«Με βάση τη διάρκεια των ερευνών που διενεργήθηκαν (…), και τη θερμοκρασία του νερού, αυτή τη στιγμή δεν εκτιμάμε πως θα βρούμε ανθρώπους ακόμη στη ζωή», εξήγησε ο αντιναύαρχος Σάνον Γκίλριδ κατά τη διάρκεια συνέντευξης Τύπου.
Το πλοίο μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων που προσέκρουσε σε γέφυρα στη Βαλτιμόρη νωρίς το πρωί της Τρίτης (26/3), είχε προλάβει να εκπέμψει σήμα κινδύνου, γεγονός που επέτρεψε να περιοριστεί η κυκλοφορία και να σωθούν ζωές, ανέφερε ο κυβερνήτης του Μέριλαντ.
«Οι άνθρωποι αυτοί είναι ήρωες. Έσωσαν ζωές την περασμένη νύχτα», είπε ο Γουές Μουρ αναφερόμενος στο πλήρωμα του πλοίου Dali το οποίο κατάφερε να ενημερώσει τις αρχές ότι αντιμετώπιζε μηχανικό πρόβλημα ενώ έπλεε με ταχύτητα οκτώ κόμβων στον ποταμό Πατάπσκο.
Μετά την πρόσκρουση, η γέφυρα Φράνσις Σκοτ Κι κατέρρευσε στον ποταμό και έχει αποκλειστεί η πρόσβαση στο λιμάνι της Βαλτιμόρης. Ο κολοσσός των θαλάσσιων μεταφορών Maersk ανακοίνωσε ότι λόγω του συμβάντος αυτού τα πλοία του θα αποφεύγουν στο προσεχές μέλλον το λιμάνι της Βαλτιμόρης, ένα από τα πιο πολυσύχναστα των ΗΠΑ. Το Dali, με σημαία Σιγκαπούρης, ήταν ναυλωμένο από την εταιρεία Maersk όμως το πλήρωμά του δεν ανήκει στην εταιρεία.
Από την κατάρρευση της γέφυρας των τεσσάρων λωρίδων κυκλοφορίας, αυτοκίνητα και άνθρωποι κατέληξαν στα νερά του ποταμού. Οι διασώστες ανέσυραν δύο επιζώντες, ο ένας εκ των οποίων παραμένει στο νοσοκομείο.
«Η προκαταρκτική έρευνα υποδηλώνει ότι επρόκειτο για ατύχημα», είπε ο κυβερνήτης, διαβεβαιώνοντας ότι δεν υπάρχει καμία αξιόπιστη ένδειξη ότι ήταν τρομοκρατική ενέργεια.
Πάνω στη γέφυρα τη στιγμή του ατυχήματος βρίσκονταν οκτώ άνθρωποι και οι έξι από αυτούς αγνοούνται, ανακοίνωσε η υπηρεσία μεταφορών της Πολιτείας αρκετές ώρες μετά την κατάρρευση. Τη στιγμή της κατάρρευσης, στη 1.27 τοπική ώρα, εργάτες επισκεύαζαν το οδόστρωμα της γέφυρας. Τα σόναρ εντόπισαν οχήματα στο βυθό του ποταμού, σε βάθος περίπου 50 μέτρων, είπε ο Πολ Γουίντφιλντ, ο γραμματέας Μεταφορών του Μέριλαντ.
Σύμφωνα με τον Μουρ η γέφυρα πληρούσε τις προδιαγραφές και δεν είχε δομικά προβλήματα. Ο πρόεδρος Τζο Μπάιντεν ενημερώθηκε για το ατύχημα, ανακοίνωσε ο Λευκός Οίκος.
Τι συνέβη με το πλοίο
Το πλοίο «έχασε το προωθητικό σύστημα» καθώς έφευγε από το λιμάνι και το πλήρωμα ενημέρωσε τις τοπικές αρχές ότι δεν μπορούσε να το ελέγξει, μετέδωσε το ABC News, επικαλούμενο μια αναφορά των υπηρεσιών πληροφοριών των ΗΠΑ.
Το λιμάνι της Βαλτιμόρης έκλεισε μέχρι νεωτέρας. Πρόκειται για το σημαντικότερο λιμάνι των ΗΠΑ όσον αφορά τα φορτία αυτοκινήτων. Μόνο το 2022 πέρασαν από εκεί περισσότερα από 750.000 οχήματα, σύμφωνα με στοιχεία της λιμενικής αρχής. Είναι επίσης ένα από τα μεγαλύτερα σε ό,τι αφορά τις εξαγωγές άνθρακα. Το κλείσιμο αυτού του μεγάλου λιμανιού στην Ανατολική Ακτή των ΗΠΑ θα μπορούσε να διαταράξει την αλυσίδα εφοδιασμού προϊόντων – από αυτοκίνητα μέχρι άνθρακα ή και ζάχαρη, κάτι που σημαίνει ότι θα αυξηθούν οι καθυστερήσεις και το κόστος τους.
