Σύμφωνα με την ανακοίνωση του οργανισμού, και με δεδομένη την πορεία έκδοσης προσωποποιημένων καρτών, για τις κάρτες του Οκτωβρίου δίνεται παράταση έως τις 10 Νοεμβρίου.
Μέσα στον Νοέμβριο, όπως ενημερώνει ο Οργανισμός, θα αρχίσει το κλείσιμο των πυλών στους σταθμούς του μετρό.
Σύμφωνα με τη σχετική ανακοίνωση:
1. Ο ΟΑΣΑ εξετάζοντας την πορεία έκδοσης προσωποποιημένων καρτών και λαμβάνοντας υπόψη τις συνθήκες που δημιουργούνται για το επιβατικό κοινό και προκειμένου αυτές να εξομαλυνθούν εισηγήθηκε προς το αρμόδιο Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών ενιαία παράταση ισχύος των καρτών Οκτωβρίου μέχρι τις 10 Νοεμβρίου 2017. Μετά την ημερομηνία αυτή οι επιβάτες πρέπει να κινούνται με ηλεκτρονικό εισιτήριο ή ηλεκτρονικές κάρτες.
2. Ο ΟΑΣΑ από την Δευτέρα 6 Νοεμβρίου θα επιτρέψει την έκδοση μεμονωμένων ηλεκτρονικών εισιτηρίων του 1,40 στα αυτόματα μηχανήματα έκδοσης εισιτηρίων αντικαθιστώντας πλήρως τα παλαιά χάρτινα εισιτήρια.
3. Οι επιβάτες που έχουν στην κατοχή τους παλαιά χάρτινα εισιτήρια, μπορούν να τα χρησιμοποιούν μέχρι την ανωτέρω ημερομηνία.
4. Εντός του Νοεμβρίου 2017 θα αρχίσει το κλείσιμο των πυλών στους σταθμούς του ΜΕΤΡΟ.
Ο Οργανισμός Δημόσιων Αστικών Συγκοινωνιών εισέρχεται πλέον σε μία νέα περίοδο λειτουργίας, μόνο με ηλεκτρονικά μέσα κομίστρου, γεγονός που θα επιφέρει πολλαπλά οφέλη στο επιβατικό κοινό και θα είναι υπέρ του δημοσίου συμφέροντος.
Ουρές… αγανακτισμένων για ηλεκτρονικό εισιτήριο – Ταλαιπωρία, λιποθυμιές και ξύλο
Με συγγνώμες και εκκλήσεις προς την εναλλακτική επιλογή, αυτή του φακέλου, προσπαθούν υπουργείο Μεταφορών και ΟΑΣΑ να κατευνάσουν τα πνεύματα και να ομαλοποιήσουν την κατάσταση που έχει δημιουργηθεί με την έναρξη του ηλεκτρονικού εισιτηρίου στα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς.
Σεισμός στην Αιτωλοακαρνανία: «Δεν έχουν αναφερθεί ζημιές σε σπίτια ή δημόσια κτίρια», λέει ο δήμαρχος Θέρμου
Ωστόσο, οι τεράστιες ουρές που η αναμονή τους ξεπέρασε και τις έξι ώρες και ένα σύστημα το οποίο συνεχώς «πέφτει» φέρνουν τους πολίτες στα όρια των αντοχών τους. Μέχρι και περιστατικά λιποθυμίας ηλικιωμένων ανθρώπων σημειώθηκαν ενώ δεν έλειψαν και οι εντάσεις, αφού αγανακτισμένοι επιβάτες λίντσαραν εργαζόμενους των εκδοτηρίων, με την παρέμβαση της Αστυνομίας να κρίνεται απαραίτητη προκειμένου η επίθεση να λήξει αναίμακτα.
Το υπουργείο από πλευράς του πάντως αποποιείται εν μέρει τις ευθύνες και εκτιμά πως η παράταση μέχρι τις 5 Νοεμβρίου είναι αρκετή. Σύμφωνα με τα όσα είπε στον Ελεύθερο Τύπο ο υφυπουργός Μεταφορών, Νίκος Μαυραγάνης, το πρόβλημα με τις ουρές στα εκδοτήρια ενδεχομένως να μην ήταν τόσο έντονο αν η Αρχή Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων δεν είχε απαγορεύσει την έκδοση των καρτών μέσω του Διαδικτύου. Οπως εξήγησε, «η αρχική πρόβλεψη ήταν αυτή, όμως, επειδή υπήρξε η συγκεκριμένη εξέλιξη, εναλλακτικά δώσαμε τη δυνατότητα κατάθεσης φακέλων».
