Ιδιαίτερη εντύπωση προκαλεί η παρατήρηση που γίνεται από την Εθνική Διαχειρίστρια PISA, κ. Χρύσα Σοφιανοπούλου, σχετικά με τις επιδόσεις της χώρας. Οπως σημειώνει, στις Φυσικές Επιστήμες, η Σιγκαπούρη που βρίσκεται στην πρώτη θέση είχε διαφορά σε σχέση με την Ελλάδα 101 μονάδες στο σκορ. Σύμφωνα με εκτιμήσεις, κάθε 38 μονάδες αντιστοιχούν σε ένα χρόνο φοίτησης. Βάσει αυτών, οι 15χρονοι στη Σιγκαπούρη υπερτερούν κατά 2,5 χρόνια επιπλέον χρόνων φοίτησης από τους συνομήλικους Ελληνες.
Σε ευρωπαϊκό επίπεδο, η Ελλάδα βρίσκεται χαμηλότερα από χώρες-υποδείγματα για το εκπαιδευτικό τους σύστημα όπως η Φιλανδία (5η θέση στις 72) αλλά και τις περισσότερες ευρωπαϊκές χώρες όπως η Γερμανία, η Ολλανδία, η Πορτογαλία, η Ισπανία και η Ιταλία. Μάλιστα, οι επιδόσεις των Ελλήνων μαθητών είναι χαμηλότερες σε όλες τις γνωστικές κατηγορίες που εξετάστηκαν από το μέσο όρο των χωρών του ΟΟΣΑ. Οι χώρες που σημείωσαν παρόμοια επίπεδα με την Ελλάδα είναι η Βουλγαρία, η Σλοβακία και η Χιλή. Ειδικότερα, στις Φυσικές Επιστήμες η Ελλάδα έχει σκορ 455 με το μέσο όρο να είναι 493, στην κατανόηση κειμένου 467 με το μέσο όρο στο 493 και στα Μαθηματικά 454 με μέσο όρο 490. Χαμηλότερα από την Ελλάδα βρίσκεται η Κύπρος αλλά και η Τουρκία.
Σε σημείωμά του, ο πρόεδρος του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής, κ. Γεράσιμος Κουζέλης, σημείωσε ότι υπάρχει τεράστια ψαλίδα στα αποτελέσματα μεταξύ των Ελλήνων μαθητών, με πολύ υψηλές αλλά και πολύ χαμηλές επιδόσεις, υπογραμμίζοντας ζητήματα ανισότητας στο ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα.
Σε μια απόπειρα «να προλάβει» την αρνητική κριτική για τις τελευταίες μεταρρυθμίσεις στην Παιδεία, ο κ. Κουζέλης τονίζει ότι τα αποτελέσματα δεν αφορούν την περίοδο της τρέχουσας εκπαιδευτικής πολιτικής και πως δεν αποτυπώνουν τις αλλαγές που έγιναν στη Μέση Εκπαίδευση φέτος. Πάντως, στην ανακοίνωσή του είναι θετική η «στροφή» του Ινστιτούτου στη μελέτη των αποτελεσμάτων αλλά και η κατάθεση προτάσεων προς το υπουργείο Παιδείας με σχέδιο πρωτοβουλιών για την ουσιαστική αναβάθμιση της καλλιέργειας των ικανοτήτων, στις οποίες υστερούν οι Ελληνες μαθητές.
Χαρακτηριστικό της φετινής έκθεσης είναι η στασιμότητα που παρατηρείται στις επιδόσεις των μαθητών στις Φυσικές Επιστήμες διεθνώς, δεδομένου ότι η σύγκριση γίνεται μεταξύ διαφορετικών εκπαιδευτικών συστημάτων αλλά και οικονομιών. Από τις ευρωπαϊκές χώρες, ξεχωρίζει μόνο η Πορτογαλία που βελτίωσε σημαντικά μέσα στο διάστημα 2006-2015 τις επιδόσεις, ενώ στην ίδια κατηγορία βρίσκονται η Κολομβία, το Ισραήλ, το Κατάρ αλλά και η Ρουμανία.
Το διεθνές πρόγραμμα PISA πραγματοποιήθηκε το 2015 με τη συμμετοχή 5.500 μαθητών από 212 δημόσια και ιδιωτικά σχολεία στην Ελλάδα. Το κύριο αντικείμενο ήταν οι Φυσικές Επιστήμες, ενώ εξετάστηκαν επίσης τα Μαθηματικά, η Κατανόηση Κειμένου και η συνεργατική επίλυση ενός προβλήματος.
ΕΛΠΙΔΑ ΟΙΚΟΝΟΜΙΔΗ
Από την έντυπη έκδοση του Ελεύθερου Τύπου