Κατά γενική ομολογία, ο κρατικός ΟΑΣΘ δεν μπορεί να ανταποκριθεί στο έργο που έχει αναλάβει. Είναι ελάχιστα τα αστικά λεωφορεία που κυκλοφορούν στους δρόμους, με αποτέλεσμα να ξεχειλίζει η οργή των επιβατών. Ο «Ε.Τ.» αποκαλύπτει ότι η εποπτεύουσα αρχή, δηλαδή ο (επίσης κρατικός) ΟΣΕΘ, γνώριζε ότι ο ΟΑΣΘ δεν βγάζει στους δρόμους όσα λεωφορεία θα έπρεπε. Ομως, δεν προχώρησε -ως όφειλε- στην επιβολή προστίμων, ούτε εισηγήθηκε μείωση της επιχορήγησης, με αποτέλεσμα, σύμφωνα με πρόχειρους υπολογισμούς, το Ελληνικό Δημόσιο να έχει ζημιωθεί με περισσότερα από 30 εκατομμύρια ευρώ.
Πριν από την κρατικοποίηση του ΟΑΣΘ, ο Οργανισμός είχε την υποχρέωση να κυκλοφορεί στους δρόμους της Θεσσαλονίκης κατά μέσο όρο 520 λεωφορεία την ημέρα. Αν έπεφτε κάτω από αυτόν τον αριθμό, τότε το Συμβούλιο Αστικών Συγκοινωνιών Θεσσαλονίκης (ΣΑΣΘ), δηλαδή ο φορέας που στη συνέχεια μετεξελίχθηκε στον ΟΣΕΘ, επέβαλλε πρόστιμα. Πριν από περίπου δύο χρόνια, με το στανιό και αφού είχε προηγηθεί ο οικονομικός στραγγαλισμός του ΟΑΣΘ, ο Χρήστος Σπίρτζης κρατικοποίησε τον Οργανισμό και μετέτρεψε τον ΣΑΣΘ σε ΟΣΕΘ, στον οποίο και δόθηκαν όλες οι αρμοδιότητες του ΣΑΣΘ. Ο κρατικός ΟΑΣΘ είχε αναλάβει την υποχρέωση να βγάζει στους δρόμους τον ίδιο αριθμό λεωφορείων με τον ιδιωτικό, δηλαδή περίπου 520. Σε διαφορετική περίπτωση, ο ΟΣΕΘ θα έπρεπε να επιβάλλει πρόστιμα.
Ωστόσο, από τη στιγμή της κρατικοποίησης του ΟΑΣΘ, ουδέποτε ο ΟΣΕΘ επέβαλε πρόστιμο στον ΟΑΣΘ για αδυναμία τήρησης των συμβατικών του υποχρεώσεων αν και ο διευθύνων σύμβουλος του ΟΣΕΘ, Ιωάννης Τσιωνάς, με την με αριθ. πρωτ. 213/27.2.2019 εισήγησή του προς το Διοικητικό Συμβούλιο του ΟΣΕΘ, αναγνωρίζει με τον πιο επίσημο και ξεκάθαρο τρόπο ότι ο ΟΑΣΘ αδυνατεί να ανταποκριθεί στο συγκοινωνιακό έργο που του έχει ανατεθεί και παράλληλα εισηγείται, με δεδομένη την αδυναμία αυτή του ΟΑΣΘ, μέρος του συγκοινωνιακού αυτού έργου να αναλάβει το ΚΤΕΛ Θεσσαλονίκης. Στην εισήγηση του διευθύνοντος συμβούλου του ΟΣΕΘ επισυνάπτεται επιπλέον και ειδική Εκτίμηση Επιχειρησιακής Δυνατότητας του ΟΑΣΘ (που εκπονήθηκε από στελέχη του ΟΣΕΘ), σύμφωνα με την οποία ο κρατικός ΟΑΣΘ του Στέλιου Παππά εκτελεί μόνο το 70% του συγκοινωνιακού έργου που του έχει ανατεθεί με συγκεκριμένο οικονομικό αντιστάθμισμα. Μάλιστα, το Διοικητικό Συμβούλιο του ΟΣΕΘ ενέκρινε την εισήγηση του διευθύνοντος συμβούλου του με την υπ’ αριθ. 9/1.3.2019 απόφασή του.
Κλήρωση Τζόκερ (21/11): Αυτοί είναι οι τυχεροί αριθμοί που κερδίζουν
Στην πιο πάνω αναφερόμενη Εκτίμηση Επιχειρησιακής Δυνατότητας του ΟΑΣΘ αποτυπώνεται με τον πιο κρυστάλλινο τρόπο ότι ενώ τον Απρίλιο του 2017 κυκλοφορούσαν 480 λεωφορεία, τον Ιανουάριο του 2019 (μόλις 18 μήνες μετά την ανάληψη της διοίκησης του κρατικού πλέον ΟΑΣΘ από τον Στέλιο Παππά) κυκλοφόρησαν μόλις 336 λεωφορεία, δηλαδή κατά πολύ λιγότερα από τα 520 προβλεπόμενα εκ του νόμου. Μάλιστα, στις 13 Ιουνίου 2019 στους δρόμους της Θεσσαλονίκης φέρονται να βγήκαν μόλις… 300 λεωφορεία του ΟΑΣΘ! Στην εισήγηση του διευθύνοντος συμβούλου του ΟΣΕΘ αποτυπώνεται ότι το έργο του ΟΑΣΘ επί διοικήσεως Παππά υπολείπεται του προγραμματισμένου κατά 10,2 εκατομμύρια οχηματοχιλιόμετρα (28,6 εκατομμύρια εκτελεσθέντα έναντι 38,8 εκατομμυρίων προγραμματισμένων). Δεν συμβαίνει όμως η ανάλογη μείωση με την κρατική επιδότηση την οποία παίρνει η διοίκηση Παππά και η οποία υπολογίζεται επί του προγραμματισμένου έργου. Η μείωση αυτή, σύμφωνα με τα στοιχεία της οικονομικής συμφωνίας Ελληνικού Δημοσίου και ΟΑΣΘ, θα εξοικονομούσε περισσότερα από 30 εκατομμύρια ευρώ για το Ελληνικό Δημόσιο.
Το «τρίγωνο» Σπίρτζης-ΟΑΣΘ-ΟΣΕΘ καλείται να δώσει συγκεκριμένες απαντήσεις για ποιο λόγο δεν επιβλήθηκαν πρόστιμα όταν όλοι γνώριζαν πως ο αριθμός των λεωφορείων που εκτελούν δρομολόγια είναι κατά πολύ μικρότερος από αυτόν που ορίζει ο νόμος; Επίσης, γιατί ο ΟΣΕΘ δεν εισηγήθηκε προς τον κ. Σπίρτζη την αντίστοιχη μείωση του χρηματικού αντισταθμίσματος ώστε να μην επιβαρύνονται το Ελληνικό Δημόσιο και ο Ελληνας φορολογούμενος με χρήματα για ανεκτέλεστα οχηματοχιλιόμετρα.
Από την έντυπη έκδοση