Οι νέες ψηφίδες που θα εμπλουτίσουν τους επόμενους μήνες το μωσαϊκό των digital υπηρεσιών θέτουν στο επίκεντρο τους οδηγούς. Ετσι, αυτοί των οποίων τα διπλώματα «λήγουν», λόγω ηλικίας, θα έχουν τη δυνατότητα να τα ανανεώνουν με ένα κλικ από τον υπολογιστή τους απαλλάσσοντάς τους από την υποχρέωση των χάρτινων ιατρικών πιστοποιητικών, ενώ πλήρως ψηφιοποιημένα θα γίνονται η μεταβίβαση των οχημάτων και η χορήγηση αντιγράφου άδειας κυκλοφορίας, λόγω κλοπής και απώλειας.
Ξεκινώντας την ψηφιακή επανάσταση από την αντικατάσταση και τα αντίγραφα των αδειών οδήγησης τον Δεκέμβριο του 2020 από την Περιφέρεια Κρήτης, η Γενική Γραμματεία Ψηφιακής Διακυβέρνησης και Απλούστευσης Διαδικασιών, υπό τον Λεωνίδα Χριστόπουλο, επέκτεινε τις εν λόγω ψηφιακές υπηρεσίες και στις 13 περιφέρειες της χώρας. Ετσι, πλέον όλοι οι πολίτες μπορούν, μέσα από μια ιδιαίτερα απλή διαδικασία, να αντικαταστήσουν ψηφιακά την έντυπη άδεια οδήγησης που διαθέτουν με μια άδεια νέου τύπου, ενώ πλέον έχουν τη δυνατότητα να εκδώσουν αντίγραφο της άδειας οδήγησής τους, λόγω φθοράς, απώλειας ή κλοπής.
Μέχρι σήμερα έχουν υποβληθεί περίπου 13.000 αιτήσεις, από τις οποίες σχεδόν οι μισές αφορούν σε αντικαταστάσεις και αντίγραφα αδειών οδήγησης και οι υπόλοιπες σε ενημέρωση στοιχείων των πολιτών. Από τις αιτήσεις που αφορούν σε αντικαταστάσεις και αντίγραφα διπλωμάτων έχουν ήδη εκτυπωθεί περισσότερα από 4.000 διπλώματα από την Ελληνική Αστυνομία και οι περισσότεροι πολίτες παραλαμβάνουν το δίπλωμά τους σε λιγότερο από 10 ημέρες από τη στιγμή που έκαναν την αίτηση.
» ΑΝΑΝΕΩΣΗ ΔΙΠΛΩΜΑΤΩΝ ΟΔΗΓΗΣΗΣ
Ομως, η μεγάλη μεταρρυθμιστική τομή στα διπλώματα οδήγησης θα γίνει τον επόμενο μήνα, όταν και αναμένεται να μπει σε παραγωγική λειτουργία η νέα διαδικασία ανανέωσης, λόγω ηλικιακών ορίων και ιατρικών λόγων, που αφορά περίπου 300.000 πολίτες κάθε χρόνο. Πολίτες που τις περισσότερες φορές ανήκουν σε ευπαθείς ομάδες. Οπως αναφέρουν πηγές του υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης, πρόκειται για μια επαναστατική διαδικασία με την οποία εξαλείφονται πλήρως τα χάρτινα ιατρικά πιστοποιητικά που διακινούνται μεταξύ πολιτών, γιατρών και περιφερειών.
Η διαδικασία θα είναι εξαιρετικά απλή. Ο οδηγός θα εισέρχεται στην πλατφόρμα https://drivers-vehicles.services.gov.gr/με χρήση των κωδικών TAXISnet, θα αποκτά ένα τετραψήφιο PIN και θα βλέπει ποιες ειδικότητες γιατρών πρέπει να επισκεφθεί. Η διαδικασία θα ολοκληρώνεται με την επισύναψη φωτογραφίας και δείγματος της υπογραφής και την έκδοση και την πληρωμή του κατάλληλου παραβόλου. Στη συνέχεια θα επισκέπτεται τους γιατρούς των ειδικοτήτων που πρέπει να γνωμοδοτήσουν για την ικανότητά του να οδηγεί και το πόρισμα, με έναν τρόπο που θυμίζει τη γνωστή σε όλους πλέον άυλη συνταγογράφηση, θα καταχωρίζεται αυτόματα στον φάκελό του προκειμένου να γίνουν οι απαραίτητες ενέργειες από τους υπαλλήλους των περιφερειών. Υστερα από λίγες ημέρες θα λαμβάνει SMS στο κινητό του ότι μπορεί να παραλάβει το νέο έντυπο αυτοπροσώπως ή μέσω τρίτου προσώπου με εξουσιοδότηση, αλλά και μέσω courier στις περιφέρειες που μπορούν να το υποστηρίξουν.
