Συγκεκριμένα αφορά Ανατολική και Δυτική Αττική, Κυκλάδες, Θεσσαλονίκη, Δράμα, Κοζάνη, Μαγνησία και Καρδίτσα, των οποίων η προθεσμία λήγει στις 30 Αυγούστου. Το αμέσως επόμενο διάστημα το ΥΠΕΝ θα αναζητήσει λύση στα καυτά ζητήματα που κληρονόμησε από την προηγούμενη κυβέρνηση, με τα σημαντικότερα να είναι οι οικιστικές πυκνώσεις και η εξαγορά εκχερσωμένων εκτάσεων.
Ενα από τα σημαντικότερα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι πυρόπληκτοι στο Μάτι είναι οι οικοδομικές άδειες που δεν μπορούν να εκδοθούν. Παρά το γεγονός ότι η ανάρτηση των δασικών χαρτών στην περιοχή έγιναν άμεσα και απλουστεύτηκαν οι διαδικασίες προκειμένου να ξεκαθαρίσει το τοπίο για όσους μπορούν να χτίσουν εκ νέου, 13 μήνες μετά τη φονική πυρκαγιά οι πολίτες δεν έχουν και στην πράξη τα διαθέσιμα εργαλεία. Αποτέλεσμα αυτού να παραταθεί αντίστοιχα και από το υπουργείο Υποδομών για 1 έτος, και συγκεκριμένα έως τις 8 Αυγούστου 2020, η υποβολή αιτήσεων για έκδοση άδειας επισκευής και χορήγηση στεγαστικής συνδρομής (ΣΣ) ή για έκδοση Βεβαίωσης Καθορισμού Δικαιούχου Στεγαστικής Συνδρομής για ανακατασκευή από τους ιδιοκτήτες πληγέντων κτιρίων.
Ωστόσο, δεν είναι μόνο το Μάτι που αντιμετωπίζει προβλήματα, καθώς οι Επιτροπές Αντιρρήσεων εξετάζουν με πολύ αργούς ρυθμούς τις αιτήσεις των πολιτών, καθυστερώντας συνολικά την ολοκλήρωση του έργου. Ετερο ζήτημα υπάρχει και με τη διαδικασία εξέτασης των πρόδηλων λαθών. Ειδικότερα, μεγάλη μερίδα πολιτών, όπως σημειώνουν στον «Ε.Τ.», πήρε αρχικά θετική απάντηση από τη Διεύθυνση Δασών και στη συνέχεια οι υποθέσεις τους στάλθηκαν στις αρμόδιες Επιτροπές Αντιρρήσεων για επικύρωση και χωρίς να τους καλέσουν απέρριψαν το αίτημα και δεν έκαναν δεκτή τη γνώμη της Διεύθυνσης.
Το αμέσως επόμενο διάστημα πάντως, το υπουργείο Περιβάλλοντος θα αναζητήσει τη χρυσή τομή για τις οικιστικές πυκνώσεις και την εξαγορά εκχερσωμένων εκτάσεων, που κρίθηκαν από το Συμβούλιο της Επικρατείας ως αντισυνταγματικές.
Η Ολομέλεια είχε κρίνει πως ο νόμος Τσιρώνη, δηλαδή οι οικιστικές πυκνώσεις, είναι αντισυνταγματικός. Η προηγούμενη ηγεσία του υπουργείου Περιβάλλοντος είχε εξαιρέσει προσωρινά από την ανάρτηση των δασικών χαρτών τις οικιστικές πυκνώσεις (σύνολο κτιρίων εντός δασών που υπολογίζονται γύρω στις 700.000) και είχαν υποδείξει σχεδόν στο σύνολό τους οι δήμοι (εκτός από 24 ΟΤΑ) για να συμπεριληφθούν σε δεύτερο χρόνο στην ανάρτηση. Στο ενδιάμεσο διάστημα το ΥΠΕΝ ετοίμασε και παρουσίασε τον νέο νόμο για τα δασικά αυθαίρετα, με τον οποίο προβλεπόταν μεταξύ άλλων η διατήρηση κτισμάτων έως και 25 χρόνια.
Κίνηση τώρα: Νέο κύμα εκδρομέων - «Μπούκωσε» η Αττική Οδός, μεγάλες καθυστερήσεις
Υπενθυμίζεται ότι ως οικιστική πύκνωση είχε οριστεί η ομάδα 50 κτιρίων σε έκταση έως 25 στρέμματα, 100 κτιρίων για 100 στρέμματα και 200 κτιρίων για 400 στρέμματα.
