Στους κόλπους της Εκκλησίας επικρατεί έκδηλη ανησυχία για την κατάσταση έτσι όπως τείνει να διαμορφωθεί και ειδικότερα σε εκκλησιαστικό επίπεδο για τον τρόπο με τον οποίο θα εορταστεί φέτος το Πάσχα.
Προετοιμασία
Αν και είναι σχετικά νωρίς, ωστόσο στην Ιεραρχία, ως φαίνεται, προετοιμάζονται για αυτή τη μεγάλη γιορτή της Ορθοδοξίας έτσι ώστε οι ναοί να λειτουργήσουν έστω και με περιορισμένο αριθμό πιστών και κάτω από αυστηρά μέτρα προστασίας της δημόσιας Υγείας.
Μάλιστα, δεν αποκλείεται, σύμφωνα με τις πληροφορίες, ακόμη και στους Χαιρετισμούς (σ.σ.: ξεκινούν στις 19 Μαρτίου) να αυστηροποιηθούν περαιτέρω οι οδηγίες από την Ιερά Σύνοδο για την αποφυγή διασποράς του κορονοϊού. Δηλαδή να ενταθούν οι έλεγχοι στις εισόδους των ναών, να τηρηθούν κατά γράμμα οι αποστάσεις μεταξύ των πιστών, όπως και η χρήση της μάσκας.
Οι ίδιες πληροφορίες αναφέρουν ότι πιθανότατα θα προταθεί να εορταστεί το Πάσχα με το μοντέλο των Χριστουγέννων, δηλαδή με ανώτατο αριθμό 25 πιστών στους ενοριακούς ναούς και 50 στους κεντρικούς καθώς και με κυλιόμενες Θείες Λειτουργίες.
Το δίλημμα
«Ολα θα εξαρτηθούν από την πορεία της πανδημίας» λένε χαρακτηριστικά μητροπολίτες.
Παρ’ όλα αυτά το ζήτημα που τίθεται είναι πώς θα κινηθεί η Ιεραρχία μπροστά στο ενδεχόμενο η επιτροπή των ειδικών να εισηγηθεί την τέλεση των Θείων Λειτουργιών κεκλεισμένων των θυρών. Και αυτό διότι αφενός στην Εκκλησία υπάρχουν φωνές που αντιδρούν στο καθολικό lockdown στους ναούς με το επιχείρημα ότι δεν μεταδίδεται ο ιός στον Οίκο του Θεού και αφετέρου δεν επιθυμούν να «χρεωθεί» ο εκκλησιαστικός χώρος μια περαιτέρω αύξηση των κρουσμάτων στη χώρα.
«Εμείς, από την πρώτη στιγμή, τηρήσαμε και τηρούμε όλα τα προβλεπόμενα μέτρα προστασίας στους ναούς και θα ήταν άδικο να κλείσουν πάλι» λέει στον «Ε.Τ.» της Κυριακής ιεράρχης ο οποίος τάσσεται κατά μιας καθολικής απαγόρευσης της συμμετοχής των πιστών στη Θεία Λειτουργία εάν και εφόσον, όπως τονίζει, «όλες οι υπόλοιπες δραστηριότητες, όπως για παράδειγμα το λιανεμπόριο, λειτουργήσουν κανονικά».
Τι ισχύει
Με βάση τη νέα Υπουργική Απόφαση μέχρι σήμερα οι ναοί στις «κίτρινες» περιοχές (αυτές που δεν έχουν υψηλό ιικό φορτίο) είναι ανοιχτοί και επιτρέπεται η παρουσία πιστών σύμφωνα με την αναλογία ένα άτομο ανά 25 τ.μ. με μέγιστο αριθμό τους 50. Ενώ στις «κόκκινες», όπως έχει χαρακτηριστεί η Αττική, τίθεται ως ανώτατο όριο τα 9 άτομα.
«Κόκκινη γραμμή», ωστόσο, αποτελεί για τους μητροπολίτες και τους ιερείς το θέμα της Θείας Κοινωνίας. Διαμηνύουν προς πάσα κατεύθυνση ότι σε καμία περίπτωση δεν θα δεχτούν αλλαγές στον τρόπο μετάδοσής της.
«Η Εκκλησία από την πρώτη στιγμή συμμετέχει στον αγώνα κατά της πανδημίας. Ενημερώνεται καθημερινά για τα επιδημιολογικά δεδομένα και οι δίαυλοι επικοινωνίας με το αρμόδιο υπουργείο είναι ανοιχτοί» αναφέρουν εκκλησιαστικές πηγές, τονίζοντας με νόημα ότι η Εκκλησία συμπορεύεται με την Πολιτεία.
Αποκατάσταση σχέσεων
Αλλωστε, από ό,τι φαίνεται, οι σχέσεις της με την κυβέρνηση, που δοκιμάστηκαν έντονα μετά το επεισόδιο με αφορμή την εορτή των Θεοφανίων, όπου κόντρα στην απαγόρευση η Ιερά Σύνοδος αποφάσισε να ανοίξει τους ναούς, έχουν πλέον αποκατασταθεί. Ουδείς στην Ιεραρχία επιθυμεί να συγκρουστεί με την κυβέρνηση, από την οποία, όπως λέγεται, περιμένουν μια σωστή συνεργασία σε όλους τους τομείς και δη στην κρίση της πανδημίας.
Μάλιστα, επιμένουν ότι στα Θεοφάνια τηρήθηκαν με ευλάβεια όλα τα μέτρα για την προστασία των πιστών και πως «είναι απαράδεκτο να συκοφαντείται η Εκκλησία για την αύξηση των κρουσμάτων». Ακόμη και οι λεγόμενοι ακραία συντηρητικοί μητροπολίτες που από την αρχή ήταν αντίθετοι στο να ληφθούν μέτρα στους ναούς, κάνοντας λόγο για «διωγμό της Εκκλησίας», φαίνεται ότι ακολούθησαν τη συνοδική απόφαση, όπως το ίδιο έπραξαν και οι πιο «προοδευτικοί» που ήταν και είναι της άποψης ότι θα πρέπει η Εκκλησία να προσαρμοστεί στη νέα πραγματικότητα.
Υπέρ των μέτρων και των εμβολιασμών
Από την αρχή της υγειονομικής κρίσης βγήκαν δυναμικά μπροστά μητροπολίτες, όπως για παράδειγμα ο Μεσσηνίας Χρυσόστομος, που ήταν από τους πρώτους ιεράρχες που μίλησαν υπέρ του εμβολιασμού. Επίσης, ο χαμηλών τόνων αλλά με δυναμική στον λόγο του Ναυπάκτου Ιερόθεος, τον οποίο ο Αρχιεπίσκοπος επέλεξε να τον αντικαταστήσει στον εμβολιασμό. Ο Δημητριάδος Ιγνάτιος, ο Πατρών Χρυσόστομος, ο Αλεξανδρουπόλεως Ανθιμος, ο οποίος τάχθηκε κατηγορηματικά υπέρ των μέτρων της κυβέρνησης για την αναχαίτιση του ιού.
Αλλά, ως είθισται να συμβαίνει στον χώρο της Εκκλησίας, η πρόσφατη κρίση στάθηκε η αφορμή να στηθεί ξανά ένα σκηνικό διαδοχολογίας, όπως έγινε και κατά τη νοσηλεία του Αρχιεπισκόπου Ιερώνυμου στον «Ευαγγελισμό», όταν διαγνώστηκε θετικός στον ιό.
Από την έντυπη έκδοση του Ελεύθερου Τύπου της Κυριακής
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, ανά πάσα στιγμή στο EleftherosTypos.gr