ΕΛΕΥΘΕΡΟΣ ΤΥΠΟΣ
ΕΛΛΑΔΑ

ΣΕΦ-Βουλιαγμένη με ορθοπεταλιές: Πώς τα ποδήλατα στους δρόμους, θα αλλάξουν την πόλη

Αλλάζει εικόνα η «Αθηναϊκή Ριβιέρα» - Έτσι θα είναι ο ποδηλατόδρομος

ΜΑΡΙΝΑ ΞΥΠΝΗΤΟΥ

Τις υποδομές ώστε να πραγματοποιούνται ασφαλείς… ποδηλατάδες από τον Πειραιά έως τη Βούλα και εν συνεχεία έως το Σούνιο διασφαλίζει η κυβέρνηση.

Με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Ποδηλάτου αλλά και την ανάγκη για πράσινες μετακινήσεις που δημιούργησε η πανδημία, ο πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης, εξήγγειλε σε ειδική εκδήλωση στη Γλυφάδα τη δημιουργία ποδηλατόδρομου μήκους 22 χλμ.

Ο πρωθυπουργός τόνισε τη σημασία που έχει «να δώσουμε τη δυνατότητα στους συμπολίτες μας να χρησιμοποιούν το μέσο που εξ ορισμού είναι το πιο φιλικό στο περιβάλλον».

Κατά την ομιλία του υπενθύμισε τα κίνητρα που έχουν δοθεί για τα ηλεκτρικά ποδήλατα, ένα πρόγραμμα που όπως είπε πάει εξαιρετικά και επεσήμανε την ανάγκη να υπάρξει το απαραίτητο δίκτυο ποδηλατοδρόμων.

Το έργο

Στο πλαίσιο αυτό, υλοποιείται η ποδηλατική διαδρομή αρχικά από τον Πειραιά μέχρι τη Βούλα και τελικά μέχρι το Σούνιο, ένα έργο συνολικού μήκους 70 χιλιομέτρων.

Η πρώτη φάση του έργου θα είναι το τμήμα 22 χλμ. που θα συνδέει το ΣΕΦ μέχρι τη Βάρη-Βούλα-Βουλιαγμένη.

Η κύρια χρηματοδότηση του έργου θα γίνει με πόρους από το Ταμείο Ανάκαμψης, αλλά και από κάποια κονδύλια του προγράμματος «Αντώνης Τρίτσης». Το συντονισμό των εμπλεκόμενων δήμων θα έχει η Περιφέρεια Αττικής.

«Αυτό το έργο έχει σημασία γιατί σηματοδοτεί την ανάγκη της Αθήνας να ανοιχτεί προς τη θάλασσα και είναι να απορεί κανείς γιατί μας πήρε τόσες δεκαετίες», τόνισε ο κ. Μητσοτάκης.

Για να επιτευχθούν ωστόσο όλα αυτά θα πρέπει να υπάρξει μια μίξη δράσεων. Πρώτα από όλα, να υπάρχει ο χωροταξικός και πολεοδομικός σχεδιασμός ώστε να είναι φιλικός προς το ποδήλατο. Ταυτόχρονα, οι ορθοπεταλιές να μπορούν να συνδυαστούν με άλλα μέσα μεταφοράς, καθώς και να αποτελούν «εργαλεία» δουλειάς, παίρνοντας δηλαδή τη θέση που έχουν σήμερα τα μηχανάκια. Ηδη, πολλές επιχειρήσεις επιλέγουν η διανομή φαγητού ή καφέ να πραγματοποιείται με ποδήλατο, ηλεκτρικό ή μη.

Κοινόχρηστα

Σύμφωνα με τα όσα παρουσίασε ο γ.γ. Χωροταξίας και Αστικού Περιβάλλοντος, Ευθύμιος Μπακογιάννης, αναμένεται να δημιουργηθεί δίκτυο κοινόχρηστων ποδηλάτων, ηλεκτρικών και συμβατικών, με χρηματοδότηση 30 εκατ. ευρώ από το Επιχειρησιακό Πρόγραμμα ΥΜΕΠΕΡΑΑ-ΕΣΠΑ, με δικαιούχους 80 δήμους και η έναρξη του προγράμματος υπολογίζεται τον Ιούλιο.

Ο σχεδιασμός προβλέπει επίσης την ολοκλήρωση του μεγάλου ποδηλατόδρομου που θα συνδέει την Κηφισιά με το Φάληρο, συνολικού μήκους 27 χιλιομέτρων, μέσω της κατασκευής του τμήματος Γκάζι – Κηφισιά, ώστε να ολοκληρωθεί ο άξονας μεταξύ του φαληρικού όρμου και των βορείων προαστίων.

Ενα από τα σχέδια που έχουν εκπονηθεί αφορά τη σύνδεση μέσω ποδηλατόδρομου του σταθμού μετρό στην Κατεχάκη με την Πανεπιστημιούπολη και την Πολυτεχνειούπολη ενώ σχεδιάζεται και η επέκταση αυτού του άξονα προς το Καλλιμάρμαρο και το κέντρο της Αθήνας, ώστε να συνδεθεί τελικά με τον ποδηλατόδρομο Κηφισιά – Φάληρο.

