Μάλιστα, όπως μεταδίδει το πρακτορείο Reuters, οι ελληνικές ναυτιλιακές εταιρείες έχουν λάβει επανειλημένες προειδοποιήσεις από τους Χούθι, μέσω mail, τα οποία άρχισαν να λαμβάνουν από τον περασμένο Μάιο.
«Μία ζεστή ανοιξιάτικη νύχτα στην Αθήνα, λίγο πριν από τα μεσάνυχτα, ένα υψηλόβαθμο στέλεχος ελληνικής ναυτιλιακής εταιρείας παρατήρησε ότι ένα ασυνήθιστο μήνυμα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου να είχε φτάσει στα εισερχόμενά του» αναφέρει το Reuters.
Το e-mail το οποίο εστάλη τόσο στο προσωπικό του ηλεκτρονικό ταχυδρομείο όσο και στο επαγγελματικό, προειδοποιούσε ότι ένα από τα πλοία της εταιρείας που ταξίδευε μέσω της Ερυθράς Θάλασσας κινδύνευε με επίθεση από τους Χούθι, που στηρίζονται από το Ιράν.
Σύμφωνα πάντα με το δημοσίευμα, το υπό ελληνικής διαχείρισης πλοίο είχε παραβιάσει την απαγόρευση διέλευσης των Χούθι, ελλιμενίζοντας σε ισραηλινό λιμάνι.
« Μια ζεστή ανοιξιάτικη νύχτα στην Αθήνα, λίγο πριν τα μεσάνυχτα, ανώτερο στέλεχος ελληνικής ναυτιλιακής εταιρείας παρατήρησε ότι ένα ασυνήθιστο email είχε φτάσει στα προσωπικά του εισερχόμενα.
Το μήνυμα, το οποίο στάλθηκε επίσης στην επαγγελματική διεύθυνση email του διευθυντή, προειδοποίησε ότι ένα από τα πλοία της εταιρείας που ταξίδευε μέσω της Ερυθράς Θάλασσας κινδύνευε να δεχθεί επίθεση από την πολιτοφυλακή Χούθι της Υεμένης που υποστηρίζεται από το Ιράν.
Το υπό ελληνική διαχείριση πλοίο είχε παραβιάσει την απαγόρευση διέλευσης που επιβλήθηκε από τους Χούθι ελλιμενίζοντας σε ένα ισραηλινό λιμάνι και θα «στοχοποιούνταν άμεσα από τις Ένοπλες Δυνάμεις της Υεμένης σε οποιαδήποτε περιοχή κρίνουν κατάλληλη», έγραφε το μήνυμα, γραμμένο στα αγγλικά και αναθεωρημένο από το Reuters.
«Φέρετε την ευθύνη και τις συνέπειες της συμπερίληψης του σκάφους στη λίστα απαγόρευσης», ανέφερε το μήνυμα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου, το οποίο υπογράφηκε από το Κέντρο Συντονισμού Ανθρωπιστικών Επιχειρήσεων (HOCC) που εδρεύει στην Υεμένη, ένα όργανο που ιδρύθηκε τον Φεβρουάριο για να συνδέει τις δυνάμεις των Χούτι και τις εμπορικές ναυτιλιακές εταιρείες. .
Οι Χούτι έχουν πραγματοποιήσει σχεδόν 100 επιθέσεις σε πλοία που διασχίζουν την Ερυθρά Θάλασσα από τον Νοέμβριο, ενεργώντας σε αλληλεγγύη με τους Παλαιστίνιους στον πόλεμο του Ισραήλ στη Γάζα που διαρκεί ένα χρόνο. Βύθισαν δύο πλοία, κατέλαβαν ένα άλλο και σκότωσαν τουλάχιστον τέσσερις ναυτικούς.
Το email, που ελήφθη στα τέλη Μαΐου, προειδοποιούσε για «κυρώσεις» για ολόκληρο τον στόλο της εταιρείας εάν το πλοίο συνεχίσει «να παραβιάζει τα κριτήρια απαγόρευσης και να εισέρχεται στα λιμάνια της σφετεριστικής ισραηλινής οντότητας».
Το στέλεχος και η εταιρεία αρνήθηκαν να κατονομαστούν για λόγους ασφαλείας.
Το προειδοποιητικό μήνυμα ήταν το πρώτο από δώδεκα όλο και πιο απειλητικά email που στάλθηκαν σε τουλάχιστον έξι ελληνικές ναυτιλιακές εταιρείες από τον Μάιο εν μέσω αυξανόμενης γεωπολιτικής έντασης στη Μέση Ανατολή, σύμφωνα με έξι πηγές του κλάδου με άμεση γνώση των email και δύο με έμμεση γνώση.
Από πέρυσι, οι Χούθι εκτοξεύουν πυραύλους, στέλνουν οπλισμένα drones και εκτοξεύουν βάρκες φορτωμένες με εκρηκτικά σε εμπορικά πλοία που έχουν δεσμούς με οντότητες του Ισραήλ, των ΗΠΑ και του Ηνωμένου Βασιλείου.