Με αυτόν τον τρόπο 300.000 πολίτες κάθε χρόνο θα γλιτώσουν περιττή ταλαιπωρία, ενώ θα εξασφαλιστούν πλέον η πλήρης διαφάνεια στη διεκπεραίωση των υποθέσεων και η προστασία ευαίσθητων ιατρικών δεδομένων που διακινούνται μέχρι σήμερα με χαρτιά. Επίσης, τη δεδομένη χρονική συγκυρία της πανδημίας του κορονοϊού η παραπάνω διαδικασία θα συμβάλει στη μείωση του συγχρωτισμού και των μετακινήσεων των πολιτών.
» ΜΕΤΑΒΙΒΑΣΕΙΣ ΟΧΗΜΑΤΩΝ ΚΑΙ ΑΝΤΙΓΡΑΦΟ ΑΔΕΙΑΣ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΣ
Σέρρες: Ζεστά ιγκλού, πολύχρωμα σπιτάκια και ένα μεγάλο υπαίθριο τζάκι περιμένουν τον Αϊ-Βασίλη
Πέρα όμως από τους οδηγούς, τους επόμενους 3-4 μήνες θα λειτουργήσουν παραγωγικά και οι εφαρμογές για τις διαδικασίες που αφορούν στα οχήματα, οι οποίες πλέον θα διεκπεραιώνονται γρήγορα και αποτελεσματικά, χωρίς «πηγαινέλα» στις Διευθύνσεις Μεταφορών των περιφερειών.
Πρόκειται για τη χορήγηση αντιγράφου άδειας κυκλοφορίας οχήματος, λόγω απώλειας, κλοπής ή φθοράς, καθώς και για τη μεταβίβαση οχήματος, διαδικασίες που σήμερα γίνονται χειρογράφως και με αυτοπρόσωπη παρουσία.
Με τις νέες εφαρμογές ο πολίτης θα εισέρχεται στην πλατφόρμα και θα έχει πρόσβαση σε όλα τα οχήματα που έχει στην κατοχή του. Με την ανάπτυξη των απαραίτητων διαλειτουργικοτήτων θα μπορεί να δει λεπτομέρειες για τα οχήματά του: Αν έχουν πληρωθεί τα τέλη κυκλοφορίας, πότε πρέπει να περάσει τεχνικό έλεγχο (ΚΤΕΟ) και αν το όχημα είναι ασφαλισμένο.
Η διαδικασία για τη χορήγηση αντιγράφου άδειας κυκλοφορίας θα είναι εξαιρετικά απλή. Ο πολίτης θα επιλέγει το όχημα για το οποίο αιτείται το αντίγραφο, την υπηρεσία στην οποία θέλει να εξυπηρετηθεί και στη συνέχεια θα ειδοποιείται με e-mail και SMS όταν είναι έτοιμο για να πάει να το παραλάβει.
Σε ό,τι αφορά τη μεταβίβαση οχημάτων, δεν θα απαιτείται πλέον προσκόμιση αποδεικτικού τεχνικού ελέγχου και βεβαίωσης πληρωμής τελών κυκλοφορίας, καθώς αυτές οι πληροφορίες θα αντλούνται αυτόματα. Ο πολίτης θα επιλέγει το όχημα που θέλει να μεταβιβάσει, την υπηρεσία Μεταφορών που θα διεκπεραιώσει τη διαδικασία και θα εισάγει το ΑΦΜ και τα στοιχεία επικοινωνίας του αγοραστή. Η εφαρμογή θα χαρακτηρίζει τη συγκεκριμένη άδεια κυκλοφορίας ως «κλειδωμένη», ώστε από το χρονικό σημείο αυτό να μην μπορεί να μεταβληθεί με οποιονδήποτε τρόπο μέχρι την ολοκλήρωση της διαδικασίας μεταβίβασης και να αποφευχθούν φαινόμενα διαφθοράς. Το σύστημα θα στέλνει ειδοποίηση στον αγοραστή και όταν αυτός αποδεχθεί τη συναλλαγή θα αποστέλλεται σχετική ειδοποίηση στον πωλητή. Στη συνέχεια θα γίνεται online πληρωμή των απαραίτητων τελών προς την περιφέρεια και ο αγοραστής θα ειδοποιείται για να παραλάβει τη νέα άδεια από την υπηρεσία.
