Στο πλαίσιο αυτού, οι καταναλωτές θα έχουν την ευκαιρία να επωφεληθούν από προσφορές και εκπτώσεις σε μία ευρεία γκάμα προϊόντων και υπηρεσιών (π.χ. τεχνολογία, λύσεις για το σπίτι, ένδυση και υπόδηση, υγεία και διατροφή, ομορφιά και περιποίηση, video games κ.ά.).
Στις εταιρείες που θα γιορτάσουν τη «Μαύρη Παρασκευή», ελπίζοντας σε «άσπρη ημέρα» για τα ταμεία τους, συγκαταλέγονται -μεταξύ άλλων- οι εξής: Easy Buy World, Koolfly, Mat fashion, Pharma plus, J.A.B.A, Funky Buddha, Factory Outlet, Delikaris sport, Cosmos sport, Celestino, Attica Beauty, MyProtein , brandsGalaxy, brands4all, Becasual, 24home.gr, electroholic, e-shop.gr, Pharm16, Novatron, altershops, Public, Κωτσόβολος, MediaMarkt, McArthurGlen, Γερμανός, River West κ.λπ.
Η συγκεκριμένη προωθητική ενέργεια πραγματοποιήθηκε πέρυσι κατά κύριο λόγο από πολυεθνικές επιχειρήσεις. Η δοκιμαστική εφαρμογή της αποδείχθηκε επιτυχημένη, καθώς συνέβαλε στην αύξηση του τζίρου των συμμετεχουσών επιχειρήσεων και στην τόνωση της αγοράς, παρά την εγγύτητα που έχει η ημέρα με τις ενδιάμεσες εκπτώσεις του Νοεμβρίου.
Φέτος, μάλιστα, άλλος ένας λόγος που… ποντάρουν οι έμποροι στην Black Friday είναι η απογοητευτική πορεία των ενδιάμεσων εκπτώσεων (1-15/11, στις περισσότερες περιοχές της χώρας). Ενδεικτικά αναφέρεται πως το 47% των επιχειρηματικών που συμμετείχαν σε αυτές έκανε μικρότερο τζίρο συγκριτικά με το 2016.
Στο μεταξύ, η Ελληνική Συνομοσπονδία Εμπορίου και Επιχειρηματικότητας (ΕΣΕΕ) προέτρεψε φέτος τους μικρομεσαίους επιχειρηματίες να συμμετάσχουν στον θεσμό. «Θεωρούμε ότι δεν πρέπει να αφήσουμε αυτό το πεδίο ελεύθερο μόνο για τους μεγάλους, αλλά να το επιφυλάξουμε μόνοι μας και για τους μικρούς και μεσαίους επιχειρηματίες», αναφέρει χαρακτηριστικά σε πρόσφατη ανακοίνωσή της.
Αξίζει να σημειωθεί πως, σύμφωνα με ειδικούς στον κλάδο του εμπορίου, οι πωλήσεις για τη φετινή Black Friday αναμένεται να καταγράψουν αύξηση. Ο Αλέξανδρος Ρήγας, CEO της συμβουλευτικής εταιρείας ηλεκτρονικού επιχειρείν impruvo, αποκλειστικός αντιπρόσωπος της RTB House στην Ελλάδα, προβλέπει ότι η Black Friday θα είναι ακόμα πιο δημοφιλής μέρα φέτος. «Το 2016, κατά τη διάρκεια της Black Friday τα online stores σημείωσαν αύξηση στην επισκεψιμότητα κατά περίπου 150% σε σχέση με τη συνολική επισκεψιμότητα όλου του Νοεμβρίου.
Επιπλέον, οι καταναλωτές πραγματοποίησαν περισσότερες συναλλαγές κατά 228% εκείνη την ημέρα σε σχέση με τις συναλλαγές όλου του μήνα», κατά τα λεγόμενα του ίδιου.
Πώς ξεκίνησε
Τα τελευταία χρόνια ο θεσμός της Black Friday έχει καθιερωθεί διεθνώς ως παγκόσμια εμπορική «γιορτή». Η γέννησή του, ωστόσο, τοποθετείται το 1932 στις ΗΠΑ. Εκτοτε, πραγματοποιείται την Παρασκευή που ακολουθεί την Ημέρα των Ευχαριστιών (Thanksgiving).
Τα σενάρια γύρω από την ονοματολογία της ημέρας, γιατί δηλαδή «βαφτίστηκε» μαύρη Παρασκευή η γιορτή του καταναλωτή ποικίλλουν. Σύμφωνα με ένα από αυτά, τα έσοδα από τις πωλήσεις αυτής της περιόδου ήταν παραδοσιακά τα σημαντικότερα της χρονιάς, με αποτέλεσμα τα καταστήματα να καταγράφουν κέρδη, έχοντας «μαύρο» το τελικό αποτέλεσμα του ισολογισμού τους. Πρόκειται για το λεγόμενο «bottomline», το οποίο αντιστοιχεί σε θετικό πρόσημο, ενώ το κόκκινο αντίστοιχα δηλώνει τις ζημίες.
Μία άλλη εκδοχή αναφέρει πως ο όρος χρησιμοποιήθηκε για πρώτη φορά από τροχονόμους στη Φιλαδέλφεια των ΗΠΑ, για να περιγράψουν τη μεγάλη κίνηση που υπήρχε στους δρόμους εκείνη την ημέρα λόγω των εκπτώσεων και της έναρξης της χριστουγεννιάτικης περιόδου.
Τι πρέπει να προσέξετε
Εναν οδηγό προς αγοραστικό κοινό και εμπόρους εν όψει Black Friday εξέδωσε η Γενική Γραμματεία Εμπορίου και Προστασίας Καταναλωτή (ΓΓΕ&ΠΚ).
Στο πλαίσιο αυτού, συστήνει στους καταναλωτές να διενεργούν έρευνες αγοράς για τα προϊόντα που τους ενδιαφέρουν λίγες ημέρες πριν την 24η Νοεμβρίου, ώστε να διαμορφώσουν οι ίδιοι πραγματική εικόνα του μεγέθους των εκπτώσεων και προσφορών που θα εφαρμοστούν ανήμερα.
Ακόμη, εφιστά την προσοχή στο γεγονός πως το όφελος για τους ίδιους τους καταναλωτές από εφαρμογή εκπτώσεων/προσφορών θα πρέπει να προκύπτει σαφώς από τις αναγραφόμενες επί των πινακίδων των προϊόντων τιμών (τιμή πριν και τιμή μετά την πραγματοποίηση της δράσης).
Οι έμποροι, από την πλευρά τους, οφείλουν να εφαρμόζουν τις σχετικές διατάξεις της Κωδικοποίησης Κανόνων Διακίνησης και Εμπορίας Προϊόντων και Παροχής Υπηρεσιών (Κανόνες ΔΙΕΠΠΥ) αναφορικά με τις «Πρακτικές πώλησης με μειωμένη τιμή ή παροχή πρόσθετου οφέλους προϊόντων και υπηρεσιών».
Αλλωστε εφόσον διαπιστωθούν παραβάσεις θα επέλθουν και οι ανάλογες κυρώσεις. Ο νόμος προβλέπει για τους παραβάτες πρόστιμο ποσού ίσου με το 0,5% του ετήσιου κύκλου εργασιών και πάντως όχι κατώτερο των 5.000 ευρώ.
Ιωάννα Φεντούρη
[email protected]
Από την έντυπη έκδοση του Ελεύθερου Τύπου