Απαντώντας σε δημοσιεύματα που κάνουν λόγο για ελλείψεις σε πλοηγούς που παρατηρούνται στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης, το υπουργείο αναφέρει ότι με το προεδρικό διάταγμα 103/2014 της προηγούμενης κυβέρνησης, οι οργανικές θέσεις του προσωπικού που υπηρετεί στους 13 πλοηγικούς σταθμούς σε όλη την Ελλάδα από 222 άτομα μειώθηκαν σε 110.
Προσθέτει επίσης, ότι ήδη έχει προκηρυχθεί γραπτός διαγωνισμός για την άμεση πλήρωση τεσσάρων κενών θέσεων πλοηγών, τονίζοντας ότι οι οργανικές θέσεις του κλάδου των πλοηγών στη Θεσσαλονίκη, σύμφωνα με το προεδρικό διάταγμα είναι πέντε, μία εκ των οποίων είναι αρχιπλοηγού.
Σήμερα υπηρετούν 3 πλοηγοί, ενώ παραμένουν κενές η θέση του αρχιπλοηγού και ενός πλοηγού.
Το υπουργείο συμπληρώνει επίσης ότι με την προώθηση της σχετικής νομοθετικής ρύθμισης, θα προσληφθούν 44 άτομα σε διάφορες θέσεις της Πλοηγικής Υπηρεσίας, εκ των οποίων οι 16 αφορούν θέσεις πλοηγών.
Σημειώνεται ότι η λειτουργία της πλοηγικής υπηρεσίας δεν επιβαρύνει τα δημόσια έσοδα, καθώς τα λιμενικά τέλη που πληρώνουν τα πλοία για παροχή υπηρεσίας διέλευσης μπαίνουν στο ειδικό κεφάλαιο της πλοηγικής υπηρεσίας του υπουργείου Ναυτιλίας.
Οι πλοηγοί, που είναι πλοίαρχοι με ειδικά προσόντα και γνώσεις της θαλάσσιας περιοχής και των ναυτιλιακών κινδύνων που υπάρχουν στα λιμάνια, μεταφέρονται με πλοηγίδες στα μεγάλα πλοία που βρίσκονται έξω από το λιμάνι και στη συνέχεια αναλαμβάνουν την πλοήγηση των πλοίων αυτών και τον ασφαλή κατάπλου τους.
Σύμφωνα με στοιχεία της πλοηγικής υπηρεσίας, οι πλοηγοί κάθε χρόνο αναλαμβάνουν μέσα και έξω μόνο από το λιμάνι του Πειραιά, 14.000 πλοία διαφόρων τύπων.
Για να γίνει κάποιος πλοίαρχος – πλοηγός, θα πρέπει να έχει τουλάχιστον δέκα χρόνια θαλάσσιας υπηρεσίας, να έχει διατελέσει πλοίαρχος σε πλοία το λιγότερο τρία χρόνια, και να δώσει γραπτές και προφορικές εξετάσεις στο Κέντρο Επιμόρφωσης Σπουδαστών Εμπορικού Ναυτικού.