Το Διαδίκτυο ξεσάλωσε και το υπουργείο Παιδείας επιχείρησε να διασκεδάσει τις εντυπώσεις με σκληρές ανακοινώσεις. Λίγες εβδομάδες μετά, αν και από το γραφείο του υφυπουργού Παιδείας, Δημήτρη Μπαξεβανάκη, διερρήγνυαν τα ιμάτιά τους για την ανάκληση της άδειας, δεν είναι σίγουρο αν ευσταθεί μία τέτοια κίνηση βάσει νομοθεσίας. Την ίδια ώρα η ηγεσία εξετάζει τη συγγραφή ενός νέου νομοσχεδίου που θα αλλάξει τη φυσιογνωμία των Κέντρων Διά Βίου Μάθησης, θα επαναφέρει τον έλεγχο των προγραμμάτων σπουδών και θα φέρει και σκληρούς ελεγκτικούς μηχανισμούς. Ολα αυτά, βέβαια, είναι ακόμα σε θεωρητικό πλαίσιο.
Το νομοθετικό πλαίσιο που αφορά στα Κέντρα Διά Βίου Μάθησης και την αδειοδότησή τους από τον αρμόδιο φορέα ΕΟΠΠΕΠ (Εθνικός Οργανισμός Πιστοποίησης Προσόντων και Επαγγελματικού Προσανατολισμού) εστιάζει κυρίως σε κτηριολογικά κριτήρια με τα κέντρα που αιτούνται άδειας να περιλαμβάνουν στον αρμόδιο φάκελο ένα έγγραφο με το ενδεικτικό πρόγραμμα σπουδών. Το «τυράκι» για όσους επιθυμούν να λάβουν πιστοποίηση ως Κέντρα Διά Βίου Μάθησης είναι ότι στη συνέχεια μπορούν να αιτηθούν να λάβουν χρηματοδότηση σε προγράμματα του υπουργείου Εργασίας.
Εταιρίες που προωθούν προϊόντα μακιγιάζ, επιμορφωτικά κέντρα σε εναλλακτικές θεραπείες ή είδος γυμναστικής (ρέικι, γιόγκα) αλλά και μαγειρικής είναι μερικά παραδείγματα Κέντρων Διά Βίου Μάθησης. Στελέχη του υπουργείου επισημαίνουν ότι η συζήτηση για το θέμα έχει ξεκινήσει εδώ και πολύ καιρό, κάνουν λόγο για ένα ανεπαρκές νομοθετικό πλαίσιο που πρέπει οπωσδήποτε να αντικατασταθεί, όμως παραδέχονται ότι η διαλογή δεν είναι τόσο εύκολη.
Το Εργαστήρι Ελευθέρων Σπουδών «Αστροπαιδεία» τράβηξε το ενδιαφέρον όταν ανέβασε στην ιστοσελίδα του μία είδηση: ότι πλέον είναι πιστοποιημένο και από το υπουργείο Παιδείας ως Κέντρο Διά Βίου Μάθησης. Ο σάλος που προκλήθηκε, κυρίως, στο Διαδίκτυο προκάλεσε την αντίδραση του υφυπουργού Παιδείας, Δημήτρη Μπαξεβανάκη, ο οποίος, σε μια προσπάθεια να μαζέψει τα ασυμμάζευτα, ζήτησε την ανάκληση της άδειας αλλά και διευκρινίσεις από τη διοίκηση του ΕΟΠΠΕΠ.
Οι εκπρόσωποι του Εργαστηρίου Ελευθέρων Σπουδών σε δηλώσεις τους έκαναν λόγο για νομότυπη διαδικασία, σημειώνοντας ότι ο φάκελος επανεξετάζεται και αναμένουν -σε περίπτωση απόρριψης- αιτιολογία.
Σύμφωνα με πηγές του «Ε.Τ.» της Κυριακής, ο σχετικός νόμος δεν αφήνει αυτή τη στιγμή πολλά περιθώρια για διαλογή, μιας και υποχρέωση του αιτούντος είναι απλά η δήλωση του προγράμματος σπουδών. «Δεν απαγορεύεται διά νόμου η εκμάθηση της αστρολογίας ούτε είναι κάτι παράνομο για να μην αδειοδοτηθεί. Βέβαια, αν είναι να μιλήσουμε σοβαρά, δεν μπορεί σε καμία περίπτωση να χαρακτηριστεί ως συνεχιζόμενη κατάρτιση».
Κέντρα δια βίου μάθησης: Τι ισχύει, τι αλλάζει στο υπουργείο
Αυτήν την στιγμή υπάρχουν δύο κατηγορίες Κέντρων ∆ιά Βίου Μάθησης, το 1 και το 2 που αφορούν προγράμματα συνεχιζόμενης επαγγελματικής κατάρτισης και γενικής εκπαίδευσης. Αδειοδοτούνται ως προς κτιριολογικά κριτήρια. Στόχος του υπουργείου Παιδείας είναι η σύνδεση των Κέντρων ∆ιά Βίου Μάθησης με την αγορά εργασίας. Γι’ αυτό και οι συζητήσεις γίνονται από κοινού με το υπουργείο Εργασίας. Το σχέδιο αφορά σε μία αλλαγή στο θεσμικό πλαίσιο λειτουργίας με πιστοποίηση των προγραμμάτων σπουδών, ελεγκτικούς μηχανισμούς και κυρίως κυρώσεις, σε περίπτωση που τα αδειοδοτούμενα Κέντρα δεν συνεχίζουν να πληρούν τις προϋποθέσεις. Σχετικά με τα Κέντρα Γενικής Εκπαίδευσης Ενηλίκων, ο σχεδιασμός προβλέπει αυστηρό πλαίσιο με ειδικότητες που ανταποκρίνονται στην αγορά εργασίας και αφορούν σε τομείς εξειδίκευσης. Στη γενική εκπαίδευση, θα υπάρχει πιο «λάιτ» -όπως σημειώνουν πηγές του υπουργείου- αδειοδότηση, μιας και συνδέεται κυρίως με την προσωπική εξέλιξη του κάθε ενδιαφερομένου και δεν χρειάζεται απαραίτητα να έχει ανταπόκριση και στην αγορά εργασίας. Αν και η κεντρική ιδέα υπάρχει, το πρόβλημα έγκειται στη διαλογή των ειδικοτήτων, γεγονός που γνωρίζουν και οι ιθύνοντες του υπουργείου, γι’ αυτό άλλωστε και αποφεύγουν να μπουν σε περισσότερες λεπτομέρειες επί του θέματος.
ΕΛΠΙΔΑ ΟΙΚΟΝΟΜΙΔΗ
Από την έντυπη έκδοση του Ελεύθερου Τύπου της Κυριακής