1 Ενέργεια
Από τον κλάδο της ενέργειας οι καταγγελίες που έχουν καταγραφεί σχετίζονται -μεταξύ άλλων- με τα εξής:
– Διακοπή ρεύματος χωρίς λόγο
– Μη έκδοση εκκαθαριστικών λογαριασμών σε τακτική βάση
– Λανθασμένη ή μη τακτική καταμέτρηση
– Πιέσεις προς τους καταναλωτές μέσω εισπρακτικών εταιριών για διακοπή του ηλεκτρικού ρεύματος, εάν έχουν ανεξόφλητους λογαριασμούς που αδυνατούν να πληρώσουν – ακόμα και μικρά ποσά.
Παράδειγμα
«Ο λογαριασμός μου έχει απαράδεκτα υπέρογκο ποσό και δεν συνάδει με την κατανάλωση. Από 9.10.23 έχουμε κλείσει το ρεύμα στο σπίτι στο νησί. Ο σύζυγός μου (άνεργος), εγώ και τα 2 παιδιά μας ζούμε το χειμώνα χωρίς έσοδα (έχουμε κατάστημα τουριστικό που λειτουργεί το καλοκαίρι), με αποτέλεσμα να μας είναι αδύνατον να εξοφλήσουμε τον συγκεκριμένο λογαριασμό, και μάλιστα χωρίς να έχουμε χρησιμοποιήσει ούτε μία κιλοβατώρα. Μέχρι τώρα πληρώναμε κάθε μήνα όλες τις παροχές μας, συνολικά τέσσερις. Ο μετρητής από εκείνη τη μέρα γράφει 62775. Περιμένουμε τη διόρθωση της χρέωσης, χωρίς φυσικά προσαυξήσεις, δεν θα χρεωθούμε εμείς τα δικά τους λάθη!».
Πανικός στη Χαλκίδα: Αστικό λεωφορείο τυλίχθηκε στις φλόγες - Καλά στην υγεία τους οι επιβάτες
2 Ακρίβεια
Πλήθος καταγγελιών αφορά σε υπέρογκες αυξήσεις σε προϊόντα και υπηρεσίες, σε παραπλανητικές, παράνομες και αθέμιτες εμπορικές πρακτικές (π.χ. προσφορά προϊόντος συσκευασία 1+1 ή 2+1 χωρίς να βρίσκεται στο ράφι η μονή συσκευασία του προϊόντος για σύγκριση τιμής), σε μείωση της ποσότητας του προϊόντος και αύξηση της τιμής, αλλά και σε συνεχείς ανατιμήσεις, στη δυσκολία των καταναλωτών να εξασφαλίσουν ακόμη και τα βασικά είδη πρώτης ανάγκης κ.ά.
3 Τράπεζες και funds
Στο «μέτωπο» των τραπεζών οι καταγγελίες σχετίζονται με αυξημένες δόσεις στα στεγαστικά δάνεια λόγω της αύξησης των επιτοκίων με αποτέλεσμα πολλοί συνεπείς δανειολήπτες να μην μπορούν να ανταποκριθούν σε καταχρηστικές και υψηλές χρεώσεις στις τραπεζικές συναλλαγές κ.ά.
Παράδειγμα
«Την προηγούμενη εβδομάδα μου έστειλε μήνυμα η τράπεζα (πρόκειται για αγορά αυτοκινήτου) ότι πρέπει να πληρώσω το ποσό των 732 ευρώ στις 6 Μαρτίου. Πήγα στην τράπεζα να ρωτήσω τι είναι αυτό το ποσό. Μου είπε ο υπάλληλος ότι τα 402 ευρώ είναι η δόση. Του λέω τα άλλα 330 ευρώ τι είναι; Υπάρχει περίπτωση να είναι έξοδα φακέλου; Μου είπε “όχι”. Επικοινωνώ με τα κεντρικά της τράπεζας και η υπάλληλος μου είπε ότι 50 ευρώ είναι τα έξοδα φακέλου, της λέω “και τα υπόλοιπα 280 ευρώ;”. Μου απάντησε μεσιτεία προς την εταιρία. Μπορείτε να μου πείτε αν είναι νόμιμο αυτό;».
