Κανείς από τη Διεύθυνση Τεχνικής Υποστήριξης του Αρχηγείου της Ελληνικής Αστυνομίας δεν είχε βάλει ένα… UPS για την αδιάλειπτη παροχή ενέργειας από την μπαταρία του συστήματος.
Οι υπηρεσίες της Τροχαίας δεν έχουν ασυρμάτους συμβατούς με το νέο ψηφιακό σύστημα ραδιοεπικοινωνίας, κάτι που θα τους διευκόλυνε να συντονίσουν καλύτερα τη διαδικασία διακοπής της κυκλοφορίας στη Λ. Μαραθώνος, αφού και με τους αναλογικούς ασυρμάτους είχαν διακεκομμένες λήψεις και διαβιβάσεις. Η συγκεκριμένη εταιρία, σύμφωνα με αστυνομικές πηγές, στις αρχές του 2017, είχε προβεί σε δοκιμές του συστήματος σε Μάτι, Ραφήνα, Νέα Μάκρη, Μαραθώνα, Νέο Βουτζά και Καλλιτεχνούπολη (50 συνολικά), όπου διαπίστωνε ότι οι νέοι ασύρματοι είχαν καλό έως αποδεκτό σήμα, όχι όμως και οι παλιοί.
Ο Ελεύθερος Τύπος της Κυριακής αποκαλύπτει έγγραφα της Ελληνικής Αστυνομίας για τις διαπιστώσεις δοκιμών που έγιναν στις αρχές… Ιουλίου 2018, σε διάφορα σημεία της Αττικής, μεταξύ των οποίων και στην επίμαχη περιοχή, όπου οι αστυνομικοί επεσήμαιναν τις προβληματικές επικοινωνίες εξαιτίας των παλιών προβληματικών ασυρμάτων, οι οποίοι δεν έπιαναν σε 8 από τα 10 σημεία των δοκιμών. Σημειώνεται ότι το σύστημα έχει δυνατότητα γεωεντοπισμού του χρήστη, δηλαδή ανά πάσα στιγμή το κέντρο επιχειρήσεων γνωρίζει πού βρίσκεται και μπορεί να κατευθύνει τις δυνάμεις ανάλογα με τη διαβάθμιση των περιστατικών επέμβασης, ενώ υπάρχει και η δυνατότητα «λαθρο-ακρόασης», δηλαδή το κέντρο μπορεί να ακούει την κρισιμότητα της κατάστασης χωρίς τη διαβίβαση του χρήστη και να αξιολογεί τις επιχειρησιακές συνθήκες.
Ποντίκια, κλέφτες καλωδίων και κεραυνοί
Η επικίνδυνη αδιαφορία των αρμοδίων του Αρχηγείου της Αστυνομίας για τις εγκαταστάσεις σταθμών βάσης εκπομπής σημάτων επικοινωνίας του ψηφιακού και αναλογικού συστήματος της Ελληνικής Αστυνομίας αποτυπώνεται σε φωτογραφίες που δημοσιοποιεί η εφημερίδα, από το διαμορφωμένο «δωματιάκι» εγκαταλελειμμένου κτιρίου στον Υμηττό. Κάποιους χώρους τους χρησιμοποιούν κλέφτες μοτοσικλετών για τη διάλυση των δικύκλων. Σε αυτό είναι τοποθετημένο το επικοινωνιακό κέντρο της Ελληνικής Αστυνομίας με τον αναλογικό και ψηφιακό σταθμό βάσης εκπομπής. Ο σταθμός αυτός παρουσίαζε προβληματικές εκπομπές σήματος, αρχικά εξαιτίας κλοπών καλωδίων από κυκλώματα πώλησης χαλκού, και σταμάτησε οριστικά τον περασμένο Μάιο λόγω… κεραυνού! Η βλάβη αποκαταστάθηκε τρεις ημέρες μετά την τραγωδία στο Μάτι, με πρωτοβουλία της εταιρίας, εκτιμώντας την αναγκαιότητα αξιόπιστων επικοινωνιών.
Στο Αστυνομικό Τμήμα Αίγινας δεν λειτουργούσε ο σταθμός βάσης εκπομπής σήματος γιατί τα καλώδια είχαν γίνει τροφή για ποντίκια…
Στα χαρακτηριστικότερα παραδείγματα είναι το Αστυνομικό Τμήμα Αρτέμιδας-Αμφιάλης, το οποίο είναι κλειστό εδώ και ένα χρόνο λόγω… αναδιάρθρωσης. Σε αυτό υπήρχαν εγκατεστημένες «κεραίες» του ψηφιακού συστήματος, οι οποίες ξηλώθηκαν αλλά δεν έχουν βρεθεί εναλλακτικά σημεία επανατοποθέτησης, άρα δεν υπάρχει και κάλυψη στην περιοχή.
