Από το 2016 η κυβέρνηση είχε επιβάλει και στη ναυπήγηση των ίδιων κατηγοριών πλοίων ΦΠΑ 24%, ενώ τώρα εισηγείται ο φόρος να επεκταθεί και στα καύσιμα και τα λιπαντικά. Με το προσχέδιο της Απόφασης των υπουργών Οικονομικών και Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής να είναι σε διαβούλευση, φαίνεται πως η κυβέρνηση επιχειρεί να καταργήσει το ναυτιλιακό αφορολόγητο καύσιμο σε πλήθος κατηγοριών πλοίων αλλά και σε όσους διαθέτουν φουσκωτά (ανεξαρτήτως των μέτρων τους) και ιδιωτικά σκάφη αναψυχής που πραγματοποιούν εσωτερικούς πλόες.
Η κατάργηση του αφορολόγητου καύσιμου θα αφορά τους μικρούς επιχειρηματίες του κλάδου και συγκεκριμένα τα πορθμεία, ρυμουλκά, συγκεκριμένα αλιευτικά, τα θαλάσσια ταξί, τα ημερόπλοια κ.ά. Εκτός από την έντονη αντίδραση των ενώσεων των κλάδων και της αντιπολίτευσης, μεγάλη είναι η ανησυχία στους νησιώτες για το πώς η επιβολή του ΦΠΑ (ενός ακόμα ΦΠΑ που αφορά τα νησιά) θα μετακυλιστεί στο κόστος μεταφοράς προϊόντων και τις τιμές αγαθών.
«Με συντονισμένες προσπάθειες επιχειρεί (σ.σ.: Η Ελλάδα) να αφυπνίσει τον άλλοτε κραταιό ναυπηγικό της τομέα. Σε πρώτη φάση η Ελλάδα θα κατορθώσει να γίνει μια μεγάλη επισκευαστική χώρα», δήλωνε πριν από λίγες μέρες ο υπουργός Ναυτιλίας Παναγιώτης Κουρουμπλής, από το βήμα των «Ποσειδωνίων», με το σχέδιο των υπουργών Οικονομικών και Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής να έρχεται να βάζει ταφόπλακα για τους μικρούς επιχειρηματίες του κλάδου. Αν και θα μπορούσαν κάποιες κατηγορίες πλοίων (πορθμεία, ρυμουλκά κ.λπ.) να χτιστούν σε ναυπηγικές μονάδες της Ελλάδας, η επιβολή υψηλού ΦΠΑ (24%) εκ των πραγμάτων αποτρέπει κάθε σχετική σκέψη, αφού αυξάνει υπέρμετρα το κόστος της ναυπήγησης, ειδικά όταν στην Κύπρο από το 2010 για τις αντίστοιχες εργασίες υπάρχει μηδενικός ΦΠΑ, η Κροατία έχει ποσοστό 3%, η Μάλτα 6% και η Γαλλία 8% αντίστοιχα.
Συγκεκριμένα, στο νέο προσχέδιο απόφασης ορίζεται ρητά ότι σε όσα πλοία δεν διενεργούν δραστηριότητα στην ανοιχτή θάλασσα, δηλαδή σε απόσταση 12 ναυτικών μιλίων, δε θα χορηγούνται απαλλαγές «από τον ΦΠΑ παράδοσης και εισαγωγής πλοίων, καθώς και από τον ΦΠΑ παράδοσης ή εισαγωγής αντικειμένων και υλικών που προορίζονται να ενσωματωθούν ή να χρησιμοποιηθούν κατά τον εφοδιασμό τους». Αυτό θα αφορά συγκεκριμένους τύπους πλοίων, που κατασκευάζονται στην Ελλάδα και πλέουν αποκλειστικά στα ελληνικά ύδατα, λ.χ. μικρά φέρι μποτ, παντόφλες, ημερόπλοια κ.ά.», αλλά και σε πλοία που πραγματοποιούν συγκεκριμένους πλόες (π.χ. Σαρωνικού και Αργολικού).
Εκτός από αυτές τις περιοχές η συγκεκριμένη Υπουργική Απόφαση αφορά κυρίως τις Κυκλάδες, τα Δωδεκάνησα, το Βορειοανατολικό Αιγαίο καθώς πολλά νησιά μεταξύ τους βρίσκονται σε απόσταση μικρότερη των 12 ναυτικών μιλίων.
