Τόσο το «ΑΓΙΑ ΖΩΝΗ ΙΙ» όσο και το νέο «αμαρτωλό» «ΛΑΣΣΕΑ», το οποίο είναι από την Τρίτη δεσμευμένο στην Ελευσίνα για λαθραία καύσιμα, έχουν στα σπλάχνα τους δεκάδες τόνους μαζούτ, ενώ ο καιρός δεν είναι πλέον σύμμαχος των Αρχών, καθώς από χθες πνέουν ισχυροί άνεμοι. Ετσι ο κίνδυνος είναι μεγάλος για νέο ναυτικό ατύχημα, ενώ οι ευθύνες για τις μεγάλες καθυστερήσεις βαραίνουν και το υπουργείο Ναυτιλίας ως εποπτεύουσα αρχή, καθώς από τη Δευτέρα ήταν γνωστή η αποχώρηση του «ΛΑΣΣΕΑ» από την επιχείρηση απάντλησης του «ΑΓΙΑ ΖΩΝΗ ΙΙ». Χθες αργά τη νύχτα έφτασε δεξαμενόπλοιο για να αποθηκεύει το αντλούμενο πετρέλαιο, ενώ αναμένεται σήμερα πιθανά να ξεκινήσει ξανά η απάντληση.
Νέα «ευρήματα»
Λαθραία καύσιμα βρήκαν πάλι πάνω στο πλοίο «ΛΑΣΣΕΑ» οι άνδρες του Λιμενικού, σε νέο έλεγχο πάνω στο πλοίο, το βράδυ της Τετάρτης. Αυτή τη φορά η ποσότητα ήταν αρκετά μικρότερη από την αρχική που είχε εντοπιστεί το απόγευμα της Τρίτης, όμως, είναι ενδεικτικό της παράνομης χρήσης που επιχειρήθηκε να γίνει χρησιμοποιώντας ως προκάλυμμα την απάντληση του «ΑΓΙΑ ΖΩΝΗ ΙΙ».
Με τα φώτα της δημοσιότητας να είναι στραμμένα στην υπόθεση του ναυαγίου και της μεγάλης ρύπανσης του Σαρωνικού, ακόμα και οι λιμενικοί του Πειραιά μαζί με τους τελωνιακούς που κλήθηκαν να κάνουν έλεγχο στα χαρτιά του πλοίου «ΛΑΣΣΕΑ» δεν πίστευαν ότι θα βρουν λαθραία καύσιμα. Κι όμως, ανάμεσα στο χώρο αποθήκευσης έρματος του πλοίου αλλά και στο μπροστινό μέρος του πυθμένα του οι λιμενικοί εντόπισαν συνολικά περίπου 50 τόνους ναυτιλιακού καυσίμου. Μέσα στο πλοίο υπάρχουν ανεπίσημα 1.533 κυβικά πετρελαίου, τα οποία ανήκουν στον πλοιοκτήτη, Θεόδωρο Κουντούρη, και είχαν σκοπό να οδηγηθούν στα ΕΛ.ΠΕ. όπου θα γινόταν πιθανά διύλιση για περαιτέρω αξιοποίηση ως καύσιμο ξανά. Ομως, η εμπλοκή του πλοίου με τη μεταφορά λαθραίων τόνων καυσίμων οδήγησε στη δέσμευση του φορτίου και σε εμπλοκή στο ποιος θα αναλάβει να γίνει η εκφόρτωσή του και να μετρηθούν τα καύσιμα που μετέφερε. Σύμφωνα με πληροφορίες, η παρέμβαση της Εισαγγελίας του Αρείου Πάγου ξεμπλόκαρε τις διαδικασίες και το φορτίο θα εκφορτωθεί από τα ΕΛ.ΠΕ. Ωστόσο, μέχρι αργά χθες το βράδυ αυτό ακόμα δεν είχε συμβεί, αφήνοντας το «ΛΑΣΣΕΑ» αγκυροβολημένο μέσα στην Ελευσίνα, με 1.550 τόνους καυσίμων στα έγκατά του.