Στην πρόσφατα αναθεωρημένη σύμβαση έργου του υπουργείου Προστασίας του Πολίτη και της SEPURA, σύμφωνα με έγγραφα του Αρχηγείου της ΕΛ.ΑΣ., αναφέρεται χαρακτηριστικά: «Η εγκαταστάτρια εταιρία αποδέχεται να συνεργαστεί για την παραμετροποίηση όλων των λειτουργικών τερματικών, ενώ η σχετική δαπάνη για την ενσωμάτωση όλων των τερματικών στο σύστημα βαρύνει την ΕΛ.ΑΣ., όπως επίσης και η δαπάνη αγοράς ανταλλακτικών για την αποκατάσταση φθορών των κατεχόμενων τερματικών tetra καθώς και η δαπάνη για γειώσεις, αντικεραυνική προστασία, UPS και μικροκυματικές ζεύξεις που απαιτούνται». Τίποτα από τα παραπάνω δεν φαίνεται να έχει πράξει η αρμόδια Διεύθυνση Τεχνικής Υποστήριξης του Αρχηγείου της ΕΛ.ΑΣ.
Αποτέλεσμα αυτών των παραλείψεων είναι ότι στην παραμικρή διακοπή ρεύματος οι «κεραίες» χάνονται από το δίκτυο, όπως έγινε με αυτή του Α.Τ. Ραφήνας. Πρέπει να σημειωθεί ότι το συγκεκριμένο τμήμα, όταν πλησίαζε η φωτιά, εκκενώθηκε, με τους τέσσερις κρατουμένους να μεταφέρονται αρχικά σε κρατητήρια του Λιμεναρχείου Ραφήνας και στη συνέχεια στο Α.Τ. Σπατών, ενώ σε αυτό της Ραφήνας παρέμεινε μόνο ο αξιωματικός υπηρεσίας.
Ωράριο καταστημάτων: Πώς θα λειτουργήσουν μέχρι τις 2 Ιανουαρίου - Τι θα γίνει την Κυριακή
Ασύρματοι του 2003 για σύστημα του 2015
Με ξεχαρβαλωμένους ασυρμάτους του 2003 και κατά περίπτωση με άλλους του 2007, που βρίσκονται σε… αποθήκες, επιχειρεί η Ελληνική Αστυνομία να γίνει… συμβατή με το νέο ψηφιακό σύστημα ραδιοεπικοινωνίας SEPURA. Η τραγωδία στο Μάτι ανέδειξε για ακόμη μία φορά τη δυσκολία επικοινωνίας ανάμεσα σε αστυνομικούς που επιχειρούσαν να σώσουν ζωές πολιτών και να διακόψουν την κυκλοφορία σε κρίσιμους οδικούς άξονες. Το σύστημα, σύμφωνα με τις δοκιμές, λειτουργεί, αλλά η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Προστασίας του Πολίτη και η αστυνομική ηγεσία δεν αγοράζουν καινούργιους ασυρμάτους που μπορούν να υποστηρίξουν όλες τις λειτουργίες του.
Το κόστος αγοράς περίπου 10.000 ασυρμάτων κυμαίνεται μεταξύ 5 και 6 εκατομμυρίων ευρώ, αλλά κανείς δεν παίρνει την πρωτοβουλία αγοράς τους ή τουλάχιστον των απαραίτητων διαδικασιών για τη συμβατότητα των παλιών. Σύμφωνα με αστυνομικές πληροφορίες, η Ελληνική Αστυνομία διαθέτει περίπου 4.000 ασυρμάτους, που προμηθεύτηκε το 2003, οι οποίοι δεν έχουν πλήρη συμβατότητα στη χρήση του ψηφιακού συστήματος, ενώ παρουσιάζουν σοβαρά προβλήματα στην επικοινωνία. Ενδεικτικά, δεν έχουν δυνατότητα GPS. Σε… αποθήκες βρίσκονται άλλοι περίπου 3.000 ασύρματοι του 2007, οι οποίοι είναι λίγο καλύτεροι από τους προηγούμενους και αυτοί, όμως, έχουν σημαντικά προβλήματα ένταξης και λειτουργίας στο ψηφιακό σύστημα. Στο 99% αυτών των φορητών ασυρμάτων δεν έχει γίνει κανένα σοβαρό… update, προκειμένου να ενταχθούν λειτουργικά στο ψηφιακό σύστημα.
Το ψηφιακό σύστημα χρησιμοποιήθηκε στις επισκέψεις Ομπάμα και Ερντογάν με τους φορητούς ασυρμάτους του 2007, έχοντας επιτυχή ανταπόκριση, αλλά τα προβλήματα εμφανίστηκαν όταν επιχειρήθηκε να γίνει το ίδιο με αυτούς του 2003. Οι «παλιοί» είχαν χρησιμοποιηθεί καθ’ όλη τη διάρκεια της σύμβασης του C4i, που έληξε το 2014, με αποτέλεσμα σχεδόν το σύνολό τους να είναι σε κακή κατάσταση, καθώς υπήρχαν αναφορές για κολλημένες κεραίες με… μονωτικές ταινίες, καπάκια μπαταριών που αποσπώνται και γενικά παρουσίαζαν σημαντικά προβλήματα στην εκπομπή και λήψη, ευρισκόμενοι διαρκώς εκτός δικτύου…
Οι φορητοί ασύρματοι του 2003 λόγω παλαιότητας δεν έχουν ανταλλακτικά, δεν υπάρχει υποστήριξη του κατασκευαστή και δεν υποστηρίζουν το νέο ψηφιακό δίκτυο ραδιοεπικοινωνίας. Παράλληλα δεν έχουν παραμετροποιηθεί οι ασύρματοι των οχημάτων της Αστυνομίας, οι οποίοι έχουν μεγαλύτερη εμβέλεια και θα μπορούσαν να επικοινωνήσουν σε περιοχές όπου οι φορητοί ασύρματοι έχουν πρόβλημα.