Από την πλευρά του, ο υπουργός Μεταφορών Χρήστος Σπίρτζης, σε ερώτηση για τις ουρές στα εκδοτήρια, απάντησε ότι «έχει προβλεφθεί η διαδικασία για να μην περιμένει όποιος επιθυμεί ούτε ένα λεπτό. Δίνει έναν ταχυδρομικό φάκελο με το όνομα και τη διεύθυνσή του, μία φωτογραφία διαβατηρίου, τον ΑΜΚΑ, μία φωτοτυπία της παλαιάς κάρτας και τον κωδικό που λαμβάνει από τη δικτυακή εφαρμογή του ΟΑΣΑ και θα λάβει ταχυδρομικά την κάρτα του. Είναι σύνηθες στην εκκίνηση τέτοιων μεγάλων εφαρμογών να παρατηρούνται κάποιες δυσλειτουργίες, ιδιαίτερα σε ώρες αιχμής, στους κεντρικούς σταθμούς έκδοσης».
Το πρόβλημα ενδεχομένως να μην ήταν τόσο έντονο αν η Αρχή Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων δεν είχε απαγορεύσει την έκδοση μέσω του Διαδικτύου»
Ωστόσο, τόνισε πως σε κάθε περίπτωση οι πολίτες δεν πρέπει να ταλαιπωρούνται και πως οι εργαζόμενοι στις αστικές συγκοινωνίες καταβάλλουν μεγάλες προσπάθειες για αυτό. Ταυτόχρονα, ο κ. Σπίρτζης εξέφρασε τη συγγνώμη του για όσους έχουν υποστεί ταλαιπωρία τις τελευταίες ημέρες: «Να ζητήσουμε συγγνώμη για όσους επιλέγουν να εκδώσουν ηλεκτρονική κάρτα αναμένοντας στα εκδοτήρια των κεντρικών σταθμών».
Εντύπωση πάντως προκάλεσε ο συσχετισμός που έκανε για τις ουρές στα εκδοτήρια με αυτές στις τράπεζες. «Ακόμη και για αυτούς τους συμπολίτες μας θα είναι ταλαιπωρία για μία και τελευταία φορά, σε αντίθεση με τις καθημερινές ουρές στις τράπεζες».
Ενδεικτική του χάους που επικρατεί είναι η προτροπή των υπαλλήλων της ΣΤΑΣΥ σε πολίτες που περίμεναν χθες το απόγευμα στο σταθμό Καλλιθέας τουλάχιστον 2,5 ώρες να φύγουν διότι στις οκτώ έκλειναν και δεν θα προλάβαιναν να εξυπηρετηθούν. Οι ίδιοι καταγγέλλουν πως «πολλές φορές δεν προλαβαίνουν καν να πάνε στην τουαλέτα, ενώ κάνουν αφιλοκερδώς υπερωρίες για να λειτουργήσει το όλο σύστημα».
Ιδιαίτερη παράκληση στο επιβατικό κοινό απηύθυνε και ο ΟΑΣΑ για τη χρήση της διαδικασίας του ανοιχτού φακέλου για έκδοση προσωποποιημένης ηλεκτρονικής κάρτας, ώστε να εκλείψουν οι ουρές στα εκδοτήρια.
Το υπουργείο Μεταφορών σε επικοινωνία με τα Σωματεία Εργαζομένων
Νωρίτερα χθες, σε τηλεφωνική επικοινωνία μεταξύ του υπουργού Μεταφορών Χρήστου Σπίρτζη και του πρόεδρου του Σωματείου Εργαζομένων Λειτουργίας Μετρό Αθηνών (ΣΕΛΜΑ), Σπύρου Ρεβύθη, συζητήθηκε η προοπτική να δοθούν περισσότερες μέρες παράταση για την εφαρμογή του ηλεκτρονικού εισιτηρίου αλλά και να υπάρξει πρόβλεψη να δίνεται από το μηχάνημα εισιτήριο αξίας 1,40 ευρώ.
Σημειώνεται ότι μέχρι σήμερα έχουν εκδοθεί περισσότερες από 140.000 προσωποποιημένες κάρτες και εκτιμάται πως στις αρχές Νοεμβρίου θα έχει τεθεί σε εφαρμογή το ηλεκτρονικό εισιτήριο και θα έχουν κλείσει οι θύρες.
