1. Αριθμός εισακτέων
Να πάρει πίσω την υπουργική απόφαση με τον αριθμό εισακτέων για το ακαδημαϊκό έτος 2017-2018 ζητάει από τον υπουργό Παιδείας η Συντονιστική Επιτροπή Συλλόγων Γονέων Ιδιωτικών Σχολείων Ελλάδας. Σε ανακοίνωσή της αναφέρει χαρακτηριστικά: «Το μέτρο πλήττει σχεδόν όλους τους υποψηφίους, μια που με το φαινόμενο-ντόμινο θα επηρεαστούν οι βάσεις των περισσοτέρων σχολών. Για παράδειγμα, στην Ιατρική Σχολή η μείωση των 220 θέσεων ισοδυναμεί με την κατάργηση των Τμημάτων Ιατρικής στο Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης και στο Πανεπιστήμιο Κρήτης μαζί».
Η δραστική μείωση θέσεων σε Πανεπιστήμια που αγγίζει τις 1.000 θέσεις δεν είχε θερμή υποδοχή από την ευρύτερη σχολική κοινότητα αλλά και την αντιπολίτευση. Ειδικότερα, η επιλογή να κοπούν οι θέσεις από τις δημοφιλείς σχολές όπως η Νομική, οι πολυτεχνικές σχολές και η Ιατρική έχουν προκαλέσει αντιδράσεις. Ο Κώστας Γαβρόγλου, λόγω και της αδυναμίας ουσιαστικής αύξησης της χρηματοδότησης σε Πανεπιστήμια και ΤΕΙ, αλλά και με το βλέμμα στη διαχείριση των επερχόμενων μετεγγραφών, επέλεξε να προχωρήσει σε περικοπές θέσεων στα αμφιθέατρα, κυρίως στις σχολές και στα τμήματα που συνοδεύονται από εργαστήρια.
Μπορεί τα Πανεπιστήμια, ειδικά τα κεντρικά, να είδαν με μια μικρή ανακούφιση την απόφαση, ο αντίλογος όμως υποστηρίζει ότι με τις περιορισμένες επιλογές του υπάρχοντος συστήματος εισαγωγής (μετράει μόλις τη δεύτερη χρονιά εφαρμογής του) ανατρέπει τους σχεδιασμούς των υποψήφιων, οι οποίοι -σύμφωνα με τους ισχυρισμούς- αν γνώριζαν νωρίτερα τις περικοπές θα επέλεγαν να εξεταστούν και σε πέμπτο μάθημα ώστε να ανοίξουν κι άλλο επιστημονικό πεδίο. Πάντως, πηγές του υπουργείου Παιδείας παραπέμπουν σε νόμο που ορίζει την ημερομηνία για τον αριθμό εισακτέων, ενώ σημειώνουν ότι δεν μπορεί να συνδέεται η διαδικασία των εξετάσεων με τον αριθμό εισακτέων.
2. Επαναληπτικές Πανελλαδικές
Η «φόρα» του υπουργού Παιδείας να υπερασπιστεί πριν από μερικές εβδομάδες από το βήμα της Βουλής την απόφασή του για κατάργηση των επαναληπτικών εξετάσεων κόπηκε απότομα. Ο Κώστας Γαβρόγλου προειδοποιούσε στην αρχή να μην τον προκαλούν γιατί θα φέρει στοιχεία για ψεύτικες λιποθυμίες και ασθένειες, πλέον όμως, όπως έχει συνειδητοποιήσει, η διενέργεια των επαναληπτικών εξετάσεων είναι μονόδρομος. Οι συνεχόμενες διαμαρτυρίες σχολείων έξω από το υπουργείο Παιδείας (σ.σ.: αύριο έχει μαθητικό συλλαλητήριο με τη συμμετοχή και των καθηγητών) δεν άφησαν πολλά περιθώρια στον υπουργό Παιδείας να υποστηρίξει τις πρώτες δηλώσεις του για κατάργηση κι αυτή τη στιγμή επεξεργάζεται σειρά σεναρίων για να τις επαναφέρει.
3. Πανελλαδικές 2020
Με χθεσινές δηλώσεις του ο κ. Γαβρόγλου επιχείρησε γι’ ακόμη μία φορά να τραβήξει το ενδιαφέρον από τις Πανελλαδικές στην αναμόρφωση του Λυκείου. «Δεν θα αρχίσουμε από τις Πανελλαδικές, θα αρχίσουμε με την αναβάθμιση των τελευταίων δύο τάξεων του Λυκείου», σημείωσε. Το σχέδιο που αναμένεται να παρουσιαστεί τις επόμενες εβδομάδες θα φέρει δραστικές αλλαγές στο Λύκειο με συρρίκνωση του αριθμού των διδακτικών αντικειμένων αλλά ενίσχυση των διδακτικών ωρών με στόχο την καταπολέμηση της παραπαιδείας, αλλά και την αναβάθμιση του απολυτηρίου του Λυκείου. Πάντως, σύμφωνα με πληροφορίες, ο υπουργός δεν έχει βρει τη «μαγική» λύση για την κατάργηση των Πανελλαδικών, οι οποίες -όπως σημειώνουν πηγές- φαίνεται ότι θα παραμείνουν το μοναδικό εισιτήριο για την εισαγωγή στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση για τα επόμενα χρόνια.
4. Διευθυντές σχολείων
«Εχουμε μια απόφαση που στην ουσία μας κόβει τα πόδια», ανέφερε για τη σχετική απόφαση του ΣτΕ ο Κώστας Γαβρόγλου. Η ιδέα για κάλπες και μυστική ψηφοφορία των Μπαλτά-Κουράκη στοιχίζει «ακριβά» στον νυν υπουργό Παιδείας, ο οποίος δεν γνωρίζει ακόμα τις ακριβείς διαστάσεις αυτής της απόφασης. Σίγουρα το σύστημα επιλογής θα αλλάξει, καθώς τον Ιούνιο λήγει η θητεία των σημερινών διευθυντών, όμως δεν είναι γνωστό ακόμα τι θα γίνει τους επόμενους τρεις μήνες με τις υπάρχουσες ηγεσίες, η επιλογή των οποίων κρίθηκε αντισυνταγματική, αλλά και με τις δυνατότητες διεκδίκησης όσων αποκλείστηκαν από τη θέση του διευθυντή λόγω του νέου συστήματος.
5. Ομαδοποίηση ειδικοτήτων
Ακόμα μία πρωτοβουλία στον εκπαιδευτικό χώρο που βρίσκει τοίχο στην ΟΛΜΕ. Κι όχι από τους «συνδικαλιστές» του Δ.Σ. της ομοσπονδίας, αλλά από Κέντρο Εκπαιδευτικών Μελετών και Τεκμηρίωσης ΟΛΜΕ, το οποίο αποστασιοποιείται από τις προτάσεις που έθεσε σε δημόσιο διάλογο το υπουργείο Παιδείας, ενώ καλεί τον Κώστα Γαβρόγλου να διασαφηνιστούν πρώτα οι επερχόμενες αλλαγές του Λυκείου και μετά να «πειράξει» τις ειδικότητες των εκπαιδευτικών.
Ελπίδα Οικονομίδη
Από την έντυπη έκδοση του Ελεύθερου Τύπου