Ο πρόεδρος της ΕΣΕΕ Βασίλης Κορκίδης δήλωσε σχετικά:«… Λίγες ώρες πριν λήξει η προθεσμία εγκατάστασης συσκευών ηλεκτρονικών πληρωμών και χρεώσεων από εκατοντάδες χιλιάδες εμπορικές επιχειρήσεις που συναλλάσσονται απευθείας με τους καταναλωτές, το λιανικό εμπόριο δηλώνει έτοιμο. Παρά το γεγονός ότι ο κλάδος του εμπορίου είναι εδώ και πολλά χρόνια ο πλέον εξοικειωμένος με τον εξοπλισμό χρήσης πλαστικού χρήματος, εφιστούμε την προσοχή όλων, αφού οι ελεγκτικές αρχές αναμένεται να προχωρήσουν σε ένα μπαράζ εξονυχιστικών και αιφνιδιαστικών ελέγχων, προκειμένου να διαπιστώσουν αν έχουν συμμορφωθεί όσοι εντάσσονται στις 85 επαγγελματικές κατηγορίες, που υποχρεούνται να έχουν εγκαταστήσει συσκευές POS, ξεκινώντας ως συνήθως από τα εύκολα προσβάσιμα καταστήματα λιανικής πώλησης αγαθών και υπηρεσιών…»
Μεταξύ άλλων, η εγκύκλιος αναφέρει τα εξής:
«Όπως σας έχουμε ήδη ενημερώσει, σύμφωνα με την υπ’ αριθμ. 45231/20-4-2017 Υπουργική Απόφαση, το σύνολο σχεδόν του λιανικού εμπορίου και όλοι οι συνάδελφοι έχουμε την υποχρέωση μέχρι αύριο, 27 Ιουλίου 2017, να προμηθευτούμε και να εγκαταστήσουμε τον κατάλληλο εξοπλισμό και τα ανάλογα μηχανήματα POS για την πραγματοποίηση ηλεκτρονικών συναλλαγών.
Πρέπει και πάλι να υπενθυμίσουμε ότι, στους παραβάτες, που δεν θα συμμορφωθούν με την υποχρέωση και την έγκαιρη προμήθεια και λειτουργία του απαιτούμενου εξοπλισμού, επιβάλλεται διοικητικό πρόστιμο ύψους 1.500 ευρώ, το οποίο εισπράττεται σύμφωνα με τον Κώδικα Είσπραξης Δημοσίων Εσόδων. Το συγκεκριμένο πρόστιμο μειώνεται στο μισό εάν πληρωθεί εντός μηνός. Αρμόδιες αρχές για τη διενέργεια των ελέγχων, την επιβολή των προστίμων και τη βεβαίωση παραβάσεων είναι η Γενική Γραμματεία Εμπορίου και οι Διευθύνσεις Ανάπτυξης των Περιφερειακών Ενοτήτων της χώρας. Εμμέσως, στους ελέγχους εμπλέκονται, επίσης, το ΣΔΟΕ και η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων. Κατά της επιβολής του προστίμου, ο επιχειρηματίας μπορεί να ασκήσει προσφυγή ενώπιον του Γενικού Γραμματέα Εμπορίου ή του Γενικού Γραμματέα Αποκεντρωμένης Διοίκησης, ανάλογα με τον τόπο και τα ελεγκτικά όργανα που πραγματοποίησαν τον σχετικό έλεγχο. Σε περίπτωση απόρριψης της προσφυγής έχει το δικαίωμα να προσφύγει στα Διοικητικά Δικαστήρια.
Επειδή η προθεσμία λήγει αύριο και επειδή η υπουργική απόφαση προβλέπει «τσουχτερά» πρόστιμα για τους παραβάτες, πρέπει να προβείτε άμεσα, εφόσον δεν το έχετε ήδη κάνει, στην προμήθεια του POS για την επιχείρησή σας και στη λειτουργικότητα του συστήματος, καθώς δεν επιτρέπονται περαιτέρω λάθη και επιβαρύνσεις σε αυτές τις ούτως ή άλλως δύσκολες εποχές.
