Μπορεί να προχώρησε σε 19.480 προσλήψεις, όμως τα νούμερα είναι αμείλικτα για τον υπουργό Παιδείας, με τις εκπαιδευτικές ομοσπονδίες να του καταλογίζουν ότι το πρώτο σχολικό κουδούνι χτύπησε με τουλάχιστον 5.000 κενά σε νηπιαγωγεία, δημοτικά, γυμνάσια και λύκεια.
Μέχρι χθες η Διδασκαλική Ομοσπονδία Ελλάδος είχε μετρήσει 3.000 κενά σε νηπιαγωγεία και δημοτικά της χώρας, ενώ η ΟΛΜΕ κάνει λόγο για 2.000 κενά, αρκετά εκ των οποίων είναι σε ειδικότητες βασικών μαθημάτων, πανελλαδικώς εξεταζόμενων, όπως φιλόλογοι, μαθηματικοί και βιολόγοι. Σημειώνεται ότι το μεγαλύτερο κύμα προσλήψεων, σχεδόν 9.000 αναπληρωτές εκπαιδευτικοί και προσωπικό, έγινε στην ειδική αγωγή, που λειτουργεί με ελάχιστους μόνιμους.
Ο Κώστας Γαβρόγλου επέμεινε στις δηλώσεις του για «επιστροφή στην κανονικότητα», αν και η ομαλή λειτουργία του σχολείου θα φανεί αυτή την εβδομάδα που θα ξεκινήσουν τα μαθήματα και θα φανούν στην πράξη οι ελλείψεις στη σχολική τάξη.
Το υπουργείο Παιδείας τις επόμενες μέρες αναμένεται να ζητήσει εκ νέου τα κενά στα σχολεία ώστε να προχωρήσει στη β’ φάση προσλήψεων, με τον υπουργό να δεσμεύεται ότι μέχρι τέλη Σεπτέμβρη θα προχωρήσει σε επιπλέον προσλήψεις.
Το μεγαλύτερο πρόβλημα εντοπίζεται στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση όπου δάσκαλοι, νηπιαγωγοί και ειδικότητες εκλείπουν στο μόνιμο προσωπικό. Ενδεικτικά των ελλείψεων αλλά και των προσλήψεων βάσει των αναγκών που υπάρχουν είναι και τα στοιχεία που δίνει ο πρόεδρος του Πανελληνίου Συλλόγου Αναπληρωτών Δασκάλων (ΠΑΣΑΔ) Βασίλης Φερφυρής.
Ειδική αγωγή, παράλληλη στήριξη
Παρά τις 9.000 προσλήψεις στην ειδική αγωγή (σ.σ.: αναμένονται άλλες 2.000 εντός του έτους) απομένουν ακόμα 200 με 250 πιστώσεις αναπληρωτών σε σχολεία ειδικής αγωγής. Στην παράλληλη στήριξη εντοπίζονται ακόμα περισσότερα κενά, καθώς υπάρχουν τουλάχιστον 900 κενά στην πρωτοβάθμια και 200-250 κενά στη δευτεροβάθμια. Όπως είχε σημειώσει και σε προηγούμενα ρεπορτάζ του ο «Ε.Τ.», οι δυνατότητες του υπουργείου μπορούν να καλύψουν μόλις το 50% των αιτημάτων, ο αριθμός των οποίων έχει ήδη ξεπεράσει τις 6.500.
Και στην εκπαίδευση των προσφύγων, που ξεκίνησαν φέτος την ίδια μέρα το σχολείο, υπάρχουν κενά. Περίπου 200 ελλείψεις σε εκπαιδευτικούς θα πρέπει να καλυφθούν στις πρωινές τάξεις υποδοχής, ενώ και φέτος θα λειτουργήσουν τα απογευματινά μαθήματα, στα οποία ακόμα δεν έχουν γίνει προσλήψεις και αναμένονται στο τέλος της εβδομάδας.
Στις 9 το πρωί
Παρά τη δυσφορία των εκπαιδευτικών για τα κενά, ο κ. Γαβρόγλου κέρδισε το πιο δύσκολο κοινό στον χθεσινό Αγιασμό. Από την επόμενη σχολική χρονιά τα σχολεία θα ξεκινούν στις 9 το πρωί, ανακοίνωσε στους μαθητές του 1ου ΕΠΑΛ Αγίων Αναργύρων προκαλώντας ηχηρά χειροκροτήματα. «Για να κοιμόμαστε λίγο παραπάνω», σχολίασε. Μάλιστα, ανακοίνωσε τη συγκρότηση δύο επιτροπών που θα αναλάβουν να κάνουν την υπουργική εξαγγελία πράξη.
Βέβαια, τα ζητήματα που τίθενται είναι πολλά και αφορούν τόσο το πρόγραμμα των γονέων όσο και την πιθανή εξάντληση των μαθητών. Με την έναρξη του σχολείου στις 9 το πρωί, μετατίθεται όλο το πρόγραμμα μία ώρα αργότερα. Ισως αυτό δεν είναι πρόβλημα για τους μαθητές του γυμνασίου και του λυκείου που θα ολοκληρώνουν το σχολείο λίγο μετά τις 2 το μεσημέρι, τι γίνεται όμως με τους μαθητές του ολοήμερου νηπιαγωγείου και δημοτικού;
Οι σχολικές μονάδες της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης ξεκινούν μαθήματα λίγο μετά τις 8 το πρωί, ενώ ανοίγουν τις πόρτες τους από τις 7 το πρωί με σκοπό τη διευκόλυνση των γονέων που εργάζονται. Η ζώνη 7.00-8.00 είναι προαιρετική, όμως οι ανάγκες των γονέων την έχουν καταστήσει ζωτική για πολλούς εργαζόμενους. Παράλληλα, πολλά παιδιά παρακολουθούν το ολοήμερο πρόγραμμα του σχολείου που ολοκληρώνεται στις 4 το απόγευμα. Ο κ. Γαβρόγλου σημείωσε ότι η πρωινή ζώνη θα συνεχίσει να ισχύει από τις 7 το πρωί.
