Το μεγάλο στοίχημα για τη νέα διοίκηση του Οργανισμού είναι να διαχειριστεί την καυτή πατάτα, ενώ σύμφωνα με πληροφορίες του Ελεύθερου Τύπου ήδη ο διευθύνων σύμβουλος Νίκος Αθανασόπουλος έχει δρομολογήσει, σε συνεργασία με το υπουργείο Μεταφορών, μέτρα που θα αντιστρέψουν την υπάρχουσα κατάσταση.
Το… σχέδιο περιλαμβάνει μεταξύ άλλων την εντατικοποίηση των ελέγχων κομίστρου, την άμεση αποκατάσταση όσο το δυνατόν περισσότερων οχημάτων και συρμών λόγω σοβαρής έλλειψης ανταλλακτικών – με την αρχή να γίνεται για περίπου 100 οχήματα και τον επαναπρογραμματισμό των δρομολογίων.
Αυτή τη στιγμή στους δρόμους της Αθήνας εκτελώντας δρομολόγια είναι περί τα 750 λεωφορεία από τα 1.374 ενεργά οχήματα. Ιδιο σκηνικό επικρατεί και για τα 88 τρόλεϊ από τα συνολικά 273 ενεργά.
Βέβαια, δεν θα μπορούσε να αποτελεί εξαίρεση το τραμ και οι γραμμές 1, 2 και 3 του μετρό, καθώς λειτουργούν:
*11 συρμοί στη γραμμή 1 (ΗΣΑΠ) από τους 34 ενεργούς.
*21 συρμοί στις γραμμές 2 και 3 του μετρό από τους 40 ενεργούς.
*15 οχήματα στο τραμ από τα 23 ενεργά.
Τα προβλήματα που θα κληθούν να επιλύσουν είναι πολλά, δεδομένου ότι έχουν παρατηρηθεί σε πολλές των περιπτώσεων εργαζόμενοι να απουσιάζουν από τα πόστα τους με αναρρωτικές άδειες και έτσι η αναμονή σε στάσεις και αποβάθρες αυξάνεται δραματικά. Ειδικά τέτοια περιστατικά καταγράφονται περισσότερο είτε κατά την καλοκαιρινή περίοδο είτε σε ημέρες απεργίας – με αποτέλεσμα να δηλώνουν ασθένεια ώστε να μη χάσουν το μεροκάματο. Μάλιστα, εκτιμάται ότι περίπου το 10% των οδηγών των ΟΣΥ λείπουν από τις οργανικές τους θέσεις με αναρρωτικές άδειες. Την ίδια στιγμή, αυτήν την περίοδο εξαιτίας των θερινών αδειών, στις θέσεις τους βρίσκονται μόνο οι 160 από τους 525 οδηγούς της ΣΤΑΣΥ.
Οι βάρδιες
Ταυτόχρονα, επειδή έχουν δημιουργηθεί ζητήματα αναφορικά με τις βάρδιες του προσωπικού, αυτές θα προσδιορίζονται κεντρικά από τον ΟΑΣΑ και όχι από τις θυγατρικές του (ΟΣΥ, ΣΤΑΣΥ), όπως γινόταν δηλαδή μέχρι τώρα. Το ΥΠΟΜΕ, εξαιτίας όλων αυτών των φαινομένων, έχει ζητήσει να πραγματοποιούνται εβδομαδιαίες αναφορές των διοικήσεων προκειμένου το υπουργείο να έχει γνώση για την εξέλιξη των τρεχόντων ζητημάτων.
Έλεγχοι
Την ίδια ώρα, δρομολογείται η εντατικοποίηση των ελέγχων σε λεωφορεία και τρόλεϊ που μέχρι τώρα ήταν ελάχιστοι. Στην παρούσα φάση, δεν προβλέπεται να γίνουν προσλήψεις, ωστόσο ο ΟΑΣΑ θα αναθέσει περισσότερους ελέγχους ανά άτομο. Ειδικότερα, προβλέπεται όριο τουλάχιστον 200 ελέγχων κομίστρου ανά ελεγκτή στν βάρδιά του, επιχειρώντας κατά αυτό τον τρόπο να μειωθεί η τρύπα στα οικονομικά μεγέθη του ΟΑΣΑ που προκαλείται από την εισιτηριοδιαφυγή. Επίσης, οι ελεγκτές θα έχουν πλήρη συνεργασία με την Αστυνομία, ενώ κάθε κλιμάκιο θα βγαίνει για έλεγχο συνοδεία αστυνομικού για να επιβάλλεται το πρόστιμο ακόμα και όταν ο παραβάτης δεν συνεργάζεται δίνοντας τα στοιχεία του.
Το φθινόπωρο αναμένεται να βγει στον αέρα η καμπάνια για την ενίσχυση αγοράς των ανώνυμων καρτών και της μείωσης των ηλεκτρονικών εισιτηρίων, τα οποία κοστίζουν ακριβά, οι επιβάτες συνήθως δεν τα επαναφορτίζουν και δεν έχουν περιβαλλοντικό αποτύπωμα εξαιτίας της σπατάλης που γίνεται. Σύμφωνα με τα τελευταία διαθέσιμα στοιχεία, έως σήμερα έχουν εκδοθεί περίπου 1,3 εκατομμύρια προσωποποιημένες κάρτες και 600.000 ανώνυμες, ενώ σε ημερήσια βάση εκδίδονται περί τα 86.000 εισιτήρια.
Νέος διαγωνισμός
Στο μεταξύ, νέο διαγωνισμό για την προμήθεια 1.000 λεωφορείων σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, προϋπολογισμού 500 εκατ. ευρώ, προετοιμάζει το υπουργείο Μεταφορών. Ο αρχικός σχεδιασμός προβλέπει την προμήθεια 650 λεωφορείων για τον ΟΑΣΑ και 350 για τον ΟΑΣΘ, αρκετά από τα οποία θα είναι ηλεκτροκίνητα. Τα ηλεκτρικά λεωφορεία, σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες, θα είναι 600 με 700. Στόχος είναι τα οχήματα να έρχονται σταδιακά και μία πρώτη σκέψη είναι να έρθουν πρώτα τα θερμικά και κατόπιν τα ηλεκτρικά λεωφορεία. Αναφορικά με τη φόρτιση των ηλεκτρικών λεωφορείων, θα γίνεται κατά βάση στα αμαξοστάσια.
Ο νέος διαγωνισμός πρόκειται να δημοσιοποιηθεί εντός του επόμενου εξαμήνου και η χρηματοδότηση θα επιδιωχθεί να εξασφαλιστεί από κονδύλια του ΕΣΠΑ, του ΠΔΕ και την ΕΤΕπ. Από την ΕΤΕπ η προμήθεια των ηλεκτρικών λεωφορείων επιδοτείται με πολύ χαμηλά επιτόκια.
Από την έντυπη έκδοση