Αυτές οι μερικές ή πλήρεις καταστροφές θα αφορούν υποδομές και συστήματα μεταφορών, ενέργειας, βιομηχανίας, ύδρευσης, υγείας κ.α. Η Ελλάδα αναμένεται να είναι μία από τις ευρωπαϊκές χώρες που θα καταβάλουν το μεγαλύτερο κόστος.
Αυτό προβλέπει μελέτη επιστημόνων του Κοινού Κέντρου Ερευνών (JRC) της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, σύμφωνα με την οποία κατά τις τρεις τελευταίες δεκαετίες η συντριπτική πλειονότητα (90%) των φυσικών καταστροφών σχετίζονται με ακραία κλιματικά γεγονότα, τα οποία αναμένεται να γίνουν συχνότερα στο μέλλον εξαιτίας της κλιματικής αλλαγής.
Συνολικά, στην Ευρώπη οι ζημιές στις υποδομές λόγω των κλιματικών κινδύνων προβλέπεται ότι θα αυξηθούν σταδιακά από 0,12% του ακαθάριστου παγίου κεφαλαίου σήμερα, σε 1,37% έως το 2100. Όμως, ενώ στη βόρεια Ευρώπη οι αναμενόμενες ζημιές στις υποδομές θα είναι κάτω του 1% των ετήσιων επενδύσεων, στη νότια Ευρώπη τα ποσοστά εκτιμάται ότι θα είναι πολύ μεγαλύτερα, φθάνοντας το 5,2% στην Κροατία, το 4,4% στην Ελλάδα, το 4,3% στην Ισπανία και στην Πορτογαλία, το 3% στη Σλοβενία και το 2,8% στην Ιταλία.
Αράχωβα: «Κόλλησαν» στο χιόνι χωρίς αλυσίδες - Ουρές χιλιομέτρων και ταλαιπωρίας
Είναι η πρώτη φορά που γίνεται μια συγκεκριμένη εκτίμηση για το οικονομικό ύψος των ζημιών στις υποδομές των χωρών της ΕΕ λόγω των κλιματικών κινδύνων.
Οι ερευνητές, με επικεφαλής τον Τζιοβάνι Φορτσιέρι του JRC, που έκαναν τη σχετική δημοσίευση στο διεθνές περιοδικό για περιβαλλοντικά θέματα «Global Environmental Change», εκτιμούν ότι οι ζημιές στην Ευρώπη (ΕΕ συν Ελβετία, Νορβηγία και Ισλανδία) που συνδέονται με την κλιματική αλλαγή, φθάνουν σήμερα περίπου τα 3,4 δισεκατομμύρια ευρώ ετησίως, αλλά θα κλιμακωθούν σστα 9,3 δισ. ευρώ μέσα στην επόμενη δεκαετία, 19,6 δισ. ευρώ στη δεκαετία του 2050 και 37 δισ. ευρώ στη δεκαετία του 2080.
Οι υποδομές που θα υποστούν το μεγαλύτερο οικονομικό κόστος, λόγω των ακραίων επιπτώσεων της κλιματικής αλλαγής, είναι τα δίκτυα της ενέργειας και των μεταφορών. Οι σημερινές ετήσιες ζημιές ύψους 0,5 δισ. ευρώ στον ενεργειακό τομέα αναμένεται να φθάσουν στα 8,2 δισ. ευρώ το 2080, ενώ στον τομέα των μεταφορών οι ζημιές από 0,8 δισ. ευρώ ετησίως εκτιμάται ότι θα αυξηθούν σε 11,9 δισ. ευρώ έως το τέλος του αιώνα.
Η κατανομή των ζημιών, σύμφωνα με το JRC, θα είναι άνιση, με τον Ευρωπαϊκό Νότο να υφίσταται τις μεγαλύτερες αναλογικά ζημιές σε κρίσιμες υποδομές του. Οι πλημμύρες θα αποτελούν έναν από τους πιο σοβαρούς κινδύνους.
Η μελέτη επισημαίνει ότι ο σχεδιασμός των μελλοντικών έργων υποδομών πρέπει να λάβει υπόψη τους αυξημένους κινδύνους της κλιματικής αλλαγής, έτσι ώστε οι υποδομές να γίνουν πιο ανθεκτικές στην πορεία του χρόνου.