Σχεδόν το 60% των αυτοκινήτων και μοτοσικλετών της συγκεκριμένης υπηρεσίας είναι ακινητοποιημένα, ενώ πολλά από τα -λίγα- λειτουργικά από τις αρχές Φεβρουαρίου βρίσκονται στα… πιτς, εξαιτίας της «διπλής» λειτουργίας τους. Το «νεότερο» όχημα της ΔΑΕΕΒ έχει καταγράψει 200 χιλιάδες χιλιόμετρα. Το «γήρας» και οι συνεχείς βλάβες έχουν φθάσει την καθημερινότητα της ειδικής υπηρεσίας σε οριακό σημείο, καθώς οι περιπολίες και παρακολουθήσεις έχουν περιοριστεί στις απολύτως «αναγκαίες», ενώ σε πολλές περιπτώσεις οι επικεφαλής της ζητούν την ενίσχυση από άλλες εξίσου αποδεκατισμένες αστυνομικές υπηρεσίες.
Το ίδιο συμβαίνει και σε άλλη υπηρεσία αιχμής και πρώτης ανταπόκρισης στις κλήσεις πολιτών, την Αμεση Δράση. Πάνω από το 45% των αυτοκινήτων και μοτοσικλετών της υπηρεσίας και των ομάδων «Ζ» και ΔΙ.ΑΣ. είναι ακινητοποιημένα, ενώ και τα υπόλοιπα οχήματα κινούνται οριακά τις «διπλοβάρδιες». Η κατάσταση βρίσκεται σε πρωτοφανές και κρίσιμο σημείο, τη στιγμή που οι «ουρές» της τρομοκρατίας επιζητούν αστυνομικό… αίμα, όπως αναδεικνύει η δράση της «Επαναστατικής Αυτοάμυνας» μετά την επίθεση με πολεμικά καλάσνικοφ εναντίον διμοιρίας των ΜΑΤ στη Χαριλάου Τρικούπη, ενώ και η χαμηλή ανταπόκριση αστυνομικών υπηρεσιών στις κλήσεις πολιτών ενδέχεται να προκαλέσει έξαρση της εγκληματικότητας.
Τον τελευταίο ενάμιση μήνα, Αντιτρομοκρατική Υπηρεσία και Αμεση Δράση υπέβαλαν αιτήματα έγκρισης δαπανών για την προμήθεια βασικών ανταλλακτικών και τη συντήρηση των οχημάτων που ακόμη κινούνται. Οι συμβάσεις αγοράς με απευθείας αναθέσεις έφθασαν περίπου τις 50.000 ευρώ για τη ΔΑΕΕΒ, ενώ στις 150.000 ευρώ κυμαίνονται αυτές της Αμεσης Δράσης.
«Βρισκόμαστε μπροστά σε μια ατέρμονη κατάσταση. Οταν βρίσκονται χρήματα για τη συντήρηση και την επισκευή ακινητοποιημένων οχημάτων, τα φτιάχνουμε αλλά στη συνέχεια χαλάνε εκείνα που χρησιμοποιούσαμε περισσότερο μέχρι να φτιάξουμε τα χαλασμένα. Παίζουμε ένα “γύρω γύρω όλοι”», αναφέρει στέλεχος της ΕΛ.ΑΣ.
Η Αμεση Δράση δεν κάνει… σούζα
Το μεγαλύτερο πρόβλημα της υπηρεσίας αιχμής, των αστυνομικών που ανταποκρίνονται πρώτοι στο κάλεσμα του πολίτη, είναι η έλλειψη και τα προβλήματα που εντοπίζονται στα δίτροχα των ομάδων ΔΙ.ΑΣ. και «Ζ». Η ομάδα ΔΙ.ΑΣ., παρότι ξεκίνησε με περίπου 2.000 μοτοσικλέτες, σήμερα έχει 1.255, από τις οποίες μόλις οι 630 είναι λειτουργικές. Από τα 180 περιπολικά τα 20 έχουν παροπλιστεί, ενώ από τα 160 λειτουργικά κινούνται μόλις τα 90. Το μηνιαίο κόστος συντήρησης των παραπάνω οχημάτων κυμαίνεται στις 100.000 ευρώ, αλλά τον τελευταίο μήνα έφθασε τις 150.000 ευρώ.
Τις πρώτες ημέρες του Μαρτίου, οι επικεφαλής αξιωματικοί υπέβαλαν συνολικά 16 αιτήσεις για την έγκριση δαπανών που αφορούν στην αποκατάσταση βλαβών των οχημάτων. Οι 14 από τις αιτήσεις σχετίζονται με τη συντήρηση μοτοσικλετών και μόλις 2 για τα περιπολικά. Η δαπάνη για την επισκευή μοτοσικλετών μάρκας Suzuki, Yamaha, Aprilia, Honda, BMW, Kawasaki ανέρχεται σε 125.000 ευρώ και οι υπόλοιπες 25.000 ευρώ αφορούν στην αποκατάσταση ζημιών σε περιπολικά μάρκας Seat, Skoda, VW, Citroën και Audi. Ενδεικτικά, οι μοτοσικλέτες μάρκας Suzuki, που αποτελούν την πλειονότητα του δίτροχου στόλου της ΔΙ.ΑΣ., χρειάζονται επισκευές και συντήρηση, το ύψος των οποίων φθάνει τις 70.000 ευρώ.
