Υπεύθυνος για την αποζημίωση εκείνων που υπέστησαν βλάβη ζωής, της σωματικής ακεραιότητας και της ιδιοκτησίας τους από συμμετέχοντες σε συνάθροιση θεωρείται ο οργανωτής, εκτός αν είχε λάβει τα αναγκαία μέτρα αποφυγής. Ορίζονται οργανωτής της συνάθροισης και διαμεσολαβητής της ΕΛ.ΑΣ. ή του Λιμενικού.
Τα παραπάνω είναι μερικά από τα κυρίαρχα σημεία του νομοσχεδίου του υπουργείου Προστασίας του Πολίτη, που κατατέθηκε στη Βουλή, για τους κανόνες διεξαγωγής δημόσιων υπαίθριων συναθροίσεων, με το οποίο επιχειρείται να μπει φρένο σε καταστροφές και κυκλοφοριακό χάος, με επιμερισμό των ευθυνών. Το νομοσχέδιο περιλαμβάνει την απαγόρευση, ακόμη και διάλυση μιας συγκέντρωσης, κάτω από συγκεκριμένες προϋποθέσεις.
Παρά τις κυβερνητικές διαβεβαιώσεις ότι το νομοσχέδιο διασφαλίζει το δικαίωμα της διαμαρτυρίας χωρίς να καταπατά τα δικαιώματα των πολλών, το εν λόγω σχέδιο νόμου εκτιμάται ότι θα αποτελέσει πεδίο σφοδρής πολιτικής αντιπαράθεσης, καθώς συνδικάτα και αντιπολίτευση το καταγγέλλουν ήδη ως μέσο περιστολής των δικαιωμάτων.
Διαχωρισμός
Στο σχέδιο νόμου υπάρχει σχετικός διαχωρισμός και ορισμός των συναθροίσεων σε δημόσια υπαίθρια συνάθροιση, σταθερή συνάθροιση, κινούμενη συνάθροιση, αυθόρμητη δημόσια υπαίθρια συνάθροιση, έκτακτη δημόσια υπαίθρια συνάθροιση, διατάραξη, διάλυση, οργανωτής, αστυνομικός ή λιμενικός διαμεσολαβητής και περιορισμοί.
Με το νομοσχέδιο θεσπίζονται περιορισμοί στις δημόσιες υπαίθριες συναθροίσεις, καθώς και πρόβλεψη για απαγορευτικό αυτών σε συγκεκριμένες περιπτώσεις, όπως στην υποψία σοβαρών επεισοδίων, δυσανάλογων επιπτώσεων στην κοινωνικοοικονομική ζωή συγκεκριμένης περιοχής, ενώ «απαγορευτικό» μπαίνει και στις λεγόμενες αντι-συγκεντρώσεις από άλλη ομάδα στην ίδια περιοχή.
Προβλέπεται η υποχρέωση ορισμού οργανωτή της συνάθροισης, ο οποίος οφείλει να γνωστοποιεί τη συγκέντρωση στην Αστυνομία μέσω ειδικής ηλεκτρονικής πλατφόρμας, με εξαίρεση τις δημόσιες συναθροίσεις που πραγματοποιούνται για τον εορτασμό της Πρωτομαγιάς και της επετείου της 17ης Νοεμβρίου, ενώ ορίζεται και διαμεσολαβητής της ΕΛ.ΑΣ. ή του Λιμενικού, ο οποίος θα αποτελεί το σύνδεσμο των Αρχών με τον οργανωτή. Ο οργανωτής γνωστοποιεί τα στοιχεία ταυτότητας και επικοινωνίας, τον τόπο, το χρόνο έναρξης, το σκοπό και το προτεινόμενο δρομολόγιο της συνάθροισης.
Απαγόρευση
Το νομοσχέδιο περιλαμβάνει τις αιτίες απαγόρευσης επικείμενης δημόσιας υπαίθριας ως εξής:
Μιχάλης Μητρούσης για το τροχαίο: «Είμαι τυχερός μες στην ατυχία μου»
– επαπειλείται σοβαρός κίνδυνος για τη δημόσια ασφάλεια, λόγω ιδιαιτέρως πιθανής διάπραξης σοβαρών εγκλημάτων, ιδίως κατά της ζωής, της σωματικής ακεραιότητας, της ιδιοκτησίας και της πολιτειακής εξουσίας
– επαπειλείται σοβαρή διατάραξη της κοινωνικοοικονομικής ζωής σε ορισμένη περιοχή
– πρόκειται για δημόσια υπαίθρια συνάθροιση ο σκοπός της οποίας αντιτίθενται προς το σκοπό ήδη προγραμματισμένης γνωστοποιηθείσας συνάθροισης στην ίδια περιοχή ή κοντά σε αυτή το ίδιο χρονικό διάστημα.