Η απάντληση
Στο μεταξύ, από το βράδυ της Δευτέρας έχει σταματήσει η διαδικασία της απάντλησης από το «ΑΓΙΑ ΖΩΝΗ ΙΙ». Σχεδόν τέσσερις μέρες μετά και αργά χθες τη νύχτα βρέθηκε δεξαμενόπλοιο να αντικαταστήσει το «ΛΑΣΣΕΑ», το οποίο, ανεξάρτητα με την εμπλοκή του σε υπόθεση λαθρεμπορίας, ήταν δεδομένο εξαρχής ότι θα εγκαταλείψει τις εργασίες απάντλησης, καθώς έληξαν τα ήδη παρατεταμένα κατά δύο μήνες παραστατικά του. Η εμπλοκή που έχει προκύψει σύμφωνα με πληροφορίες φαίνεται να είναι για το ποιο πλοίο θα οριστεί να συνδράμει στην περιοχή εκεί. Ως τώρα έχει είχαν γίνει γνωστά τουλάχιστον δύο πλοία τα οποία είχαν προετοιμαστεί για να πάνε πάνω από το ναυάγιο, ωστόσο, για άγνωστους λόγους κανένα δεν έχει καταστεί δυνατό, με αποτέλεσμα το «ΑΓΙΑ ΖΩΝΗ ΙΙ» να μένει στο βυθό μαζί με τουλάχιστον 1.000 κυβικά πετρελαίου. Σύμφωνα με πληροφορίες του «Ε.Τ.», στις δεξαμενές Νο 2, Νο 1, Νο 4, οι οποίες έχουν απαντληθεί, παραμένει μια ποσότητα καυσίμων, οι οποίες είναι αδύνατο τεχνικά να βγουν -κοντά στα 20 κυβικά- με αποτέλεσμα μετά την ολοκλήρωση της απάντλησης το ναυάγιο να πρέπει οπωσδήποτε να πρέπει να ανασυρθεί από το βυθό του Αργοσαρωνικού, καθώς οι ποσότητες αυτές θα προκαλέσουν στο πέρασμα του χρόνου νέα εστία ρύπανσης.
Το υπουργείο ως εποπτεύουσα αρχή όλων των διαδικασιών χρειάστηκε ξανά δύο μέρες ώστε να προβεί σε απαιτούμενες ενέργειες, στην προκειμένη να ζητήσει ξανά την εμπλοκή της Εισαγγελίας του Αρείου Πάγου, ώστε να βρεθεί κάποια λύση και να συνεχιστεί η απαραίτητη απάντληση.
Θεσσαλονίκη: Απαγόρευση κυκλοφορίας βαρέων οχημάτων στην Αθηνών-Θεσσαλονίκης - Υποχρεωτικός ο εφοδιασμός με αλυσίδες
Ως πυριτιδαποθήκη χαρακτήρισε τον Πειραιά ο αντιπεριφεριάρχης, Γιώργος Γαβρίλης. «Το ναυάγιο του συγκεκριμένου πλοίου και η επακόλουθη μεγάλη ρύπανση ανέδειξαν με τον πιο σκληρό τρόπο ότι ολόκληρο το παράκτιο μέτωπο της ευρύτερης περιοχής του Πειραιά είναι πραγματική πυριτιδαποθήκη, με τον κίνδυνο πρόκλησης καταστροφικών ατυχημάτων να ελλοχεύει καθημερινά».
Οπως ανέφερε ο κ. Γαβρίλης, η συγκεκριμένη κατάσταση διαμορφώνεται από την άναρχη λειτουργία των λιμενικών εγκαταστάσεων, τη δραστηριότητα αναξιόπλοων πλοίων, με πιστοποιητικά χαμηλής αξιοπιστίας, είτε κρατικών υπηρεσιών είτε ιδιωτικών εταιριών, όπως είναι οι νηογνώμονες και οι οχλούσες εγκαταστάσεις στεριάς. «Είναι αδιανόητο στο μεγαλύτερο λιμάνι της χώρας, με την καθημερινή κίνηση δεκάδων πλοίων, όλων των κατηγοριών, να γίνονται ανεξέλεγκτα πετρελεύσεις, να αγκυροβολούν σκάφη όπου θέλουν, χωρίς καν να ενημερώνουν τις λιμενικές αρχές και γύρω γύρω να υπάρχουν διυλιστήρια και δεξαμενές πετρελαιοειδών, απειλώντας τους περίοικους και το θαλάσσιο περιβάλλον, καθώς συχνά προκαλούνται περιστατικά ρυπάνσεων», σημείωσε. Ο αντιπεριφερειάρχης Πειραιά τόνισε πως ο Σαρωνικός δεν αντέχει άλλα ναυάγια και ζήτησε να ξεκινήσουν άμεσα οι διαδικασίες για την ανέλκυση του ναυαγίου του «Αγία Ζώνη ΙΙ», όπως και η αναθεώρηση του θεσμικού πλαισίου που αφορά την προστασία του περιβάλλοντος στη θάλασσα και την ξηρά κατά τρόπο που να το καθιστά όχι ακόμη μία τυπική υποχρέωση, ακόμη μια σφραγίδα «θεώρησης», αλλά ουσιαστική περιβαλλοντική αδειοδότηση.
