Προ μηνός, ο υπουργός Υποδομών Χρήστος Σπίρτζης παρέλαβε τα σχετικά έγγραφα που πιστοποιούν το μέγεθος του προβλήματος και αποφασίστηκε, σε συνεννόηση με την Περιφέρεια Αττικής και τη ΣΤΑΣΥ, η αιφνιδιαστική διακοπή εντός των επόμενων δύο ημερών του τραμ στο τμήμα Κασομούλη (Νέος Κόσμος) – Σύνταγμα. Αν και οι μελέτες δεν έχουν ακόμα συνταχθεί, επιβάλλεται μέχρι νεωτέρας η διακοπή της κυκλοφορίας καθώς οι συρμοί αφενός έχουν μεγάλο φορτίο και αφετέρου διέρχονται πάνω από κλειστό αγωγό. Σε δεύτερο χρόνο, κλιμάκιο μηχανικών θα επανεξετάσει τους δρόμους Μεσογείων, Μιχαλακοπούλου, Καλλιρρόης κ.τ.λ. όπου επίσης διέρχεται από κάτω τους η κοίτη του ποταμού αλλά σε αυτή τη φάση κατά τον υπουργό δεν συντρέχει λόγος ανησυχίας και αυτό γιατί τα οχήματα που διασχίζουν τους δρόμους δεν έχουν βάρος αντίστοιχο με τους συρμούς του τραμ. Σε κάθε περίπτωση το ζήτημα παραμένει υπαρκτό, λαμβάνοντας υπόψη το γεγονός ότι το έργο έχει να συντηρηθεί 60 χρόνια.
Με αφορμή το συμβάν, το ΥΠΟΜΕΔΙ αναγκάστηκε να ενεργοποιήσει συνολικά τα αντανακλαστικά του για να ξεκαθαρίσει επιτέλους το θέμα της συντήρησης των έργων. Μέσα στις επόμενες μέρες αναμένεται να κατατεθεί στη Βουλή το νομοσχέδιο για το ηλεκτρονικό σύστημα καταγραφής λειτουργίας και συντήρησης δημόσιων και ιδιωτικών έργων και το παρατηρητήριο τιμών και προδιαγραφών. Πρόκειται για εθνικό μητρώο υποδομών σε ηλεκτρονική μορφή για όλες τις υποδομές που υπάρχουν, δημόσιες ή ιδιωτικές, στη χώρα μαζί με τον φάκελο ασφάλειας και τον φάκελο λειτουργίας, έτσι ώστε «να ξέρουμε κάθε πότε έγινε συντήρηση, κάθε πότε πρέπει να γίνεται συντήρηση, για να έχουμε έναν προγραμματισμό», διευκρίνισε ο κ. Σπίρτζης κατά τη χθεσινή συνέντευξη Τύπου με την περιφερειάρχη Αττικής Ρένα Δούρου, ενώ τόνισε ότι θα δοθεί προτεραιότητα στον φάκελο λειτουργίας και συντήρησης σε γέφυρες, κλειστούς αγωγούς και σε ρέματα.
Τα αποτελέσματα που παρουσιάστηκαν από τη διενέργεια επιθεώρησης της υπόγειας κοίτης του Ιλισού καταγράφουν τα εξής φαινόμενα:
• Ενανθράκωση (μετατροπή του υδροξειδίου του ασβεστίου) του σκυροδέματος, με συνέπεια την αποκάλυψη και διάβρωση των ράβδων του κύριου και δευτερεύοντος οπλισμού.
• Φθορές στην επίστρωση της κοίτης (νεροφαγώματα), ικανές να προκαλούν ακανόνιστη ροή του νερού με συνέπεια την αποδυνάμωση της θεμελίωσης των φερόντων δόκιμων στοιχείων υποστύλωσης της πλάκας κάλυψης, η οποία φέρει κατά θέσεις μεγάλα κινητά φορτία.
• Πάσης φύσεως φθορές στα πλευρικά λιθόχτιστα τοιχία που θα μπορούσαν να προκαλέσουν την υποχώρησή τους.
• Υπαρξη τεχνικών έργων συμβολής κλάδων ή αλλαγών διατομής.
Κατά τον απολογισμό που έγινε για το έργο, ο υπουργός υπενθύμισε ότι ξεκίνησε το ‘30 και «τότε ο Ιλισός δεν είχε τις εκβολές του στο Φάληρο, ήταν παραπόταμος του Κηφισού. Ενα μέρος του Ιλισού έγινε στα τέλη της δεκαετίας του ‘80 στο όρια του Δήμου Αθηναίων. Στους Ολυμπιακούς Αγώνες έπρεπε να ολοκληρωθεί το έργο του τραμ και έπρεπε να γίνει έλεγχος καθώς περνούσε από τον Ιλισό». Ο κ. Σπίρτζης ανέφερε ότι από τις τεχνικές εκθέσεις του εργαστηρίου του ΕΜΠ ελέγχθηκε μόνο η πλάκα επικάλυψης του τραμ και όχι τα τοιχία της στήριξης (πού δηλαδή στηρίζεται η πλάκα), ενώ είπε πως δεν υπήρξε έλεγχος «ούτε μετά τους Ολυμπιακούς Αγώνες».
Αξίζει να σημειωθεί ότι με τη διακοπή λειτουργίας του τραμ δεν θα λειτουργούν οι σταθμοί Φιξ, Λεωφ. Βουλιαγμένης, Ζάππειο και Σύνταγμα, ενώ εκτιμάται ότι το πρώτο δεκαήμερο του Δεκεμβρίου θα ξεκινήσει η λειτουργία του τραμ στον Πειραιά, ώστε να αξιοποιηθεί και τμήμα του τροχαίου υλικού της ΣΤΑΣΥ.
ΟΙ ΑΛΛΑΓΕΣ ΣΤΟ ΤΡΑΜ ΛΟΓΩ ΕΡΓΩΝ
-Διακοπή κυκλοφορίας Κασομούλη – Σύνταγμα
Λόγω του αγωγού όμβριων της Αρδηττού – Καλλιρρόης οι σταθμοί συνολικά ̟που δεν θα εξυπηρετούνται με οχήματα τραμ είναι:
Φιξ, Λεωφ. Βουλιαγμένης, Ζάππειο, Σύνταγμα
-Τα τμήματα όπου θα διεξάγονται τα δρομολόγια
- Γραμμή 3: ΣΕΦ-Ασκλ. Βούλας-ΣΕΦ
- Γραμμή 4: ΣΕΦ-Κασομούλη-ΣΕΦ
- Γραμμή 5: Ασκλ. Βούλας-Κασομούλη-Ασκλ. Βούλας
-Εξυπηρέτηση επιβατικού κοινού
Κατά τη διάρκεια της διακοπής της κυκλοφορίας οι επιβάτες θα μπορούν να εξυπηρετηθούν στο τμήμα Κασομούλη -Σύνταγμα από τους συρμούς της Γραμμής 2 του ΜΕΤΡΟ (ανταπόκριση στο σταθμό Ν. Κόσμος) καθώς και με τις υπάρχουσες λεωφορειακές γραμμές.