Όπως αναφέρει στη σχετική ανακοίνωση η απόφαση αυτή ελήφθη «για την καλύτερη εξυπηρέτηση του επιβατικού κοινού, λόγω της αδυναμίας του ΟΑΣΑ» να προμηθεύσει με προϊόντα κομίστρου την εταιρεία.
Την ίδια στιγμή όμως όλο το εγχείρημα του υπουργείου Μεταφορών και Υποδομών για το Ηλεκτρονικό εισιτήριο πάει στράφι καθώς οι κάτοχοι των μηνιαίων καρτών της ΤΡΑΙΝΟΣΕ έχουν το δικαίωμα να χρησιμοποιούν τα Μέσα σταθερής τροχίας (Μετρό, Ηλεκτρικός Σιδηρόδρομος, Λεωφορεία και Τρόλεϊ)
Η ανακοίνωση της εταιρείας:
Η ΤΡΑΙΝΟΣΕ Α.Ε. προχωρεί στην έκδοση χάρτινων καρτών και εισιτηρίων για την καλύτερη εξυπηρέτηση του επιβατικού κοινού, λόγω της αδυναμίας της ΟΑΣΑ Α.Ε. να προμηθεύσει με προϊόντα κομίστρου την ΤΡΑΙΝΟΣΕ Α.Ε. (υπενθυμίζεται ότι μέχρι σήμερα τα εκδοτήρια του Προαστιακού Σιδηρόδρομου της Αθήνας πωλούσαν εισιτήρια και μηνιαίες κάρτες τις οποίες προμήθευε η ΟΑΣΑ Α.Ε.).
Σημειώνεται ότι δεν υπάρχουν μεταβολές στη μέχρι σήμερα ακολουθούμενη τιμολογιακή πολιτική του Προαστιακού Σιδηρόδρομου Αθηνών (στην αστική ζώνη ΟΑΣΑ) και ότι οι μηνιαίες χάρτινες κάρτες της ΤΡΑΙΝΟΣΕ Α.Ε. και τα εισιτήριά της θα γίνονται δεκτά από την ΟΑΣΑ Α.Ε. για τις μετεπιβιβάσεις σε άλλα συγκοινωνιακά μέσα (Μετρό, Ηλεκτρικός Σιδηρόδρομος, Λεωφορεία και Τρόλεϊ), όπως ίσχυε τα τελευταία χρόνια.
Την ίδια στιγμή άγρια κόντρα έχει «ξεσπάσει» μεταξύ του Υπουργού Μεταφορών Χρήστου Σπίρτζη και της Αρχής Προσωπικών Δεδομένων όσων αφορά το θέμα με το αλαλούμ για την έκδοση του Ηλεκτρονικού εισιτηρίου.
Η Αρχή Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα «αδειάζει» τα κυβερνητικά στελέχη, που επιχειρούν να αποποιηθούν των ευθυνών τους για την απίστευτη, συνεχιζόμενη ταλαιπωρία του επιβατικού κοινού στην έκδοση ηλεκτρονικών καρτών μετακίνησης, φτάνοντας στο σημείο να υποστηρίζουν ότι «φταίει ο κόσμος που παρανόησε».
Όπως δηλαδή ανέφερε σήμερα ο υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Νίκος Μαυραγάνης, ο οποίος υποστήριξε ότι η διαδικασία δεν έγινε διαδικτυακά, επειδή το απαγόρευσε η Αρχή Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα, υπό τον φόβο δημιουργίας ηλεκτρονικού «πελατολογίου».
https://youtu.be/VVMF9du5u9k
«Ο κόσμος παρανόησε», είπε ο υφυπουργός Μεταφορών και Υποδομών, όμως αναγνώρισε ότι πιθανόν να ευθύνεται και το κράτος. Πρόσθεσε όμως ότι ΟΑΣΑ βγάζει ανακοινώσεις καθημερινά στο Μετρό για το θέμα. «Ευθύνονται οπωσδήποτε και οι δυο πλευρές σε μια παρανόηση, άρα και εμείς» είπε.