Φιάσκο στα δικαστήρια
Σήμερα αναμένεται να επαναληφθεί από το Τριμελές Πλημμελειοδικείο Πειραιά η δίκη του πλοιάρχου και του Α’ μηχανικού του δεξαμενόπλοιου «ΛΑΣΣΕΑ» μετά το χθεσινό φιάσκο. Η προγραμματισμένη εκδίκαση της υπόθεση χθες αναβλήθηκε, γιατί οι τέσσερις βασικοί μάρτυρες κατηγορίας τόσο από το Λιμενικό Σώμα όσο και από το Τελωνείο, οι οποίοι είχαν κληθεί να καταθέσουν, δεν πήγαν ποτέ στη δικαστική αίθουσα. Οι δύο άνδρες συνεχίζουν να κρατούνται προσωρινά στο Λιμεναρχείο Πειραιά και έχει ασκηθεί δίωξη για παραβίαση τελωνειακού κώδικα για λαθρεμπορία καυσίμων σε βαθμό πλημμελήματος. Σύμφωνα με το Λιμενικό Σώμα, οι λιμενικοί δεν εμφανίστηκαν στη δικαστική αίθουσα, καθώς ακόμα δεν έχει ογκομετρηθεί το παράνομο φορτίο και συνεπώς δεν υπάρχει ακόμα η απαιτούμενη έκθεση προσδιορισμού των διαφυγόντων δασμών και λοιπών φόρων.
Την ίδια στιγμή, η Πανελλήνια Ενωση Ναυτικών καλεί την κυβέρνηση να δώσει απαντήσεις σε ποιον ανήκει τελικά το φορτίο το οποίο βρισκόταν στο «ΑΓΙΑ ΖΩΝΗ ΙΙ», καθώς ύστερα από σύσκεψη στο υπουργείο έγινε αντιληπτό ότι το φορτίο το οποίο προπληρώθηκε στα ΕΛ.ΠΕ. δεν άνηκε στον Θ. Κουντούρη αλλά σε άλλον επιχειρηματία. «Στη διάρκεια της σύσκεψης ΠΕΝΕΝ-ΥΕΝ αποκαλύφθηκε ότι ο πλοιοκτήτης του πλοίου που βυθίστηκε δεν ήταν αυτός που είχε πληρώσει το φορτίο που παρέλαβε το πλοίο από τα ΕΛ.ΠΕ. Απαιτούμε από την κυβέρνηση και το ΥΕΝ να δώσουν στη δημοσιότητα την εταιρία και τον επιχειρηματία που πλήρωσε το φορτίο», ανέφερε η Ενωση
Εξαγγελίες
Στο μεταξύ, με τρεις εξαγγελίες, ο Παναγιώτης Κουρουμπλής επιχειρεί να «σβήσει» από πάνω του τα σημάδια της πετρελαιοκηλίδας του Σαρωνικού. Αν και ο υπουργός έχει συνηθίσει να εξαγγέλλει νομοθετικές ρυθμίσεις και τελικά να μην κατατίθεται τίποτα στη Βουλή, όπως το πολυαναμενόμενο πολυνομοσχέδιο του ΣΥΡΙΖΑ «Ενδυνάμωση της διαφάνειας και της αξιοκρατίας σε θέματα αρμοδιότητας υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής», το οποίο από τον Φεβρουάριο, που μπήκε για τρίτη φορά σε διαβούλευση, ακόμα να κατατεθεί στη Βουλή, χθες ανακοίνωσε ακόμα τρεις πρωτοβουλίες. Πρώτον, είπε ότι θα φέρει στη Βουλή ρύθμιση στην οποία θα μπαίνει για πρώτη φορά παγκοσμίως ηλικιακό όριο στα δεξαμενόπλοια που εκτελούν πλόες στην Ελλάδα, δεύτερον για την ίδια κατηγορία έδωσε εντολή για διενέργεια έκτακτων επιθεωρήσεων από τον αρμόδιο κλάδο του υπουργείου και τρίτον θα καταθέσει στην Εισαγγελία αίτηση του Αρείου Πάγου προκειμένου να εξεταστούν όλες οι αθωωτικές αποφάσεις για λαθρεμπόριο καυσίμων τα τελευταία δέκα χρόνια.
ΑΝΑΣΤΑΣΙΑ ΒΑΜΒΑΚΑ
[email protected]
Από την έντυπη έκδοση του Ελεύθερου Τύπου