Ο πρύτανης του ΔΠΘ Αθ. Καραμπίνης, μιλώντας στο “Πρώτο Θέμα”, εκφράζει φόβους για υπόγειες διαδρομές, υποστηρίζοντας ότι ο ΣΥΡΙΖΑ κάνει το “χατήρι” κύκλων που θέλουν να απομακρύνουν την εκπαίδευση της μειονότητας από ανθρώπους που ξέρουν πως να την χειριστούν.
Η πρυτανεία έστειλε και επιστολή στον πρωθυπουργό Αλέξη Τσίπρα για να του γνωστοποιήσει το πρόβλημα, στην οποία αναφέρει μεταξύ άλλων ότι η ίδρυση του τομέα στο ΑΠΘ “εγείρει σοβαρά ερωτηματικά σχετικά με την καταλληλότητα της προετοιμασίας των εν λόγω εκπαιδευτικών για την σύνθετη από άποψη κοινωνικο-πολιτισμική“ .
Την ίδια ώρα, σάλος έχει προκληθεί στη Θράκη μετά τις αποκαλύψεις του “Πρώτου Θέματος” για την απόφαση του υπουργείου Παιδείας να βάλει στα δημόσια νηπιαγωγεία στη Θράκη δεύτερη γλώσσα την τουρκική σε πιλοτική μορφή, προκειμένου του χρόνου να επεκτείνει το μέτρο.
Εκπαιδευτικοί εκφράζουν φόβους για δημιουργία ενός παράλληλου εκπαιδευτικού συστήματος που δημιουργείται, εστιάζοντας στην άποψη οτι η δημιουργία δίγλωσσων νηπιαγωγείων ενδέχεται να οδηγήσει και στη δημιουργία δημοτικού όπου διδάσκονται δύο γλώσσες, οδηγώντας στην ουσία ενός “απαρτχάιντ” στην εκπαίδευση στη Θράκη.
Οι εκπαιδευτικοί της Ξάνθης και της Ροδόπης βρίσκονται σε κινητικότητα για το τι μέλλει γενέσθαι στην περιοχή τους μετά τις αποκαλύψεις στο “Θέμα” του προέδρου του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής Γεράσιμου Κουζέλη για εισαγωγή της τούρκικης γλώσσας έξι νηπιαγωγεία σε Ροδόπη – Ξάνθη.
Ηδη οι εκπαιδευτικοί Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης διαβλέποντας μείζονα πολιτικά ζητήματα που εγείρει αυτή η κίνηση, εκτός από παιδαγωγικά, σκέφτονται να κοινοποιήσουν τις αντιδράσεις τους στο υπουργείο Παιδείας.
Στο ίδιο παζλ συστήνεται Κλάδος ΠΕ 73 «Εκπαιδευτικοί Μειονοτικού Προγράμματος Μειονοτικών Σχολείων Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Θράκης» ενώ αυξάνεται ο αριθμός εισακτέων στο Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης της Παιδαγωγικής Σχολής του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης αποκλειστικά με μαθητές από τη μουσουλμανική μειονότητα της Θράκης.
Ο κ. Καραμπίνης, “στα μέσα Δεκεμβρίου ο υπουργός Παιδείας Κ. Γαβρόγλου υπέγραψε ρύθμιση με την οποία ιδρύεται τομέας στο ΑΠΘ Μουσουλμανικών Σπουδών, ενώ όλοι, πλην του βουλευτή του ΣΥΡΙΖΑ Χ. Ζειμπέκ, ήθελαν να παραμείνουν αυτές οι σπουδές στη Θράκη, καθώς ήδη λειτουργούν παρόμοια τμήματα εδώ και 15 χρόνια και υπάρχει τεχνογνωσία”.
