Σύμφωνα με την Κομισιόν, η εταιρία ΔΑΑ έχει αναλάβει την εκμετάλλευση του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών βάσει σύμβασης παραχώρησης που καλύπτει την περίοδο από το 1996 έως το 2026. Σύμφωνα με το μέτρο που κοινοποίησε η Ελλάδα στην Επιτροπή, η σύμβαση παραχώρησης παρατείνεται έως το 2046, έναντι καταβολής μεγαλύτερου τιμήματος.
Η κοινοτική νομοθεσία προβλέπει ότι μια σύμβαση παραχώρησης για την εμπορική εκμετάλλευση υποδομών μπορεί να θεωρηθεί ότι δεν συνιστά κρατική ενίσχυση εφόσον ανατίθεται υπό όρους που θα ήταν αποδεκτοί από ιδιωτική εταιρία η οποία ενεργεί υπό συνθήκες της αγοράς, εάν αυτή προσέφερε σύμβαση παραχώρησης για παρόμοια περιουσιακά στοιχεία.
Υπερδιπλασιασμός
Η Επιτροπή κατά την εξέταση διαπίστωσε ότι η αρχική αξία της παράτασης της σύμβασης παραχώρησης που προτάθηκε από τη ΔΑΑ, ύψους 484 εκατ. ευρώ, βασιζόταν σε οικονομικές και επιχειρηματικές παραμέτρους οι οποίες δεν ήταν σύμφωνες με τις συνθήκες της αγοράς.
Δεδομένου ότι κανένας ιδιωτικός φορέας δεν θα είχε αποδεχθεί μια τέτοια προσφορά, η παράταση της σύμβασης παραχώρησης υπό αυτούς τους όρους, θα συνιστούσε κρατική ενίσχυση. Για το λόγο αυτό ζήτησε να αναθεωρηθεί προς τα πάνω και το τίμημα.
Οπως τονίζει, οι ελληνικές αρχές συνεργάσθηκαν ενεργά με την Επιτροπή για τον καθορισμό της κατάλληλης αγοραίας αξίας της παράτασης της σύμβασης παραχώρησης, η οποία δεν θα συνιστούσε πλέον κρατική ενίσχυση.
Κατόπιν σχετικών συζητήσεων, το τίμημα που πρέπει να καταβληθεί από τη ΔΑΑ στην Ελλάδα αυξήθηκε σημαντικά και ανέρχεται σε 1,115 δισ. ευρώ.
Καιρός: Δύο εξάρσεις των φαινομένων μέχρι την Πρωτοχρονιά - Έντονη χιονόπτωση από το απόγευμα των Χριστουγέννων
Μετά την αύξηση του τιμήματος, η Επιτροπή έκρινε ότι η παράταση της σύμβασης παραχώρησης δεν συνιστά κρατική ενίσχυση, διότι η ΔΑΑ θα καταβάλει τίμημα που σέβεται τις συνθήκες της αγοράς για τη συνέχιση της εκμετάλλευσης του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών.
Ανοίγει το… δρόμο
Η χθεσινή απόφαση της Επιτροπής, με την οποία διαπιστώνεται ότι δεν υφίσταται ενίσχυση στην παράταση της σύμβασης παραχώρησης, είναι μία από τις προϋποθέσεις που πρέπει να πληρούνται προκειμένου να τεθεί σε ισχύ η συμφωνία παράτασης της σύμβασης παραχώρησης.
Οι υπηρεσίες της Επιτροπής αξιολόγησαν επίσης την παράταση στο πλαίσιο του «μηχανισμού εκ των προτέρων αξιολόγησης των δημοσίων συμβάσεων», που δρομολογήθηκε τον Οκτώβριο του 2017 και κατέληξαν στο συμπέρασμα ότι η παράταση δεν εγείρει ανησυχίες ως προς τη συμβατότητά της με το Δίκαιο της Ε.Ε. στον τομέα των δημοσίων συμβάσεων.
Η Κομισιόν σημειώνει επίσης ότι η παράταση της σύμβασης παραχώρησης του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών είναι μία από τις συναλλαγές που περιλαμβάνονται στο πρόγραμμα ιδιωτικοποιήσεων της ελληνικής κυβέρνησης, για το οποίο δεσμεύτηκε η Ελλάδα στο πλαίσιο του τρίτου Μνημονίου.
Δεν τίθεται θέμα κρατικής ενίσχυσης
Σχολιάζοντας την απόφαση, η επίτροπος Ανταγωνισμού Μαργκρέτε Βέστεϊγιερ δήλωσε ότι η Επιτροπή θεωρεί πως το τίμημα ύψους 1,1 δισ. ευρώ που θα καταβληθεί από τη ΔΑΑ για την εικοσαετή παράταση της σύμβασης παραχώρησης του Αερολιμένα Αθηνών αντιστοιχεί στην αγοραία τιμή.
Ως εκ τούτου, η ΔΑΑ δεν θα επωφεληθεί από κρατική ενίσχυση υπό τη μορφή αδικαιολόγητα χαμηλού τιμήματος για τη σύμβαση παραχώρησης, τόνισε η επίτροπος, προσθέτοντας ότι η Κομισιόν συνεργάστηκε ενεργά με τις ελληνικές αρχές για την επίτευξη αυτού του θετικού αποτελέσματος, που είναι μία από τις σημαντικότερες οικονομικές συναλλαγές στο πλαίσιο του προγράμματος ιδιωτικοποιήσεων.
Από την έντυπη έκδοση του Ελεύθερου Τύπου της Κυριακής
[dynamic-sidebar id=”post-area-diabaste”]