Η απόφαση αυτή έρχεται με αφορμή τις κυρώσεις που επιβλήθηκαν στα εν λόγω σκάφη από τις ελληνικές αρχές έπειτα από επιθεωρήσεις που έγιναν και στα οποία βρέθηκαν σοβαρές παραβιάσεις.
Στο «κόκκινο» βρίσκονται τα νησιά του Αιγαίου, καθώς η απόφαση αυτή θα προκαλέσει μεγάλες οικονομικές απώλειες στα πολύπαθα από την προσφυγική κρίση νησιά, τα οποία καταγράφουν κάθε χρόνο σταθερή αύξηση στο τουρισμό από τη γείτονα χώρα.
Υπολογίζεται ότι σε Χίο, Οινούσσες, Λέσβο, Σάμο, Κω και Ρόδο κάθε χρόνο φτάνουν 250.000 Τούρκοι επισκέπτες, ενώ σε ετήσια βάση καταγράφεται αύξηση 20% με 30% στις αφίξεις. Για αυτό το λόγο, ο υπουργός Ναυτιλίας και Αιγαίου Παναγιώτης Κουρουμπλής έχει σήμερα συνάντηση με τον Τούρκο ομόλογό του Αχμέτ Αρσλάν, μετά από αίτημα του δεύτερου, ώστε να βρεθεί αμοιβαία αποδεκτή λύση. Από το 2000 και μετά, στα ελληνοτουρκικά δρομολόγια δραστηριοποιούνται στη συντριπτική τους πλειοψηφία τουρκικής σημαία πλοία και όχι ελληνικά λόγω του υψηλού κόστους λιμενικών τελών, με ελάχιστες εξαιρέσεις σε Κω και Ρόδο.
Τα πρώτα σύννεφα
Από τα μέσα του καλοκαιρού είχαν φανεί τα πρώτα σύννεφα στις ελληνο-τουρκικές ακτοπλοϊκές γραμμές, με την επίσημη απαγόρευση της Τουρκίας ως απάντηση στους επιβαλλόμενους από τους διεθνείς και ευρωπαϊκούς κανόνες ελέγχους των ελληνικών λιμενικών αρχών να έρχεται λίγες εβδομάδες αργότερα. Ηδη από τις 25 Σεπτεμβρίου έχει απαγορευτεί να βγαίνουν από τα τουρκικά χωρικά ύδατα όλα τα εμπορικά σκάφη που φέρουν τουρκική σημαία και έχουν προορισμό τα ελληνικά νησιά, ενώ από σήμερα η απαγόρευση θα επεκταθεί και στα τουρκικά τουριστικά σκάφη. Αιτία της παύσης των δρομολογίων είναι οι έλεγχοι που πραγματοποιούνται συστηματικά στα λιμάνια κυρίως της Κω και της Ρόδου για το αν τηρούνται οι ευρωπαϊκοί κανόνες ασφαλείας και εργασίας των πληρωμάτων. Οι Ελληνες επιθεωρητές έχουν πολλάκις καταγράψει σοβαρές ελλείψεις και μη τήρηση των κανόνων ασφαλείας στα υπέργηρα ξύλινα σκάφη, με αποτέλεσμα είτε να επιβάλλουν πρόστιμα είτε να δεσμεύουν τα σκάφη μέχρι να γίνουν οι απαραίτητες διορθώσεις.
