Η Ελλάδα, το 2018 κατείχε την τελευταία θέση στην ΕΕ των 28, με ποσοστό 69,6%, σε απασχολούμενους αποφοίτους Τριτοβάθμιας εκπαίδευσης ηλικίας 20-34 ετών.
Παράλληλα, περισσότεροι από 3 στους 10 απασχολούμενοι με πτυχίο καλύπτουν θέσεις εργασίας για τις οποίες θα αρκούσαν λιγότερα προσόντα, όπως καταδεικνύει η παραπάνω έρευνα που αποτυπώνει την εξέλιξη των βασικών δεικτών της αγοράς εργασίας σε σχέση και με το επίπεδο μόρφωσης στην Ελλάδα την περίοδο 2001-2018 καθώς και τη συσχέτισή τους με τους αντίστοιχους μέσους δείκτες στα κράτη-μέλη της ΕΕ των 28.
Στην μελέτη, η οποία παρουσιάστηκε στο Τελλόγλειο Ίδρυμα Ερευνών του ΑΠΘ στη Θεσσαλονίκη επισημαίνεται ότι από τα σημαντικότερα προβλήματα της ελληνικής αγοράς εργασίας πέρα από την αναντιστοιχία μεταξύ των προσόντων που διαθέτουν οι εργαζόμενοι και αυτών που απαιτούνται για την κάλυψη των θέσεων εργασίας είναι και οι χαμηλές αμοιβές παρά τις πανεπιστημιακές σπουδές που διαθέτουν.
Αναλυτικότερα, όπως προκύπτει από την μελέτη:
-Η Ελλάδα κατέχει την 3η θέση στην ΕΕ των 28, με ποσοστό 33,9% στην ΚΑΘΕΤΗ αναντιστοιχία προσόντων και δεξιοτήτων, σε εργαζόμενους αποφοίτους τριτοβάθμιας εκπαίδευσης η θέση εργασίας των οποίων υπολείπεται του μορφωτικού τους επιπέδου, με το χάσμα να διευρύνεται σημαντικά την περίοδο εντός κρίσης (2010-2018).
-Η Ελλάδα το 2018 κατείχε την 1η θέση στην ΕΕ των 28, με ποσοστό 20,5%, σε αποφοίτους τριτοβάθμιας εκπαίδευσης ηλικίας 25-34 ετών οι οποίοι βρίσκονται σε υλική και κοινωνική αποστέρηση.
Κίνηση τώρα: Νέο κύμα εκδρομέων - «Μπούκωσε» η Αττική Οδός, μεγάλες καθυστερήσεις
-Το 2018, η Ελλάδα κατείχε την τελευταία θέση στην ΕΕ των 28, με ποσοστό 69,6%, σε απασχολούμενους αποφοίτους Τριτοβάθμιας εκπαίδευσης ηλικίας 20-34 ετών και με ποσοστό 55,3%, σε απασχολούμενους αποφοίτους τουλάχιστον ανώτερης δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης ηλικίας 20-34 ετών.
-Την περίοδο 2009-2018 το μέσο καθαρό εισόδημα καταγράφει σημαντική μείωση τόσο για αποφοίτους χαμηλού (κατά 4.207€ ή κατά -36,6%) και μέσου (κατά 5.296€ ή κατά -36,6%) όσο και υψηλού (κατά 8.373€ ή κατά -37,3%) μορφωτικού επιπέδου.
Μέσα σε αυτό το κλίμα, διογκώθηκαν τα φαινόμενα του brain-drain (διαρροή εγκεφάλων στο εξωτερικό) και brain-waist (σπατάλη εγκεφάλων στην αγορά– αναντιστοιχία δεξιοτήτων).
Τα παραπάνω ευρήματα συνδέονται κυρίως με την αδυναμία της οικονομίας να δημιουργήσει υψηλής προστιθέμενης αξίας θέσεις εργασίας.
Κρίνεται λοιπόν αναγκαίο για να αντιστραφεί το αρνητικό κλίμα, να δημιουργηθούν διαφορετικές θέσεις εργασίας.
Επιπλέον θα πρέπει να αυξηθεί μεταξύ άλλων η δημόσια και ιδιωτική επένδυση στην ανάπτυξη γνώσεων και δεξιοτήτων των εργαζομένων.
Επίσης, να αναβαθμιστούν τα συστήματα Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης και κυρίως να επανιδρυθεί και να αναβαθμιστεί ο ρόλος του ΕΟΠΠΕΠ ως ο κατεξοχήν οργανισμός πιστοποίησης της επαγγελματικής κατάρτισης.
Τέλος, όπως επισημαίνουν οι επιστήμονες, θα πρέπει να επανασχεδιαστεί το σύστημα πιστοποίησης των φορέων κατάρτισης εντάσσοντας ουσιαστικά, ποιοτικά και εκπαιδευτικά κριτήρια. αξιολόγησης.