Να υπενθυμίσουμε, τέλος, ότι, οι συνάδελφοι που έχουν προβεί σε έναρξη δραστηριότητας από 17 Ιουνίου και μέχρι αύριο, έχουν ακόμη ένα μήνα παράταση, μέχρι 27 Αυγούστου. Από εκεί και πέρα όλοι όσοι προβαίνουν σε έναρξη ή μεταβολή δραστηριότητας οφείλουν να συμμορφώνονται εντός μηνός από την έναρξη ή τη μεταβολή.
Επειδή τις τελευταίες ημέρες παρατηρείται συνωστισμός στις τράπεζες για την έγκαιρη παραλαβή των POS, η ΕΣΕΕ ζήτησε από τη γενική γραμματεία Εμπορίου μία άτυπη ανοχή έναρξης των ελέγχων στην αγορά μετά τις 31/7/17. Παράλληλα, παρακαλούμε να μας ενημερώσετε για τις ανάγκες των μελών σας στα αυτοκόλλητα κατοχής POS, τα οποία έχει εκδώσει η ΕΣΕΕ, ώστε να σας προμηθεύσουμε με τις σχετικές ποσότητες για την αποφυγή περιττών ελέγχων».
Ήδη τις τελευταίες μέρες πλήθος επαγγελματιών σπεύδουν στις τράπεζες προκειμένου να προμηθευτούν τα μηχανήματα καθώς σε διαφορετική περίπτωση το πρόστιμο είναι 1.500 ευρώ, το οποίο αν καταβληθεί μέσα σε ένα μήνα μειώνεται στα 750 ευρώ.
Παράλληλα, όπως αναμένεται, από αύριο, οι ελεγκτικές αρχές αναμένεται να προχωρήσουν σε ελέγχους προκειμένου να διαπιστώσουν αν επαγγελματίες που ήταν υποχρεωμένοι να προμηθευτούν POS το έχουν κάνει.
Έβρος: Αναβιώνει το έθιμο με τα «εννέα φαγητά» - Στόχος να υπάρξει αφθονία στο τραπέζι όλο τον χρόνο [βίντεο]
Ποιοι είναι υποχρεωμένοι;
Η λίστα των επαγγελματιών που πρέπει να εγκαταστήσουν συσκευή POS είναι όσοι έχουν ως κύρια δραστηριότητα τους παρακάτω κωδικούς δραστηριότητας και συναλλάσσονται με τους καταναλωτές:
33.12 Επισκευή μηχανημάτων,
33.13 Επισκευή ηλεκτρονικού και οπτικού εξοπλισμού,
33.14 Επισκευή ηλεκτρικού εξοπλισμού,
35.11 Παραγωγή ηλεκτρικού ρεύματος,
35.12 Μετάδοση ηλεκτρικού ρεύματος,
35.13 Διανομή ηλεκτρικού ρεύματος,
35.14 Εμπόριο ηλεκτρικού ρεύματος,
35.21 Παραγωγή φυσικού αερίου,
35.22 Διανομή αέριων καυσίμων μέσω αγωγών,
35.23 Εμπόριο αέριων καυσίμων μέσω αγωγών,
36.00 Συλλογή, επεξεργασία και παροχή νερού,
43.21 Ηλεκτρικές εγκαταστάσεις,
43.22 Υδραυλικές και κλιματιστικές εγκαταστάσεις θέρμανσης και ψύξης,
45.11 Πώληση αυτοκινήτων και ελαφρών μηχανοκίνητων οχημάτων,
45.19 Πώληση άλλων μηχανοκίνητων οχημάτων,
45.20 Συντήρηση και επισκευή μηχανοκίνητων οχημάτων,
45.32 Λιανικό εμπόριο μερών και εξαρτημάτων μηχανοκίνητων οχημάτων σε εξειδικευμένα καταστήματα,
45.40 Πώληση, συντήρηση και επισκευή μοτοσικλετών και των μερών και εξαρτημάτων τους,
47.21 Λιανικό εμπόριο φρούτων και λαχανικών σε εξειδικευμένα καταστήματα, 47.22 Λιανικό εμπόριο κρέατος και προϊόντων κρέατος σε εξειδικευμένα καταστήματα,