Ο υφυπουργός δήλωσε ότι ο αρχικός σχεδιασμός του υπουργείου Μεταφορών ήταν η όλη διαδικασία να γίνεται διαδικτυακά, ωστόσο το απαγόρευσε η Αρχή Προστασίας Δεδομένων, λέγοντας ότι από αυτή την πηγή τα προσωπικά δεδομένα είναι τρωτά.
Παραδέχθηκε δε, ότι για την επέκταση της διάρκειας μηνιαίας κάρτας έως τα μέσα Νοεμβρίου «θα χαθούν κάποια χρήματα», αλλά και ότι το σύστημα με τα εισιτήρια έχει πρόβλημα.
«Δεν λήγει η προθεσμία για εισιτήριο και κάρτα στις 15 Νοεμβρίου λήγει η ισχύς της μηνιαίας κάρτας του Οκτώβριου. Οποτεδήποτε Νοέμβριο, Δεκέμβριο, Φεβρουάριο όποτε θέλει μπορεί να βγάλει κανείς ηλεκτρονικό εισιτήριο» αποσαφήνισε.
Διαψεύδει η Ανεξάρτητη Αρχή τον Σπίρτζη για το ηλεκτρονικό εισιτήριο
Η Αρχή Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων σε αντίθεση με τα όσα ισχύριστηκαν οι αρμόδιοι υπουργοί υποστηρίζει ότι με τις αποφάσεις της γνωμοδότησε ότι η υποβολή αίτησης μέσω διαδικτύου για την έκδοση του ηλεκτρονικού εισιτηρίου «δεν προσκρούει σε θεμελιώδεις αρχές της προστασίας προσωπικών δεδομένων.
Η ανακοίνωση
Η Αρχή, κατόπιν συστηματικής συνεργασίας με εκπροσώ πους του Οργανισμού Αστικών Συγκοινωνιών Αθηνών Α.Ε. (ΟΑΣΑ), όπως άλλωστε προκύπτει από τις Γνωμοδοτήσεις υπ’ αρ.1/2017 και 4/2017, γνωμοδότησε θετικά επί της τελικώς υποβληθείσας γνωστοποίησης επεξεργασίας προσωπικών δεδομένων στο πλαίσιο του Αυτόματου Συστήματος Συλλογής Κομίστρου (Ηλεκτρονικού Εισιτηρίου).
Ειδικότερα, όσον αφορά στη δυνατότητα ηλεκτρονικής -μέσω διαδικτύου- υποβολής αίτησης για την έκδοση ηλεκτρονικού εισιτηρίου, όπως αυτή περιγράφεται στην ως άνω γνωστοποίηση του ΟΑΣΑ, η Α ρχή έκρινε, σύμφωνα με τη Σκέψη 4, σελ. 14 της Γνωμοδότησης 4/2017, ότι αυτή «δεν προσκρούει στις θεμελιώδεις αρχές της προστασίας προσωπικών δεδομένων».
Συνεπώς, η Αρχή όχι μόνο δεν την απαγόρευσε, αλλά αντιθέτως την επέτρεψε ρητώς. Σε κάθε περίπτωση, διευκρινίζεται ότι η Αρχή είναι αρμόδια να γνωμοδοτεί για κάθε ρύθμιση που αφορά στην επεξεργασία και προστασ ία προσωπικών δεδομένων (άρθρο 19, παρ. 1, στοιχ. θ’ του ν. 2472/ 1997). Σε αυτό το πλαίσιο, η Αρχή δεν δύναται να παρεμβαίνει στην υλοποίηση συστημάτων και στις επιχειρησιακές επιλογές, τα οποία εκφεύγουν του πεδίου αρμοδιοτήτων της.
Σημειώνεται ότι τόσο ο υπουργός Μεταφορών Χρήστος Σπίρτζης όσο και ο υφυπουργός Νίκος Μαυραγάνης, σχολιάζοντας το θέμα που έχει προκύψει με την ταλαιπωρία χιλιάδων πολιτών που περιμένουν στις ουρές για να βγάλουν εισητήριο, είχαν υποστηρίξει ότι «ο αρχικός σχεδιασμός του υπουργείου Μεταφορών ήταν η όλη διαδικασία να γίνεται διαδικτυακά, ωστόσο το απαγόρευσε η Αρχή Προστασίας Δεδομένων, λέγοντας ότι από αυτή την πηγή τα προσωπικά δεδομένα είναι τρωτά.»