Γκάζι – Κηφισιά

Ειδικότερα, ο ποδηλατόδρομος Γκάζι – Κηφισιά έχει μήκος 17,8 χιλιομέτρων και περνά από τους Δήμους Αθηναίων, Νέας Ιωνίας, Νέου Ηρακλείου, Αμαρουσίου και Κηφισιάς. Ξεκίνησε να σχεδιάζεται το 2008, ως τμήμα του πρώτου μητροπολιτικού ποδηλατόδρομου της Ελλάδας, του οποίου υλοποιήθηκε μόνο το νότιο τμήμα (από Θησείο έως Φάληρο, μήκους 11 χιλιομέτρων).

Ο ποδηλατόδρομος θα ξεκινά από την οδό Ερμού, στην πλατεία Αγίων Ασωμάτων, και θα ακολουθεί τις οδούς Αθηνάς, 3ης Σεπτεμβρίου, Αγίου Μελετίου και Φωκίωνος Νέγρη. Κατόπιν με κάποιες διακλαδώσεις θα φτάνει στα Πατήσια και στη Ριζούπολη και από εκεί στη λεωφόρο Ηρακλείου και στην οδό Αβέρωφ, παράλληλα με τις γραμμές του ΗΣΑΠ (σταθμοί Περισσού, Πευκακίων, Νέας Ιωνίας). Εν συνεχεία, με κάποιες άλλες διακλαδώσεις θα φτάνει στο σταθμό Νέου Ηρακλείου και από εκεί στην οδό Νεραντζιώτισσας και θα συνεχίζει σχεδόν παράλληλα με τις γραμμές στους σταθμούς Ειρήνη, Νεραντζιώτισσα, Μαρούσι και ΚΑΤ, ενώ θα καταλήγει στην οδό Τατοΐου στην Κηφισιά.

Ο ποδηλατόδρομος Ευαγγελισμός – Κατεχάκη έχει μήκος 10 χλμ. και συνδέει τους δύο σταθμούς του μετρό διατρέχοντας το πάρκο Γουδή, την Πολυτεχνειούπολη, την Πανεπιστημιούπολη και το πάρκο Ιλισίων. Ενα τμήμα του, μήκους 4 χλμ., στην Πολυτεχνειούπολη, έχει ήδη υλοποιηθεί.

Μητρόπολη

Στόχος του έργου που παρουσιάστηκε είναι να ξαναγίνει η Αθήνα μια πραγματικά μεσογειακή μητρόπολη. «Γιατί αποκαθιστά τη συνέχεια του παραλιακού της μετώπου. Οχι μόνο στον αστικό της ιστό, από το λιμάνι του Πειραιά μέχρι τη Βουλιαγμένη, αλλά και στο φυσικό της τμήμα, από τις παρυφές της πρωτεύουσας μέχρι το Σούνιο. Σε ένα συνολικό, δηλαδή, μήκος 70 χιλιομέτρων. Δημιουργεί, έτσι, μια υπερτοπική παραθαλάσσια διαδρομή, αυτή που ονομάστηκε Αθηναϊκή Ριβιέρα», ανέφερε ο πρωθυπουργός.

Οι παρεμβάσεις που έχουν σχεδιαστεί θα προχωρήσουν στο πλαίσιο μιας συνολικής προσέγγισης ανάπλασης της περιοχής του παραλιακού μετώπου της Αττικής και των οχτώ παράκτιων δήμων, με το σχέδιο να περιλαμβάνει έργα υποδομών και διαμόρφωσης περιβάλλοντος.

Το συνολικό έργο θα κατασκευαστεί με άξονες τη φύση, τον πολιτισμό, την άθληση και την ψυχαγωγία. Εκτός από πεζόδρομο και ποδηλατόδρομο, περιλαμβάνει χώρους άθλησης, χώρους για τα παιδιά και χώρους αναψυχής. Παράλληλα σε όλη την Αττική θα κατασκευαστεί Μητροπολιτικό Δίκτυο Ποδηλάτου, συνολικού μήκους άνω των 100 χλμ.

Ο Δήμος Γλυφάδας

Για τη μεγάλη ανάπλαση του παραλιακού μετώπου και τη δουλειά που έκανε ο Δήμος Γλυφάδας που «έτρεξε» τις μελέτες, υπέβαλε το master plan και εξασφάλισε τα χρήματα από ίδιους πόρους και από το πρόγραμμα «Αντώνης Τρίτσης», έκανε λόγο ο δήμαρχος Γλυφάδας, Γιώργος Παπανικολάου. «Σήμερα έγινε ένα βήμα για να κάνουμε την καθημερινότητα των συμπολιτών μας ακόμα καλύτερη, να βελτιώσουμε την ποιότητα ζωής τους, να αποδώσουμε περισσότερο δημόσιο χώρο στους πολίτες και να δώσουμε ώθηση στη βιώσιμη ανάπτυξη».

Η εικόνα τους σήμερα

Ενα από τα «προβλήματα» που έχει η χώρα είναι ότι ναι μεν υπάρχουν ποδηλατόδρομοι, ωστόσο αυτοί είναι διάσπαρτοι σε 102 δήμους. Συνολικά πρόκειται για 403,7 χλμ.