Πρέπει να σημειωθεί ότι η μετάβαση από το αναλογικό στο ψηφιακό σύστημα έγινε χωρίς να δοθούν οδηγίες χρήσης στους αστυνομικούς ή να περάσουν κάποια εκπαίδευση, παρά μόνο δίνονται άμεσες διαταγές χρήσης, χωρίς χρήστες και εκφωνητές να γνωρίζουν τις δυνατότητές τους ούτε τι πρέπει να κάνουν σε πιθανές ενδείξεις των ασυρμάτων.
Η ΣΥΜΒΑΣΗ
Το παζάρι και η μείωση του κόστους
Στις 24 Νοεμβρίου 2017 και μετά από δύο χρόνια διαπραγματεύσεων του υπουργείου Προστασίας του Πολίτη με την εταιρία, υπογράφηκε η σύμβαση αποδοχής του ψηφιακού συστήματος. Για τους αστυνομικούς αποτελούσαν μεγάλο πρόβλημα οι… συνακροάσεις των αστυνομικών διαβιβάσεων από επικίνδυνους κακοποιούς. Το ύψος του ετήσιου κόστους συντήρησης έπεσε στο 1.600.000 ευρώ από το προσυμφωνηθέν ποσό των 2.200.000 ευρώ, με την εταιρία να δωρίζει και 30 περιπολικά!
Το συγκεκριμένο σύστημα κωδικοποιημένων επικοινωνιών είχε γίνει δωρεά από αγγλική εταιρία τον Δεκέμβριο του 2014, ένα μήνα πριν από τις βουλευτικές εκλογές. Το ύψος της είχε κοστολογηθεί στα 25.000.000 ευρώ, με αποτέλεσμα να συμπαρασύρει το ετήσιο κόστος συντήρησης στο 10% της εκτίμησης του κόστους της δωρεάς, δηλαδή περίπου 2.200.000 ευρώ. Ο υπουργός Προστασίας του Πολίτη Νίκος Τόσκας, σε συνέντευξή του στον «Ελεύθερο Τύπο», είχε πει χαρακτηριστικά: «Θεωρώ το κόστος υπερβολικό και εάν δεν μειωθεί, εγώ θα παραπέμψω τη σύμβαση στην αρμόδια επιτροπή της Βουλής».
Μετά από διαπραγματεύσεις με τους επικεφαλής της εταιρίας μειώθηκε το συμβατικά συμφωνηθέν ποσό της ετήσιας συντήρησης από 2.200.000 ευρώ σε 1.600.000 ευρώ, ενώ η εταιρία προέβη αντισταθμιστικά σε δωρεά 30 αστυνομικών αυτοκινήτων. Η σύμβαση είναι εξαετής, με το Ελληνικό Δημόσιο να «γλιτώνει» συνολικά 3.600.000 ευρώ από τα συνολικά 13.200.000 που προέβλεπε η αρχική συμφωνία για το ίδιο χρονικό διάστημα, ρίχνοντας το ποσό στα 9.600.000 ευρώ. Από το καλοκαίρι του 2014, όταν έληξε η σύμβαση του αντίστοιχου συστήματος TETRA των Ολυμπιακών Αγώνων, η συντήρηση του οποίου ήταν τέσσερις φορές πιο ακριβή σε σχέση με αντίστοιχα συστήματα του εξωτερικού, η ΕΛ.ΑΣ. επικοινωνούσε με το παλιό αναλογικό σύστημα επικοινωνίας.
Η χρήση του ήταν προβληματική και επικίνδυνη, με υποκλοπές από κακοποιούς και έλλειψη επικοινωνίας σε κρίσιμες στιγμές αστυνομικών επιχειρήσεων, ακόμη και συμπλοκών. Ενδεικτική ήταν η περίπτωση της αιματηρής ληστείας στην αλλαντοβιομηχανία Υφαντής στην Κηφισιά, τον Δεκέμβριο του 2016, όταν οι δράστες πυροβόλησαν αλλεπάλληλες φορές εναντίον αστυνομικών της ομάδας ΔΙ.ΑΣ. με πολεμικό καλάσνικοφ, με τους αστυνομικούς να μην μπορούν να επικοινωνήσουν με το κέντρο επιχειρήσεων για να καλέσουν ενισχύσεις και το έκαναν με κινητά!
Από την έντυπη εκδοσή του Ελεύθερου Τύπου τη Κυριακής
[dynamic-sidebar id=”post-area-diabaste”]