Πώς θα αγοράσετε ένα ηλεκτρονικό εισιτήριο για μία διαδρομή
Στη φάση της εφαρμογής βρίσκεται το ηλεκτρονικό εισιτήριο και η νέα ηλεκτρονική κάρτα.
Στην ιστοσελίδα της ATH.ENA Card δίνονται αναλυτικές πληροφορίες για τον τρόπο χρήσης, δηλαδή από πότε ξεκινά η ισχύς της κάρτας ή του εισιτηρίου, πότε και πως γίνεται σε κάθε μέσο η επικύρωση.
Εφόσον έχετε φορτίσει το ηλεκτρονικό σας εισιτήριο, είτε αυτό είναι το πολλαπλό εισιτήριο, είτε η ATH.ENA Card, μπορείτε να το χρησιμοποιήσετε επικυρώνοντάς το κατά την πρώτη σας διαδρομή, οποτεδήποτε γίνει αυτή.
Η ισχύς του ηλεκτρονικού εισιτηρίου ξεκινά με την πρώτη επικύρωσή του (και όχι με την φόρτιση) και πρέπει να το επικυρώνετε σε όλα τα συγκοινωνιακά μέσα στα οποία θα επιβιβαστείτε κατά την διάρκεια της ισχύος του.
Στα λεωφορεία, τα τρόλεϊ και στο τραμ το ηλεκτρονικό εισιτήριο επικυρώνεται μόνο κατά την είσοδο στο όχημα στα μπλε επικυρωτικά, ενώ στο μετρό (γραμμές 1,2,3) το ηλεκτρονικό εισιτήριο πρέπει να επικυρώνεται και κατά την είσοδο και κατά την έξοδο από τις πύλες των σταθμών.
Η επικύρωση του ηλεκτρονικού εισιτηρίου και κατά την είσοδο και κατά την έξοδο από τους σταθμούς πρέπει να γίνεται παρά το γεγονός ότι οι πύλες θα παραμείνουν ανοικτές στην περίοδο της ταυτόχρονης ύπαρξης χάρτινου και ηλεκτρονικού εισιτηρίου.
Η επικύρωση στα νέα επικυρωτικά μηχανήματα γίνεται ανέπαφα και μία φορά, περνώντας το πολλαπλό εισιτήριο ή την ATH.ENA Card σε απόσταση λίγων εκατοστών από τον οπτικό αναγνώστη, που είναι τοποθετημένος στο μπλε επικυρωτικό και την πύλη και η θέση του συμβολίζεται με το σχήμα των 4 καμπύλων γραμμών.
Στην παρούσα φάση εφαρμογής του νέου συστήματος, τα είδη των εισιτηρίων και καρτών δεν αλλάζουν. Αλλάζει το μέσο που χρησιμοποιείται, και από χάρτινο γίνεται ηλεκτρονικό για να παρέχει ευελιξία στην χρήση και στην αγορά διαφορετικών τύπων κομίστρου και μελλοντικά να επιτρέπει τη δημιουργία νέων προϊόντων, προσφορών κ.λπ.
Το σύστημα ηλεκτρονικού κομίστρου υποστηρίζει δύο κατηγορίες προϊόντων:
Προϊόντα χρονικής διάρκειας, όπως είναι π.χ. το εισιτήριο 1,40 ευρώ με διάρκεια 90 λεπτά της ώρας, η παλαιού τύπου μηνιαία κάρτα με ονομασία προϊόν 30 ημερών, η ετήσια κάρτα με διάρκεια ισχύος 365 ημέρες κ.λπ.
Αποθηκευμένη αξία (ευρώ), την οποία χρησιμοποιούμε ως ηλεκτρονικό πορτοφόλι από το οποίο αφαιρείται η αξία μιας διαδρομής (π.χ. απλή διαδρομή αξίας 1,40 ευρώ ή μιας απλής διαδρομής αεροδρομίου με λεωφορείο ή μετρό).
Μέχρι στιγμής, έχουν εκδοθεί περίπου 140.000 προσωποποιημένες ηλεκτρονικές κάρτες απεριορίστων διαδρομών από τα εκδοτήρια, ενώ άλλες περίπου 40.000 έχουν αποσταλεί ταχυδρομικώς στους κατόχους τους.
Δείτε ορισμένες χρήσιμες πληροφορίες για το ηλεκτρονικό εισιτήριο:
Η προθεσμία της 10ης Νοεμβρίου δεν αφορά στο μεμονωμένο εισιτήριο, αλλά στις κάρτες απεριορίστων διαδρομών.