47.23 Λιανικό εμπόριο ψαριών, καρκινοειδών και μαλακίων σε εξειδικευμένα καταστήματα,
47.24 Λιανικό εμπόριο ψωμιού, αρτοσκευασμάτων και λοιπών ειδών αρτοποιίας και ζαχαροπλαστικής σε εξειδικευμένα καταστήματα,
47.25 Λιανικό εμπόριο ποτών σε εξειδικευμένα καταστήματα,
47.26 Λιανικό εμπόριο προϊόντων καπνού σε εξειδικευμένα καταστήματα,
47.30 Λιανικό εμπόριο καυσίμων κίνησης σε εξειδικευμένα καταστήματα,
47.41 Λιανικό εμπόριο ηλεκτρονικών υπολογιστών, περιφερειακών μονάδων υπολογιστών και λογισμικού σε εξειδικευμένα καταστήματα,
47.42 Λιανικό εμπόριο τηλεπικοινωνιακού εξοπλισμού σε εξειδικευμένα καταστήματα,
47.43 Λιανικό εμπόριο εξοπλισμού ήχου και εικόνας σε εξειδικευμένα καταστήματα, 47.52 Λιανικό εμπόριο σιδηρικών, χρωμάτων και τζαμιών σε εξειδικευμένα καταστήματα,
47.54 Λιανικό εμπόριο ηλεκτρικών οικιακών συσκευών σε εξειδικευμένα καταστήματα,
47.59 Λιανικό εμπόριο επίπλων, φωτιστικών και άλλων ειδών οικιακής χρήσης σε εξειδικευμένα καταστήματα,
47.61 Λιανικό εμπόριο βιβλίων σε εξειδικευμένα καταστήματα,
47.64 Λιανικό εμπόριο αθλητικού εξοπλισμού σε εξειδικευμένα καταστήματα,
47.65 Λιανικό εμπόριο παιχνιδιών κάθε είδους σε εξειδικευμένα καταστήματα,
47.71 Λιανικό εμπόριο ενδυμάτων σε εξειδικευμένα καταστήματα,
47.72 Λιανικό εμπόριο υποδημάτων και δερμάτινων ειδών σε εξειδικευμένα καταστήματα,
47.73 Λιανικό εμπόριο φαρμακευτικών ειδών (φαρμακεία),
47.74 Λιανικό εμπόριο ιατρικών και ορθοπεδικών ειδών σε εξειδικευμένα καταστήματα,
47.75 Λιανικό εμπόριο καλλυντικών και ειδών καλλωπισμού σε εξειδικευμένα καταστήματα,
47.77 Λιανικό εμπόριο ρολογιών και κοσμημάτων σε εξειδικευμένα καταστήματα,55.10 Ξενοδοχεία και παρόμοια καταλύματα,
55.20 Καταλύματα διακοπών και άλλα καταλύματα σύντομης διαμονής,
55.30 Χώροι κατασκήνωσης, εγκαταστάσεις για οχήματα αναψυχής και ρυμουλκούμενα οχήματα,
55.90 Άλλα καταλύματα,
56.10 Δραστηριότητες υπηρεσιών εστιατορίων και κινητών μονάδων εστίασης,
56.30 Δραστηριότητες παροχής ποτών,
59.14 Δραστηριότητες προβολής κινηματογραφικών ταινιών,
61.10 Ενσύρματες τηλεπικοινωνιακές δραστηριότητες,
61.20 Ασύρματες τηλεπικοινωνιακές δραστηριότητες,
61.30 Δορυφορικές τηλεπικοινωνιακές δραστηριότητες,
69.20 Δραστηριότητες λογιστικής, τήρησης βιβλίων και λογιστικού ελέγχου• παροχή φορολογικών συμβουλών,
71.11 Δραστηριότητες αρχιτεκτόνων,
71.12 Δραστηριότητες μηχανικών και συναφείς δραστηριότητες παροχής τεχνικών συμβουλών,