Η σημερινή καταστροφή ίσως είναι η χειρότερη κατάρρευση γέφυρας για τις ΗΠΑ από το 2007, όταν η γέφυρα I-35W έπεσε στον ποταμό Μισισιπί, με αποτέλεσμα να σκοτωθούν 13 άνθρωποι. Είναι επίσης το χειρότερο ατύχημα σε γέφυρα από πρόσκρουση πλοίου τα τελευταία 40-50 χρόνια, σύμφωνα με τον Ντέιβιντ Νάιτ, εμπειρογνώμονα του Ινστιτούτου Πολιτικών Μηχανικών.
Βαλτιμόρη: Το Dali είχε εμπλακεί και σε άλλο ατύχημα στην Αμβέρσα
Το πλοίο που προκάλεσε την κατάρρευση της γέφυρας Φράνσις Σκοτ Κι είχε εμπλακεί και σε ένα ατύχημα στο λιμάνι της Αμβέρσας το 2016. Σύμφωνα με τις βελγικές λιμενικές αρχές, στις 11 Ιουλίου 2016 είχε προσκρούσει στην προβλήτα ενώ προσπαθούσε να αποπλεύσει από τον τερματικό σταθμό των εμπορευματοκιβωτίων στη Βόρεια Θάλασσα.
Η λιμενική αρχή δεν έδωσε άλλες διευκρινίσεις για τα αίτια του ατυχήματος αλλά ανέφερε ότι το πλοίο παρέμεινε αγκυροβολημένο για επισκευές για κάποιο διάστημα μετά την πρόσκρουση.
«Ο γενικός κανόνας είναι ότι τα ατυχήματα αυτά ερευνώνται και τα πλοία επιτρέπεται να αποπλεύσουν μόνο αφού οι ειδικοί κρίνουν ότι είναι ασφαλές», είπε ένας εκπρόσωπος του λιμανιού της Αμβέρσας στο πρακτορείο Reuters.
Το Dali ανήκει στην Grace Ocean Pt Ltd και τη διαχείρισή του έχει αναλάβει η Synergy Marine Corp.
Τα σόναρ εντόπισαν οχήματα στο νερό
Συνεχίζοντας, ο αρχηγός της αστυνομίας της Βαλτιμόρης ανέφερε το εξής: «Μπορώ να σας πω ότι τα σόναρ μας (ηχοεντοπιστικά συστήματα) εντόπισαν την παρουσία οχημάτων βυθισμένων στο νερό». Σημείωσε όμως, ότι δεν μπορεί να επιβεβαιώσει ακόμη τον αριθμό τους.
Σύμφωνα με τον ίδιο, το πλήρωμα βρίσκεται ακόμη στο πλοίο. «Είμαστε σε επικοινωνία με το Λιμενικό», τόνισε. Σημειώνεται, ότι η αστυνομία έχει ενημερωθεί ότι ορισμένοι εργαζόμενοι εξακολουθούν να βρίσκονται στη γέφυρα, αλλά δεν έχει επιβεβαιώσει ακόμη την πληροφορία.
Σε δήλωσή του ο κυβερνήτης αναφέρει: «Εργαζόμαστε με μια διυπηρεσιακή ομάδα για να αναπτύξουμε γρήγορα ομοσπονδιακούς πόρους από την κυβέρνηση Μπάιντεν. Είμαστε ευγνώμονες για τους γενναίους άνδρες και γυναίκες που καταβάλλουν προσπάθειες για να σώσουν όσους εμπλέκονται και προσευχόμαστε για την ασφάλεια όλων.
Θα παραμείνουμε σε στενή επαφή με ομοσπονδιακές, πολιτειακές και τοπικές οντότητες που πραγματοποιούν προσπάθειες διάσωσης καθώς συνεχίζουμε να αξιολογούμε και να ανταποκρινόμαστε σε αυτήν την τραγωδία».
«Πιθανώς πολλά θύματα»
Η πυροσβεστική υπηρεσία της Βαλτιμόρης προειδοποίησε νωρίτερα ότι βρίσκεται ενώπιον περιστατικού με πιθανώς πολλά θύματα.
Ανακοινώσεις θα κάνει αργότερα η αστυνομία της Βαλτιμόρης. Το περιστατικό σημειώθηκε γύρω στη 1:30 τα ξημερώματα (τοπική ώρα). Από την πρόσκρουση ξέσπασε φωτιά και στη συνέχεια μεγάλο τμήμα της γέφυρας Francis Scott Key Bridge στη Βαλτιμόρη κατέρρευσε.