Μέχρι να «κλείσουν» οι μπάρες ο ενδιαφερόμενος μπορεί να προμηθευθεί χάρτινο εισιτήριο του 1,40 ευρώ, είτε από αυτόματο μηχάνημα είτε από εκδοτήριο και να το επικυρώσει στα παλαιά μηχανήματα.
Όταν κλείσουν οι μπάρες μπορεί κανείς να αγοράσει την απρόσωπη ηλεκτρονική κάρτα (ATH.ENA Card). Το αρχικό κόστος αγοράς της ανέρχεται στα 7 ευρώ τουλάχιστον. Πρέπει δηλαδή κανείς να αγοράσει το πακέτο των 5 εισιτηρίων. Η απρόσωπη ηλεκτρονική κάρτα προσφέρει τη δυνατότητα επαναφόρτισης ακόμη και ενός εισιτηρίου 1,40 ευρώ. Με απλά λόγια για να μπορέσετε να πάρετε ένα μόνο ηλεκτρονικό εισιτήριο των 1,40 ευρώ πρέπει πρώτα να αγοράσετε την απρόσωπη ηλεκτρονική κάρτα με τα 5 εισιτήρια. Όταν σας τελειώσουν μπορείτε να βάλετε μόνο ένα εισιτήριο.
Αυτή την κάρτα μπορείτε να την κρατήσετε χωρίς να χρειαστεί ποτέ να την αντικαταστήσετε.
Μεμονωμένο ηλεκτρονικό εισιτήριο μπορεί κανείς σήμερα να προμηθευθεί μόνο υπό την προϋπόθεση ότι έχει ήδη αγοράσει την απρόσωπη ηλεκτρονική κάρτα (ATH.ENA Card). Σήμερα δεν μπορεί κάποιος να προμηθευθεί απευθείας μεμονωμένο ηλεκτρονικό εισιτήριο αξίας 1,40 ευρώ.
Το ATH.ENA Ticket προσφέρει τη δυνατότητα επαναφόρτισης με 5 μεμονωμένα εισιτήρια (αξίας 7 ευρώ) ή με 10 μεμονωμένα εισιτήρια (14 ευρώ) στο πακέτο, των οποίων παρέχεται ένα δωρεάν.
Τα άτομα που δικαιούνται μειωμένο κόμιστρο θα πρέπει να εκδώσουν προσωποποιημένη ATH.ENA Card, ώστε να μπορέσουν να κάνουν χρήση του δικαιώματος που έχουν. Για τον σκοπό αυτό θα πρέπει να προσκομίσουν στα Σημεία Έκδοσης Προσωποποιημένης ATH.ENA Card τα απαραίτητα παραστατικά, όπως γίνεται με το χάρτινο εισιτήριο και κάρτες Η ATH.ENA Card, που θα εκδοθεί στο όνομά σας, θα επιτρέπει την μετακίνησή σας με μειωμένο κόμιστρο καθ’ όλη την χρονική περίοδο που διαρκεί το δικαίωμά σας στο μειωμένο κόμιστρο.
Οι δικαιούχοι δωρεάν μετακίνησης θα πρέπει να εκδώσουν προσωποποιημένη ATH.ENA Card προσκομίζοντας στα Σημεία Έκδοσης Προσωποποιημένης ATH.ENA Card τα απαραίτητα παραστατικά, όπως γίνεται με το χάρτινο εισιτήριο και κάρτες. Η ATH.ENA Card που θα εκδοθεί στο όνομά σας, θα επιτρέπει την δωρεάν μετακίνησή σας καθ’ όλη την χρονική περίοδο που διαρκεί το δικαίωμά σας στην δωρεάν μετακίνηση.
Τι πρέπει να κάνω όταν λήξει η χρονική ισχύς του εισιτηρίου μου και δεν ολοκλήρωσα την διαδρομή μου; Αυτό το ερώτημα είναι σημαντικό. Αν ταξιδεύετε με τις γραμμές 1, 2 και 3 ο οπτικός αναγνώστης στην πύλη εξόδου θα αναγνωρίσει ότι το εισιτήριο έχει λήξει και δεν θα ανοίξει για να εξέλθετε. Θα πρέπει να πατήσετε το κομβίο κλήσης του Υπεύθυνου Σταθμού. Αν ταξιδεύετε με λεωφορείο, τρόλλεϋ ή τραμ, η λήξη του εισιτηρίου σας θα γίνει αντιληπτή στην περίπτωση ελέγχου, οπότε θα σας επιβληθεί πρόστιμο.