Κλήρωση Τζόκερ (24/12): Αυτοί είναι οι τυχεροί αριθμοί που κερδίζουν
Το θέμα που θέτουν εκπαιδευτικοί είναι το πόσες ώρες ένα παιδί θα κάθεται τελικά στο σχολείο. Στην περίπτωση που κάποιο συμμετέχει στη πρωινή ζώνη των 7, θα περιμένει την έναρξη του σχολείου στις 9 τα πρωί και αν παρακολουθεί το ολοήμερο πρόγραμμα θα παραμένει στο σχολείο μέχρι τις 5 το απόγευμα.
«Θα θέλαμε πολύ να δούμε την παιδαγωγική μελέτη πάνω στην οποία βασίζει ο κ. Γαβρόγλου την άποψή του για έναρξη του σχολείου στις 9 το πρωί», σχολιάζει ο πρόεδρος της ΔΟΕ Θανάσης Κικινής, σημειώνοντας ότι πρόκειται για μια εξαγγελία που περισσότερο θα δυσκολέψει παρά θα διευκολύνει τους μαθητές του δημοτικού και του νηπιαγωγείου.
Οι εκπαιδευτικοί υποστηρίζουν ότι «τυχερά» θα είναι μόνο τα παιδιά που θα παρακολουθούν σχολείο από τις 9 το πρωί, ενώ για τα υπόλοιπα θα είναι χειρότερο το νέο καθεστώς καθώς θα μένουν στο σχολείο περισσότερες ώρες, με τις δύο πρώτες να μην παρακολουθούν κάποιο μάθημα.
Πάντως, ο υπουργός Παιδείας υποστηρίζει ότι κανείς δεν είναι ριγμένος. «Για το θέμα αυτό, όλες οι επιστημονικές μελέτες δείχνουν ότι τα σχολεία πρέπει να αρχίζουν αργότερα από ό,τι αρχίζουν. Τα παιδιά του δημοτικού που θα πηγαίνουν νωρίτερα στο σχολείο γιατί οι γονείς εργάζονται θα είναι με τους εκπαιδευτικούς και κάθε μέρα έχουν ένα πρόγραμμα. Τα παιδιά αυτά θα ξυπνάνε την ίδια ώρα που ξυπνάνε σήμερα. Με τους υπολογισμούς που έχουμε κάνει προκύπτει ότι αυτά τα παιδιά είναι αρκετά λιγότερα από το πόσο θα ευεργετηθούν τα περισσότερα. Αρα γι’ αυτά τα παιδιά δεν αλλάζει τίποτα, αλλά όλα τα υπόλοιπα παιδιά και οι οικογένειες θα ευεργετηθούν», σχολίασε, αν και δεν απέκλεισε το μέτρο να μην εφαρμοστεί καθολικά αλλά σταδιακά. Μένει να φανεί από ποια βαθμίδα εκπαίδευσης θα ξεκινήσει την εφαρμογή του.
Όμηροι του τουρισμού οι αναπληρωτές
Στριμωγμένοι σε δωμάτια με υπέρογκα ενοίκια που ξεπερνούν ακόμα και τα 300 ευρώ, «απαγορευτικά» για τους μισθούς τους, οι αναπληρωτές σε τουριστικές περιοχές όπως η Σαντορίνη, η Μύκονος, το Ηράκλειο και η Ρόδος περιμένουν καρτερικά την ολοκλήρωση της τουριστικής περιόδου, ώστε να βρουν ένα αξιοπρεπές κατάλυμα.
Πέρσι το φαινόμενο έφτασε στο ζενίθ του με εκπαιδευτικούς να κοιμούνται ακόμα και στην παραλία, ενώ φέτος δεν άλλαξαν πολλά από την πλευρά της Πολιτείας, απλά, όπως σημειώνουν οι αναπληρωτές, πήγαν στους προορισμούς αυτούς πολύ πιο συνειδητοποιημένοι.
Με την έκρηξη του τουρισμού σε ορισμένες περιοχές καθώς και την παράταση της τουριστικής περιόδου και οι αναπληρωτές έχουν να αντιμετωπίσουν διπλό πρόβλημα. Τα ενοίκια σε σπίτια και τα δωμάτια σε ξενοδοχεία είναι πολύ υψηλότερα των αποδοχών τους, ενώ και όσοι δεν αντιμετωπίζουν αυτό το πρόβλημα δυσκολεύονται ακόμα και να βρουν κατάλυμα, καθώς δεν υπάρχει κενή θέση.
Φέτος, όπως μεταφέρει ο πρόεδρος του Πανελληνίου Συλλόγου Αναπληρωτών Δασκάλων (ΠΑΣΑΔ) Βασίλης Φερφυρής αλλά και ο Νίκος Παπαχρήστος της ΟΛΜΕ, υπήρξε εθελοντική προετοιμασία από τους τοπικούς συλλόγους και τις τοπικές ΕΛΜΕ. Οι αναπληρωτές δάσκαλοι και καθηγητές παραπέμπονται σε αυτούς, οι οποίοι ψάχνουν να τους βρουν καταλύματα ώστε να περάσουν τον πρώτο δύσκολο μήνα.
Από την έντυπη έκδοση του Ελεύθερου Τύπου
[dynamic-sidebar id=”post-area-diabaste”]