Συγκεκριμένα για τον τρόπο και τα μέσα διεξαγωγής των εξετάσεων του εαρινού εξαμήνου του ακαδημαϊκού έτους 2019-2020 ανακοινώθηκαν τα εξής:
– Οι εξετάσεις του εαρινού εξαμήνου του ακαδημαϊκού έτους 2019-2020 θα πραγματοποιηθούν με όλους τους προβλεπόμενους τρόπους αξιολόγησης των φοιτητών ή με συνδυασμό αυτών, δηλαδή:
α) γραπτή εργασία ή/και ασκήσεις,
β) εργαστηριακές ασκήσεις,
γ) γραπτή εξέταση με φυσική παρουσία των φοιτητών,
δ) προφορική εξέταση με φυσική παρουσία των φοιτητών,
ε) γραπτή ή προφορική εξέταση με εξ αποστάσεως μεθόδους.
Με τον τρόπο αυτό αντιμετωπίζονται οι σημαντικές ιδιαιτερότητες και διαφορές τις οποίες παρουσιάζουν τα προγράμματα σπουδών των Τμημάτων, τόσο λόγω του μεγέθους του Πανεπιστημίου όσο και λόγω της ευρύτητας των γνωστικών αντικειμένων που αυτό θεραπεύει. Οι διδάσκοντες επιλέγουν τον τρόπο εξέτασης των μαθημάτων τους και με βάση τις επιλογές αυτές η κάθε ακαδημαϊκή μονάδα, με τα συλλογικά και μονοπρόσωπα όργανα που διαθέτει, λαμβάνει όλες τις απαραίτητες αποφάσεις για την οργάνωση της εξεταστικής διαδικασίας του τρέχοντος εξαμήνου.
Στις γραπτές εξετάσεις με φυσική παρουσία όλοι οι παρόντες θα απέχουν μεταξύ τους τουλάχιστον 1,5 μέτρο, ο κλιματισμός επιτρέπεται μόνον στην περίπτωση κατά την οποία η κλιματιστική μονάδα είναι ανοικτού τύπου, η διάρκεια της εξέτασης δεν υπερβαίνει τα 90 λεπτά της ώρας και μεταξύ δύο διαδοχικών εξετάσεων στην ίδια αίθουσα μεσολαβεί χρονικό διάστημα τουλάχιστον 60 λεπτών για την απολύμανση και τον εξαερισμό της. Αντίστοιχοι υγειονομικοί κανόνες ισχύουν και για τις προφορικές εξετάσεις με φυσική παρουσία.
Η ορθή εφαρμογή και τήρηση των προτεινόμενων μέτρων και κανόνων ασφαλείας για τις εξετάσεις με φυσική παρουσία φοιτητών και διδακτικού προσωπικού (γραπτές ή προφορικές) εποπτεύεται από τον Πρόεδρο του Τμήματος καθώς και τους διδάσκοντες, στους οποίους έχει ανατεθεί ανά περίπτωση το διδακτικό έργο του κάθε μαθήματος, σύμφωνα με το εκάστοτε πρόγραμμα σπουδών. Ειδική μέριμνα θα υπάρξει από τους διδάσκοντες για τους φοιτητές που ανήκουν σε ευπαθείς ομάδες, καθώς και για τους φοιτητές με αναπηρία ή/και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, οι οποίοι κατόπιν τεκμηριωμένου αιτήματός τους θα εξετάζονται με εναλλακτικούς τρόπους, όπως εξ αποστάσεως γραπτή ή προφορική εξέταση.
-Στις περιπτώσεις που θα επιλέγεται η εξ αποστάσεως εξέταση, γραπτή ή προφορική, ισχύει η «Πολιτική Προστασίας Δεδομένων για τις εξ αποστάσεως εξετάσεις», όπως αυτή εγκρίθηκε από τη Σύγκλητο. Κάθε διδάσκων θα διερευνά, αρκετές ημέρες πριν τη διεξαγωγή της εξέτασης, τη δυνατότητα των εξεταζομένων να συμμετάσχουν στην εξ αποστάσεως εξέταση.
