Τα social media πλέον διεκδικούν με αξιώσεις τον τίτλο της 4ης εξουσίας. Στους νέους από 18 έως 24 ετών, το 28% απευθύνεται στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης για να ενημερωθεί, ενώ το 24% στρέφεται στην τηλεόραση. Σύμφωνα με έρευνα του Ινστιτούτου του Reuters για τη δημοσιογραφία, το 51% των ανθρώπων που έχουν πρόσβαση στο Ιντερνετ χρησιμοποιεί τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης για την ενημέρωσή του, με το facebook να κρατάει την πρωτιά με 44% σε ποσοστό προτίμησης από τους χρήστες του Διαδικτύου. Ακολουθούν το YouTube με 19% και το twitter με 10%.
Η δωρεάν ενημέρωση που προσφέρει το Διαδίκτυο, παρά το γεγονός ότι ο εφημερίδες παραμένουν στην πρώτη θέση όσον αφορά τις αποκαλύψεις και τις αναλύσεις θεμάτων και ρεπορτάζ, έχει μειώσει το ποσοστό αυτών που είναι διατεθειμένοι να πληρώσουν για την ενημέρωσή τους. Στην Ελλάδα, για ενημέρωση με πληρωμή στο Διαδίκτυο το ποσοστό έφτασε μόλις το 7%, κατατάσσοντας τη χώρα μας στην προτελευταία θέση ανάμεσα σε 25 χώρες. Αντίθετα, τα μεγαλύτερα ποσοστά μέχρι και 27% συναντώνται στη Νορβηγία και την Πολωνία.
Σε συντριπτικό ποσοστό (96%), οι Ελληνες στρέφονται στο Διαδίκτυο για την ενημέρωσή τους. Κατά 74% ενημερώνονται από τα social media, κατά 66% από την τηλεόραση, κατά 34% από το ραδιόφωνο, ενώ μόλις το 31% διαβάζει εφημερίδες.
Χαρακτηριστικό της χώρας μας είναι και η έλλειψη εμπιστοσύνης που καταγράφεται από τους πολίτες στους δημοσιογράφους και τα μέσα ενημέρωσης, με μόλις το 20% να δηλώνει ότι εμπιστεύεται τις ειδήσεις.
Το facebook θεωρείται και στην Ελλάδα το πιο δημοφιλές μέσο κοινωνικής δικτύωσης με το 68% να το χρησιμοποιεί εβδομαδιαίως για την ενημέρωσή του (σ.σ.: στους κάτω των 35 το ποσοστό είναι 69%), ενώ ακολουθούν το YouTube με 34% και το twitter με 14%.
ΕΛΠΙΔΑ ΟΙΚΟΝΟΜΙΔΗ
Από την έντυπη έκδοση του «Ελεύθερου Τύπου»