Την περασμένη Τρίτη τελέσθηκε Αγρύπνια προς τιμήν «του Οσίου και Θεοφόρου Πατρός Παϊσίου του Αγιορείτου στον προαύλιο χώρο του Ναού του Αγίου Δημητρίου Aγρινίου». Έπειτα από τις αντιδράσεις για το θέμα, εκπρόσωποι του ναού εξέδωσαν ανακοίνωση με την οποία υπερασπίζονται την ενέργειά της εκκλησίας.
Ο Ιερός Ναός Αγίου Δημητρίου αναφέρει στην ανακοίνωσή του ότι θα ήθελε να διευκρινίσει τα εξής:
– Στην πρόσκληση του Ναού για την Αγρυπνία, η οποία δημοσιεύθηκε στις 8/7/2017, δεν υπήρχε καμία αναφορά ότι θα εκτίθετο κανένα κάστανο και μάλιστα προς προσκύνηση. Συνεπώς οι πιστοί δεν προσήλθαν για να προσκυνήσουν ένα κάστανο αλλά για να συμμετάσχουν στην Αγρυπνία και να τιμήσουν τον Όσιο Παΐσιο τον Αγιορίτη.
– Το κάστανο είχε δοθεί μαζί με άλλα ως ευλογία σε ομάδα φοιτητών από τον Όσιο Παΐσιο τον Οκτώβριο του 1990. Ουδέποτε είχε δημιουργηθεί έως σήμερα κανένα ζήτημα, παρότι πολλοί άνθρωποι το έχουν δει πάρα πολλές φορές στο παρελθόν. Άλλωστε, το μνημονεύει και ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Αιτωλίας και Ακαρνανίας κ.κ. Κοσμάς σε παλαιότερο πόνημά του για τον Όσιο Παΐσιο.
– Η Αγρυπνία τελέσθηκε υπαιθρίως, δίπλα στον πλάτανο όπου ο Άγιος Ιωάννης ο Βραχωρίτης μαρτύρησε. Κάτω από αυτόν τον πλάτανο, ο Όσιος Παΐσιος, ως στρατιώτης στο Αγρίνιο, καθόταν σχεδόν κάθε απόγευμα και προσευχόταν, όπως ο ίδιος πληροφορούσε προσκυνητές στο Άγιο Όρος που τον επισκέπτονταν, με καταγωγή από το Αγρίνιο.
– Τα κύρια εκθέματα καθ’ όλη τη διάρκεια της Αγρυπνίας τα οποία εκτέθηκαν για προσκύνηση ήταν η εικόνα του Οσίου Παϊσίου και λείψανο του Αγίου Ιωάννη του Βραχωρίτη, καθόσον εκεί ήταν ο τόπος μαρτυρίου του.
– Στη διάρκεια της Αγρυπνίας, πολλοί άνθρωποι που γνώριζαν την ύπαρξη του κάστανου, αναζήτησαν να το δουν. Έτσι αυτό εκτέθηκε στο τέλος του Εσπερινού (και όχι σε όλη την Αγρυπνία), με σκοπό να δουν οι άνθρωποι ότι παρέμενε αναλλοίωτο, με τον καρπό του να ακούγεται. Ουδέποτε ειπώθηκε ή γράφτηκε σε ανακοίνωση ότι το κάστανο είναι ιερό ή θαυματουργό.
– Κανείς από τους χιλιάδες παρισταμένους στην Αγρυπνία δεν εξέφρασε καμία αντίδραση όταν εκτέθηκε το κάστανο, όπως βεβαίως και ποτέ δεν είχε συμβεί όλες τις άλλες φορές στο παρελθόν που αυτό είχε παρουσιασθεί σε κύκλους, κατηχητικά, χριστιανικά μαθήματα ή ομιλίες στον Ι.Ν. Αγίου Δημητρίου Αγρινίου.
Μιχάλης Μητρούσης για το τροχαίο: «Είμαι τυχερός μες στην ατυχία μου»
Την Αγρυπνία κάλυψε και μια ευσεβής δημοσιογράφος, υπεύθυνη ειδησεογραφικού site, η οποία πήρε video από την Αγρυπνία και το ανήρτησε στις 12/7/2017 σε άρθρο στο site της, όπως επίσης και φωτογραφία από το κάστανο, σημειώνοντας στο άρθρο της την ιστορία του.
Ανέφερε μάλιστα στο άρθρο, όντας η ίδια παρούσα στην Αγρυπνία ότι «οι πιστοί που προσέρχονταν ΠΡΟΣΚΥΝΟΥΣΑΝ την εικόνα του Οσίου και Θεοφόρου Πατρός Παϊσίου του Αγιορείτου, λείψανα του Αγίου Ιωάννου Βραχωρίτη καθώς και για να ΔΟΥΝ ΑΠΟ ΚΟΝΤΑ ένα κάστανο το οποίο όπως ο ίδιος ο πατήρ Κων/νος Καντάνης είπε, είχε δοθεί εδώ και 27 χρόνια με την ευλογία του Αγιορείτου Παϊσίου στον ίδιο, όταν τον είχε επισκεφθεί ως φοιτητής το 1990. Αξίζει να σημειώσουμε πως το κάστανο μετά από 27 χρόνια παραμένει ως είχε στην αρχική του κατάσταση, όπως διαπιστώνεται και μέσα από τον φακό του agrinioreport.com».