13 δεσμεύσεις
Από την αρχή του έτους έχουν επιβληθεί στην Τουρκία τουλάχιστον 13 δεσμεύσεις πλοίων και αυτό είναι κάτι που φαίνεται να ανησυχεί πολύ τη γείτονα χώρα, καθώς όσο περισσότερες τέτοιες παρατηρήσεις καταγράφονται, η σημαία της υποβαθμίζεται. Αυτή τη στιγμή η Τουρκία ανήκει από τη διεθνή κατάταξη του Paris MoU στη «Λευκή Σημαία», όμως αν συνεχίσουν να καταγράφονται αρνητικές παρατηρήσεις απέχει ελάχιστα βήματα από την υποβάθμισή της σε «Γκρίζα Σημαία» χάνοντας ναυτικό γόητρο και αξιοπιστία. Αυτός φαίνεται πως ήταν και ο λόγος που ανάγκασε το τουρκικό υπουργείο Ναυτιλίας, Μεταφορών και Επικοινωνιών να πάρει έκτακτα μέτρα, ενώ λίγο αργότερα η τουρκική πρεσβεία προχώρησε σε δημοσιοποίηση σημειώματος αναλύοντας τις θέσεις της τουρκικής κυβέρνησης.
Στη σημερινή συνάντηση εκτός από τους δύο υπουργούς θα είναι και ο Τούρκος πρέσβης Χαλίκ Τσεβίκ.
«Οι ξύλινες γολέτες πρέπει να εξαιρούνται από τέτοιου είδους επιθεωρήσεις. Η πραγματοποίηση επιθεωρήσεων εκ μέρους των ελληνικών Αρχών στα ξύλινα σκάφη μας, στο πλαίσιο του Μνημονίου Συνεννόησης του Παρισιού (ΜοU), το οποίο έχει διαμορφωθεί επί της ουσίας για τον εμπορικό στόλο, και η καταχώριση των αποτελεσμάτων των επιθεωρήσεων στο ηλεκτρονικό σύστημα του εν λόγω Μνημονίου δύναται να δημιουργήσει μια κατάσταση η οποία θα επηρεάσει αρνητικά τον τουρκικό εμπορικό στόλο στο σύνολό του. Κατ’ ουσία, με σκοπό την επίλυση του προβλήματος το οποίο συνεχιζόταν από καιρό, στις 12 Σεπτεμβρίου 2017 μια αντιπροσωπία από το υπουργείο Μεταφορών, Ναυτιλίας και Επικοινωνιών της Τουρκίας επισκέφθηκε την Αθήνα, συναντήθηκε με τους Ελληνες συνομιλητές της και διαβίβασε τις προτάσεις μας για λύση. Ομως, διαπιστώθηκε ότι, ενώ δεν έπρεπε να υφίστανται έλεγχοι στις γολέτες μας, οι επιθεωρήσεις εξακολούθησαν να εφαρμόζονται και μετά την επίσκεψη. Κατόπιν αυτού το υπουργείο Μεταφορών, Ναυτιλίας και Επικοινωνιών, προκειμένου να αποφύγει την πρόκληση ζημίας στον τομέα της τουρκικής ναυτιλίας συνολικά, αποφάσισε να διακόψει τα δρομολόγια στα νησιά του Ανατολικού Αιγαίου», αναφέρεται στο σημείωμα.
«Η ομαλή ροή τουριστικών, επιβατηγών και εμπορικών πλοίων μεταξύ Ελλάδας και Τουρκίας έχει θετικές συνέπειες τόσο για την οικονομία των δύο χωρών όσο και για την επικοινωνία μεταξύ των λαών τους. Το υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής παραμένει ανοιχτό σε διάλογο με την Τουρκία για την αμοιβαίως επωφελή ενίσχυση του θαλάσσιου τουρισμού και των ακτοπλοϊκών συνδέσεων, υπό την προϋπόθεση ότι τηρούνται αφενός η ελληνική νομοθεσία για την πάταξη παράνομων ναυλώσεων τουριστικών σκαφών και αφετέρου η διεθνής και ενωσιακή νομοθεσία για την επιθεώρηση πλοίων (Ελεγχος Κράτους Λιμένα – Port State Control)», ανταπάντησε το υπουργείο Ναυτιλίας και Αιγαίου.
ΑΝ. ΒΑΜΒΑΚΑ
[email protected]
Από την έντυπη έκδοση του Ελεύθερου Τύπου