Ο επικεφαλής του γραφείου Τύπου της πυροσβεστικής υπηρεσίας της Βαλτιμόρης, Κέβιν Κάρτραϊτ, δήλωσε ότι πιστεύεται πως έως και 20 εργάτες, που βρίσκονταν πάνω στη γέφυρα, έπεσαν στο ποταμό Πατάπσκο.
A container ship has struck the Key Bridge in Baltimore. Part of the bridge has collapsed. Multiple fire and police boats are on the way. pic.twitter.com/D6o04271k7
— Andrew Doyle (@doyle0213) March 26, 2024
Σύμφωνα με τον ίδιο, την ώρα της πρόσκρουσης πάνω στην Francis Scott Key Bridge βρίσκονταν επίσης οχήματα. Το πλοίο που έπεσε πάνω στη γέφυρα ονομάζεται Deli, έχει σημαία Σιγκαπούρης και μετέφερε εμπορευματοκιβώτια.
Την πρόσκρουση του πλοίου σε πυλώνα της γέφυρας επιβεβαίωσε και η πλοιοκτήτρια εταιρεία Synergy Marine Group: «Τα ακριβή αίτια του ατυχήματος δεν έχουν καθοριστεί ακόμη» διευκρίνισε η εταιρεία, ενώ πρόσθεσε ότι όλα τα μέλη του πληρώματος του Dali όπως και οι δύο πλοηγοί που βρίσκονταν πάνω σε αυτό την ώρα του συμβάντος, είναι καλά στην υγεία τους.
Ο χειριστής του πυροσβεστικού σκάφους Andrew Doyle δημοσίευσε στο X: «Πλοίο μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων χτύπησε τη γέφυρα Key στη Βαλτιμόρη. Μέρος της γέφυρας έχει καταρρεύσει. Πολλά πυροσβεστικά και αστυνομικά σκάφη είναι καθ’ οδόν»
Επίσημες πηγές δεν έχουν επιβεβαιώσει ακόμη την κατάρρευση, αλλά η αμερικανική ακτοφυλακή επιβεβαίωσε ότι πλοίο μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων χτύπησε τη γέφυρα. Πιστεύεται ότι οι πρώτες ανταποκρίσεις προετοιμάζονται για ένα περιστατικό μαζικών απωλειών.
Η κυκλοφορία στη γέφυρα, η οποία είναι τμήμα του αυτοκινητοδρόμου Interstate 695, έκλεισε προς όλες τις κατευθύνσεις.
Η γέφυρα
Η γέφυρα Francis Scott Key είναι μια τεράστια μεταλλική κατασκευή, τμήμα του Interstate 695 πάνω από τον ποταμό Patapsco, νοτιοανατολικά της μητροπολιτικής περιοχής της Βαλτιμόρης.
Χτίστηκε το 1977 και αναφέρεται τοπικά ως Key Bridge, αργότερα πήρε το όνομα του συγγραφέα του αμερικανικού εθνικού ύμνου. Η γέφυρα έχει μήκος πάνω από 19 χλμ συνολικά.
Γιατί κατέρρευσε σαν χάρτινη
Ο μηχανικός Τζούλιαν Κάρτερ εξήγησε στο skynews γιατί η γέφυρα κατέρρευσε μέσα σε λίγα δευτερόλεπτα. Σύμφωνα με τον ίδιο, γέφυρες σαν αυτή στη Βαλτιμόρη είναι «πολύ αδύναμες σε κάποια σημεία».
Προσθέτει ότι η «καταστροφική κατάρρευση» μεγάλου μέρους της οφείλεται στο ότι όλα είναι «αλληλένδετα» κατά μήκος της κατασκευής.
Άλλες μεγάλες γέφυρες μπορεί να έχουν κεντρικά σημεία, όπου υπάρχει αποσύνδεση από τα υπόλοιπα τμήματα. Όμως, σε αυτή την περίπτωση η διασυνδεδεμένη φύση της γέφυρας σημαίνει πως «όταν αφαιρέσεις ένα μέρος της, όλο το σύστημα καταρρέει».
Ο κ. Κάρτερ λέει ότι η «ελαφριά κατασκευή» πιθανότατα δοκιμάστηκε κάποια στιγμή για το ενδεχόμενο σύγκρουσης με πλοίο και μπορεί να πέρασε το τεστ την εποχή εκείνη. Όμως τα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων έχουν πλέον «διπλάσια έκταση».
Ο μηχανικός προσθέτει ότι αναμένει ότι πολλά λιμάνια και προβλήτες γεφυρών θα πρέπει να αξιολογηθούν κινδύνου για παρόμοιες καταστάσεις.
Ειδήσεις σήμερα
Μακελειό στη Μόσχα: Τα αντίποινα που σχεδιάζει ο Πούτιν
Πριγκίπισσα Κέιτ: Η δίαιτα, που ακολουθεί, όσο παλεύει με τον καρκίνο