Στόχος της εξαγγελίας είναι να επιστραφεί το επιπλέον κόστος το οποίο πληρώνουν οι μόνιμοι κάτοικοι των νησιών για να καλύψουν τις βασικές ανάγκες τους. Η ηγεσία του υπουργείο Ναυτιλίας ακόμα δεν έχει καταλήξει πρακτικά πώς θα εφαρμοστεί το μέτρο, όμως θα αφορά τόσο στις μεταφορές των νησιωτών όσο και στα προϊόντα τους. Σύμφωνα με τις ιδέες που έχουν τεθεί στο τραπέζι, το υπουργείο Ναυτιλίας προσανατολίζεται να δημιουργήσει έναν μοναδικό αριθμό για κάθε νησιώτη, ο οποίος θα έχει είτε έκπτωση είτε κάποια δωρεάν εισιτήρια, μετά τη συμπλήρωση ενός συγκεκριμένου ποσού και πάνω, το οποίο έχει δώσει ο νησιώτης για εισιτήρια.
Την ίδια στιγμή, μέσω ενός αλγορίθμου, θα αναζητηθεί το έξτρα κόστος που έχουν οι έμποροι για τη μεταφορά των προϊόντων τους, με αποτέλεσμα να είναι αυξημένες οι τιμές στα νησιά, και το υπουργείο, είτε μέσω της εφορίας είτε με επιδότηση, να του «επιστρέψει» αυτό το ποσό. Για μία θεωρητικά ίδια απόσταση χερσαίων και θαλάσσιων μεταφορών, θα αναζητηθεί δηλαδή πόσο παραπάνω πληρώνει ένας νησιώτης έμπορος και θα του επιστραφεί η διαφορά.
Τη μελέτη έχει πραγματοποιήσει το Πανεπιστήμιο Αιγαίου, δημιουργώντας για πρώτη φορά μία βάση δεδομένων για τα νησιά. Από εκεί θα προκύψει και ο αλγόριθμός με παραμέτρους όπως το μέγεθος του νησιού, η απόστασή του από μεγάλα νησιά, ο μέσος όρος μετακινήσεων των κατοίκων ανά νησί, έτσι ώστε το μέτρο να μην είναι ενιαίο αλλά εξειδικευμένο. Στα σχέδια του υπουργείου είναι να δημιουργηθεί ένα Παρατηρητήριο Τιμών, το οποίο θα παρακολουθεί την εφαρμογή του μέτρου, αν, π.χ., πέφτουν οι τιμές προϊόντων αφού επιστραφεί το έξτρα κόστος στους εμπόρους και θα εισηγείται τις αναγκαίες αλλαγές για να είναι αποτελεσματικό. Αυτό που φαντάζει πραγματικά δύσκολο είναι ο συντονισμός υπουργείων (Ναυτιλίας, Οικονομίας και Οικονομικών) αλλά και των αντίστοιχων υπηρεσιών (taxisnet, ΑΑΔΕ, Επιμελητήρια, Ινστιτούτα) ώστε να δημιουργηθούν οι ηλεκτρονικές πλατφόρμες και υπηρεσίες για να λειτουργήσει το μεταφορικό ισοδύναμο.
Αν και πρώτη φορά ως πρόθεση ακούστηκε στο υπουργείο Ναυτιλίας τον περασμένο Οκτώβρη, ωστόσο επίσημα ανακοινώθηκε τον Δεκέμβρη, όταν δηλαδή γινόταν γνωστό από το υπουργείο Οικονομικών ότι καταργούνται οι μειωμένοι φορολογικοί συντελεστές στα 27 νησιά του Ανατολικού Αιγαίου και των Δωδεκανήσων, δίνοντας εξάμηνη παράταση στα πέντε νησιά του σηκώνουν το βάρος των μεταναστευτικών ροών.
Τα χρονοδιαγράμματα που έχει θέσει το υπουργείο Ναυτιλία θεωρούνται ιδιαιτέρως φιλόδοξα. Χθες ο υφυπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Νεκτάριος Σαντορινιός, κήρυξε επισήμως την έναρξη των διαβουλεύσεων με εμπλεκόμενους φορείς ώστε το μέτρο να πάρει νομοθετική μορφή και να ψηφιστεί στη Βουλή στα τέλη Απριλίου. Σύμφωνα με τον υφυπουργό, το μέτρο θα εφαρμοστεί από 1/7/2018 στα 32 νησιά του Ανατολικού Αιγαίου και από 1/1/2019 καθολικά, σε όλη τη νησιωτική Ελλάδα εκτός Κρήτης, Εύβοιας, και Λευκάδας. Συγκεκριμένα, από την πρώτη Ιουλίου τα νησιά στα οποία θα εφαρμοστεί είναι τα εξής: Σαμοθράκη, Λήμνος, Ικαρία, Αγιος Ευστράτιος, Ψαρά, Οινούσσες, Φούρνοι, Θύμαινα, Κάλυμνος, Αστυπάλαια, Κάσος, Τήλος, Σύμη, Νίσυρος, Πάτμος, Χάλκη, Λειψοί, Ψέριμος, Αγαθονήσι, Λέβιθα, Καστελόριζο, Αρκοί, Γυαλί, Τέλενδος, Φαρμακονήσι, Κίναρος, Λέσβος, Χίος, Σάμος, Κως , Λέρος, Μαράθι.
Στην πρώτη πιλοτική φάση για το 2018, εκτιμάται ότι θα απαιτηθούν 50 εκατομμύρια ευρώ, ενώ για το 2019 θα δοθούν 150 εκ. ευρώ μέσω εθνικών πόρων.
ΑΝΑΣΤΑΣΙΑ ΒΑΜΒΑΚΑ
[email protected]
Από την έντυπη έκδοση του Ελεύθερου Τύπου
[dynamic-sidebar id=”post-area-diabaste”]