Η οικονομική αστυνομία πραγματοποιεί εξονυχιστικό έλεγχο στα γραφεία της εταιρείας, στο Μαρούσι μετά τις αποκαλύψεις για το «πάρτι» εκατομμυρίων.
Σύμφωνα με τα αποτελέσματα του ελέγχου, στην υπηρεσία υπήρχε «τρύπα» 50 εκατ. ευρώ μόνο σε 4 χρόνια. Μία από τις λεπτομέρειες της υπόθεσης που σοκάρουν είναι, ενδεικτικά, ότι ο διευθύνων σύμβουλος της ΑΕΠΙ έπαιρνε το 2011 μηνιαίο μισθό 52.000 ευρώ, ενώ την ίδια χρονιά μισθός συγγενούς μέλους του Δ.Σ. έφτανε τις 466.256 ευρώ τον χρόνο!
Καταγγελίες-σοκ για το σκάνδαλο της ΑΕΠΙ : Πώς αμείβονταν 600.000 ευρώ τον χρόνο
Το πολύκροτο θέμα της ΑΕΠΙ και της κακοδιαχείρισης στην απόδοση των πνευματικών δικαιωμάτων των δημιουργών ή ακόμα και της μη απόδοσής τους, σύμφωνα με το πόρισμα της Ερνστ & Γιανγκ, που ήρθε στο φως της δημοσιότητας πριν μερικές ημέρες, είχε εγείρει σειρά συζητήσεων στο χώρο των δημιουργών και μας έκανε να αναζητήσουμε το who is who της εταιρίας και ειδικότερα των μελών του Διοικητικού Συμβουλίου της.
Επίσης, τις πιθανές αδικίες εις βάρος των δημιουργών, όπως προκύπτει από το πόρισμα των ορκωτών λογιστών και από τον τρόπο που έχει επιλέξει να λειτουργεί η εταιρία.
Οπως φαίνεται, οι υπεύθυνοι της εταιρίας μοίραζαν τα ποσά στους εαυτούς τους και απέδιδαν στους δημιουργούς πολύ χαμηλότερα δικαιώματα και σε κάποιους ακόμα και… ψίχουλα, 1.000 και 500 ευρώ το εξάμηνο, που δεν ανταποκρίνονται στη δημόσια εκτέλεση των έργων τους.
Είναι τόσο το «φαγοπότι» που ακόμα και οι δημιουργοί που έπαιρναν τα περισσότερα χρήματα, της τάξεως των 100.000-150.000 ευρώ το εξάμηνο (πριν από την κρίση και πριν από τις μειώσεις που σήμερα φτάνουν το 30%-80%), θα μπορούσαν να παίρνουν ακόμα μεγαλύτερα ποσά, αν η εταιρία λειτουργούσε σωστά.
Ομως, όπως φαίνεται, τώρα έσπασε το απόστημα και οι ίδιοι οι δημιουργοί ζητούν να μπουν τα πράγματα στη θέση τους και να λογοδοτήσουν στην ελληνική Δικαιοσύνη οι υπεύθυνοι.
Οι αδικίες είναι κατάφορες, καθώς η εταιρία, που υποτίθεται έχει για στόχο της να συγκεντρώνει και να αποδίδει τα νόμιμα δικαιώματα στους δημιουργούς, σύμφωνα πάντα με το πόρισμα των ορκωτών λογιστών, βρέθηκε να έχει στο τέλος του 2014 αδιανέμητα δικαιώματα ύψους 42,5 εκατ. ευρώ.
Ανεμοστρόβιλος σάρωσε το Αγρίνιο - Εικόνα διάλυσης στο ΔΑΚ [βίντεο και εικόνες]
Τα δικαιώματα αυτά έχουν βεβαίως εισπραχθεί και περιλαμβάνουν τιμολογηθέντα δικαιώματα σε χρήστες μουσικής, τα οποία όμως δεν έχουν αποδοθεί και διανεμηθεί σε μέλη, και μάλιστα ήταν αδύνατον να αναλυθούν, λόγω μη αντιστοίχησης τιμολογίων με εισπράξεις στο πληροφοριακό σύστημα της εταιρίας.
Ενα ακόμα από τα στοιχεία που έχει γίνει πέτρα του σκανδάλου την τελευταία εβδομάδα και έχει προκαλέσει σειρά συζητήσεων είναι το γεγονός ότι ο διευθύνων σύμβουλος της ΑΕΠΙ έπαιρνε το 2011 μισθό 52.000 ευρώ το μήνα ή 635.565 ευρώ το χρόνο, ενώ την ίδια χρονιά ο μισθός συγγενούς μέλους του Δ.Σ. έφτανε τα 466.256 ευρώ το χρόνο!