Η εκστρατεία ηλεκτρονικού ταχυδρομείου, η οποία δεν έχει αναφερθεί προηγουμένως, δείχνει ότι οι αντάρτες Χούθι ρίχνουν το δίχτυ τους ευρύτερα και στοχεύουν ελληνικά εμπορικά πλοία με ελάχιστη ή καθόλου σύνδεση με το Ισραήλ.
Οι απειλές επίσης, για πρώτη φορά τους τελευταίους μήνες, απευθύνθηκαν σε ολόκληρους στόλους, αυξάνοντας τους κινδύνους για τα σκάφη που εξακολουθούν να προσπαθούν να διασχίσουν την Ερυθρά Θάλασσα.
“Τα πλοία σας παραβίασαν την απόφαση των Ενόπλων Δυνάμεων της Υεμένης”, έγραφε ένα ξεχωριστό email που στάλθηκε τον Ιούνιο από έναν κυβερνητικό τομέα web της Υεμένης στην πρώτη εταιρεία εβδομάδες αργότερα και σε μια άλλη ελληνική ναυτιλιακή εταιρεία, η οποία επίσης αρνήθηκε να κατονομαστεί. “Ως εκ τούτου, θα επιβληθούν τιμωρίες σε όλα τα σκάφη της εταιρείας σας… Με εκτίμηση, Ναυτικό της Υεμένης.”
Η Υεμένη, η οποία βρίσκεται στην είσοδο της Ερυθράς Θάλασσας, έχει εμπλακεί σε χρόνια εμφυλίου πολέμου. Το 2014, οι Χούθι πήραν τον έλεγχο της πρωτεύουσας, Σαναά, και ανέτρεψαν τη διεθνώς αναγνωρισμένη κυβέρνηση. Τον Ιανουάριο, οι Ηνωμένες Πολιτείες επανέφεραν τους Χούτι στον κατάλογό τους με τις τρομοκρατικές ομάδες.
Σε επαφή με το Reuters, αξιωματούχοι των Χούθι αρνήθηκαν να επιβεβαιώσουν ότι είχαν στείλει τα email ή να παράσχουν οποιοδήποτε πρόσθετο σχόλιο, λέγοντας ότι πρόκειται για διαβαθμισμένες στρατιωτικές πληροφορίες.
Τα ελληνόκτητα πλοία, τα οποία αντιπροσωπεύουν έναν από τους μεγαλύτερους στόλους στον κόσμο, αποτελούν σχεδόν το 30% των επιθέσεων που πραγματοποιήθηκαν από τις δυνάμεις των Χούθι μέχρι τις αρχές Σεπτεμβρίου, σύμφωνα με στοιχεία της Lloyd’s List Intelligence που δεν διευκρίνισε εάν τα πλοία αυτά είχαν δεσμούς με το Ισραήλ όπως αναφέρει το Reuters. .
Τον Αύγουστο, η πολιτοφυλακή Χούθι – η οποία αποτελεί μέρος της συμμαχίας αντι-Ισραηλινών παράτυπων ενόπλων ομάδων του Άξονα Αντίστασης του Ιράν – επιτέθηκε στο δεξαμενόπλοιο Σουνίου αφήνοντάς το να φλέγεται για εβδομάδες πριν μπορέσει να ρυμουλκηθεί σε ασφαλέστερη περιοχή.
Τα χτυπήματα ώθησαν πολλά φορτία να ακολουθήσουν πολύ μεγαλύτερη διαδρομή γύρω από την Αφρική. Η κίνηση μέσω της διώρυγας του Σουέζ έχει μειωθεί από περίπου 2.000 διελεύσεις ανά μήνα πριν από τον Νοέμβριο του 2023 σε περίπου 800 τον Αύγουστο, όπως έδειξαν τα στοιχεία της Lloyd’s List Intelligence.
Οι εντάσεις στη Μέση Ανατολή έφτασαν σε νέα κορύφωση την Τρίτη, καθώς το Ιράν έπληξε το Ισραήλ με περισσότερους από 180 πυραύλους σε αντίποινα για τη δολοφονία ηγετών μαχητών στο Λίβανο, συμπεριλαμβανομένου του ηγέτη της Χεζμπολάχ, Χασάν Νασράλα, την Παρασκευή.
Η ναυτική δύναμη Aspides της Ευρωπαϊκής Ένωσης, η οποία έχει βοηθήσει περισσότερα από 200 πλοία να πλεύσουν με ασφάλεια στην Ερυθρά Θάλασσα, επιβεβαίωσε την εξέλιξη της τακτικής των Χούθι σε μια συνάντηση κεκλεισμένων των θυρών με ναυτιλιακές εταιρείες στις αρχές Σεπτεμβρίου, σύμφωνα με έγγραφο που εξέτασε το Reuters.
Στο έγγραφο, που μοιράστηκε με τις ναυτιλιακές εταιρείες, η Aspides δήλωσε ότι η απόφαση των Χούθι να επεκτείνουν τις προειδοποιήσεις σε ολόκληρους στόλους σηματοδοτεί την έναρξη της «τέταρτης φάσης» της στρατιωτικής εκστρατείας τους στην Ερυθρά Θάλασσα.