Εν τω μεταξύ, αβάσιμα αλλά και ακατανόητα χαρακτηρίζει η Πρυτανεία του Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου τα αίτηματα των Συλλόγων εκπαιδευτικών Δασκάλων Μειονοτικών Σχολείων Ν. Ξάνθης – Αποφοίτων της Ειδικής Παιδαγωγικής Ακαδημίας Θεσσαλονίκης (Ε.Π.Α.Θ.) και Δασκάλων Αποφοίτων της Ειδικής Παιδαγωγικής Ακαδημίας Θεσσαλονίκης (Ε.Π.Α.Θ.) Ν. Ροδόπης – Ν. Έβρου, προς τον υπουργό Παιδείας Κ. Γαβρόγλου, που αφορούν στην άμεση ανάπτυξη και στελέχωση του Τομέα Μειονοτικής Δημοτικής Εκπαίδευσης του ΑΠΘ με κατάλληλο ανθρώπινο δυναμικό, δημιουργία εδρών καθηγητών Τουρκικής Γλώσσας, Λογοτεχνίας καθώς και Θρησκευτικών Μουσουλμανικής Θρησκείας, σε συνεργασία με ανώτατο εκπαιδευτικό ίδρυμα της Τουρκίας (Μορφωτική Συνεργασία Ελλάδος-Τουρκίας).
Άγιος Παντελεήμονας: Μαθητής βρήκε κάλυκα στην αυλή του σχολείου του
Επίσης, εξίσου ακατανόητη χαρακτηρίζεται η λειτουργία στο εν λόγω τμήμα και αντίστοιχος τομέας σταθερής και συστηματικής επιμόρφωσης των εκπαιδευτικών του Τουρκόγλωσσο προγράμματος και η κατοχύρωση και ουσιαστική αναβάθμιση καθώς και αύξηση των κονδυλίων του ΠΤΔΕ του συγκεκριμένου Τομέα.
Η πρυτανεία του Δημοκριτείου Πανεπιστημίο Θράκης στους συλλόγους εκπαιδευτικών Δασκάλων Μειονοτικών Σχολείων επισημαίνει “Η κοινότητα του Δημοκριτείου Πανεπιστημίου Θράκης (ΔΠΘ) αλλά και όλοι οι πολίτες της Θράκης που ζούμε την καθημερινότητά της, εργαζόμαστε και προσδοκούμε σε ένα αύριο εξωστρεφές, με τις πλειονοτικές και μειονοτικές κοινότητες να συνομιλούν, να συνυπάρχουν αρμονικά και να προκόβουν μέσα στην ευρωπαϊκή πραγματικότητα, παρακολουθούμε με προσοχή και έντονο προβληματισμό τη συνέχεια του αφηγήματος, «η εκπαίδευση των μελλοντικών εκπαιδευτικών του μειονοτικού προγράμματος εκτός Δημοκριτείου Πανεπιστημίου Θράκης και εκτός Θράκης», το οποίο τείνει να αναχθεί σε πρωταρχικό διακύβευμα για ορισμένους κύκλους δράσης”.
Οπως αποκαλύπτεται το συγκεκριμένα αίτημα διατυπώνεται ως εξής:
«Ζητάμε την άμεση παρέμβαση σας και ΠΑΡΑΚΑΛΟΥΜΕ να προβείτε στις απαραίτητες ενέργειες για την κατάργηση με Νόμο του Διδασκαλείου Εκπαιδευτικών Μειονοτικού Προγράμματος (ΔΕΜΠ) στην Αλεξανδρούπολη και σας ευχαριστούμε θερμά για τη νομοθετική θωράκιση της συνέχισης του Τομέα για τη Μειονοτική Δημοτική Εκπαίδευση εντός του ΠΤΔΕ του ΑΠΘ που είδη (…) φοιτούν Μουσουλμάνοι φοιτητές από τη Μειονότητα της Θράκης.
Θα θέλαμε όμως να σας επισημάνουμε ότι εμείς ως Διοικητικά Συμβούλια επιθυμούμε οι σπουδαστές που θα αποφοιτούν απ’ αυτό το τμήμα όπως θα γνωρίζουν πάρα πολύ καλά την Ελληνική Γλώσσα το ίδιο πρέπει να ισχύει και για τη Τουρκική Γλώσσα και γι’ αυτό ζητάμε την:
α) άμεση ανάπτυξη και στελέχωση του Τομέα Μειονοτικής Δημοτικής Εκπαίδευσης με κατάλληλο ανθρώπινο δυναμικό, δημιουργία εδρών καθηγητών Τουρκικής Γλώσσας, Λογοτεχνίας καθώς και Θρησκευτικών Μουσουλμανικής Θρησκείας, σε συνεργασία με ανώτατο εκπαιδευτικό ίδρυμα της Τουρκίας (Μορφωτική Συνεργασία Ελλάδος-Τουρκίας).
