Σε μια εκτενή περιγραφή περίπου 130 σελίδων, ο κ. Λιάκος θα παρουσιάσει σήμερα στην ολομέλεια της επιτροπής του Εθνικού Διαλόγου τα πορίσματα, όπως τα ξεχώρισε ο ίδιος από την πορεία των συναντήσεων και των διαλέξεων που έγιναν το προηγούμενο διάστημα. Μένει να δούμε ποιες προτάσεις θα περάσουν την έγκριση και ποιες θα μείνουν πίσω.
ΟΙ ΑΛΛΑΓΕΣ ΠΟΥ ΠΡΟΤΕΙΝΟΝΤΑΙ
1 Πανελλαδικές με συντελεστή ωριμότητας;
Στην αρχή της… ανταποδοτικότητας και όχι του βαθμού θα βασίζεται το νέο σύστημα πρόσβασης, που περιλαμβάνει συντελεστή αντιστρόφως ανάλογο του αριθμού των επιλογών ενός υποψηφίου στο μηχανογραφικό του δελτίο. Μάλιστα, προτείνεται αυτό το σύστημα να ισχύσει από τις επόμενες εξετάσεις. Ο συγκεκριμένος συντελεστής έχει στόχο να περιορίσει τον τελικό βαθμό του υποψηφίου, ο οποίος μέχρι σήμερα αποτελεί και το μοναδικό εισιτήριο για την εισαγωγή σε πανεπιστήμια και ΤΕΙ.
Με πιο απλά λόγια, όσο λιγότερες σχολές έχει δηλώσει ένας υποψήφιος τόσο περισσότερες πιθανότητες έχει να περάσει σε μία από αυτές. Σύμφωνα με τον κ. Λιάκο, με αυτή την πρόταση ουσιαστικά επιβραβεύεται «η ευθύνη και η ωριμότητα» ενός υποψηφίου.
Παράλληλα, βέβαια, ευελπιστεί με αυτό το σύστημα να περιοριστεί το φαινόμενο «αποτυχημένων» φοιτητών που γεμίζουν κενές θέσεις τμημάτων αλλά και το φαινόμενο των μετεγγραφών, σχετικά με το οποίο ειδικά τα τελευταία χρόνια λόγω κρίσης έχουν εκτοξευτεί οι αιτήσεις από τους ενδιαφερόμενους.
Παράδειγμα: Αν ένας υποψήφιος επιλέξει μόνο μία σχολή επιβραβεύεται με το μέγιστο συντελεστή βαρύτητας (100%), ενώ στη δεύτερη επιλογή το ποσοστό μειώνεται στο 65%. Μόνο για τις 10 πρώτες επιλογές ισχύει ο συντελεστής, ενώ για τις επόμενες θα είναι μηδενικός.
Σε μόρια, το πριμ είναι αρκετά πλούσιο για τον υποψήφιο. Αν κάποιος πάρει το -τεράστιο- ρίσκο και δηλώσει μόνο μία σχολή στο μηχανογραφικό του λαμβάνει 1.000 μόρια επιπλέον. Αν δηλώσει δύο σχολές, τα μόρια μοιράζονται σε 650 για την πρώτη επιλογή και σε 350 για τη δεύτερη. Ο κίνδυνος βέβαια είναι πολύ μεγάλος καθώς μια κακή εκτίμηση της πορείας των βάσεων μπορεί να αφήσει τον υποψήφιο εκτός Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης.
Μαρκόπουλο: Βίντεο ντοκουμέντο από τις κινήσεις των δραστών λίγο πριν τη δολοφονία του 5χρονου
2 Δημοτικό-Γυμνάσιο
– Κατάργηση των επαναληπτικών εξετάσεων (και του μήνα εξετάσεων) στο Γυμνάσιο: Σύμφωνα με το πόρισμα, ο τελευταίος μήνας πριν από τη λήξη της σχολικής χρονιάς δεν θα αφορά εξετάσεις, αλλά εργασίες που θα γίνονται από τους μαθητές, κυρίως με συνεργασίες, οι οποίες θα βαθμολογούνται ως εναλλακτικός τρόπος εξέτασης. Οι εξετάσεις θα μπορούν να διεξάγονται κατά τη διάρκεια του έτους.
– Καθιέρωση ενιαίου τύπου Ολοήμερου Δημοτικού με παράλληλη προσαρμογή στις τοπικές συνθήκες: Ηδη το υπουργείο Παιδείας έχει προχωρήσει σε αλλαγές θεσμοθετώντας έναν τύπο ολοήμερου δημοτικού σχολείου, το οποίο θα λειτουργεί μέχρι τις 13.15, ενώ το ολοήμερο πρόγραμμα θα είναι μέχρι τις 4 το απόγευμα.
– Αλλαγές στην ύλη: Μείωση τουλάχιστον 20-30% ζητάει το πόρισμα του κ. Λιάκου στην ύλη των σχολικών βιβλίων. Παράλληλα γίνεται και αναφορά σε αλλαγή των ενοτήτων που αφορούν τη διδακτέα ύλη ώστε να υπάρχει μια εσωτερική συνοχή. Τα μαθήματα που κρίνεται ότι πρέπει να τεθούν υπό εξέταση είναι η Ιστορία, η Λογοτεχνία και η Γεωγραφία.
– Ανανέωση προγραμμάτων και βιβλίων: Εχει ήδη γίνει αναφορά και από την ηγεσία του υπουργείου Παιδείας για αλλαγές στα σχολικά εγχειρίδια, ενώ όσον αφορά τα ωρολόγια προγράμματα μία από τις προτάσεις είναι να δημιουργηθούν ωρολόγιες ενότητες (σ.σ.: παραπάνω της μίας διδακτικής ώρας με συνεχόμενη διδασκαλία ανά αντικείμενο) σε αντίθεση με τον κατακερματισμό των διδακτικών ωρών που ισχύει μέχρι σήμερα.
– Περιγραφική αξιολόγηση του μαθητή μέχρι και το Γυμνάσιο και αντικατάσταση ωρών μαθήματος με ώρες για προγράμματα και σχολικές δραστηριότητες.
– Ενοποίηση των κατευθύνσεων των μαθημάτων: Προτείνεται ο καθορισμός τριών ή τεσσάρων κατευθύνσεων με θεματικές α) Γλώσσες και Πολιτισμός, β) Μαθηματικά, γ) Τέχνες, δ) Εισαγωγή στην κουλτούρα των Φυσικών και ε) των Κοινωνικών Επιστημών. Η συγκεκριμένη πρόταση συμπληρώνεται με αντίστοιχη ενοποίηση των ειδικοτήτων που διδάσκουν τα μαθήματα, το οποίο παραπέμπει σε β’ αναθέσεις στους εκπαιδευτικούς και σε περιορισμό των εκατοντάδων ειδικοτήτων που υπάρχουν μέχρι σήμερα.
ΕΛΠΙΔΑ ΟΙΚΟΝΟΜΙΔΗ
Διαβάστε ολόκληρο το ρεπορτάζ στην έντυπη έκδοση του Ελεύθερου Τύπου