Σε θρίλερ εξελίσσεται η προσάραξη του τουρκικού πλοίου «Alcatras» σε αβαθή νερά σε απόσταση 100 μέτρων από την ακτή Λάμπη στην Κω.
Στις ελληνικές Αρχές έχει σημάνει συναγερμός, προκειμένου να αποκλειστεί και η τελευταία πιθανότητα να πρόκειται για μια προσάραξη που δεν είναι «αθώα». Τρία διαφορετικά υπουργεία (Ναυτιλίας, Εξωτερικών και Προστασίας του Πολίτη) λαμβάνουν σε ανώτατο επίπεδο ενημέρωση για το περιστατικό. Στο σύνολό τους οι επίσημες πηγές εμφανίζονται καθησυχαστικές αναφέροντας ότι το πλοίο είναι «καθαρό».
Πληροφορίες, ωστόσο, αναφέρουν ότι οι αρμόδιοι αξιωματούχοι των υπηρεσιών ασφαλείας βρίσκονται σε εγρήγορση ερευνώντας όλα τα ενδεχόμενα σενάρια. Υπάρχουν άλλωστε οι «μαύρες» μνήμες από την κρίση των Υμίων που είχε ξεκινήσει από προσάραξη του τουρκικού φορτηγού πλοίου «Φιγκέν Ακάτ» σε αβαθή ύδατα κοντά στη Μικρή Υμια (χωρίς αυτό να σημαίνει ότι υπάρχουν στοιχεία που να οδηγούν στο συμπέρασμα ότι πρόκειται για ίδιες περιπτώσεις).
Χθες, κλιμάκιο του Λιμενικού πραγματοποίησε εξονυχιστικό έλεγχο στο «Alcatras», το οποίο αναφέρεται στην ιστοσελίδα της πλοιοκτήτριας εταιρίας ως «Diving Support Vessel» (πρόκειται για σκάφος υποστήριξης σε καταδυτικές εργασίες). Βασικός στόχος των λιμενικών και άλλων στελεχών υπηρεσιών ασφαλείας ήταν να διαπιστώσουν τι μετέφερε το πλοίο. Η επίσημη ανακοίνωση του Λιμενικού αναφέρει ότι μετέφερε τεχνικό εξοπλισμό, που δεν αποπνέει καμία ανησυχία, ενώ κατά τον έλεγχο των λιμενικών «δεν διαπιστώθηκαν αντικανονικότητες».
Αλλες πηγές αναφέρουν, πάντως, ότι βρέθηκε αντιπυραυλικό σύστημα που προοριζόταν για τις τουρκικές ένοπλες δυνάμεις, χωρίς να διευκρινίζεται αν το συγκεκριμένο φορτίο είχε δηλωθεί ή όχι. Οι πληροφορίες για το τι πραγματικά εντοπίστηκε στο πλοίο έφτασαν χθες σε εξαιρετικά μικρό αριθμό ανώτατων αξιωματούχων. Παράλληλα, έχουν δοθεί εντολές για επιτήρηση του «Alcatras» όλο το 24ωρο.
Ενα άλλο σενάριο που ερευνήθηκε από τις ελληνικές Αρχές για παν ενδεχόμενο είναι να πρόκειται για κατασκοπευτικό σκάφος. Κατά καιρούς έχουν μπει στο μικροσκόπιο ύποπτα τουρκικά κατασκοπευτικά σκάφη. Σύμφωνα με πηγές του «Ε.Τ.», αυτό είχε γίνει και την περίοδο 2011-2012, όταν οι ελληνικές Αρχές υποπτεύονταν δύο τούρκικα ρυμουλκά με μεγάλο βύθισμα. Σε μια προσπάθεια τότε σκαφών του Λιμενικού να τα ελέγξουν, τα ρυμουλκά ανέπτυξαν μεγάλη ταχύτητα και διέφυγαν, γεγονός που είχε προκαλέσει εντύπωση, καθώς ο συγκεκριμένος τύπος σκάφους δεν μπορεί εκ κατασκευής να αναπτύξει μεγάλη ταχύτητα (εκτός και αν έχει τροποποιηθεί για «ειδικό σκοπό»). Οι ίδιες πηγές προσθέτουν ότι μπορεί η τεχνολογία να έχει εξελιχθεί ραγδαία αλλά η κατασκοπεία δεν σταμάτησε ποτέ να γίνεται και με «παραδοσιακούς» τρόπους.
Το υπουργείο Ναυτιλίας εξέδωσε επίσημη ανακοίνωση για το «Alcatras» στην οποία αναφέρει ότι «σύμφωνα με δήλωση του πλοιάρχου στο ως άνω πλοίο, το οποίο είχε αποπλεύσει από το λιμένα Τούζλα Τουρκίας με προορισμό το λιμένα Αττάλειας Τουρκίας μεταφέροντας τεχνικό εξοπλισμό, επιβαίνουν συνολικά πέντε αλλοδαποί μέλη πληρώματος, καλά στην υγεία τους, ενώ αιτία της προσάραξης είναι βλάβη πηδαλίου. Από το περιστατικό προκλήθηκε ελεγχόμενη εισροή υδάτων στην πρύμνη του πλοίου. Το “ALCATRAS” παραμένει προσαραγμένο χωρίς να έχει παρατηρηθεί θαλάσσια ρύπανση».
Σύμφωνα με τους κανόνες του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (ΙΜΟ), η Ελλάδα μπορεί να ασκήσει το δικαίωμά της για νηοψία στο πλοίο. Προβλέπεται δε ότι η χώρα μας είναι υπεύθυνη για τυχόν θαλάσσια ρύπανση που μπορεί να επιφέρει βαριά πρόστιμα. Το ζητούμενο από εδώ και πέρα είναι η απομάκρυνση του «Alcatras» από την Κω. Η πλοιοκτήτρια εταιρία ενημέρωσε το Λιμεναρχείο του νησιού ότι έχει έρθει σε συμφωνία με ελληνική εταιρία ρυμουλκών, προκειμένου σε συνεργασία με καταδυτικό συνεργείο να επιτευχθεί η αποκόλληση του πλοίου όταν βελτιωθούν οι καιρικές συνθήκες.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΚΑΛΑΦΑΤΗΣ
Από την έντυπη έκδοση του Ελεύθερου Τύπου