Ο Χρήστος Σπίρτζης ρίχνει λάδι στη φωτιά της διαμάχης του με τον ΟΑΣΘ. Και επιλέγει να το κάνει τώρα που ο εργαζόμενοι κατέρχονται από μεθαύριο σε επίσχεση, διεκδικώντας τα δεδουλευμένα. Το ερώτημα είναι απλό: «Μπορεί η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝ.ΕΛ. να διαλύσει τον ΟΑΣΘ και να συστήσει νέο κρατικό φορέα;». Η απάντηση είναι περίπλοκη: «Μάλλον όχι…».
Ο υπουργός κατέθεσε ένα σχέδιο νόμου αλλά όχι οικονομοτεχνική μελέτη. Πόσο θα κοστίσει στο κράτος το λουκέτο στον ΟΑΣΘ; Ποιος θα πληρώσει τη ρήτρα των περίπου 200 εκατομμυρίων ευρώ για το «σπάσιμο» της σύμβασης που είναι σε ισχύ; Πώς θα οδηγήσει σε εκκαθάριση μια ιδιωτική εταιρία, η οποία δεν έχει πτωχεύσει; Από πού θα βρει τα χρήματα για να στήσει το νέο κρατικό φορέα; Είναι δυνατόν, την ώρα που ιδιωτικοποιούνται οι αστικές συγκοινωνίες στην πρωτεύουσα, να κρατικοποιούνται εκείνες της συμπρωτεύουσας; Γνωρίζει η τρόικα τις κινήσεις του κ. Σπίρτζη, με δεδομένο ότι θα υπάρξει δημοσιονομικό κόστος; Τι δεσμεύσεις αναλαμβάνει η Πολιτεία ώστε ο νέος φορέας να παρέχει καλύτερες υπηρεσίες; Ποια θα είναι η τιμή του εισιτηρίου; Σε ποιες εγκαταστάσεις θα λειτουργήσει, με δεδομένο ότι αυτές που χρησιμοποιεί σήμερα ο ΟΑΣΘ ανήκουν σε συνεταιρισμό; Τα ερωτήματα παραμένουν αναπάντητα…
Ομως, ίσως το πιο σημαντικό πρόβλημα είναι η προσβολή του κ. Σπίρτζη προς τους δημάρχους του πολεοδομικού συγκροτήματος. Για μήνες τους κάνει «μασάζ», παρουσιάζοντας το… όραμά του για τις νέες συγκοινωνίες, ζητά τις προτάσεις τους, πιέζει για να τους έχει στο πλευρό του, δεσμεύεται ότι δεν θα κάνει κάτι μόνος χωρίς τη δική τους συγκατάθεση και στο τέλος τους «κρεμάει» όλους και καταθέτει ένα σχέδιο νόμου χωρίς να ενημερώσει κανέναν!
Ο κ. Σπίρτζης εκτιμά ότι ο ΟΑΣΘ, (ο οποίος είναι ΝΠΙΔ και έχει αναλάβει για λογαριασμό της ελληνικής Πολιτείας τις αστικές συγκοινωνίες στη Θεσσαλονίκη), κοστίζει πολύ. Αντί λοιπόν να καλέσει τον ΟΑΣΘ και να ζητήσει-απαιτήσει την υπογραφή νέας σύμβασης, αρχίζει να χρησιμοποιεί απαξιωτικές εκφράσεις και χαρακτηρισμούς και εξαπολύει απειλές. Κλείνει τη στρόφιγγα της κρατικής χρηματοδότησης, αλλά αναγκάζεται να υποχωρήσει, καθώς ο ΟΑΣΘ δικαιώνεται κάθε φορά που προσφεύγει σε Διαιτητικό Δικαστήριο.
Το σχέδιο νόμου προβλέπει τη σύσταση εταιρίας με την επωνυμία «Οργανισμός Συγκοινωνιακού Εργου Θεσσαλονίκης» (ΟΣΕΘ), η οποία αναλαμβάνει το συντονισμό, την εποπτεία και τον έλεγχο όλων των δημόσιων αστικών συγκοινωνιών (λεωφορεία, μετρό κ.λπ.). Πρόκειται δηλαδή για το φορέα ο οποίος θα αντικαταστήσει τον ΣΑΣΘ.
Επίσης, ο ΟΣΕΘ θα μπορεί να συστήσει συνθυγατρική εταιρία με την επωνυμία «Αστικές Συγκοινωνίες Θεσσαλονίκης Α.Ε.» (ΑΣΥΘ). Πρόκειται για την εταιρία, η οποία θα αναλάβει το συγκοινωνιακό έργο, το οποίο εκτελεί σήμερα ο ΟΑΣΘ. Θα είναι και αυτή υπό κρατικό έλεγχο, με τη δυνατότητα να παραχωρήσει το 49% των μετοχών σε δήμους, περιφέρειες κ.λπ. Το μετοχικό κεφάλαιο της ΑΣΥΘ θα ανέρχεται σε 300.000 ευρώ, ενώ το διοικητικό της συμβούλιο θα αποτελείται από εννέα μέλη, εκ των οποίων τα οκτώ θα τα διορίζει ο υπουργός.
Με την ψήφιση του νόμου και τη δημοσίευσή του στο ΦΕΚ, ο ΟΑΣΘ θα περάσει στον έλεγχο του Δημοσίου, καθώς θα τεθεί σε καθεστώς εκκαθάρισης. Θα διοικείται από επταμελές συμβούλιο εκκαθαριστών, εκ των οποίων τους έξι διορίζει ο υπουργός και τον έβδομο οι μέτοχοι του ΟΑΣΘ.
ΑΓΓΕΛΟΣ ΑΓΓΕΛΙΔΗΣ
[email protected]
Από την έντυπη έκδοση του Ελεύθερου Τύπου