Ενδεικτικά στην Αττική υπάρχουν:

Δήμοι με συνύπαρξη Ι.Χ.-ποδηλάτων:

Δήμος Ωρωπού: 6,1 χλμ.

Με λωρίδες:

Δήμος Κορυδαλλού: 0,5 χλμ.

Δήμος Μεγαρέων: 1,7 χλμ.

Δήμος Ελευσίνας: 2,3 χλμ., εκ των οποίων 0,9 χλμ. διάδρομος ποδηλάτων.

Με διαδρόμους:

Δήμος Κηφισιάς: 13,2 χλμ.

Δήμος Βριλησσίων: 4,8 χλμ.

Δήμος Γαλατσίου: 0,3 χλμ.

Δήμος Ζωγράφου: 4,6 χλμ.

Δήμος Αγίων Αναργύρων: 2,0 χλμ.

Δήμος Ιλίου: 2,3 χλμ.

Δήμος Πετρούπολης: 1,0 χλμ.

Δήμος Χαϊδαρίου: 0,4 χλμ.

Δήμος Αιγάλεω: 0,5 χλμ.

Δήμος Δάφνης: 0,8 χλμ.

Δήμος Αργυρούπολης-Ελληνικού: 1,9 χλμ.

Δήμος Γλυφάδας: 2,6 χλμ.

Δήμος Βούλας: 2,3 χλμ.

Δήμος Παιανίας: 1,7 χλμ.

Δήμος Παλλήνης: 1,4 χλμ.

Δήμος Μαρκόπουλου: 0,5 χλμ.

Δήμος Σαρωνικού: 2,0 χλμ.

Δήμος Αμαρουσίου: 3,2 χλμ., εκ των οποίων 0,4 χλμ. λωρίδα ποδηλάτων

Δήμος Χαλανδρίου: 5,3 χλμ., εκ των οποίων 0,2 χλμ. συνύπαρξη Ι.Χ.-ποδηλάτου, 0,4 χλμ. συνιστώμενη λωρίδα ποδηλάτου και 0,6 χλμ. λωρίδα ποδηλάτου.

Δήμος Φιλοθέης-Ψυχικού: 4,9 χλμ., εκ των οποίων 2,2 χλμ. συνύπαρξη Ι.Χ.-ποδηλάτων.

Δήμος Παπάγου: 2,6 χλμ., εκ των οποίων 1,1 χλμ. λωρίδες ποδηλάτων και 0,1 χλμ. συνύπαρξη Ι.Χ.-ποδηλάτων.

Δήμος Αγίας Παρασκευής: 7,0 χλμ., εκ των οποίων 0,2 χλμ. λωρίδα ποδηλάτου.

Δήμοι Μοσχάτου – Ταύρου, Καλλιθέας, Αθηναίων: 7,6 χλμ., εκ των οποίων 0,3 χλμ. συνύπαρξη Ι.Χ.-ποδηλάτων.

Από την έντυπη έκδοση του Ελεύθερου Τύπου 

Ειδήσεις σήμερα

Ακολούθησε το eleftherostypos.gr στο Google News και μάθε πρώτος όλες τις ειδήσεις 

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, ανά πάσα στιγμή στο EleftherosTypos.gr

Ακολουθήστε το EleftherosTypos.gr σε InstagramFacebook και Twitter

Προτεινόμενα για εσάς

Ανάπλαση του παραλιακού μετώπου: Ποδηλατόδρομος 76 χιλιομέτρων στην Αθηναϊκή Ριβιέρα

Σημαντικές αλλαγές: Υποχρεωτικό το κράνος στα ηλεκτρικά πατίνια και ποδήλατα – Με δίπλωμα αυτοκινήτου μπορείς να οδηγήσεις μηχανάκι

Τι κάνει ο άνθρωπος; Φόρτωσε στο αμάξι δεκάδες ποδήλατα και πήγε ταξίδι [εικόνα]

Ελεύθερος Τύπος Newsroom

Αναστάτωση στο Ηράκλειο: Έκανε βόλτα με το ποδήλατο και… βρέθηκε στη θάλασσα

Ελεύθερος Τύπος Newsroom

Απίστευτο και όμως ιρανικό: Την συνέλαβαν επειδή έκανε ποδήλατο χωρίς να φορά χιτζάμπ

Ελεύθερος Τύπος Newsroom

Το «πράσινο» δίκυκλο αντεπιτίθεται: Στον… πυρετό του ποδηλάτου οι επενδύσεις

Ελεύθερος Τύπος Newsroom

Η κατάρα να είσαι ποδηλάτισσα  στα τέλη του 19ου αιώνα

Δημήτρης Ντόγκας

Έτσι θα πάρετε επιδότηση για το ηλεκτρικό σας αυτοκίνητο, σκούτερ και ποδήλατο – Πότε ξεκινά η διαδικασία

Ελεύθερος Τύπος Newsroom

Ποδήλατο και ποδηλατόδρομοι: Αυτές είναι οι έξι πρωτοβουλίες για την στήριξη τους