-Στις περιπτώσεις κωλύματος ο διδάσκων θα διοργανώνει εξέταση (γραπτή ή προφορική) με φυσική παρουσία. Κατά τις προφορικές εξετάσεις ο διδάσκων εξασφαλίζει ότι δεν θα παρευρίσκεται μόνος του με τον εξεταζόμενο φοιτητή. Η ταυτοπροσωπία και η επιτήρηση των φοιτητών που συμμετέχουν σε εξ αποστάσεως γραπτές εξετάσεις, πραγματοποιείται με οπτική επαφή από επιτηρητές διαχωρίζοντας τους φοιτητές σε μικρές ομάδες. Απαγορεύεται η καταγραφή από οποιονδήποτε μέρους ή όλης της εξέτασης με ηλεκτρονικά μέσα.
Οι φοιτητές οφείλουν να είναι συνεχώς συνδεδεμένοι στο διαδίκτυο και να βρίσκονται σε αδιάλειπτη οπτική επαφή με τον διδάσκοντα και τον επιτηρητή. Τα μέτρα αυτά εξασφαλίζουν σε υψηλό βαθμό τόσο το αδιάβλητο και την αξιοπιστία των εξετάσεων, όσο και την προστασία των προσωπικών δεδομένων και την ίση μεταχείριση.
-Οι εξετάσεις για την εισαγωγή των φοιτητών σε Προγράμματα Μεταπτυχιακών Σπουδών για το ακαδημαϊκό έτος 2020-2021, όπου αυτές προβλέπονται από τον Κανονισμό λειτουργίας του Προγράμματος, μπορούν να πραγματοποιούνται κατά παρέκκλιση και χωρίς να δεσμεύονται από τον τρόπο που ορίζει ο Κανονισμός του προγράμματος, δηλαδή: α) γραπτή εξέταση με φυσική παρουσία των φοιτητών, β) προφορική εξέταση με φυσική παρουσία των φοιτητών, γ) γραπτή ή προφορική εξέταση με εξ αποστάσεως μεθόδους.
Έγκυος τριών μηνών η Δόμνα Μιχαηλίδου! - Στιγμές απόλυτης ευτυχίας για το ζευγάρι
Τέλος, η Σύγκλητος του Ιδρύματος «επισημαίνει το γεγονός ότι τα μέτρα προστασίας που εφαρμόζει το Πανεπιστήμιο, καθώς και η απόκτηση των τεχνολογικών μέσων για την εξ αποστάσεως διδασκαλία και εργασία, συνεπάγονται επιπρόσθετο κόστος με το οποίο επιβαρύνεται το Ίδρυμα εις βάρος άλλων σημαντικών αναγκών του. Ζητά, συνεπώς, από την Πολιτεία να εξασφαλίσει πρόσθετη χρηματοδότηση για την αντιμετώπιση των έκτακτων αυτών δαπανών».
Πολιτική, τρόπος και μέσα για την εξ αποστάσεως διεξαγωγή των εξετάσεων
Όπως αναφέρει η Σύγκλητος του Ιδρύματος κατά περίπτωση θα εφαρμοστούν τα εξής:
– Προφορική εξ αποστάσεως εξέταση: Η ταυτοποίηση του φοιτητή γίνεται με οπτική επαφή και επίδειξη της ταυτότητάς του. Θα χρησιμοποιούνται τα εργαλεία τηλεδιάσκεψης στα οποία ο φοιτητής εισέρχεται με τον λογαριασμό του στο Πανεπιστήμιο.
-Γραπτή Εξ αποστάσεως εξέταση: Χρήση πλατφόρμας eclass (εργαλείο Εργασίες) για τη διανομή των θεμάτων στους φοιτητές. Ο καθηγητής θα μπορεί να θέσει διαφορετικά θέματα σε ομάδες φοιτητών και να ορίσει τον απολύτως απαραίτητο χρόνο για τη συμπλήρωσή τους (προτείνεται να μην είναι όλα τα θέματα διαθέσιμα ταυτόχρονα αλλά σειριακά αφού συμπληρώνεται συγκεκριμένος χρόνος). Η απάντηση του φοιτητή θα μπορεί να γράφεται σε κόλλα αναφοράς ή χαρτί Α4, την οποία στη συνέχεια την ψηφιοποιεί με οποιονδήποτε διαθέσιμο τρόπο και ανεβάζει το αντίστοιχο αρχείο στο eclass μέσα σε προκαθορισμένο σύντομο χρονικό διάστημα. Η πρόσβαση των φοιτητών στο eclass γίνεται με τους λογαριασμούς τους στο Πανεπιστήμιο.