Συνολικά η ΕΛ.ΑΣ. έχει ένα στόλο περίπου 13.000 οχημάτων, από τα οποία λειτουργούν τα 7.000, ενώ τα 6.000 είναι μη λειτουργικά, καθώς χρειάζονται σέρβις και ανταλλακτικά για τα οποία δεν υπάρχουν κονδύλια, ενώ θα αγοραστούν μόλις 450 μέσω των ευρωπαϊκών προγραμμάτων και του ταμείου εσωτερικής ασφάλειας. Το 65% των οχημάτων έχει ηλικία περίπου 15 χρόνων, με τα κοντέρ τους να έχουν καταγράψει κατά μέσο όρο 350.000-450.000 χιλιόμετρα και το υπόλοιπο 35% από 15ετία και κάτω, έχοντας διανύσει 200.000-300.000 χιλιόμετρα.
Έβρος: Αναβιώνει το έθιμο με τα «εννέα φαγητά» - Στόχος να υπάρξει αφθονία στο τραπέζι όλο τον χρόνο [βίντεο]
Η σημερινή άθλια κατάσταση κατά κοινή παραδοχή οφείλεται στην αναποφασιστικότητα των εκάστοτε κυβερνήσεων και αστυνομικών ηγεσιών να προβούν στη σταδιακή ανανέωση του στόλου οχημάτων αλλά να επαναπαυτούν στις παροδικές «δωρεές».
Προβλήματα σε τιμόνια, σασμάν,ψαλίδια, συμπλέκτες, αμορτισέρ…
Από τα περίπου 400 αυτοκίνητα ειδικών δράσεων της Αντιτρομοκρατικής Υπηρεσίας μόλις τα 150 είναι λειτουργικά και ασφαλή, ενώ από τις σχεδόν 200 μοτοσικλέτες περίπου 80 είναι χρηστικές. Σε αρκετές περιπτώσεις οχήματα της κρίσιμης αστυνομικής υπηρεσίας έμειναν στο… δρόμο κατά τη διάρκεια σχεδιαζόμενων περιπολιών και άλλων δράσεων. Οι περισσότερες βλάβες είχαν σχέση με τους συμπλέκτες, τα υδραυλικά τιμόνια, τα σασμάν, τα ψαλίδια, τα αμορτισέρ. Τα άχρηστα καλοριφέρ ή τα χαλασμένα ηλεκτρικά τζάμια τους κρύους μήνες του χειμώνα κατά τη διάρκεια παρακολουθήσεων ήταν το λιγότερο που είχαν να αντιμετωπίσουν τα στελέχη της αρμόδιας υπηρεσίας, μπροστά σε βλάβες οι οποίες ήταν σοβαρές για την ασφάλεια της κίνησής τους.
Από τις αρχές Φεβρουαρίου έγιναν 19 αιτήσεις έγκρισης δαπανών ύψους περίπου 50.000 ευρώ. Οι δέκα, ύψους 22.000 ευρώ, αφορούσαν στην προμήθεια ανταλλακτικών και τη συντήρηση μοτοσικλετών μάρκας Suzuki, Yamaha, Aprilia, Daytona, Piaggio, Peugeot, Honda, BMW, Kawasaki. Οι άλλες 9 αιτήσεις ύψους περίπου 28.000 ευρώ αφορούσαν στα ανταλλακτικά για την κίνηση ενός στόλου αυτοκινήτων μάρκας Ford, Smart, Subaru, Suzuki, Daihatsu, Hyundai, Peugeot, Volvo, Opel, Seat, Skoda, VW, Fiat, Mercedes, Nissan, Toyota, Citroën, Honda, Mitsubishi, Jeep. Οι απευθείας αναθέσεις έργου δόθηκαν σε 10 διαφορετικές εταιρίες ανταλλακτικών και συντήρησης οχημάτων.
ΛΥΣΕΙΣ ΕΚ ΤΩΝ ΕΣΩ
Την τελευταία 4ετία, οι αρμόδιες τεχνικές υπηρεσίες της Αστυνομίας έχουν διαλύσει περίπου 4.500 ακινητοποιημένα αστυνομικά οχήματα προκειμένου να πάρουν ανταλλακτικά για τα «γερασμένα»…
ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΣΠΥΡΟΠΟΥΛΟΣ
Από την έντυπη έκδοση του Ελεύθερου Τύπου της Κυριακής