75.00 Κτηνιατρικές δραστηριότητες,
77.11 Ενοικίαση και εκμίσθωση αυτοκινήτων και ελαφρών μηχανοκίνητων οχημάτων,
77.12 Ενοικίαση και εκμίσθωση φορτηγών,
77.21 Ενοικίαση και εκμίσθωση ειδών αναψυχής και αθλητικών ειδών,
77.22 Ενοικίαση βιντεοκασετών και δίσκων,
77.29 Ενοικίαση και εκμίσθωση άλλων ειδών προσωπικής ή οικιακής χρήσης,
79.11 Δραστηριότητες ταξιδιωτικών πρακτορείων
79.12 Δραστηριότητες γραφείων οργανωμένων ταξιδιών,
85.20 Πρωτοβάθμια εκπαίδευση,
85.31 Γενική δευτεροβάθμια εκπαίδευση,
85.32 Τεχνική και επαγγελματική δευτεροβάθμια εκπαίδευση,
85.41 Μεταδευτεροβάθμια μη τριτοβάθμια εκπαίδευση,
85.51 Αθλητική και ψυχαγωγική εκπαίδευση,
85.53 Δραστηριότητες σχολών οδηγών,
85.59 Άλλη εκπαίδευση π.δ.κ.α.,
86.10 Νοσοκομειακές δραστηριότητες,
86.21 Δραστηριότητες άσκησης γενικών ιατρικών επαγγελμάτων,
86.22 Δραστηριότητες άσκησης ειδικών ιατρικών επαγγελμάτων,
86.23 Δραστηριότητες άσκησης οδοντιατρικών επαγγελμάτων,
86.90 Άλλες δραστηριότητες ανθρώπινης υγείας,
87.10 Δραστηριότητες νοσοκομειακής φροντίδας με παροχή καταλύματος,
87.20 Δραστηριότητες φροντίδας με παροχή καταλύματος για άτομα με νοητική υστέρηση, ψυχικές διαταραχές και χρήση ουσιών,
87.30 Δραστηριότητες φροντίδας με παροχή καταλύματος για ηλικιωμένους και άτομα με αναπηρία,
87.90 Άλλες δραστηριότητες φροντίδας με παροχή καταλύματος,
88.91 Δραστηριότητες βρεφονηπιακών και παιδικών σταθμών,
92.00 Τυχερά παιχνίδια και στοιχήματα,
93.13 Εγκαταστάσεις γυμναστικής,
93.21 Δραστηριότητες πάρκων αναψυχής και άλλων θεματικών πάρκων,
93.29 Άλλες δραστηριότητες διασκέδασης και ψυχαγωγίας,
95.11 Επισκευή ηλεκτρονικών υπολογιστών και περιφερειακού εξοπλισμού,
96.02 Δραστηριότητες κομμωτηρίων, κουρείων και κέντρων αισθητικής
Λόγω του μεγάλου αριθμού των επαγγελματικών ομάδων που υποχρεούνται να εγκαταστήσουν POS και επομένως λόγω της μεγάλης ζήτησης, αν κάνω αίτηση τώρα δεν θα προλάβω να έχω POS μέχρι τις 27 Ιουλίου που είναι και η τελευταία προθεσμία
Οι τράπεζες έχουν προετοιμαστεί εγκαίρως έτσι ώστε να μπορέσουν να καλύψουν την αυξημένη ζήτηση. Ενδεικτικό είναι μάλιστα το γεγονός ότι από τους 400.000 περίπου επαγγελματίες που υποχρεούνται να εγκαταστήσουν POS, 350.000 και πλέον τα έχουν ήδη εγκαταστήσει στις επιχειρήσεις τους.
Οι αιτήσεις που εκκρεμούν ακόμη στις τράπεζες υπολογίζονται στις 30.000-40.000, ενώ καθημερινά υποβάλλονται περίπου 2.000 αιτήσεις. Ο αριθμός αυτός σύμφωνα με τραπεζικά στελέχη είναι διαχειρίσιμος με δεδομένη την υποδομή αλλά και την εμπειρία που υπάρχει.