β) λειτουργία στο εν λόγω τμήμα και αντίστοιχος τομέας σταθερής και συστηματικής επιμόρφωσης των εκπαιδευτικών του Τουρκόγλωσσο προγράμματος.
γ) κατοχύρωση και ουσιαστική αναβάθμιση καθώς και αύξηση των κονδυλίων του ΠΤΔΕ του συγκεκριμένου Τομέα.
Οπως επισημαίνει ο κ. Καραμπίνης: “ Εδώ και δεκαετίες το εκπαιδευτικό και επιστημονικό προσωπικό διαφόρων Τμημάτων του ΔΠΘ έχει κατά καιρούς συνεργασθεί με τους συλλόγους και τους εκπαιδευτικούς του μειονοτικού προγράμματος σε ποικίλα πλαίσια και συγκυρίες που συνδέονται με την εκπαίδευση τόσο των μαθητών όσο και των εκπαιδευτικών της μειονότητας (επιμορφωτικά σεμινάρια, διδακτικές παρεμβάσεις, κ.ά.)
Και τονίζει: “ Αγνοούν ή λησμονούν σκοπίμως ότι η επιμόρφωση των εκπαιδευτικών δεν είναι μια απλή διαδικασία πληροφόρησής τους αλλά αφορά πρωτίστως την ενδελεχή μελέτη της εκπαιδευτικής πράξης, του βαθμού επίτευξης των στόχων, τον αναστοχασμό πάνω στην εκπαιδευτική πράξη με την υποστήριξη ειδικών, την διαπίστωση τυχόν ελλειμμάτων και ανακολουθιών, τον επανασχεδιασμό και την αξιοποίηση νέων, πλέον κατάλληλων μεθόδων και πρακτικών διδασκαλίας και την αξιολόγησή τους στην πράξη. Το ΔΠΘ βρίσκεται πραγματικά δίπλα στο μειονοτικό σχολείο. Η γεωγραφική εγγύτητα, καθώς και η ύπαρξη εκπαιδευτικού προσωπικού με γνώση και διάθεση να υποστηρίξει στηρίξει τέτοιες δράσεις, εξασφαλίζει τη δυνατότητα καθημερινής παρουσίας των εκπαιδευτών και δημιουργεί προϋποθέσεις για την επιτυχία για την καλύτερη δυνατή διεξαγωγή κάθε επιμορφωτικής δράσης. Ο φυσικός χώρος επιμόρφωσης των εκπαιδευτικών του μειονοτικού σχολείου είναι η αίθουσα του μειονοτικού σχολείου και οι πλέον κατάλληλοι για να στηρίξουν αυτή τη διαδικασία είναι αναπόφευκτα τα μέλη της επιστημονικής κοινότητας του ΔΠΘ”.
Τη διαφωνία της για τη δημιουργία μειονοτικών ή δίγλωσσων νηπιαγωγείων στη Θράκη, εκφράζει με ανακοίνωσή της η Ένωση Κεντρώων, υποστηρίζοντας ότι «πρόκειται για θεσμό που αν ποτέ εισαχθεί, μεγαλώνει τις διακρίσεις στην τοπική κοινωνία και αποκλείει τα πομακικά και τα ρομανί».
Η ΕΚ τάσσεται υπέρ της καλής λειτουργίας των δημοσίων νηπιαγωγείων στη Θράκη και καλεί την κυβέρνηση να τα ενισχύσει. «Μέσα στο πλαίσιο του δημόσιου νηπιαγωγείου, θα πρέπει τα παιδιά της μειονότητας, που αντιμετωπίζουν γλωσσικές δυσκολίες στα ελληνικά, γιατί στο σπίτι τους μιλούν άλλες γλώσσες, να διευκολύνονται» υπογραμμίζει η Ένωση Κεντρώων, διευκρινίζοντας ότι «η μουσουλμανική μειονότητα της Θράκης μιλά τρεις γλώσσες -τουρκικά, πομακικά, ρομανί- που πρέπει να αντιμετωπίζονται από την Πολιτεία ισότιμα».