4 Τηλεπικοινωνίες
Στο πεδίο των τηλεπικοινωνιών υπήρξαν καταγγελίες αναφορικά με χαμηλές ταχύτητες στο Διαδίκτυο, μη παροχή ή καθυστέρηση στην παροχή της υπηρεσίας, μη απόδοση συμφωνηθείσας προσφοράς, σε θέματα περιαγωγής κινητής τηλεφωνίας, σε ελλιπή ενημέρωση των καταναλωτών κατά τη σύναψη της σύμβασης και στη μη αποστολή αντίγραφου συμβολαίου σε εξ αποστάσεως συμβάσεις κ.λπ.
Παράδειγμα
«Εχω ενημερώσει τον πάροχο κινητής επανειλημμένως λόγω των συχνών διακοπών και τεχνικών προβλημάτων που αντιμετωπίζω. Πράγματι τεχνικό συνεργείο επισκέφθηκε την οικία μου και διαπίστωσε τα εν λόγω προβλήματα. Λόγω του ότι το πρόβλημα συνεχιζόταν προέβην σε αλλαγή παρόχου κινητής τηλεφωνίας. Ως εκ τούτου το μεγαλύτερο μέρος των ποσών που η εταιρία αιτείται στις εξώδικες δηλώσεις της μέσω του δικηγορικού γραφείου … αφορά ακυρωτικά τέλη για συμβάσεις που δεν έχουν ανανεωθεί και εντέλει δεν αναγνωρίζει. Συγκεκριμένα, αιτούμαι τη διαγραφή των τελών, συνολικού ποσού 642,83 ευρώ!!».
5 Εισπρακτικές εταιρίες
Σε σχέση με τις εισπρακτικές εταιρίες καταγράφηκαν καταγγελίες για συνεχείς οχλήσεις και μη τήρηση της νομοθεσίας από Εταιρίες Διαχείρισης Απαιτήσεων και δικηγορικές εταιρίες.
Παράδειγμα
«Θα ήθελα να μάθω αν υπάρχει κάποιο μέσο προστασίας από εισπρακτικές. Συγκεκριμένα με καλούν αλλεπάλληλες φορές μέσα στη μέρα, κάθε μέρα, ενώ ενοχλούν και το πατρικό μου, χωρίς να υπάρχει κάποια επίσημη ενημέρωση από την τράπεζα φυσικά. Να σημειωθεί πως αποδεδειγμένα προσπαθώ να αποπληρώνω σταδιακά το πιστωτικό χρέος μου».
6 Μη τήρηση ακατάσχετου
Αρκετές είναι οι καταγγελίες που αφορούν σε αυθαίρετες και μη νόμιμες παρακρατήσεις από τράπεζες και το Δημόσιο.
Παράδειγμα
«Μου κατασχέθηκε από τον Δήμο … η σύνταξή μου, ποσό 930 ευρώ. Ηταν δηλωμένος και στην ΑΑΔΕ και στην τράπεζα ως ακατάσχετος».
7 Τραπεζικές απάτες
Πλήθος καταγγελιών που καταγράφηκαν ήταν για ηλεκτρονικές απάτες, στις οποίες οι τράπεζες δεν δέχονται να επιστρέψουν τα ποσά που έχουν παρανόμως αφαιρεθεί από τον τραπεζικό λογαριασμό των πελατών τους μέσω της μεθόδου phishing, καθότι εναποθέτουν τη συνολική ευθύνη στον πελάτη τους.
8 Διαδικτυακές αγορές
Αρκετές καταγγελίες σχετίζονται με το ηλεκτρονικό εμπόριο και συγκεκριμένα με ιστοσελίδες-«μαϊμού», με ελαττωματικές συσκευές, με την άρνηση των προμηθευτών για αντικατάσταση ή επισκευή προϊόντων και τη μη τήρηση της νομοθεσίας για την εγγύηση, καθώς και με την ελλιπή ενημέρωση των καταναλωτών για τα δικαιώματά τους (π.χ. δικαίωμα υπαναχώρησης) στις πωλήσεις εξ αποστάσεως.