» ΕΝΑΡΞΗ ΑΤΟΜΙΚΗΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΗΣ ΜΕΣΩ GOV.GR
Με λίγα κλικ θα μπορεί να γίνεται στο προσεχές χρονικό διάστημα και η έναρξη ατομικής επιχείρησης μέσω της Ενιαίας Ψηφιακής Πύλης του Δημοσίου, gov.gr, καθώς η Γενική Γραμματεία Ψηφιακής Διακυβέρνησης και Απλούστευσης Διαδικασιών, η ΑΑΔΕ και η Γενική Γραμματεία Εμπορίου συνεργάζονται για την απλούστευση και την ψηφιοποίηση της διαδικασίας.
Η διαδικασία έναρξης ατομικής επιχείρησης, αν και αφορά στο μεγαλύτερο ποσοστό των νεοϊδρυθέντων επιχειρήσεων, δεν εμπίπτει στις ψηφιοποιημένες υπηρεσίες που παρέχονται από το Βusiness Portal του ΓΕΜΗ της Γενικής Γραμματείας Εμπορίου. Το έργο αποσκοπεί στη μείωση σημαντικών βημάτων, που απαιτούν πολλαπλή φυσική παρουσία του πολίτη σε φορείς (προεγγραφή σε Επιμελητήριο και ΕΦΚΑ και μετέπειτα εγγραφή στους δύο αυτούς φορείς), στη μείωση συγκεκριμένων δικαιολογητικών που υποβάλλονται πολλαπλώς σε διαφορετικούς φορείς (φωτοτυπία ταυτότητας, μισθωτήριο συμβόλαιο, υπεύθυνες δηλώσεις, πολλαπλά έγγραφα ασφαλιστικής ενημερότητας κ.λπ.) και στην κατάργηση υποδιαδικασιών που υποκρύπτουν επιπλέον διοικητικό βάρος.
Μέσα από το gov.gr ο πολίτης που επιθυμεί να προβεί στην έναρξη της ατομικής του επιχείρησης θα εισέρχεται χρησιμοποιώντας τους κωδικούς TAXISnet και θα βρίσκει προσυμπληρωμένα τα προσωπικά του στοιχεία. Εν συνεχεία θα συμπληρώνει τα απαραίτητα για τη σύσταση της νέας επιχείρησης στοιχεία, όπως την έδρα, τον ΚΑΔ, καθώς και τον διακριτικό τίτλο της επιχείρησης. Μέσω αυτής της διαδικασίας, θα ενημερώνονται η ΑΑΔΕ και το ΓΕΜΗ για το σύνολο των πληροφοριών που απαιτείται και από τους δύο φορείς χωρίς να υποχρεούται ο πολίτης να μεταβεί σε καμία εκ των δύο υπηρεσιών.
Μέσα από την ίδια εφαρμογή, αν ο επιχειρηματίας το επιθυμεί, θα έχει τη δυνατότητα, αντί να προβεί ο ίδιος στην καταχώριση των απαραίτητων για την έναρξη στοιχείων της ατομικής του επιχείρησης, να εξουσιοδοτήσει άλλον πολίτη για να προβεί στις σχετικές ενέργειες χωρίς να απαιτείται η προσκόμιση επιπλέον δικαιολογητικών.
Το συγκεκριμένο έργο αποτελεί μια στρατηγική επιλογή στο ευρύτερο πλαίσιο της δημιουργίας ενός φιλικότερου επιχειρηματικού περιβάλλοντος, καθώς η ατομική επιχείρηση αποτελεί την πλέον διαδεδομένη μορφή επιχειρηματικής δραστηριότητας.
