Για τις περιπτώσεις όμως που δεν το καταφέρει, το νέο νομοσχέδιο που ετοιμάζει για την Τριτοβάθμια Εκπαίδευση έχει κι άλλη λύση: το 40% των φοιτητών ανά μεταπτυχιακό θα φοιτά δωρεάν, ενώ προτάσσει και την εργασία μεταπτυχιακών φοιτητών (σ.σ. επικουρία αποκλειστικά ακαδημαϊκού περιεχομένου, όπως σημείωσε) στα Ιδρύματα που σπουδάζουν ώστε να απαλλαγούν από τα δίδακτρα.
Ακαδημαϊκή ευκαιρία
Παράλληλα προσφέρει στους προπτυχιακούς φοιτητές «άνοιγμα» σε άλλα τμήματα, έχοντας τη δυνατότητα να διδαχθούν το 25% των μαθημάτων. Μια πολύ ενδιαφέρουσα ακαδημαϊκή ευκαιρία, με «παγίδα» το γεγονός ότι δεν προσφέρει καμία επαγγελματική αναγνώριση.
Κι αν οι ρυθμίσεις για τους φοιτητές δεν παρουσιάζουν «σκοτεινά σημεία», οι παρεμβάσεις του υπουργείου Παιδείας σε εκλογικές διαδικασίες, αλλαγές στη σύνθεση της Συγκλήτου και επαναφορά της φοιτητικής παρουσίας στα ακαδημαϊκά όργανα (σ.σ. εν αναμονή και του νομοσχεδίου, καθώς ο υπουργός δημοσιοποίησε μόνο τα βασικά σημεία και όχι τις νομοθετικές ρυθμίσεις) πολύ πιθανόν να προκαλέσουν αντιδράσεις, όπως έχει γίνει και στο παρελθόν.
Για τα μεταπτυχιακά που έχουν δίδακτρα, το 40% των φοιτητών που θα επιλεγούν βάσει ακαδημαϊκών κριτηρίων θα φοιτήσουν δωρεάν. Το ποσοστό αυτό προκύπτει, σύμφωνα με τον κ. Γαβρόγλου, από τα οικονομικά στοιχεία βάσει των οποίων το 40% του πληθυσμού εντάσσεται στην κατηγορία των οικονομικά ασθενών.
Μέσω φορολογικών δηλώσεων
Δεν θα υπάρχουν άλλα οικονομικά ή κοινωνικά κριτήρια και το αποτέλεσμα θα απορρέει αυτόματα -σύμφωνα με τον υπουργό- από την κατανομή των φορολογικών δηλώσεων. Μάλιστα, το υπουργείο Παιδείας υπόσχεται στα Ιδρύματα, σε περίπτωση που οι οικονομικά ασθενείς φοιτητές ξεπερνούν το ποσοστό του 40%, να πληρώνει το ίδιο τη διαφορά, με τον κ. Γαβρόγλου να ισχυρίζεται ότι υπάρχουν αυτά τα κονδύλια.
Διευρύνοντας το πλαίσιο των ωφελουμένων, αναφέρει για την εργασία έναντι διδάκτρων: «Είναι σαν μια έμμεση υποτροφία. Παρέχεις κάποιες ώρες, είτε διδασκαλίας είτε κυρίως γίνεται στα εργαστήρια είτε γίνεται στις βιβλιοθήκες, τις εξειδικευμένες βιβλιοθήκες βοηθητικού έργου, και έναντι αυτού έχεις την απαλλαγή από τα δίδακτρα».
Η πρόταση για φοίτηση στο 25% μαθημάτων άλλου τμήματος (σε τμήματα με συγγενή διδακτικά αντικείμενα όπως Φυσικό-Μαθηματικό) μπορεί να προσφέρει μια ακαδημαϊκή διέξοδο σε φοιτητές, όμως, η πιστοποίηση που θα δίνεται για την παρακολούθηση του δεύτερου τμήματος δεν παρέχει κανένα επαγγελματικό δικαίωμα. Οπως υπογράμμισε το υπουργός Παιδείας, το πτυχίο που θα λαμβάνει ο απόφοιτος θα αφορά την σχολή που εισήχθη αρχικά και δεν θα γίνεται αναφορά στη «δεύτερη» επιλογή του.
Αυστηρός θα είναι ο έλεγχος στα Ιδρύματα σχετικά με την ίδρυση μεταπτυχιακών. Δικαίωμα λειτουργίας θα έχουν τα αυτοδύναμα τμήματα, θα υπάρχει Επιστημονική Συμβουλευτική Επιτροπή που θα αξιολογεί ανά πέντε χρόνια τα μεταπτυχιακά, ενώ και τα ίδια τα Ιδρύματα καλούνται να αναρτούν τον απολογισμό εσόδων-εξόδων των μεταπτυχιακών στις ιστοσελίδες κάθε χρόνο αλλά και αναδρομικά από το 2012.
Εκλογικές διαδικασίες
Η εκλογή αντιπρυτάνεων με ξεχωριστό ψηφοδέλτιο από τον πρύτανη που προωθεί ο υπουργός έχει ήδη απορριφθεί από τη Σύνοδο Πρυτάνεων. Πάντως, οι ηγεσίες των Ιδρυμάτων αναμένουν το νομοσχέδιο (σ.σ. αρχές τις επόμενης εβδομάδας θα μπει σε δημόσια διαβούλευση) για να τοποθετηθούν επίσημα. Προβληματισμός πάντως επικρατεί και για τη διεύρυνση της Συγκλήτου, όπου στα μεγάλα Ιδρύματα θα εξελιχθεί σε δυσκίνητο όργανο λόγω της συμμετοχής όλων των προέδρων τμημάτων αλλά και για την κατοχυρωμένη θεσμικά παρουσία των φοιτητών σε τομείς, τμήματα και Σύγκλητο, όχι όμως και στις εκλογικές διαδικασίες. «Οι φοιτητές έχουν πολλά να πουν. Θα πρέπει να βρουν δημοκρατικούς τρόπους εκπροσώπησης», υποστήριξε ο Κώστας Γαβρόγλου.
ΕΛΠΙΔΑ ΟΙΚΟΝΟΜΙΔΗ
[email protected]
Από την έντυπη έκδοση του Ελεύθερου Τύπου