προστασίας, αλλά και η έξαρση της πανδημίας φαίνεται ότι προκαλούν ανησυχία στους καταναλωτές. Ανοδικά αναμένεται να κινηθούν και τα είδη οικιακής φροντίδας, λόγω του μεγαλύτερου χρόνου παραμονής στο σπίτι.
«Αντίθετα, πτωτικά αναμένεται να κινηθεί η δαπάνη σε είδη ζαχαροπλαστείου, λόγω της υιοθέτησης των μέτρων social distancing (σημειώνεται ότι ακολουθεί η περίοδος των εορτών), αλλά και τα είδη προσωπικής περιποίησης για τους ίδιους λόγους.
Η κατανάλωση έτοιμου φαγητού και καφέ επίσης φαίνεται ότι θα παρουσιάσει κάμψη, κάτι που οφείλεται στην παραμονή στο σπίτι, στην τηλεργασία, αλλά και στο γενικότερο καταναλωτικό κλίμα», καταλήγει το ΙΕΛΚΑ.
Από την έντυπη έκδοση