» SMS ΓΙΑ ΙΑΤΡΙΚΕΣ ΕΞΕΤΑΣΕΙΣ ΚΑΙ APP ΥΓΕΙΑΣ
Το μεγάλο στοίχημα για το υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης αποτελεί η ψηφιοποίηση της Υγείας, με έμφαση στην προληπτική Ιατρική. Μετά την άυλη συνταγογράφηση και την πλατφόρμα για τον προγραμματισμό των ραντεβού για εμβολιασμό στο πλαίσιο της επιχείρησης «Ελευθερία», η κυβέρνηση είναι έτοιμη να θέσει σε εφαρμογή τέσσερις δράσεις: Το application υγείας για τα smart phones, τις ιατρικές ψηφιακές βεβαιώσεις, την προληπτική Ιατρική και την τηλεσυμβουλευτική.
Το πρώτο βήμα στην προληπτική Ιατρική αναμένεται να γίνει με τον τακτικό εμβολιασμό των παιδιών. Ετσι, οι νέοι γονείς θα λαμβάνουν ειδοποιήσεις στο κινητό τους ως υπενθύμιση για τον εμβολιασμό των παιδιών τους, ενώ στη συνέχεια προβλέπεται οι πολίτες να λαμβάνουν εξατομικευμένες ενημερώσεις για τη διενέργεια προληπτικών εξετάσεων με βάση την ηλικία και το φύλο τους για την ενίσχυση της πρόληψης και την προαγωγή της υγείας τους.
Συγκεκριμένα, συνδυάζοντας τα δεδομένα της επιστημονικής έρευνας με τα πρωτογενή μη προσωποποιημένα δεδομένα που καταχωρίζονται στο Πληροφοριακό Σύστημα της Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας (ΟΠΣ ΠΦΥ), μέσω ενός συστήματος ανάλυσης δεδομένων και υποστήριξης αποφάσεων, θα εξάγονται συμπεράσματα, ώστε να υλοποιούνται ετήσιες στοχευμένες δράσεις, με στόχο την πρόληψη, την αγωγή και την προαγωγή της υγείας του πληθυσμού, καθώς και της δημόσιας Υγείας της χώρας.
Θα δίνεται, έτσι, η δυνατότητα από το Σύστημα της ΠΦΥ να αποστέλλονται προσωποποιημένα μηνύματα προς τους πολίτες, ανάλογα με την ηλικία, το φύλο, τη γεωγραφική περιοχή και την κατάσταση της υγείας τους, με στόχο να τους ενημερώσουν, να τους ευαισθητοποιήσουν για τη σημασία της πρόληψης για την υγεία και να τους προτρέψουν για τη διενέργεια εξετάσεων ελέγχου της υγείας τους, σε συνεννόηση με τον γιατρό τους.
Μάλιστα, πριν από περίπου έναν μήνα, ο υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης, Κυριάκος Πιερρακάκης, μιλώντας στο Οικονομικό Φόρουμ των Δελφών άφησε ανοιχτό το ενδεχόμενο η πλατφόρμα των εμβολιασμών να χρησιμοποιηθεί μετά το τέλος της πανδημίας για τον προγραμματισμό ιατρικών ραντεβού.
Σε ό,τι αφορά τις υπόλοιπες δράσεις που βρίσκονται σε στάδιο υλοποίησης, σημαντικό εργαλείο αναμένεται να αποτελέσει η εφαρμογή Υγείας για «έξυπνα» κινητά. Πρόκειται για ένα mobile app που θα παρέχει στον πολίτη άμεση και εύκολη πρόσβαση στα στοιχεία που περιέχονται στη συνταγογράφηση και τα παραπεμπτικά για τον ίδιο και τα πρόσωπα που έχουν οριστεί ως προστατευόμενα μέλη του, αποτελώντας το πρόπλασμα του Ηλεκτρονικού Φακέλου Υγείας.
Σχετικά με το σύστημα της συνταγογράφησης, σύντομα αναμένεται να προστεθεί η δυνατότητα κατάρτισης και ανάρτησης ψηφιακών ιατρικών βεβαιώσεων, με στόχο την απλοποίηση της διαδικασίας εγγραφής σε χώρους άθλησης και συλλόγους.
