Στο ερώτημα «πόσα χρωστάμε;», σύμφωνα με πηγές του υπουργείου Προστασίας του Πολίτη, δεν πήρε ποτέ απάντηση ο υπουργός Νίκος Τόσκας, κάτι που αποτέλεσε ένα ακόμη σημείο τριβής με τον μέχρι πρότινος αρχηγό του Σώματος Γιάννη Καρατζιά, που παραιτήθηκε πρόσφατα.
Το Αρχηγείο του Πυροσβεστικού Σώματος επικαλέστηκε ότι δεν υπάρχει δυνατότητα εξέτασης ή επίλυσης διαφορών που αφορούν στην τιμολόγηση υπηρεσιών, παρότι αμφισβητούσε την οφειλή του συγκεκριμένου ποσού. Γι’ αυτό το λόγο ο κ. Τόσκας ζήτησε τη διενέργεια έκτακτου δημοσιονομικού ελέγχου, που θα διενεργήσει η Γενική Διεύθυνση Δημοσιονομικών Ελέγχων του υπουργείου Οικονομικών. Οι εκκρεμείς προς διερεύνηση οφειλές -σύμφωνα με την υπηρεσία NSPA- αγγίζουν τα 8 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων 7,1 εκατ. ευρώ αφορούν στην τριετία 2012-2014. Η οφειλή του 2015 είχε τακτοποιηθεί, ενώ υπάρχει ένα χρέος της τάξης των 800.000 ευρώ για το 2016.
Η εκκρεμότητα
Η οικονομική εκκρεμότητα μεταξύ Πυροσβεστικής και ΝΑΤΟ χρονολογείται από το 2012 και κυρίως αφορά χρήματα που δαπανήθηκαν για την επισκευή του στόλου των ιδιόκτητων ελικοπτέρων του Π.Σ., τα οποία παρέμεναν επί χρόνια καθηλωμένα στο έδαφος λόγω έλλειψης τεχνικής συντήρησης. Επειτα από σειρά άγονων διαγωνισμών, η τότε ηγεσία του υπουργείου Δημόσιας Τάξης είχε αναθέσει στο νατοϊκό οργανισμό NSPA-NATO Support and Procurement Agency να μεσολαβήσει -σε ρόλο μεσίτη- για να βρεθεί ο ανάδοχος που θα αναλάμβανε τη συντήρηση των ελικοπτέρων. Πράγματι, ο ανάδοχος βρέθηκε και το διάστημα που ακολούθησε προχώρησε σε εκτεταμένες εργασίες επισκευής και συντήρησης, που προβλέπονται έπειτα από 12 χρόνια συνεχούς λειτουργίας των ελικοπτέρων, δηλαδή μεγάλο σέρβις ύψους 2-3 εκατ. ευρώ. Ο «συντηρητής» εξοφλήθηκε από το νατοϊκό οργανισμό, ο οποίος όμως δεν έλαβε ποτέ τα χρήματα από την Ελλάδα.
Διαφωνία
Επιπλέον, υπήρξε διαφωνία επί της τιμολόγησης του έργου. Κι αυτό διότι η ελληνική πλευρά αμφισβήτησε την αναγκαιότητα «μεγάλου» και δαπανηρού σέρβις, που πραγματοποιήθηκε σε ελικόπτερα με 6ετή λειτουργία. Ωστόσο η NSPA επικαλέστηκε το γεγονός της πολύχρονης καθήλωσης και τα σοβαρά μηχανικά προβλήματα.
Πάντως, οι τρεις διαγωνισμοί που πρόσφατα προκήρυξε η Πυροσβεστική, εκτός διαδικασιών και μηχανισμών ΝΑΤΟ, για τη μίσθωση ελικοπτέρων και τη συντήρηση των ιδιόκτητων βγήκαν άγονοι, λόγω έλλειψης ενδιαφέροντος από τις εταιρίες εξαιτίας της αφερεγγυότητας του Πυροσβεστικού Σώματος.
ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΣΠΥΡΟΠΟΥΛΟΣ
Από την έντυπη έκδοση του Ελεύθερου Τύπου