Η ελλιπής συντήρηση των φορτηγών κρίνεται από τους ειδικούς εμπειρογνώμονες ως η βασικότερη αιτία τέτοιων περιστατικών, με τους ειδικούς να ζητούν να υπάρξει νομοθετική μέριμνα ώστε τα φορτηγά ψυγεία που επιβιβάζονται να έχουν δελτίο τεχνικού ελέγχου. Στο μεταξύ, τέτοιες περιπτώσεις ξυπνούν μνήμες από το Norman Atlantic, στο οποίο έχασαν τη ζωή τους 29 άνθρωποι.
Οι φθορές των μετάλλων σε συγκεκριμένο σημείο του πλοίου «Olympic Champion» καθώς και τα υπόλοιπα στοιχεία που έχει συλλέξει η Πυροσβεστική και το Λιμενικό που κάνουν ξεκάθαρο το πού ήταν η εστία της φωτιάς συγκλίνουν πως η πιθανότερη αιτία της πρόκλησης ήταν από φορτηγό ψυγείο ενώ μένει να διευκρινιστεί αν ήταν στο ψυκτικό μέρος ή στην καμπίνα του.
Σήμερα εμπειρογνώμονας ορισμένος από το Κεντρικό Λιμεναρχείο Ηγουμενίτσας θα κάνει εκ νέου τη δική του αυτοψία για να συμπληρωθεί ο φάκελος της δικογραφίας όπως είναι πιθανό και η Πυροσβεστική να καταθέσει την τυπική της έκθεση στα πλαίσια της προανακριτικής διαδικασίας. Το πλοίο τις επομένες μέρες θα ξεκινήσει και πάλι τα δρομολόγιά του καθώς δεν υπήρξε βλάβη στο εσωτερικό του. Ωστόσο τουλάχιστον 10 φορτηγά έχουν υποστεί σοβαρές ζημιές και συνολικά 25 φορτηγά έχουν μέχρι και μικρές ζημιές από την πυρκαγιά που ξέσπασε, ενώ 2 επιβάτες μεταφέρθηκαν στο Κέντρο Υγείας Ηγουμενίτσας για την παροχή πρώτων βοηθείων.
To xρονικό
Η φωτιά ξέσπασε στο γκαράζ λίγα λεπτά πριν τις 8.00 το πρωί του Σαββάτου μόλις το πλοίο είχε αποπλεύσει με 613 επιβάτες και μέλη πληρώματος από το λιμάνι της Ηγουμενίτσας με προορισμό τη Βενετία. Μέσα στο γκαράζ ήταν ακόμα 293 οχήματα εκ των οποίων περίπου 120 νταλίκες. Το κατάστρωμα πνίγηκε στους μαύρους καπνούς ενώ όπως ανέφεραν κάποιοι από τους ταξιδιώτες «όλος ο κόσμος άρχισε να φωνάζει. Μετά μας έβγαλαν έξω στο κατάστρωμα που συγκεντρωνόμαστε όλοι». Το πλοίο επέστρεψε αυτοδύναμα στο λιμάνι όπου ξεκίνησε η κατάσβεσή του, ενώ στις 8.20 αποβιβάζονταν οι πρώτοι επιβάτες. Ο ένας εκ δύο επιβατών που νοσηλεύεται μέχρι και σήμερα στο Κέντρο Υγείας με αναπνευστικά προβλήματα είναι κουρδικής καταγωγής και φαίνεται πως εντοπίστηκε μέσα στο γκαράζ –σε άλλο κατάστρωμα από αυτό που ξέσπασε η φωτιά– και κρατείται από τις λιμενικές αρχές ως λαθρεπιβάτης, ωστόσο, σύμφωνα με πληροφορίες, δεν σχετίζεται από τις αρχές με το περιστατικό της φωτιάς.
Η ανησυχία όμως των ανδρών της Πυροσβεστικής και του Λιμενικού ήταν έκδηλη από την αρχή που προκλήθηκε η πυρκαγιά για τον φόβο ανθρώπων-κυρίως μεταναστών- που θα προσπαθούσαν παράνομα να φτάσουν στην Ιταλία κρυμμένοι μέσα σε νταλίκες. «Εχουμε δει ανθρώπους να κρύβονται στα πιο περίεργα μέρη. Φοβόμασταν μην υπάρξουν παρόμοια περιστατικά και εδώ. Ευτυχώς δεν έγινε κάτι τέτοιο», ανέφερε στον «Ε.Τ.» υπηρεσιακός παράγοντας. Το Olympic Champion έχει ναυπηγηθεί το 2000 κι έχει ολικό μήκος 204 μέτρα και πλάτος 26,13.
Δεύτερο περιστατικό
Τον Αύγουστο του 2018 ανάλογο περιστατικό είχε συμβεί και στο πλοίο «Ελευθέριος Βενιζέλος» στο λιμάνι του Πειραιά. Ευτυχώς και αυτό το πλοίο απείχε κοντά από το λιμάνι και έφτασε έγκαιρα τα ξημερώματα και η αποβίβαση των επιβατών έγινε χωρίς προβλήματα. Και εκεί η πυρκαγιά ξέσπασε από φορτηγό ψυγείο και όπως τότε σημείωνε το πόρισμα προκλήθηκε «βραχυκύκλωμα στην ψυκτική εγκατάσταση φορτηγού ψυγείου, η οποία λειτουργούσε κατά τη διάρκεια του ταξιδιού μέσω του δικτύου παροχής ηλεκτρικού ρεύματος του πλοίου. Ως αποτέλεσμα του ανωτέρω βραχυκυκλώματος ήταν η φωτιά να επεκταθεί ραγδαία στα παρακείμενα φορτηγά οχήματα που βρίσκονταν στον συγκεκριμένο χώρο».
Για αυτό και ηλεκτρολόγοι μηχανικοί όπως και νηογνώμονες κάνουν λόγο ότι πρέπει να υπάρξει νομοθετική ρύθμιση ώστε να αναγκάζονται οι μεταφορικές εταιρίες να κάνουν συχνά σέρβις και να αλλάζουν στα χρονικά όρια που ορίζεται τα ανταλλακτικά όπως τους ρευματολήπτες και το ηλεκτρομοτέρ το οποίο δίνει κίνηση στον ψυκτικό συμπιεστή του θαλάμου του φορτηγού.
Από την έντυπη έκδοση