Ενα ακόμα έργο-τομή για τη δημόσια Υγεία αναμένεται να αποτελέσει και η τηλεϊατρική. Με την αξιοποίηση των σχετικών τεχνολογικών εργαλείων και, κυρίως, μέσω βιντεοκλήσεων, θα επεκταθεί η παροχή εξ αποστάσεως συμβουλών από γιατρούς του Εθνικού Συστήματος Υγείας. Η πρωτοβουλία αυτή, που θα ξεκινήσει από την ψυχική υγεία και τα δερματολογικά νοσήματα, είναι ιδιαίτερα σημαντική ιδίως για τις ακριτικές και νησιωτικές περιοχές, όπου είναι δυσκολότερη η πρόσβαση των ασθενών σε ιατρικές υπηρεσίες.
» ΨΗΦΙΑΚΟΣ ΜΕΤΑΣΧΗΜΑΤΙΣΜΟΣ ΠΑΙΔΕΙΑΣ
Σειρά δράσεων για τον ψηφιακό μετασχηματισμό της Παιδείας για όλες τις βαθμίδες της Εκπαίδευσης, οι οποίες αναμένεται να ολοκληρωθούν πριν από το φθινόπωρο, έχουν προαναγγείλει τα αρμόδια υπουργεία.
Ηδη, εδώ και λίγες ημέρες οι απόφοιτοι Γυμνασίων, Λυκείων και Επαγγελματικών Λυκείων από το σχολικό έτος 2016-2017 και μετά έχουν τη δυνατότητα να εκδίδουν ψηφιακά το απολυτήριο ή το πτυχίο τους μέσα από το gov.gr.
Επιπλέον, οι e-εγγραφές στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση θα εμπλουτιστούν με την προσθήκη της νέας λειτουργικότητας ψηφιοποίησης του Ατομικού Δελτίου Υγείας Μαθητή και του Βιβλιαρίου Υγείας-Εμβολίων, το οποίο θα ισχύσει και για την Α’ Δημοτικού.
Σε ό,τι αφορά τις e-εγγραφές Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, η εφαρμογή, που έχει ήδη ενεργοποιηθεί από το προηγούμενο σχολικό έτος, αξιοποιεί το σύστημα αυθεντικοποίησης του χρήστη μέσω των διαπιστευτηρίων του TAXISnet και απευθύνεται στους γονείς/κηδεμόνες ή τους ίδιους τους μαθητές που επιθυμούν εγγραφή, ανανέωση εγγραφής ή μετεγγραφή σε δημόσιο ΓΕΛ ή ΕΠΑΛ.
Επιπλέον, από φέτος οι υποψήφιοι των πανελλαδικών εξετάσεων θα ενημερωθούν με γραπτό μήνυμα στο κινητό τους για τη βαθμολογία τους, καθώς και για το τμήμα ή τη σχολή επιτυχίας τους.
Στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση η διαδικτυακή πλατφόρμα e-Diplomas για τη βεβαίωση κτήσης τίτλου σπουδών ΑΕΙ, που βρίσκεται ήδη σε πιλοτική εφαρμογή, σχεδιάζεται να επεκταθεί περισσότερο σε Πανεπιστήμια της χώρας, με στόχο να διευκολύνει τους κατόχους τίτλων και τους εργοδότες. Παράλληλα, θα περιλαμβάνει και περιγραφή του περιεχομένου των τίτλων σπουδών του πτυχίου.
Επιπροσθέτως, στο προσεχές διάστημα έρχεται και η «έξυπνη» φοιτητική ταυτότητα, που θα διευκολύνει την πρόσβαση των φοιτητών σε σημαντικές υπηρεσίες, όπως εκπτώσεις σε Μέσα Μαζικής Μεταφοράς, προσβάσεις σε δημόσιες βιβλιοθήκες κ.λπ., ενώ θα αναπτυχθεί σχετική εφαρμογή και για κινητά τηλέφωνα.
