Κατά τη διάρκεια αυτοψίας που έγινε από τον ειδικό στη γεφυροποιία αναπληρωτή καθηγητή του Πανεπιστημίου του Surrey Στέργιο Μητούλη διαπιστώθηκαν σημαντικές μετακινήσεις του καταστρώματος, που προκαλούν ζήτημα αναφορικά με τη στατική ακεραιότητα της κατασκευής. Μάλιστα, εντοπίζονται ομοιότητες και με τη γέφυρα της Γένοβα, η οποία κατάρρευσε τον Αύγουστο του 2018.
Μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, ο κ. Μητούλης διαπίστωσε ότι το πρόβλημα εντοπίζεται στο αρχικό τμήμα της γέφυρας από την Κοζάνη προς τα Σέρβια, όπου «υπάρχουν κατακόρυφες μετακινήσεις σε κάποιους από τους προβόλους της γέφυρας που είναι ορατές ακόμη και διά γυμνού οφθαλμού». Οπως σημείωσε, «τα κεντρικά τμήματα των προβόλων δεν συνδέονται καλά με το κατάστρωμα της γεφύρας και υπάρχει ορατός κίνδυνος να πέσουν», ενώ δεν απέκλεισε το ενδεχόμενο «να υπάρξουν τοπικές καταρρεύσεις εξαιτίας των εκτεταμένων βλαβών που μπορεί να παρουσιάσουν οι πρόβολοι το επόμενο διάστημα».
Αποτέλεσμα αυτού, να «έχει μειωθεί σημαντικά η ασφάλεια της κατασκευής, δηλαδή έχει μειωθεί ο συντελεστής ασφαλείας και αυτό χρήζει περαιτέρω μελέτης και επεμβάσεων που όσο πιο σύντομα γίνουν τόσο πιο καλύτερα».
Λύσεις…
Ως άμεσο και πυροσβεστικό μέτρο, προτείνει «να συνδεθούν τα κομμάτια της γεφύρας με τους προβόλους που αυτή τη στιγμή φαίνεται να είναι ασύνδετα, γιατί ένα κεντρικό κομμάτι της γεφύρας μήκους 40 μέτρων που εδράζεται στους δύο προβόλους έχει πρόβλημα και μπορεί οποιαδήποτε στιγμή να αποκοπεί από το κατάστρωμα».
Παιδικά χωριά SOS: 20% των ανηλίκων έχουν πέσει θύματα κάποιας μορφής κακοποίησης
Εν αντιθέσει με τα προκατασκευασμένα κομμάτια της γεφύρας – όπου θα μπορούσαν να αλλάξουν κάποια δοκάρια και να επανέλθει η κατάστασή της σε φυσιολογικά επίπεδα – δεν μπορεί να ισχυριστεί κανείς ότι το ίδιο μπορεί να συμβεί και με το κομμάτι της γεφύρας που κατασκευάστηκε με τη μέθοδο της προβολοδόμησης και επιτόπου σκυροδέτησης και που σήμερα αντιμετωπίζει το πιο σοβαρό πρόβλημα.
Ο κ. Μητούλης τόνισε ότι «είναι σχεδόν αδύνατο να σταματήσει κανείς το φαινόμενο της κάθετης μετακίνησης προβόλων μήκους 30 μέτρων».
Ομοιότητες
Ο κ. Μητούλης παράλληλα σημείωσε ότι τα αμφιέρειστα κομμάτια της Υψηλής Γέφυρας Σερβίων «είναι παρόμοια με τα αμφιέρειστα κομμάτια της γεφύρας που κατάρρευσε στη Γένοβα».
Όπως αποκάλυψε, η μελέτη της γεφύρας Σερβίων έγινε από ένα ελληνικό μελετητικό γραφείο σε συνεργασία με τον καθηγητή Ρικάρντο Μοράντι ο οποίος μελέτησε και σχεδίασε την περίφημη γέφυρα της Γένοβας που χτίστηκε το 1967 και που πήρε τιμητικά το όνομά της ως «γέφυρα Μοράντι» από τον σχεδιαστή της.
Το θέμα φαίνεται ότι θα συζητηθεί στην προσεχή συνεδρίαση του περιφερειακού συμβουλίου όπου ο περιφερειάρχης Γιώργος Κασαπίδης θα ενημερώσει το σώμα για τις διαπιστώσεις του κ. Μητούλη και θα ζητήσει την έγκριση εκπόνησης μελέτης από τον ίδιο τον καθηγητή για την κατάσταση της γέφυρας.
Περιορισμοί
Μετά την αυτοψία του καθηγητή Μητούλη ο περιφερειάρχης δυτικής Μακεδονίας Γιώργος Κασαπίδης με έγγραφό του ζητά από τον αστυνομικό διευθυντή Κοζάνης να τεθούν περιοριστικά μέτρα που θέτουν:
* μείωση του ορίου ταχύτητας των διερχόμενων οχημάτων από τη γέφυρα στα 40 χλμ./ώρα.
* μέγιστο επιτρεπόμενο βάρος των διερχόμενων οχημάτων στους 50 τόνους.
Έργο του 1970
Η υψηλή γέφυρα Σερβίων, με συνολικό μήκος 1.372 μέτρων, κατασκευάστηκε στη δεκαετία του 1970, ταυτόχρονα με τη δημιουργία της τεχνητής λίμνης του Πολυφύτου και αποτελεί τμήμα της εθνικής οδού Λάρισας – Κοζάνης. Τέθηκε για πρώτη φορά στην κυκλοφορία το 1975.
Από την έντυπη έκδοση