Στόχος η διερεύνηση της οικονομικής διαχείρισης των κονδυλίων που λαμβάνουν από ευρωπαϊκά και εγχώρια προγράμματα την τελευταία τριετία.
Η έρευνα διεξάγεται σε ένα αχαρτογράφητο, θολό και ασαφές τοπίο, χωρίς καμία τεχνογνωσία σχετικού ελέγχου, ενώ οι περισσότερες από τις περίπου 1.400 ΜΚΟ παρείχαν γνώση και βοήθεια στο προσφυγικό-μεταναστευτικό ζήτημα, που πολλά κράτη-μέλη αγνοούσαν και δεν μπορούσαν να προσφέρουν, άρα δεν μπορεί να «στιγματιστεί» η πλειονότητά τους, χωρίς να υπάρχει σχετική τεκμηρίωση αντίστοιχων καταγγελιών.
Η μία από τις ελεγχόμενες ΜΚΟ «τρέχει» πρόγραμμα ύψους 14 εκατομμυρίων ευρώ, η δεύτερη ένα άλλο περίπου 1.200.000 ευρώ, ενώ η τρίτη και ακόμη γνωστότερη υλοποιούσε αντίστοιχο πρόγραμμα, το οποίο εξαιτίας προβλημάτων εκταμίευσης χρημάτων το σταμάτησε το 2018 και στη συνέχεια ανέλαβε ο Διεθνής Οργανισμός Μετανάστευσης, όπως αναφέρουν πηγές της Εθνικής Αρχής Διαφάνειας και Διεύθυνσης Οικονομικής Αστυνομίας. Σε μία δομή φιλοξενίας στη Γλυφάδα έμεναν 17 ασυνόδευτα ανήλικα, ενώ στη δεύτερη στον Κεραμεικό 14 παιδιά. Οι δύο δομές ήταν διαφορετικών ελεγχόμενων ΜΚΟ. Στα συγκεκριμένα προγράμματα, όπως υποστηρίζουν οι ίδιες πηγές ενημέρωσης, η χρηματοδότηση που αφορούσε τη σίτιση, εκπαίδευση, διαμονή, ρουχισμό, κάθε παιδιού ανέρχεται στα 68 ευρώ την ημέρα και περίπου 2.000 ευρώ το μήνα, εκτός των λειτουργικών εξόδων. Υπάρχουν ξένες ΜΚΟ που δραστηριοποιούνται εντός των ΚΥΤ και δομών, ωστόσο υπάρχουν αρκετές που λειτουργούν εξωτερικά με δικά τους κεφάλαια και χωρίς ελληνικό ΑΦΜ, κάτι που καθιστά εξαιρετικά δύσκολο τον έλεγχό τους, ενώ υπάρχει και νομοθετικό κενό, όπως επισημαίνουν αρμόδιες πηγές.
Ωράριο - Παραμονή Χριστουγέννων: Τι ώρα κλείνουν μαγαζιά και σούπερ μάρκετ
Παράλληλα, πέρα των κονδυλίων που χειρίζονται από ευρωπαϊκά προγράμματα, υπάρχει ένα ασαφές τοπίο δωρεών σε κάποιες, ακόμη και μεγαλύτερων από τα ευρωπαϊκά κονδύλια, αφού ο έλεγχος των δωρητών, τα ποσά και ο σκοπός είναι δύσκολο να διερευνηθούν ακόμη και στην πιθανή ή απίθανη περίπτωση ξεπλύματος χρήματος, όπως ισχυρίζονται στελέχη της Εθνικής Αρχής Διαφάνειας.
Ουσιαστικά η έρευνα των στοιχείων που συγκεντρώθηκαν από τους ελέγχους αφορά τα αποδεικτικά της κάθε ΜΚΟ για το πού πήγαν αναλυτικά τα χρήματα των προγραμμάτων. Στο πλαίσιο αυτό οι ελεγκτές προχώρησαν στην εξέταση στελεχών και συνεργατών των ελεγχόμενων φορέων, στη συλλογή και κατάσχεση έγγραφων και ψηφιακών πειστηρίων, όπως οικονομικά και λογιστικά αρχεία. Δηλαδή, στοιχεία λογιστικής μερίδας για κάθε δράση/έργο, αντίγραφο της κίνησης του διακριτού τραπεζικού λογαριασμού που τηρείται για κάθε δράση/έργο, από την οποία προκύπτουν οι πληρωμές του δικαιούχου και πρωτότυπα τιμολόγια μετά των τραπεζικών παραστατικών-επιταγών κ.ά. Επίσης, βιβλία συμβάντων στις δομές, συμβάσεις προσωπικού, καταγραφή προσωπικού και των ανηλίκων-ωφελουμένων που φιλοξενούνται, μισθοδοτικές καταστάσεις, εβδομαδιαία προγράμματα σίτισης.
Σημειώνεται πως πλέον δημιουργήθηκε το Μητρώο ΜΚΟ, όπου γίνεται η καταγραφή τους, ο έλεγχος των τεχνικών χαρακτηριστικών λειτουργίας τους, και η πιστοποίησή τους, την οποία αν δεν λαμβάνουν δεν θα μπορούν να δραστηριοποιούνται στην Ελλάδα.
Οι συγκεκριμένοι έλεγχοι στις τρεις ΜΚΟ ήταν η πρώτη φάση του σχετικού σχεδίου, θα ακολουθήσουν σταδιακά και άλλοι σε Μη Κυβερνητικές Οργανώσεις που δρουν στα νησιά και στην ηπειρωτική χώρα. Το πόρισμα των ελέγχων των τριών ΜΚΟ θα ολοκληρωθεί και θα ανακοινωθεί στα τέλη Ιουνίου…