Με το σχέδιο για το νέο Λύκειο και το εισαγωγικό σύστημα για την Τριτοβάθμια Εκπαίδευση να βρίσκεται ακόμα υπό διαμόρφωση και τις διεργασίες να γίνονται εν κρυπτώ, ο κ. Γαβρόγλου ανοίγει ένα ακόμα θέμα για το μακρινό μέλλον, χωρίς να αποφεύγει και πάλι τις ασάφειες. Στο «βωμό» των πολιτικών δεσμεύσεων του ΣΥΡΙΖΑ για «ελεύθερη πρόσβαση», ο κ. Γαβρόγλου κάνει λόγο για ένα πακέτο σχολών το οποίο θα μπορούσε να λειτουργεί με ανοιχτό αριθμό εισακτέων και στο οποίο η εισαγωγή θα γίνεται βάσει του απολυτηρίου.
Αν και ο υπουργός Παιδείας ανέφερε ότι μόνο οι Ιατρικές και οι Πολυτεχνικές δεν θα ενταχθούν σε αυτό το σχέδιο (σ.σ.: το οποίο είναι άγνωστο αν και πότε θα εφαρμοστεί), σε πρώτο στάδιο, το υπουργείο προσανατολίζεται σε σχολές των ανθρωπιστικών σπουδών. Μάλιστα, σύμφωνα με πληροφορίες, αυτή τη στιγμή έχουν καταγραφεί περίπου 30 τμήματα, τα οποία βάσει μελέτης του υπουργείου Παιδείας θα μπορούσαν να ενταχθούν σε αυτό το καθεστώς εισαγωγής.
Οι ανθρωπιστικές σχολές επιλέγονται καθώς εκεί παρατηρείται η μεγαλύτερη ζήτηση, καταγράφονται οι λιγότερες θέσεις και, κυρίως, η ίδρυση νέων τμημάτων δεν θα έχει σχεδόν κανένα κόστος για το υπουργείο Παιδείας. Ενδεικτικά, βάσει των λεγομένων του, στην περίπτωση που σε ένα τμήμα όπως το Ιστορικό η ζήτηση είναι μεγαλύτερη των διαθέσιμων θέσεων, η λύση για τον υπουργό είναι να ιδρύσει όσα τμήματα αντιστοιχούν στη ζήτηση. Με την υπόσχεση για ίδρυση νέων τμημάτων καθησυχάζει και τις ανησυχίες για μείωση του αριθμού εισακτέων, λόγω των συγχωνεύσεων που προωθούνται σε ΤΕΙ.
Επαναφέρεται η βάση του 10 για την πρόσβαση στα ΑΕΙ
Με άλλα λόγια, ο υπουργός Παιδείας κλείνει το μάτι στους υποστηρικτές της ελεύθερης πρόσβασης, ενώ, σε μια προσπάθεια διασφάλισης του αδιάβλητου, προβάλλει ως μέσο εισαγωγής το νέο απολυτήριο Λυκείου που θα φέρει την υπογραφή του και επιβάλλει σειρά εξετάσεων και άλλων μεθόδων όπως κατάθεση εργασιών, που βαθμολογούνται από εκπαιδευτικούς άλλων σχολείων. Τέλος, διατηρεί και ένα βαθμολογικό όριο για την «ελεύθερη» εισαγωγή στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, καθώς για να λάβει κάποιος το απολυτήριό του θα πρέπει να κινείται κοντά στη βάση του 10.
«Φουτουριστική» προσέγγιση
Λεωφόρος Συγγρού: Η στιγμή που το αυτοκίνητο παρασύρει θανάσιμα τον 23χρονο
Πληθώρα σεναρίων έχουν κατά καιρούς διαρρεύσει, ειπωθεί από αρμόδιους φορείς ή υπουργικά χείλη, όμως η αδυναμία ύπαρξης ενός σαφούς πλάνου για την επερχόμενη μεταρρύθμιση ενισχύει τις υποψίες ότι πρόκειται απλά για πυροτεχνήματα. Ενδεικτικά, την επόμενη χρονιά αναμένεται να αλλάξει ριζικά η Β’ Λυκείου με μείωση διδασκόμενων μαθημάτων κατά 50% και αύξηση διδακτικών ωρών. Το υπουργείο Παιδείας όχι μόνο δεν έχει θεσπίσει νομοθετικά τις νέες αλλαγές, αλλά ούτε έχει δώσει στη δημοσιότητα το νέο ωρολόγιο πρόγραμμα σπουδών.
«Οχι» της ΟΛΜΕ
Ψαλιδίζονται δραστικά από φέτος οι ενδοσχολικές εξετάσεις της Γ’ Λυκείου με στόχο να παραταθεί δύο εβδομάδες επιπλέον η σχολική χρονιά. Η ΟΛΜΕ σε χθεσινή συνάντηση που είχε με συμβούλους του κ. Γαβρόγλου αντέδρασε στους σχεδιασμούς του υπουργείου Παιδείας. Σύμφωνα με την ομοσπονδία των καθηγητών, η μείωση των εξετάσεων οδηγεί σε διαχωρισμό των μαθημάτων σε πρωτεύονται και δευτερεύοντα, με τους μαθητές να αγνοούν τη διδασκαλία όσων ανήκουν στη δεύτερη κατηγορία. Πάντως από την πλευρά του υπουργείου Παιδείας, όπως όλα δείχνουν, θα προχωρήσουν οι διαδικασίες ψαλιδίσματος των ενδοσχολικών εξετάσεων σε μόλις τέσσερα μαθήματα. Ειδικότερα, τα μαθήματα που προκρίνονται ως εξεταζόμενα θα είναι: η Νεοελληνική Γλώσσα και Λογοτεχνία, τα Μαθηματικά, η Ιστορία και η Βιολογία.
Μεταθέσεις
Μέχρι τις 20 Νοεμβρίου διαρκεί η προθεσμία για την υποβολή αιτήσεων μεταθέσεων για μετατάξεις στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Οι ενδιαφερόμενοι υποβάλλουν αιτήσεις μέσω του Online Συστήματος Διαχείρισης Μητρώου Εκπαιδευτικών και Υποβολής Αιτήσεων Μεταθέσεων (https://teachers.minedu.gov.gr). Η προθεσμία είναι αποκλειστική και αφορά όλες τις μεταθέσεις πλην των αμοιβαίων από περιοχή σε περιοχή, οι οποίες υποβάλλονται μέσα σε 15 μέρες από την ανακοίνωση των μεταθέσεων.
ΕΛΠΙΔΑ ΟΙΚΟΝΟΜΙΔΗ
Από την έντυπη έκδοση του Ελεύθερου Τύπου