Την επόμενη ημέρα, 13/7/2017 στις 12:29 μμ, άλλο ειδησεογραφικό site του Αγρινίου που κατά καιρούς έχει υποτιμήσει τις δράσεις του Ι.Ν. Αγίου Δημητρίου Αγρινίου στο παρελθόν, ανήρτησε δημοσίευση (άρθρο) όπου σχολίαζε την Αγρυπνία και αφενός χλεύαζε το κάστανο και αφετέρου χρησιμοποιούσε φράσεις που εύκολα θα προβλημάτιζαν τον αναγνώστη για την αγιοποίηση του Αγίου Παϊσίου.
Ενδεικτικά αναφέρονται τα εξής χωρία του άρθρου: «Επίσης δεν μπαίνω στον…πειρασμό να αντιμετωπίσω το όλο θέμα ως μια μεγάλη μπίζνα ενός Οσίου που ήταν γέροντας και έλεγε περισσότερα εθνικοπατριωτικά τσιτάτα παρά λόγια αγάπης.
Αλλά, ειλικρινά, ένας μοναχός που αφήνει για ένα χρόνο την μοναχική ζωή για να…παντρέψει τις αδερφές του δεν είναι έτσι κι αλλιώς ήρωας; Γιατί χρειάζεται να δώσει και ένα κάστανο που αντέχει στον χρόνο σε έναν ιερέα;
Ένας Γέροντας που στον εμφύλιο είναι “ασυρματιστής του Θεού” και τον πιάνουν οι κομμουνιστές και του βάζουν στο κελί δυο αντάρτισσες σχεδόν γυμνές κι εκείνος με την χάρη του Θεού δεν αντιδρά καθόλου, τι άλλο χρειάζεται για να αποδείξει ότι είναι Άγιος; Ερώτηση κάνω.»
Περαιτέρω, σε σχόλιο του κάτω από το κυρίως άρθρο, ο κατά δήλωσιν συντάκτης του άρθρου γράφει: «Θέλω να σου πω ότι πιστεύω ακράδαντα πως ο ασκητής Γέροντας Παΐσιος έγινε τόσο δημοφιλής για έναν λόγο: διότι λειτουργεί σαν αντίβαρο στον Γενάρχη των Βουλγάρων, τον Παϊσί (Παΐσιος) που εικονίζεται ακόμη και στα νομίσματά τους. Εκείνος έμαθε γράμματα στο Άγιο Όρος και ουσιαστικά «δημιούργησε» τα βουλγαρικά γράμματα, την βουλγαρική συνείδηση και, τελικά, τον βουλγαρικό εθνικισμό, τον οποίο οι Έλληνες έχουν βρει μπροστά τους πολλές φορές. Αυτός ο άλλος Παΐσιος, θα το ξέρεις, έφτιαξε μια ολόκληρη κουλτούρα ενός άλλου λαού στην Μονή Χιλανδαρίου! Το όνομα Παΐσιος λοιπόν, ήθελε και την ελληνική του εκδοχή στην συνείδηση του δικού μας λαού».
Για να διαβάσετε όλο το προαναφερόμενο άρθρο, πατήστε ΕΔΩ, ώστε να διαπιστώσετε ότι το κάστανο ήταν η αφορμή για να δηλωθεί η εναντίωση προς την Αγιότητα του Οσίου Παϊσίου.
Θα θέλαμε συνεπώς να ενημερώσουμε όλο το χριστεπώνυμο πλήρωμα ότι ο Ιερός Ναός Αγίου Δημητρίου ουδέποτε παρουσίασε το κάστανο προς «άγρα πιστών» ή προς λατρεία του αλλά το παρουσίασε απλώς για να φανεί ότι δεν έχει αλλοιωθεί μετά από τόσα χρόνια. Το εξέθεσε μάλιστα όχι σε όλη την Αγρυπνία αλλά μόνο στο τέλος του Εσπερινού και μόνο κατόπιν απαίτησης ανθρώπων που ήθελαν να το δουν. Συνεπώς το κάστανο σε καμία περίπτωση δεν ήταν η αιτία του δημιουργηθέντος ζητήματος αλλά χρησιμοποιήθηκε από συγκεκριμένους δημοσιογραφικούς κύκλους ώστε να εγερθεί ζήτημα και να χλευαστεί η μνήμη του Αγίου Παϊσίου, με αποτέλεσμα πολλοί Χριστιανοί δυστυχώς να πέσουν εν αγνοία τους θύματα παραπλάνησης με απόπειρα διαπόμπευσης τόσο του Αγίου Παϊσίου όσο και του Ι.Ν. Αγίου Δημητρίου Αγρινίου.