» ΔΙΑΡΚΗΣ ΚΩΔΙΚΑΣ ΝΟΜΟΘΕΣΙΑΣ – «ΡΑΠΤΑΡΧΗΣ»
Πέρα από τα ψηφιακά έργα που έρχονται το επόμενο διάστημα να απαλλάξουν τους πολίτες από τη βάσανο της γραφειοκρατίας, η Γενική Γραμματεία Ψηφιακής Διακυβέρνησης και Απλούστευσης Διαδικασιών προχωρά και σε ένα έργο με ιστορική σημασία που αφορά στο Αυτοτελές Τμήμα Διοικητικών Κωδικοποιήσεων «Ραπτάρχης».
Ο «Ραπτάρχης» θα περιέχει την ελληνική νομοθεσία από τη σύσταση του ελληνικού κράτους (1833), οργανωμένη με μία μοναδική για τα ευρωπαϊκά δεδομένα χρονολογική και θεματική ταξινόμηση.
Ολη η ελληνική νομοθεσία και τα σχετικά ευρετήρια θα είναι καταταγμένα σε 40 θεματικές ενότητες. Περιλαμβάνονται σε 111 αριθμημένους τόμους των 540, περίπου, σελίδων έκαστος, δηλαδή ο συνολικός αριθμός σελίδων ανέρχεται σε 60.000 περίπου.
Κάθε θεματική ενότητα θα υποδιαιρείται σε κεφάλαια και κάθε κεφάλαιο σε θέματα, ενώ θα περιλαμβάνει αριθμητικό και αλφαβητικό ευρετήριο. Σε κάθε θέμα θα εντάσσεται η σχετική νομοθεσία χρονολογικά ταξινομημένη, ενώ ταυτόχρονα θα τηρείται η ιστορικότητα των νομοθετημάτων.
Το έργο αυτό έχει τεράστια ιστορική αξία, καθώς θα περιέχει τη θεσμική ιστορία του ελληνικού κράτους με θεματική και χρονολογική ταξινόμηση, που αφορά τόσο επιμέρους θεσμούς της ελληνικής Πολιτείας διαχρονικά όσο και επιμέρους δημόσιες πολιτικές που ασκήθηκαν κατά καιρούς στην ελληνική επικράτεια.
Οι νομικές πληροφορίες του «Ραπτάρχη» θα παρέχονται στις εξής μορφές:
- Παραδοσιακή έντυπη έκδοση (με τη μορφή κινητών φύλλων). Σειρές της έντυπης έκδοσης υπάρχουν σε δικηγορικά γραφεία, βιβλιοθήκες κ.λπ.
- Μέσω της διαδικτυακής πύλης www.e-themis.gov.gr. Με χρήση των εργαλείων που υλοποιήθηκαν από τη Γενική Γραμματεία Ψηφιακής Διακυβέρνησης και Απλούστευσης Διαδικασιών παράχθηκαν συνολικά 2.650 μεμονωμένα αρχεία κειμένου που αντιστοιχούν στα κείμενα των «θεμάτων». Τα εν λόγω αρχεία κατηγοριοποιήθηκαν ανά θεματική ενότητα/κεφάλαιο/θέμα και θα αναρτηθούν στο Διαδίκτυο σε μορφή δυναμικού δέντρου. Η συγκεκριμένη μορφή θα λειτουργεί καθοδηγητικά, διευκολύνοντας τον χρήστη στην εύρεση του ζητούμενου θέματος σε σύντομο χρονικό διάστημα.
Πλην της ιστορικής του αξίας, ο «Ραπτάρχης» θα έχει τη δυναμική να αποτελέσει στις μέρες μας το σημαντικότερο εργαλείο για την αναμόρφωση και την αποκάθαρση της ελληνικής νομοθεσίας, προκειμένου να αντιμετωπιστούν η πολυνομία και η έλλειψη εσωτερικής συνοχής που χαρακτηρίζουν το ελληνικό δικαιικό σύστημα.
Δύο χρόνια με e-μεταρρυθμίσεις
Με μότο «το κράτος στην υπηρεσία του πολίτη» το σχέδιο ψηφιακού μετασχηματισμού της κυβέρνησης άρχισε να ξεδιπλώνεται ουσιαστικά πριν από περίπου 15 μήνες με «μοχλό» την Ενιαία Ψηφιακή Πύλη του Δημοσίου. Αν και αρχικά το gov.gr λειτούργησε με 501 ψηφιακές υπηρεσίες, σήμερα μετρά 1.166 και εμπλουτίζεται διαρκώς με νέες. Το πρώτο βήμα στην ψηφιακή επανάσταση του Δημοσίου έγινε με τις υπεύθυνες δηλώσεις και τις εξουσιοδοτήσεις και η συνέχεια έγινε με τα πιστοποιητικά Δημοτολογίου και τις ληξιαρχικές πράξεις.
