Δισεπίλυτος γρίφος παραμένει η διαχείριση πτήσεων από χώρες με υψηλό επιδημιολογικό φορτίο και μεγάλο όγκο αφίξεων. «Καθαρές» ήταν οι περίπου 60 πτήσεις τράνζιτ που είχαν φθάσει από την Ντόχα του Κατάρ τους τελευταίους μήνες εν μέσω πανδημίας, περίπου τέσσερις κάθε εβδομάδα, αλλά μία αποτέλεσε το… crash test και την πρώτη «πρόβα» γι’ αυτά που ενδεχομένως θα κληθεί να αντιμετωπίσει ο κρατικός μηχανισμός από τις 15 Ιουνίου και κυρίως την 1η Ιουλίου. Στελέχη της Γενικής Γραμματείας Πολιτικής Προστασίας δεν αποκλείουν μετά από αυτές τις κομβικές ημερομηνίες, ανάλογα με τα αποτελέσματα των ελέγχων πτήσεων από «κόκκινες» και «πορτοκαλί» χώρες, με επικίνδυνα προφίλ της πανδημίας, να αποφασίζεται η προσωρινή αναστολή πτήσεων, όπως έγινε και στην περίπτωση του Κατάρ.
Ενδεικτικά, μετά τον εντοπισμό των 12 κρουσμάτων, ανάμεσα στα οποία 9 άτομα από το Πακιστάν, χώρα με υψηλό επιδημιολογικό φορτίο, σε πτήση 91 επιβατών από το Κατάρ, η αεροπορική εταιρία «μπλόκαρε» χθες 55 άτομα αυτής της υπηκοότητας που θα ταξίδευαν από το Πακιστάν στην Ντόχα με τελικό προορισμό την Ελλάδα, καθώς είχαν άδεια παραμονής στη χώρα μας, αφήνοντας να επιβιβαστούν μόνο 39 Ελληνες, στους οποίους έγιναν τεστ και παρέμειναν για ένα 24ωρο σε ξενοδοχείο. Σημειώνεται ότι στην Ελλάδα βρίσκονται 19.161 υπήκοοι Πακιστάν (18.046 άνδρες και 1.115 γυναίκες), χωρίς να είναι γνωστό πόσοι έχουν ταξιδεύσει στη χώρα τους και έχουν την πρόθεση να επιστρέψουν.
Την ίδια ώρα, μέλη της επιτροπής επιδημιολόγων εκτιμούν αύξηση του κινδύνου διασποράς με τη διενέργεια μικρού αριθμού δειγματοληπτικών ελέγχων σε πτήσεις εξωτερικού που φθάνουν στη χώρα μας. Προτείνουν είτε αύξησή τους είτε μαζικούς και καθολικούς ελέγχους, χωρίς εξαιρέσεις, σε όλες τις πτήσεις από «κόκκινες»-«πορτοκαλί» χώρες προέλευσης των επιβατών, παρά της αντιδράσεις ευρωπαϊκών χωρών.
Διαλογή
Σε αυτό το πεδίο σημαντικό ρόλο θα παίξουν οι ομάδες κρούσης (task force), που θα προβαίνουν σε μία ανάγνωση-ανάλυση των επιδημιολογικών στοιχείων κάθε χώρας και θα προχωρούν σε διαλογή πτήσεων για στοχευμένους ελέγχους.
Ενας άλλος προβληματισμός προκύπτει από τις πτήσεις τσάρτερ απευθείας προς τα ελληνικά νησιά. Υπάρχει μία πρόταση που θα εξεταστεί από τις 15 Ιουνίου και έπειτα, για άνοιγμα αεροδρομίων σε νησιά, βάσει της ζήτησης από Ευρωπαίους ταξιδιώτες, ως προορισμό διακοπών τους. Απαραίτητες προϋποθέσεις η ύπαρξη δομών Υγείας για την αντιμετώπιση κρουσμάτων, χώροι που θα μπορούν να χρησιμοποιηθούν για την «έκτιση» της καραντίνας κρουσμάτων ανά περιφέρεια και νησί, όπως και η διακομιδή ασθενούς σε δομή Υγείας. Μάλιστα στα μικρά νησιά θα τοποθετηθούν νέοι αναλυτές για τεστ και επιπλέον κλίνες για τον Covid-19 σε Κέντρα Υγείας και νοσοκομεία. Θα γίνει μια προσπάθεια να «προτιμηθούν» αφίξεις τουριστών από «πράσινες»-«κίτρινες» χώρες, με χαμηλά επιδημιολογικά χαρακτηριστικά.
Ερωτηματολόγιο
Στα πρωτόκολλα ασφαλείας της Γενικής Γραμματείας Πολιτικής Προστασίας περιλαμβάνεται και η συμπλήρωση ερωτηματολογίου από τους επιβάτες πτήσεων με τα στοιχεία ταυτότητας, λόγους ταξιδιού και κυρίως τόπο διαμονής και τηλέφωνα επικοινωνίας και αυτό προκειμένου να γίνεται γρήγορη ιχνηλάτηση επαφών στην περίπτωση εντοπισμού θετικού κρούσματος. Είναι μία πρόταση για την οποία υπάρχουν κάποιες αντιδράσεις από ευρωπαϊκές χώρες.
Σε εγρήγορση
Το τελευταίο 15νθήμερο εντοπίζονταν κατά μέσο όρο δύο θετικά κρούσματα επαναπατρισθέντων ανά δύο πτήσεις. Η πτήση από το Κατάρ έδωσε μια αίσθηση για το μέλλον που μπορεί να διαμορφωθεί με το άνοιγμα των αεροπορικών πτήσεων. Η πιθανή αριθμητική κλιμάκωση των κρουσμάτων και η παρακολούθησή τους είναι κρίσιμη για τους τρεις καλοκαιρινούς μήνες και τι μπορεί να ακολουθήσει το φθινόπωρο, επιδημιολογικά, στη χώρα μας.
Μεγάλο ζητούμενο είναι η σωστή διαχείριση και ο έλεγχος της διασποράς, με τη γρήγορη ιχνηλάτηση, την απομόνωση των περιστατικών και πιθανές καραντίνες περιοχών ανάλογα με τον όγκο και τη διασπορά στην κοινότητα.
Από την έντυπη έκδοση του Ελεύθερου Τύπου