Παράδειγμα
«Καλημέρα. Είχα παραγγείλει μπότες από site-“μαϊμού”. Μου στείλανε διαφορετικές μπότες-“μαϊμού” και δυστυχώς πλήρωσα 75 ευρώ αντικαταβολή. Τα έλαβα μέσω ACS. Από την ACS μου εξήγησαν ότι δεν μπορούν να κάνουν κάτι, γιατί το δέμα αποστέλλεται από τη Βουλγαρία. Τι μπορώ να κάνω;».
9 Ινστιτούτα αισθητικής
Το τελευταίο χρονικό διάστημα πληθαίνουν οι καταγγελίες από καταναλωτές αναφορικά με Κέντρα Αδυνατίσματος και Αισθητικής για αθέμιτη εμπορική πρακτική και μη τήρηση της νομοθεσίας.
Υπάρχουν αναφορές για επιθετικό-παραπλανητικό τρόπο προσέγγισης των καταναλωτών μέσω διαφήμισης στο δρόμο (δωρεάν κουπόνια) ή τα social media, οι οποίοι στην πλειονότητά τους είναι ευάλωτοι, με προβλήματα υγείας. Με το πρόσχημα ότι έχουν κερδίσει κάποιο πρόγραμμα δωρεάν, τους προσεγγίζουν και στη συνέχεια τους πείθουν να συναινέσουν στην αγορά επιπρόσθετων προγραμμάτων, αποσπώντας τους μεγάλα χρηματικά ποσά. Μάλιστα. κάποιοι καταναλωτές έχουν καταγγείλει ότι τους ασκήθηκε πίεση να προκαταβάλουν υψηλό ποσό που δεν αντιστοιχεί στο κόστος του προϊόντος/υπηρεσίας.
Παράδειγμα
«Αντιλαμβανόμενη την προχειρότητα με την οποία με αντιμετώπιζαν οι υπάλληλοι της επιχείρησης αλλά και την αποτυχία της θεραπείας που δέχτηκε ο σύζυγός μου χωρίς κανένα αποτέλεσμα για την αντιμετώπιση της τριχόπτωσης, συνολικής αξίας 1.300 ευρώ, όπως του είχαν υποσχεθεί, αρνήθηκα να προχωρήσω σε οποιαδήποτε άλλη θεραπεία. Ως εκ τούτου, δήλωσα στην υπάλληλο ότι δεν επιθυμώ να προχωρήσω στις θεραπείες που λόγω ψυχολογικής πίεσης με ανάγκασαν να δεχθώ, κατά τη διάρκεια του “δωρεάν” μασάζ που μου υποσχέθηκαν. Η εταιρία αρνήθηκε την επιστροφή των χρημάτων και η αντίδρασή της ήταν απαράδεκτη, καθ’ ότι μου παρουσίασαν την όλη συνεδρία ως προσωπική και φιλική προσφορά από την εταιρία προς εμένα με την πρόθεση να μου δημιουργήσουν ενοχές».
10 Ασφαλιστικές εταιρίες
Καταγγελίες από ασφαλισμένους υπάρχουν και κατά ασφαλιστικών εταιριών για υπέρογκες αυξήσεις των ασφαλίστρων στα μακροχρόνια συμβόλαια υγείας. Οι ασφαλιστικές εταιρίες προχωρούν σε αναπροσαρμογή των ασφαλίστρων χωρίς προηγούμενη ενημέρωση των ασφαλισμένων κατά παράβαση της νομοθεσίας.
Σε γενικές γραμμές, όπως αναφέρουν από την ΕΚΠΟΙΖΩ, τα κριτήρια αναπροσαρμογής των ασφαλίστρων που αναφέρονται στα ασφαλιστήρια συμβόλαια είναι ασαφή, αόριστα, δεν συνάδουν με την ισχύουσα νομοθεσία και καθιστούν το ποσό των ασφαλίστρων μη προβλέψιμο για τον αντισυμβαλλόμενο ασφαλισμένο και κατ’ επέκταση συνιστούν καταχρηστικό όρο της σύμβασης και αθέμιτη εμπορική πρακτική.
Παράδειγμα
«Διαμαρτύρομαι για την κατά 38% αύξηση των ασφαλίστρων κατά το χρονικό διάστημα 2017-2023, καθώς και για την κατά 67% αύξηση του απαλλασσόμενου ποσού (από 1.500 στα 2.500 ευρώ) στο συμβόλαιό μου».