Υπολογίζεται μάλιστα ότι κατά μέσο όρο απαιτούνται τρεις με πέντε εργάσιμες ημέρες από τη στιγμή υποβολής της αίτησης μέχρι την εγκατάσταση του POS, εφόσον βέβαια προσκομιστούν από την επιχείρηση τα απαραίτητα δικαιολογητικά για το άνοιγμα νέας μερίδας πελάτη και του αντίστοιχου λογαριασμού εξυπηρέτησης.
Το κόστος αγοράς ενός τερματικού POS είναι πολύ μεγάλο, ενώ επιπλέον είναι πολύ υψηλές και οι προμήθειες εμπόρου που χρεώνουν οι ελληνικές τράπεζες για την αποδοχή συναλλαγών καρτών
Υπάρχει στο πλαίσιο της εμπορικής πολιτικής κάθε τράπεζας ανταγωνισμός και διαφοροποιήσεις τις προμήθειες που χρεώνουν στους εμπόρους για την αποδοχή συναλλαγών. Σε διάστημα μόλις ενός έτους έχουν μειωθεί μεσοσταθμικά κατά περίπου 20% και πλέον ανέρχονται αρκετά κάτω του 1%. Μάλιστα, για μικροσυναλλαγές έως 10-20 ευρώ οι προμήθειες είναι ακόμα χαμηλότερες.
Οι προμήθειες των ελληνικών τραπεζών είναι από τις πλέον ανταγωνιστικές συγκρινόμενες με αυτές λοιπών τραπεζών που λειτουργούν σε κράτη μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης παρά το γεγονός πως οι συναλλαγές με κάρτες στην Ελλάδα εξακολουθούν να είναι λίγο πάνω από το μισό του μέσου όρου της ευρωζώνης. Δηλαδή, λιγότερες συναλλαγές αλλά καλύτερες τιμές για τους ελεύθερους επαγγελματίες και επιχειρήσεις της χώρας μας. Είναι πραγματικά δύσκολο να βρεθεί κλάδος της ελληνικής οικονομίας που να έχει προσαρμόσει τόσο γρήγορα προς τα κάτω την τιμολογιακή του πολιτική στην αυξημένη ζήτηση παρεχόμενων υπηρεσιών του.
Το τερματικό αποδοχής συναλλαγών καρτών (POS) συνιστά αναπόσπαστο μέρος του συγκεκριμένου τρόπου εισπράξεων μιας επιχείρησης. Συνεπώς, αντιμετωπίζεται ως πάγιο στοιχείο της επιχείρησης με τον ίδιο ακριβώς τρόπο που αντιμετωπίζεται και η αγορά ενός μηχανήματος αναγνώρισης των κατάλληλων προς κυκλοφορία τραπεζογραμματίων (χαρτονομισμάτων) ευρώ για τις εισπράξεις της επιχείρησης με μετρητά.
Οι περισσότερες ελληνικές τράπεζες έχουν συμβληθεί με κατασκευάστριες στο εξωτερικό εταιρείες ή τους αντιπροσώπους τους στην Ελλάδα προκειμένου να εξασφαλίσουν όσο το δυνατόν καλύτερη έκπτωση για λογαριασμό των επιχειρήσεων/πελατών τους με τους οποίους συμβάλλονται προκειμένου να αποδέχονται συναλλαγές καρτών.
Το κόστος αγοράς ενός τερματικού POS κυμαίνεται από 99 έως 440 ευρώ, ανάλογα με τον τύπο και τη λειτουργικότητά του, ενώ στην περίπτωση μίσθωσής του το κόστος κυμαίνεται ετησίως από 50 έως 360 ευρώ, ανάλογα με το μηνιαίο όγκο συναλλαγών. Αντίστοιχα, το ετήσιο κόστος συντήρησης κυμαίνεται μεταξύ 24 και 96 ευρώ.
Επίσης, οι τράπεζες παρέχουν προγράμματα επιβράβευσης πόντων για τις επιχειρήσεις – πελάτες τους, προγράμματα τα οποία λειτουργούν εδώ και μια δεκαετία με τεράστια αναγνωρισιμότητα και αξιοποίηση από τους χρήστες καρτών πληρωμών.