Η κοινότητα των δημιουργών στο σύνολό της, με δηλώσεις της, καυτηριάζει αυτό το «προκλητικό» γεγονός και αναρωτιέται αν αυτοί οι μισθοί βγαίνουν βεβαίως από το δικό τους κόπο και εις βάρος τους. Σε δική της ανακοίνωση η ΑΕΠΙ σημείωσε ότι οι μισθοί αυτοί έχουν εξορθολογιστεί τα τελευταία χρόνια, αλλά δεν μας ανέφερε τον τρόπο που έγινε αυτό. Το ερώτημα των δημιουργών είναι εύλογο, ούτως ή άλλως, καθώς η ΑΕΠΙ κρατά επί του πνευματικού δικαιώματος του δημιουργού ποσοστό 33%, κάτι που δεν συμβαίνει πουθενά στον κόσμο.
Μεταφορά στην Κύπρο και πίσω στην Ελλάδα
Αν ψάξετε στην επίσημη ιστοσελίδα της ΑΕΠΙ, δεν θα βρείτε πουθενά αναρτημένο το Διοικητικό Συμβούλιο της εταιρίας, όπως είθισται να συμβαίνει στους επίσημους ιστοτόπους. Και πώς να αναφέρεται, άλλωστε, αφού η ΑΕΠΙ δεν υφίσταται ως νομική οντότητα, μιας και στις 31-3-2016 αποφασίστηκε η μεταφορά της έδρας της στην Κύπρο απ’ όπου επέστρεψε και πάλι στην Ελλάδα, έπειτα από λίγους μήνες. Η μόνη αναφορά στο Δ.Σ. της εταιρίας γίνεται στον ετήσιο απολογισμό της του 2014, όπου αναφέρεται ότι τα μέλη του Δ.Σ. είναι από τον Νοέμβριο του ίδιου χρόνου τα εξής τέσσερα:
Κωνσταντίνος Τριπολίτης (πρόεδρος)
Πέτρος Ξανθόπουλος (διευθύνων σύμβουλος)
Δημήτριος Ξανθόπουλος (Μέλος Δ.Σ.)
Γεώργιος Κρίππας (Μέλος Δ.Σ.)
Στην ουσία, το Δ.Σ. της εταιρίας δεν υφίσταται μετά τη μεταφορά της έδρας στην Κύπρο. Ας μην ξεχνάμε ότι η ΑΕΠΙ βρίσκεται σε δικαστική διαμάχη με το ΓΕΜΗ, καθώς επέλεξε να ανοίξει δικαστικά μέτωπα και να ποντάρει στις καθυστερήσεις στην απονομή της Δικαιοσύνης. [Διαβάστε εδώ σχετικά]
Οργή των δημιουργών με τα σκάνδαλα και την κακοδιαχείριση
Πολλοί είναι οι άνθρωποι της μουσικής που εκφράζουν τον προβληματισμό τους για το θέμα, ενώ δεν λείπουν και οι ανακοινώσεις φορέων που ζητούν να δοθεί άμεση λύση με παρέμβαση της υπουργού Πολιτισμού.
Το διοικητικό συμβούλιο του Οργανισμού GEA (Grammo, Ερατώ, Απόλλων) στο Δ.Σ. του οποίου ανήκουν οι Χάρις Αλεξίου, Γρηγόρης Λαμπριανίδης, Δήμητρα Μπερδούση, Μαργαρίτα Μάτσα με ανακοίνωσή του, με αφορμή το πόρισμα, σημειώνει τον έντονο προβληματισμό του. Ο GEA διαχειρίζεται τα δικαιώματα των καλλιτεχνών, τραγουδιστών και μουσικών και των παραγωγών των ηχογραφημάτων: «Με λύπη παρατηρούμε ότι, με αφορμή το πόρισμα, βάλλεται συλλήβδην ο θεσμός της συλλογικής διαχείρισης των δικαιωμάτων στην Ελλάδα», αναφέρει η ανακοίνωση.
Η λειτουργία του GEA είναι μη κερδοσκοπική. Διοικείται αμισθί από τους δικαιούχους και ανήκει σε αυτούς. Κάθε χρόνο υπόκειται εθελούσια σε εξωτερικό οικονομικό έλεγχο από ανεξάρτητη ελεγκτική εταιρία. Το πόρισμα αναρτάται στον ιστότοπό μας. Διατυπώνουμε την ευχή, οι αρχές της μη κερδοσκοπικής λειτουργίας και της αυτοδιοίκησης, παγκόσμιες αξίες και πυλώνες της συλλογικής διαχείρισης των δικαιωμάτων, να υιοθετηθούν και στην Ελλάδα στον τομέα των πνευματικών δικαιωμάτων επί μουσικών έργων (συνθετών και στιχουργών)».
Επιστολή στην υπουργό Πολιτισμού έστειλε ο συνθέτης, Γιάννης Γλέζος, Πρόεδρος της Ενωσης Μουσικοσυνθετών και Στιχουργών Ελλάδας (ΕΜΣΕ) και πρόεδρος του ΟΣΔ Μουσικών Πνευματικών Δικαιωμάτων «Η αυτοδιαχείριση» και κατ’ επανάληψη ως σήμερα είχε κρούσει τον κώδωνα του κινδύνου για τον τρόπο λειτουργίας της ΑΕΠΙ.