Η ταυτοποίηση του φοιτητή στην αρχή γίνεται με επίδειξη της ταυτότητάς του και η επιτήρηση καθ’ όλη τη διάρκεια της εξέτασης πραγματοποιείται με οπτική επαφή μέσω των εργαλείων τηλεδιάσκεψης και στα οποία ο φοιτητής εισέρχεται με το λογαριασμό του στο Πανεπιστήμιο. Όπου είναι δυνατόν, χρησιμοποιούνται τα εργαλεία του eclass για δημιουργία ασκήσεων πολλαπλών απαντήσεων και τράπεζας θεμάτων, ώστε οι ασκήσεις να παρουσιάζονται τυχαία στους φοιτητές. Οι απαντήσεις δίνονται ηλεκτρονικά, έχουν περιορισμό χρόνου και αποθηκεύονται στο eclass.
– Πολιτική προστασίας προσωπικών δεδομένων. Όπως αναφέρει το Ίδρυμα «μετά από σχετική εισήγηση του Υπευθύνου προστασίας προσωπικών δεδομένων του Ιδρύματος σε συνδυασμό με την εισήγηση του υπευθύνου του Κέντρου Λειτουργίας και Διαχείρισης Δικτύου, η Σύγκλητος αποφάσισε να μην χρησιμοποιηθεί μέθοδος η οποία απαιτεί καταγραφή, τήρηση και επεξεργασία της εικόνας των φοιτητών κατά την εξέταση, καθώς θεωρήθηκε ότι εγείρει περισσότερα θέματα προσωπικών δεδομένων παρά συνεισφέρει στο αδιάβλητο και την αξιοπιστία των εξετάσεων. Θα καταγραφούν μόνο τα ελάχιστα προσωπικά δεδομένα τα οποία είναι απαραίτητα για τη διασύνδεσή στο δίκτυο, όπως το όνομα χρήστη, η IP διεύθυνση του υπολογιστή, η ημερομηνία και η ώρα της σύνδεσης.
Το ηλεκτρονικό αρχείο που εμπεριέχει το ηλεκτρονικό γραπτό του φοιτητή θα αποθηκευτεί σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία περί φυσικών εγγράφων στις ασφαλείς υποδομές του πανεπιστημίου Αθηνών. Το Πανεπιστήμιο σε καμία περίπτωση δεν επεξεργάζεται προσωπικά δεδομένα με αυτοματοποιημένο τρόπο και δεν προβαίνει στη δημιουργία προφίλ. Η συμμετοχή των φοιτητών στην εξ αποστάσεως αξιολόγηση δεν αναιρεί το δικαίωμα πρόσβασης στο ηλεκτρονικό γραπτό τους, όπως αυτό ισχύει στη διεξαγωγή εξετάσεων με φυσική παρουσία. Το δικαίωμα της διαγραφής των προσωπικών δεδομένων ασκείται εφόσον δεν περιορίζεται από τις ισχύουσες νομικές δεσμεύσεις και υποχρεώσεις του Πανεπιστημίου»
Έτσι «κάθε διδάσκων, αρκετές ημέρες πριν τη διεξαγωγή της εξ αποστάσεως εξέτασης, ενημερώνει τους φοιτητές για τον τεχνολογικό εξοπλισμό τον οποίο οφείλουν να διαθέτουν και τα εργαλεία τηλεδιάσκεψης που θα χρησιμοποιηθούν και διερευνά τη δυνατότητα των εξεταζομένων να συμμετάσχουν σε αυτήν.
Στις περιπτώσεις στις οποίες δηλώνεται αδυναμία συμμετοχής, ο διδάσκων οργανώνει εξέταση (γραπτή ή προφορική) με φυσική παρουσία. Το Κέντρο Λειτουργίας και Διαχείρισης Δικτύων αναρτά λεπτομερείς οδηγίες χρήσης των υποστηριζόμενων από το Πανεπιστήμιο εργαλείων τηλεδιάσκεψης για τις εξ αποστάσεως εξετάσεις και εξασφαλίζει τη δυνατότητα δοκιμής τους από τους φοιτητές».