Η απόφαση απαγόρευσης ή περιορισμών κοινοποιείται στον οργανωτή εγκαίρως ενώ για τη λήψη της λαμβάνονται υπόψη ο εκτιμώμενος αριθμός των διαδηλωτών, η περιοχή πραγματοποίησής της και ο βαθμός επικινδυνότητας για την πιθανότητα διάπραξης σοβαρών εγκλημάτων και διατάραξης της κοινωνικοοικονομικής ζωής.
Διάλυση
Η διάλυση συγκέντρωσης που βρίσκεται σε εξέλιξη μπορεί να διαταχθεί αν οι συμμετέχοντες σε αυτή δεν συμμορφώνονται με τους περιορισμούς ή την πραγματοποιούν παρά την απαγόρευσή της. Επίσης, διαλύεται στην περίπτωση που μετατρέπεται σε βίαιη με τη διάπραξη σοβαρών αξιόποινων πράξεων όπως επιθέσεων κατά φυσικών προσώπων, εμπρησμών και φθορών δημόσιας ή ιδιωτικής περιουσίας, βιαιοπραγιών εναντίον αστυνομικής δύναμης, είτε όταν χρησιμοποιούνται αυτοσχέδιοι εκρηκτικοί μηχανισμοί και εμπρηστικοί μηχανισμοί, φωτοβολίδες, αιχμηρά αντικείμενα, από τα οποία προκαλείται άμεσος κίνδυνος ζωής ή σωματικής βλάβης.
«Για την εφαρμογή των διατάξεων, η αρμόδια αστυνομική ή λιμενική αρχή μπορεί να χρησιμοποιεί προς τούτο κάθε νόμιμο, πρόσφορο, αναγκαίο και ανάλογο με τις περιστάσεις μέσο, εφόσον προηγουμένως δεν έχει καταστεί δυνατή η εκούσια συμμόρφωση και αποχώρηση των συμμετεχόντων στη συνάθροιση», επισημαίνεται στο νομοσχέδιο αναφορικά με τη διάλυση συνάθροισης για τους παραπάνω λόγους.
Μέχρι δύο χρόνια φυλάκιση
Το νομοσχέδιο προβλέπει τις ποινικές και αστικές κυρώσεις για τους παραβάτες. Συγκεκριμένα προβλέπει:
– ποινή φυλάκισης μέχρι 1 έτους για όσους μετέχουν σε δημόσια υπαίθρια συνάθροιση που έχει απαγορευθεί νόμιμα ή παρεμποδίζουν τη διεξαγωγή συνάθροισης
– ποινή φυλάκισης μέχρι 2 έτη για όσους αλλοιώνουν ή επιχειρούν να αλλοιώσουν με βιαιοπραγίες τον ειρηνικό χαρακτήρα δημόσιας υπαίθριας συνάθροισης
– ποινή φυλάκισης μέχρι 1 έτους για όσους δεν συμμορφώνονται προς τους περιορισμούς που επιβάλλει η παριστάμενη αστυνομική ή λιμενική αρχή, ενώ η ποινή αυξάνεται μέχρι τα 2 έτη εφόσον τα άτομα αυτά τέλεσαν βιαιοπραγίες κι εφόσον οι πράξεις τους δεν τιμωρούνται βαρύτερα με άλλη διάταξη.
Ο οργανωτής της συνάθροισης είναι υπεύθυνος για την αποζημίωση όσων υπέστησαν βλάβη της ζωής, της σωματικής ακεραιότητας και της ιδιοκτησίας τους από τους συμμετέχοντες στη συνάθροιση. Αν έχει εγκαίρως γνωστοποιήσει τη διεξαγωγή της συνάθροισης και είχε λάβει όλα τα αναγκαία μέτρα για την πρόληψη και αποτροπή της ζημιάς, απαλλάσσεται της ευθύνης.
Η συζήτηση του σχεδίου νόμου στην αρμόδια επιτροπή της Βουλής ξεκινά αύριο Τετάρτη.
Συγκεντρώσεις 10ετίας
2010 11.391
2011 7.615
2012 7.217
2013 7.825
2014 6.560
2015 5.267
2016 5.764
2017 1.920
2018 3.516
2019 3.101
ΣΥΝΟΛΟ: 60. 176
Από την έντυπη έκδοση