Νέα σύσκεψη συγκαλεί το υπουργείο Υποδομών
Το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών καλεί την Παρασκευή 3 Νοεμβρίου στις 2 μμ, σε δημόσια συνάντηση την Αρχή Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα, τον ΟΑΣΑ και την ανάδοχο εταιρεία του ΑΣΣΚ, τους φορείς δηλαδή που συμμετείχαν στις συζητήσεις για το ηλεκτρονικό εισιτήριο και τον τρόπο έκδοσης του.
Και αυτό, όπως αναφέρει σε ανακοίνωση του, ώστε η Αρχή να δηλώσει δημόσια εάν επιτρέπει την υποβολή ηλεκτρονικής αίτησης με τη διεύθυνση των πολιτών και τα υπόλοιπα απαιτούμενα στοιχεία, ώστε να μπορεί να αποσταλεί ταχυδρομικά η «έξυπνη κάρτα», χωρίς την αυτοπρόσωπη παρουσία των πολιτών, όπως το υπουργείο είχε ενημερωθεί από τον ΟΑΣΑ και την ανάδοχο, με βάση τις γνωμοδοτήσεις 1 και 4 / 2017 της ίδιας της Αρχής Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα.
«Ποτέ δεν είναι αργά» τονίζει το υπουργείο και προσθέτει: «Όταν η χρήση των δεδομένων αυτών επιτρέπεται σε ιδιωτικούς φορείς (τράπεζες, εταιρείες τηλεφωνίας κ.λπ.), να επιτρέπεται και στους φορείς του ελληνικού δημοσίου».
Χάος και ταλαιπωρία των επιβατών
Πολύωρο χάος επικράτησε και την Τετάρτη, πρώτη ημέρα του Νοεμβρίου, στα εκδοτήρια του ΟΑΣΑ, από χιλιάδες ανθρώπους κάθε ηλικίας, που επί ώρες στήθηκαν στην ουρά, προκειμένου να παραδώσουν τα απαραίτητα έγγραφα για την έκδοση ηλεκτρονικής μηνιαίας κάρτας.
Χαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα στον σταθμό ΗΣΑΠ στον Πειραιά, όπου βρέθηκε η κάμερα του Καλημέρα Ελλάδα στις 6 σήμερα το πρωί, οπότε και υπήρχε ήδη τεράστια ουρά, με τον κόσμο να έχει στηθεί εκεί από τις 2 και 3 τα ξημερώματα.
Η διαδικασία παράδοσης φακέλων στα εκδοτήρια εισιτηρίων συνεχίζεται. Εσωκλείοντας τα απαραίτητα δικαιολογητικά σε έναν ανοιχτό φάκελο, οι πολίτες μπορούν να τον καταθέτουν, χωρίς αναμονή και να λαμβάνουν στη συνέχεια το φάκελο με την κάρτα τους στη διεύθυνση που έχουν αναγράψει στο φάκελο από πριν.
Η παράταση για την έκδοση προσωποιημένων ηλεκτρονικών καρτών έχει δοθεί μέχρι τις 15 Νοεμβρίου και μέχρι τότε θα ισχύουν οι κάρτες απεριορίστων διαδρομών του Οκτωβρίου.
Επιπλέον, όπως ανακοινώθηκε, «ο ΟΑΣΑ από τη Δευτέρα 6 Νοεμβρίου θα επιτρέψει την έκδοση μεμονωμένων ηλεκτρονικών εισιτηρίων του 1,40 στα αυτόματα μηχανήματα έκδοσης εισιτηρίων, αντικαθιστώντας πλήρως τα παλαιά χάρτινα εισιτήρια. Οι επιβάτες που έχουν στην κατοχή τους παλαιά χάρτινα εισιτήρια, μπορούν να τα χρησιμοποιούν μέχρι την ανωτέρω ημερομηνία».