Οσον αφορά την απόφαση εξαγοράς των εκχερσωμένων δασικών εκτάσεων, το Ε’ Τμήμα του ΣτΕ έκρινε ως αντισυνταγματικές τις διατάξεις του 2014 και 2017 με τις οποίες δόθηκε η δυνατότητα εξαγοράς εκτάσεων έναντι τιμήματος, κρίνοντας ότι προσβάλλουν τα άρθρα 24 και 117 του Συντάγματος αλλά και τις συνταγματικές αρχές της ισότητας και του κράτους δικαίου. Το υπουργείο Περιβάλλοντος με διαδοχικές παρατάσεις και την τελευταία να λήγει στις 8 Αυγούστου του 2020 είχε νομοθετήσει έτσι ώστε να δίνεται η δυνατότητα στους αγρότες να εξαγοράσουν τις εκτάσεις που εμφανίζονται στον δασικό χάρτη ως δασικές και εκχερσώθηκαν για γεωργική εκμετάλλευση πριν από τις 11 Ιουνίου 1975.
Υπενθυμίζεται ότι η παράταση αφορά τις εξής περιοχές:
Ανατολικής Αττικής: (1. Δήμων Αμαρουσίου, Ν. Ιωνίας, Καισαριανής, Ζωγράφου, Βύρωνα, καθώς και των δημοτικών ενοτήτων:
α) Μελισσίων Δήμου Πεντέλης, β) Φιλοθέης Δήμου Φιλοθέης – Ψυχικού, γ) Πικερμίου & Ραφήνας Δήμου Ραφήνας- Πικερμίου, δ) Ν. Μάκρης Δήμου Μαραθώνα, 2. Δήµου Χαλανδρίου και των δηµοτικών ενοτήτων: α) Γλυκών Νερών & Παιανίας Δήµου Παιανίας, β) Σπάτων Δήµου Σπάτων – Αρτέµιδας, γ) Χολαργού Δήµου Παπάγου – Χολαργού, Περιφερειακής Ενότητας Ανατολικής Αττικής), προκαποδιστριακός ΟΤΑ Κρωπίας.
Δυτικής Αττικής: (προκαποδιστριακού ΟΤΑ: Μεγαρέων Π.Ε. Δυτ. Αττικής)
Κυκλάδων (πρώην ΟΤΑ Ανω Μεράς της ν. Μυκόνου, Αδάμαντα ν. Μήλου, Ανάφης, ν. Ανάφης, Ανω Μεριάς, Φολεγάνδρου, ν. Φολεγάνδρου, Σικίνου ν. Σικίνου, Οίας, Ημεροβιγλίου, Βουρβούλου, Θήρας, Καρτεράδου, Μεσσαριάς, Βόθωνα, Εξω Γωνίας, ν. Θήρας και Θηρασιάς, ν. Θηρασιάς Κυκλάδων).
Θεσσαλονίκης: Δημοτικών ενοτήτων Αμπελοκήπων και Μενεμένης του Δήμου Αμπελοκήπων Μενεμένης, δημοτικής ενότητας Ιωνίας (Διαβατά-Νέα Μαγνησίας) του Δήμου Δέλτα, δημοτικών ενοτήτων Θεσσαλονίκης και Τριανδρίας Δήμου Θεσσαλονίκης, δημοτικών ενοτήτων Ελευθέριου-Κορδελιού και Ευόσμου του Δήμου Κορδελιού-Ευόσμου, δημοτικών ενοτήτων Αγίου Παύλου, Νεαπόλεως, Πεύκων, Συκεών του Δήμου Νεάπολης Συκεών, δημοτικών ενοτήτων Ευκαρπίας, Πολίχνης, Σταυρούπολης του Δήμου Παύλου Μελά, δημοτικών ενοτήτων Πανοράματος και Πυλαίας του Δήμου Πυλαίας-Χορτιάτη και της δημοτικής ενότητας Ωραιοκάστρου του Δήμου Ωραιοκάστρου.
Δράμας: (Τοπικών και Δημοτικών Κοινοτήτων της Π.Ε. Δράμας, εξαιρουμένων των προκαποδιστριακών ΟΤΑ Δράμας, Κεφαλαρίου, Καλαμπακίου, Καλαμώνος, Αγίου Αθανασίου και Μεγάλου Αλεξάνδρου).
Κοζάνης (προκαποδιστριακού ΟΤΑ Κοζάνης του Δήμου Κοζάνης της Π.Ε. Κοζάνης).
Μαγνησίας: προκαποδιστριακοί ΟΤΑ Βόλου, Νέας Αγχιάλου, Αλοννήσου και Σκιάθου.
Καρδίτσας: το σύνολο της Περιφερειακής Ενότητας.
Από την έντυπη έκδοση