Συγκεκριμένα, με ΦΠΑ 24% θα επιβαρυνθούν τόσο για την κατασκευή όσο και τον εφοδιασμό:
Κίναρος: Δώρο στην κυρά Ρηνιώ αυτό που τόσο ήθελε - Απόκτησε ένα γαϊδουράκι
– τα ημερόπλοια,
– τα πλοία στα πορθμεία με απόσταση μικρότερη των 24 μιλίων,
– οι λάντζες,
– οι πλωτοί εκσκαφείς,
– τα εφοδιαστικά μέσα ανεξαρτήτως χωρητικότητας (καύσιμα, λιπαντικά, πετρελαιοειδή απόβλητα) μέσα και δίπλα στα λιμάνια,
– τα θαλάσσια ταξί,
– τα πλοία που χρησιμοποιούνται σε λίμνες και ποτάμια,
– τα οστρακοκαλλιεργητικά και όσα υποστηρικτικά πλοία χρησιμοποιούνται στις ιχθυοκαλλιέργειες και τη βατραχοτροφία,
– τα φουσκωτά σκάφη ανεξαρτήτως μήκους,
– τα σκάφη αναψυχής εκτός των επαγγελματικών πλοίων αναψυχής, τα πλοία που χρησιμοποιούνται για αναψυχή και αθλητισμό, τα εκπαιδευτικά πλοία που ανήκουν σε ναυτικούς ομίλους, ναυτικά σωματεία.
«Η επιβολή ΦΠΑ και μάλιστα σε ποσοστό 24%, όταν στην πράξη δεν υπάρχει άλλος τρόπος μεταφοράς αγαθών και επιβατών στα νησιά, αναμφίβολα παραβιάζει την αρχή του θεμιτού ανταγωνισμού αλλά και περαιτέρω και την αρχή της ίσης μεταχείρισης των Ευρωπαίων πολιτών αφού οι Ελληνες πολίτες θα επιβαρυνθούν σημαντικά από τις σχετικές επιβαρύνσεις του ΦΠΑ. Τα υπό ελληνική σημαία πλοία θα τεθούν επίσης σε δυσμενέστερη θέση σε σχέση με τα αντίστοιχα πλοία κρατών-μελών της Ε.Ε., δοθέντος του γεγονότος ότι ικανός αριθμός πλοίων δραστηριοποιούνται στις εσωτερικές μεταφορές και ο ΦΠΑ είναι ιδιαίτερα υψηλός», αναφέρει σε ανακοίνωσή της η Ενωση Εφοπλιστών Ναυτιλίας Μικρών Αποστάσεων (ΕΕΝΜΑ).
Η Ενωση είχε προειδοποιήσει την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝ.ΕΛ. από το 2016 για τις καταστροφικές επιπτώσεις που θα έχει στον ναυτικό κλάδο η επιβολή του ΦΠΑ 24% στις ναυπηγήσεις σκαφών όταν με εγκύκλιους της Γενικής Γραμματείας Οικονομικών εντασσόταν στο ελληνικό σύστημα η ευρωπαϊκή οδηγία 2006/112/ΕΚ, η οποία όριζε ότι τα πλοία των κρατών-μελών που δεν εκτελούν ναυσιπλοΐα ανοικτής θαλάσσης υποχρεώνονται να επιβάλλουν ΦΠΑ. Τότε η κυβέρνηση είχε αλλάξει μόνο η πληρωμή του ΦΠΑ να γίνεται μετά την κατασκευή του πλοίου. Πλέον με το συγκεκριμένο σχέδιο όχι μόνο η επιβολή του ΦΠΑ αποκτά μόνιμα χαρακτηριστικά αλλά επεκτείνεται και στον εφοδιασμό των πλοίων και των σκαφών.
Ερώτηση για το θέμα αυτό κατέθεσε στη Βουλή και ο πρώην υπουργός Ναυτιλίας, Μιλτιάδης Βαρβιτσιώτης, ζητώντας να ενημερωθεί για τις πρωτοβουλίες που θα λάβουν οι υπουργοί, προκειμένου να αντιμετωπισθούν οι δυσμενείς επιπτώσεις στον ελληνικό ναυπηγοεπισκευαστικό κλάδο, κάνοντας λόγο για πρωτοφανή επιβολή Φόρου Προστιθέμενης Αξίας στις ναυπηγήσεις πλοίων.
ΑΝΑΣΤΑΣΙΑ ΒΑΜΒΑΚΑ
Από την έντυπη έκδοση του Ελεύθερου Τύπου
[dynamic-sidebar id=”post-area-diabaste”]