Επανάσταση, ωστόσο, για τους πολίτες αποτέλεσε η άυλη συνταγογράφηση, η οποία είναι αυτή που έχει συγκεντρώσει μέχρι σήμερα τα περισσότερα «κλικ». Η επιτυχία της άυλης συνταγογράφησης έγκειται στο γεγονός ότι απαλλάσσει τους πολίτες από την υποχρέωση να επισκέπτονται κάποιον γιατρό για να τους συνταγογραφήσει φάρμακα ή να τους δώσει παραπεμπτικά για τις εξετάσεις τους, καθώς πλέον μπορούν να τα κάνουν με SMS στο κινητό τους ή με μήνυμα στο e-mail τους.
Επιπλέον, σημαντικό εργαλείο αποτέλεσε και η ψηφιοποίηση των ΚΕΠ, με τα myKEPlive, όπου οι υπάλληλοι των ΚΕΠ πραγματοποιούν μέσω τηλεδιάσκεψης ραντεβού με τους πολίτες προκειμένου να διεκπεραιώσουν οποιαδήποτε υπόθεση απαιτούσε μέχρι πρότινος φυσική παρουσία.
Στο ίδιο πλαίσιο, λειτουργεί και η πλατφόρμα myConsulLive, η οποία δίνει τη δυνατότητα σε Ελληνες πολίτες, καθώς και στους ομογενείς που ζουν στο εξωτερικό, να εξυπηρετούνται από τις πρεσβείες και τα προξενεία για μια σειρά από υπηρεσίες χωρίς φυσική παρουσία, μέσω βιντεοκλήσης.
Σε ό,τι αφορά την πανδημία του κορονοϊού, το υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης ήταν αυτό που ανέλαβε να τρέξει το δύσκολο εγχείρημα της Εθνικής Εκστρατείας Εμβολιασμού «Ελευθερία», μέσω της πλατφόρμας emvolio.gov.gr. Από τις 27 Δεκεμβρίου, που ξεκίνησαν οι εμβολιασμοί στη χώρα μας, έχουν κλειστεί περισσότερα από 6,6 εκατ. ραντεβού μέχρι και τώρα (όσα δηλαδή εμβόλια έχουν γίνει). Είναι ενδεικτικό ότι κάθε φορά που ανοίγει η πλατφόρμα για τις νέες ομάδες που θα λάβουν το εμβόλιο, κλείνονται δεκάδες χιλιάδες ραντεβού σε λίγα 24ωρα. Επίσης, από τις 19 Φεβρουαρίου οι πολίτες έχουν τη δυνατότητα να εκδίδουν μέσω του gov.gr το ιατρικό έγγραφο που αποδεικνύει ότι έχουν λάβει και τις δύο δόσεις του εμβολίου.
Στο μεταξύ, τον προηγούμενο μήνα, που άνοιξε ο τουρισμός για την Ελλάδα, μέσα από την Ενιαία Ψηφιακή Πύλη του Δημοσίου οι πολίτες έχουν τη δυνατότητα να εκδώσουν βεβαιώσεις αρνητικού διαγνωστικού ελέγχου για την Covid-19 ή βεβαιώσεις νόσησης.