Η επιχειρήση προέτρεψε επίσης τους πλοιοκτήτες να απενεργοποιήσουν τους αναμεταδότες του Αυτόματου Συστήματος Αναγνώρισης (AIS), το οποίο δείχνει τη θέση ενός πλοίου και λειτουργεί ως βοήθημα πλοήγησης για τα κοντινά πλοία, λέγοντας ότι έπρεπε «να το κλείσουν ή να πυροβοληθούν».
Η Aspides δήλωσε ότι τα πυραυλικά πλήγματα των Χούθι είχαν ακρίβεια 75% όταν στόχευαν πλοία που λειτουργούσαν με το σύστημα εντοπισμού AIS ενεργοποιημένο. Αλλά το 96% των επιθέσεων αστοχούσε όταν το AIS ήταν απενεργοποιημένο, σύμφωνα με την ίδια ενημέρωση.
Τα mail των Χούθι ξεκίνησαν τον Φεβρουάριο με μηνύματα που στάλθηκαν σε εφοπλιστές, ασφαλιστικές εταιρείες και το κύριο ναυτεργατικό συνδικάτο από την HOCC.
Αυτά τα αρχικά mail δύο από τα οποία είδε το Reuters, προειδοποιούσαν τον κλάδο ότι οι Χούθι είχαν επιβάλει απαγόρευση ταξιδιού στην Ερυθρά Θάλασσα σε ορισμένα πλοία, αν και δεν προειδοποιούσαν ρητά τις εταιρείες για επικείμενη επίθεση.
Τα μηνύματα που εστάλησαν μετά τον Μάιο ήταν πιο απειλητικά.
Τουλάχιστον δύο ναυτιλιακές εταιρείες που διαχειρίζονται ελληνικά πλοία και έλαβαν απειλές μέσω mail αποφάσισαν να τερματίσουν τα εν λόγω ταξίδια μέσω της Ερυθράς Θάλασσας, δήλωσαν στο Reuters δύο πηγές με άμεση γνώση, αρνούμενες να κατονομάσουν τις εταιρείες για λόγους ασφαλείας.
Ένα στέλεχος σε μια τρίτη ναυτιλιακή εταιρεία, η οποία έλαβε επίσης επιστολή, δήλωσε ότι αποφάσισε να τερματίσει τις συναλλαγές με το Ισραήλ προκειμένου να μπορέσει να συνεχίσει να χρησιμοποιεί τη διαδρομή της Ερυθράς Θάλασσας.
«Εάν δεν μπορεί να διασφαλιστεί η ασφαλής διέλευση μέσω της Ερυθράς Θάλασσας, οι εταιρείες έχουν καθήκον να δράσουν – ακόμα κι αν αυτό σημαίνει καθυστέρηση των παραθύρων παράδοσης», δήλωσε ο Stephen Cotton, Γενικός Γραμματέας της Διεθνούς Ομοσπονδίας Εργαζομένων στις Μεταφορές, της κορυφαίας συνδικαλιστικής οργάνωσης για τους ναυτικούς. η οποία έλαβε ένα email από την HOCC τον Φεβρουάριο. «Η ζωή των ναυτικών εξαρτάται από αυτό».
Η εκστρατεία ηλεκτρονικού ταχυδρομείου έχει αυξήσει τον συναγερμό μεταξύ των ναυτιλιακών εταιρειών. Το κόστος ασφάλισης για τους δυτικούς πλοιοκτήτες έχει ήδη εκτιναχθεί λόγω των επιθέσεων των Χούθι, με ορισμένες ασφαλιστικές εταιρείες να ανέστειλαν την κάλυψη εντελώς, ανέφεραν οι πηγές στο Reuters.
Η Conbulk Shipmanagement Corporation με έδρα την Ελλάδα σταμάτησε τα ταξίδια στην Ερυθρά Θάλασσα μετά την επίθεση στο σκάφος της MV Groton δύο φορές τον Αύγουστο.
“Κανένα σκάφος (Conbulk) δεν εμπορεύεται στην Ερυθρά Θάλασσα. Έχει να κάνει κυρίως με την ασφάλεια του πληρώματος. Μόλις το πλήρωμα κινδυνεύσει, όλη η συζήτηση σταματά”, δήλωσε ο Διευθύνων Σύμβουλος της Conbulk Shipmanagement Δημήτρης Δαλακούρας σε ναυτιλιακό συνέδριο της Capital Link στο Λονδίνο την 10 Σεπτεμβρίου.
Ο Torben Kolln, διευθύνων σύμβουλος του ομίλου ναυτιλιακών εμπορευματοκιβωτίων Leonhardt & Blumberg με έδρα τη Γερμανία, δήλωσε ότι η Ερυθρά Θάλασσα και ο ευρύτερος Κόλπος του Άντεν ήταν μια περιοχή “απαγορευμένη” για τον στόλο τους.
Ειδήσεις σήμερα
Αεροπλάνο πήρε φωτιά – Οι 200 επιβάτες βγήκαν από την τσουλήθρα (βίντεο)
Αύριο στις 20.00 η ομιλία του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη στα γενέθλια της Ν.Δ. στη Ρηγίλλης