Ο Γιάννης Γλέζος θίγει το θέμα του κρατικού επιτρόπου, κάτι που δεν προβλέπει το νέο νομοσχέδιο, το οποίο λέει ότι «στην περίπτωση που οι οργανισμοί συλλογικής διαχείρισης ή η ΑΕΠΙ, ως ανεξάρτητη οντότητα, κηρύξουν πτώχευση ή παύση πληρωμών, τότε τοποθετείται ανεξάρτητος επίτροπος εξυγίανσης».
Σταύρος Ξαρχάκος : Είχα ενημερώσει τον Τσίπρα
Ο συνθέτης Σταύρος Ξαρχάκος απευθύνει επιστολή στον πρωθυπουργό, ζητώντας του να επέμβει και να αναλάβει προσωπικά πρωτοβουλία για την εξυγίανση της ΑΕΠΙ, σημειώνοντας «τον εξαιρετικά σοβαρό κίνδυνο για τους Ελληνες δημιουργούς», αν δεν επέμβει το κράτος και η ΑΕΠΙ σταματήσει να λειτουργεί: «10.000 Ελληνες δημιουργοί θα χάσουν το μοναδικό τους εισόδημα, 160 εργαζόμενοι της ΑΕΠΙ θα χάσουν τη δουλειά τους. Οι χρήστες μουσικής (ραδιόφωνα, ξενοδοχεία, καταστήματα κ.λπ.) δεν θα μπορούν να παίζουν μουσική νόμιμα, αφού δεν θα υπάρχει φορέας για τη λήψη της σχετικής άδειας. Η χώρα μας θα διασυρθεί στο εξωτερικό, αφού η ΑΕΠΙ εισπράττει και τα χρήματα των δημιουργών όλων των χωρών του κόσμου». Στη συνέχεια ο Στ. Ξαρχάκος καυτηριάζει το θέμα των υψηλών αμοιβών και των οφειλόμενων δικαιωμάτων στους δημιουργούς: «Σύμφωνα με το πόρισμα της Ε&Υ η ΑΕΠΙ έχει αρνητικά κεφάλαια 19,9 εκατ. ευρώ, χρήματα που οφείλει στους δημιουργούς και όλοι οι δείκτες βιωσιμότητας είναι αρνητικοί. [Διαβάστε εδώ σχετικά]
Η Κεντρική Ενωση Επιμελητηρίων μετά τα όσα έχουν συμβεί έχει ζητήσει να ανακληθεί η λειτουργία της ΑΕΠΙ ΑΕ και στο σχέδιο να συμπεριληφθεί διάταξη για υποχρεωτική διαπραγμάτευση»μεταξύ χρηστών και δικαιούχων και κρατικό επίτροπο. Και αυτό γιατί όπως τονίζουν κανείς χρήστης πλέον δεν εμπιστεύεται να συνεργαστεί με την ΑΕΠΙ χωρίς τις συγκεκριμένες ασφαλιστικές δικλείδες.
Το συγκεκριμένο αίτημα στάλθηκε μέσω επιστολής στην υπουργό Πολιτισμού Λυδία Κονιόρδου από τον πρόεδρο της Κεντρικής Ένωσης Επιμελητηρίων και του ΕΒΕΑ Κωνσταντίνο Μίχαλο. Στην επιστολή του τονίζει ότι πρέπει να υπάρξουν ρυθμίσεις που θα αποδίδουν δικαιοσύνη σε ό,τι αφορά στη λειτουργία της κερδοσκοπικής εταιρείας ΑΕΠΙ ΑΕ, ιδιαίτερα μετά τη δημοσίευση του πορίσματος των ορκωτών λογιστών που αποκάλυψαν μεγάλες ατασθαλίες. [Διαβάστε εδώ σχετικά]
Μάλιστα εκφράζει και την απορία του γιατί έγιναν τροποποιήσεις στο σχέδιο νόμου και δεν εισήχθη στη Βουλή προς ψήφιση άμεσα το αρχικό σχέδιο νόμου Μπαλτά που κατατέθηκε στις 4/7/2016 και με το οποίο ήταν σύμφωνοι όλοι οι ενδιαφερόμενοι.
Με πρωτοβουλία της Υπουργού Πολιτισμού και Αθλητισμού Λυδίας Κονιόρδου, το συγκεκριμένο πόρισμα αποστέλλεται στον εισαγγελέα για να αναζητηθούν τυχόν ευθύνες με σκοπό την προστασία των δικαιωμάτων των δημιουργών.
«Η ΑΕΠΙ θα μπορέσει να λειτουργήσει μόνον εφόσον αλλάξει και σεβαστεί όλες τις προϋποθέσεις που θέτει ο νέος νόμος, με τις οποίες εξασφαλίζεται η διαφάνεια και η νομιμότητα», είχε τονίσει η υπουργός Πολιτισμού, Λυδία Κονιόρδου για τον οργανισμό προστασίας της πνευματικής ιδιοκτησίας και προανήγγειλε την κατάθεση του νομοσχεδίου για τα πνευματικά και συγγενικά δικαιώματα των δημιουργών, στην Βουλή. [Διαβάστε εδώ σχετικά]
Πατήστε πάνω στην εικόνα και δείτε όλες τις ειδήσεις για το θέμα της ΑΕΠΙ