Στο Τριμελές Πλημμελειοδικείο της Αθήνας για την υπόθεση της φωτιάς στο Μάτι στις 23 Ιουλίου 2018, ήταν η ώρα του πρώην διοικητή του ΕΣΚΕ και κατηγορούμενου στην υπόθεση, Ιωάννη Φωστιέρη, ο οποίος δεν εκπροσωπείται από συνήγορο, να υποβάλλει ερωτήσεις στον μάρτυρα.
Ο πραγματογνώμονας, Δημήτρης Λιότσιος επανέλαβε μετ’ επιτάσεως και κατά τη διάρκεια της σημερινής (σ.σ. 27.03.2023) συνεδρίασης πως το ΕΣΚΕ (συντονιστικό της πυροσβεστικής) ενημερώθηκε εγκαίρως από τον πρώτο επικεφαλής της φωτιάς για την επικινδυνότητά της και είχε το περιθώριο προκειμένου να δράσει για να αποτρέψει τα όσα δραματικά συνέβησαν στη συνέχεια.
«Ο πρώτος επικεφαλής της φωτιάς ενημέρωσε άμεσα το ΕΣΚΕ για την πορεία και επικινδυνότητας της φωτιάς και μέσω τηλεφωνημάτων και μέσω ασυρμάτου. Όλοι ήταν ενήμεροι για τα πάντα και αποδεικνύεται και από έγγραφα», τόνισε ο πραγματογνώμονας, απαντώντας σε ερωτήσεις του κ. Φωστιέρη.
Ο επιπυραγός του Πυροσβεστικού Σώματος ξεκαθάρισε πως εκείνη την ημέρα υπήρξαν μία σειρά από ενέργειες που δεν έγιναν και οδήγησαν στο να προχωράει ανεξέλεγκτη η φωτιά και να έχουμε το τραγικό αποτέλεσμα των 104 νεκρών, τονίζοντας πως οι επικεφαλής της φωτιάς εκλιπαρούσαν για επίγειες και εναέριες δυνάμεις.
«Από τις 16:41 έως 18:05 για περίπου μιάμιση ώρα, η φωτιά διανύει μία απόσταση 2,5 χιλιομέτρων. Μετά αφού διέσχισε η φωτιά τη λεωφόρο Μαραθώνος έγινε πιο δύσκολη η κατάσβεσή της», τόνισε ο μάρτυρας με τον κατηγορούμενο, πρώην διοικητή του Πυροσβεστικού Σταθμού Νέας Μάκρης να παρεμβαίνει εκείνη τη στιγμή και να λέει:
«Από το αερούμενο χώμα δεν μπορούσαμε να δούμε κ. πρόεδρε».
Ο κ. Λιότσιος αναφέρθηκε σε μία σειρά λάθη και παραλείψεις που έγιναν εκείνη την ημέρα όπως η απουσία των επίγειων πυροσβεστικών δυνάμεων, μη άμεση ανταπόκριση των εναέριων δυνάμεων, η μη αποστολή ενισχύσεων παρά τις εκκλήσεις των επικεφαλής της φωτιάς, η μη έγκαιρη θέση σε γενική επιφυλακή του κρατικού μηχανισμού. Ωστόσο ο μάρτυρας στάθηκε ιδιαίτερα στη μη αποστολή των εναέριων μέσων, πλην ενός, τα οποία δεν έφτασαν μέχρι 18:10 και 18:20. «Αυτά θα μπορούσαν να έχουν περιορίσει την πυρκαγιά», τόνισε ο κ. Λιότσιος.
Δίκη για Μάτι: Περί αυθαιρέτων
Ο δικαστικός πραγματογνώμονας κατέρριψε και το «μύθο» περί αυθαιρέτων κατασκευών και πολεοδομικών θεμάτων στην περιοχή του Ματιού, απαντώντας σε σχετική ερώτηση του κ. Φωστιέρη, τονίζοντας:
«Μόνο δύσκολο σημείο είναι η περιοχή στο Κόκκινο Λιμανάκι. Όλη η άλλη περιοχή είναι ευθεία, υπάρχουν προσβάσεις και δρόμοι. Δεν έχει κάποιο ιδιαίτερο πολεοδομικό πρόβλημα η περιοχή , δρόμοι υπάρχουν, επιμήκη οικόπεδα, προσβάσεις. Αν το λέμε για αυτό για το Μάτι, για την Κινέτα τι να πούμε; Και παρ’ όλα αυτά στην Κινέτα δεν έγινε τίποτα. Υπήρχε το αναγκαίο δίκτυο διαφυγής και ο χρόνος για την απομάκρυνση των κατοίκων».