Το τελευταίο και ένα από τα μεγαλύτερα επιτεύγματα του υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης είναι και το ευρωπαϊκό ψηφιακό πιστοποιητικό Covid-19 για «ελεύθερα» ταξίδια μεταξύ των κρατών-μελών της Ε.Ε., το οποίο ήταν και πρόταση του πρωθυπουργού, Κυριάκου Μητσοτάκη, στη Σύνοδο Κορυφής του Ιανουαρίου. Μάλιστα, η Ελλάδα ήταν μεταξύ των 7 πρώτων χωρών που ξεκίνησαν την έκδοση του πράσινου πιστοποιητικού. Ετσι, οι πολίτες μπορούν να μπουν στη σελίδα eudcc.gov.gr με τους προσωπικούς τους κωδικούς πρόσβασης στο TAXISnet είτε με τον ΑΜΚΑ τους για να το εκδώσουν. Το ψηφιακό πράσινο πιστοποιητικό είναι η απόδειξη ότι ένα πρόσωπο είτε έχει εμβολιαστεί και με τις δύο δόσεις κατά τoυ κορονοϊού είτε έχει υποβληθεί σε διαγνωστική εξέταση με αρνητικό αποτέλεσμα είτε έχει αναρρώσει από τη νόσο Covid-19 τους τελευταίους έξι μήνες.
Το εσθονικό μοντέλο και ο ρόλος του Toomas Hendrik Ilves
Κυνηγώντας το… success story της Εσθονίας, ο Κυριάκος Πιερρακάκης από την πρώτη στιγμή που ανέλαβε τα ηνία του υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης έχει στο πλευρό του ως αμισθί σύμβουλο τον «αρχιτέκτονα» του ψηφιακού θαύματος της Εσθονίας, Toomas Hendrik Ilves (φωτό).
Ο Toomas Hendrik Ilves είναι ο άνθρωπος που κατάφερε να μετατρέψει την Εσθονία στην πιο προηγμένη ψηφιακή κοινωνία στον κόσμο, καθώς διετέλεσε πρόεδρος της Δημοκρατίας της Εσθονίας από το 2006 έως το 2016 και υπήρξε υπέρμαχος της ψηφιακής ανάπτυξης της χώρας ήδη από το 1991, οπότε και ανεξαρτητοποιήθηκε μετά την πτώση της ΕΣΣΔ.
Αν και στα μέσα της δεκαετίας του 1990, ο γενικός πληθυσμός της Εσθονίας δεν είχε καν πρόσβαση στο Ιντερνετ, πλέον το 99% των υπηρεσιών του Δημοσίου παρέχεται online. Από τις φορολογικές δηλώσεις μέχρι και την ψηφοφορία στις εκλογές και από την ελεγχόμενη στάθμευση μέσω κινητού έως και την έκδοση id-εισιτηρίου στα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς, η χώρα της πρώην Σοβιετικής Δημοκρατίας έχει χαρακτηριστεί -δικαίως- η πιο προηγμένη ψηφιακή κοινωνία παγκοσμίως, αλλά και ηγέτις στη δημόσια διοίκηση. Αλλωστε, οι μόνες υπηρεσίες που δεν μπορούν να παρασχεθούν ηλεκτρονικά είναι ο γάμος και η αγορά ακινήτου.
Οι επόμενες μεταρρυθμίσεις
- Ανανέωση διπλωμάτων οδήγησης
- Μεταβιβάσεις οχημάτων
- Αντίγραφο άδειας κυκλοφορίας
- Ιδρυση ατομικής επιχείρησης
- SMS για εμβολιασμό παιδιών
- Application υγείας για smart phones
- Ψηφιακές ιατρικές βεβαιώσεις
- Τηλεϊατρική
- Ψηφιοποίηση Ατομικού Δελτίου Υγείας Μαθητή και του Βιβλιαρίου Υγείας
- E-diplomas
- Εξυπνη φοιτητική κάρτα
Οι υπάρχουσες υπηρεσίες
- Υπεύθυνες δηλώσεις/εξουσιοδοτήσεις
- Πιστοποιητικά Δημοτολογίου-Ληξιαρχικές πράξεις
- Αϋλη συνταγογράφηση
- Προσωρινή άδεια οδήγησης και αντικατάσταση
- myKEPlive
- myConsulLive
- emvolio.gov.gr
- Βεβαιώσεις αρνητικών τεστ για Covid-19
- Πράσινο πιστοποιητικό Covid-19
- Ψηφιακοί τίτλοι σπουδών για αποφοίτους Γυμνασίων, Λυκείων
Από την έντυπη έκδοση του Ελεύθερου Τύπου της Κυριακής
Ακολούθησε το eleftherostypos.gr στο Google News και μάθε πρώτος όλες τις ειδήσεις
Ακολουθήστε το EleftherosTypos.gr σε Instagram, Facebook και Twitter