Τροχαίο δυστύχημα στην Ξάνθη: Δύο γυναίκες νεκρές και μία τραυματισμένη μετά από σύγκρουση
Σε κάθε περίπτωση, ο κ. Λιότσιος, συναισθηματικά φορτισμένος, ξεκαθάρισε πως δεν μπορεί να λέγεται ότι το Πυροσβεστικό Σώμα δεν μπορούσε να κάνει κάτι, αναφέροντας:
«Πολλοί συνάδελφοί μας έχουν θυσιαστεί γι’ αυτό τον σκοπό. Δεν υπάρχει πουθενά γραμμένο ότι δεν κάνουμε κάτι. Πόσοι συνάδελφοί μας έχουν χαθεί για να σώσουν μία ζωή; Το μνημείο πεσόντων είναι γεμάτο. Προσβάλλουμε αυτούς όταν λέμε ότι δε γινόταν κάτι».
Δίκη για Μάτι: Για εναέρια επιτήρηση
Στο επίκεντρο των ερωτήσεων που υπέβαλε στο μάρτυρα ο πρώην διοικητής του ΕΣΚΕ ήταν και το ζήτημα της εναέριας επιτήρησης η οποία ως γνωστόν πραγματοποιήθηκε από αεροσκάφη αερολέσχης καθώς το αίτημα από το ΕΣΚΕ δεν έφυγε εγκαίρως το πρωινό της 23ής Ιουλίου, όπως έχει καταθέσει ο πραγματογνώμονας.
Δ. Λιότσιος: Προσπάθησε κάποιος και δεν επιτήρησε; Ή απέτυχε στην προσπάθεια;
Ι. Φωστιέρης: Τα αεροσκάφη είναι για καταστολή και όχι για επιτήρηση.
Δ. Λιότσιος: Το σχέδιο δασών λέει άλλα!
Ι. Φωστιέρης: Το σχέδιο δασών που έχετε συνυπογράψει αναφέρεται για την Αττική, λέτε για Αττική ή όλη την Ελλάδα;
Δ. Λιότσιος: Για Αττική.
Ι. Φωστιέρης: Έχουμε τρία εναέρια μέσα (σιελ).
Δ. Λιότσιος: Γιατί λέτε για τρία μέσα; Έχουμε τόσα που θα μπορούσαν να έχουν χρησιμοποιηθεί για επιτήρηση.
Πρόεδρος: Εσείς λέτε ότι ένα από τα ελικόπτερα (πχ καναντέρ) θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν για επιτήρηση;
Δ. Λιότσιος: Σωστά!
Ι. Φωστιέρης: Αυτό είναι λάθος!
Δ. Λιότσιος: Εντάξει, θα αξιολογηθεί από το δικαστήριο αυτό!
(…)
Ι. Φωστιέρης: Με τα δεδομένα του κ. Λιότσιου έχουμε φύγει εκτός πραγματικότητας…Έχουμε μία φωτιά και μας διέπουν κανόνες και νόμοι. Δεν κάνουμε ό,τι θέλουμε!
Δ. Λιότσιος: Παντού υπάρχουν νόμοι! Αλλά κάποια πράγματα γίνονται καθ´ υπέρβαση.
Ι. Φωστιέρης: Τα εναέρια μέσα δεν είναι μοτοσυκλέτες. Αμερικανική ταινία το έχουμε κάνει το ένδικο συμβάν. Απαιτούνται 45- 55 λεπτά για επανεξυπηρέτηση και 20 λεπτά προκειμένου να δοθεί εντολή για να σηκωθεί.
Δ. Λιότσιος: Υπήρχαν επιλογές για μεταστάθμευση ελικοπτέρων εκτός Αττικής.
Ι. Φωστιέρης: Να πείτε σε ποια αεροδρόμια μπορούμε να πάμε τα εναέρια μέσα εκτός Αττικής;
Δ. Λιότσιος: Σκύρος, Ανδραβίδα, όπου υπήρχε εκείνη την ημέρα βαθμός επικινδυνότητας 2.