Ωστόσο, το σημείωμα δεν ήταν ξεκάθαρο σε ποια χρονική στιγμή της Τρίτης ακούστηκε το χτύπημα και για πόσο διάστημα. Νεότερο σημείωμα που εστάλη το βράδυ της Τρίτης ανέφερε ότι ακούστηκαν κι άλλοι ήχοι, αλλά δεν περιγράφονταν ως «χτύποι».
Καναδικό αεροσκάφος P3 εντόπισε επίσης ένα λευκό ορθογώνιο αντικείμενο στο νερό, σύμφωνα με την ίδια ενημέρωση. Το Κοινό Κέντρο Συντονισμού Διάσωσης αναζητά ένα υποβρύχιο τηλεχειριζόμενο όχημα για να βοηθήσει στην έρευνα, σύμφωνα με το υπόμνημα.
Τιτανικός: Μάχη με το χρόνο στα βάθη του Ατλαντικού για την εύρεση του υποβρυχίου
Τεράστια προσπάθεια με αντίπαλο το χρόνο, για να ανασύρουν ζωντανούς τους πέντε επιβαίνοντες (τον κυβερνήτη και τέσσερις επιβάτες-τουρίστες) του μίνι-υποβρυχίου «Τιτάνα» από τα βάθη του Βόρειου Ατλαντικού δίνουν η Ακτοφυλακή και το Πολεμικό Ναυτικό των ΗΠΑ και του Καναδά, χρησιμοποιώντας σημαδούρες με σόναρ.
Στις έρευνες συμμετέχουν ιδιωτικά σκάφη, αλλά και πολεμικά αεροσκάφη C-130 ή ελικόπτερα των δύο χωρών, που χτένισαν ως αργά χθες χωρίς αποτέλεσμα μια θαλάσσια έκταση όσο η πολιτεία του Κονέκτικατ (πάνω από 16.000 τετραγωνικά χιλιόμετρα) για την πιθανότητα το μικροσκοπικό υποβρύχιο να έχει αναδυθεί στην επιφάνεια. Ως ύστατο όπλο το αμερικανικό ναυτικό έριξε στη μάχη ένα τηλεχειριζόμενο βαθυσκάφος τύπου ROV με κάμερα, ικανό να φτάσει ως τα 6.000 μέτρα, καθώς τα μεγάλα υποβρύχια δεν μπορούν να κατέβουν κάτω από τα 600 μέτρα.
Αν το «Τιτάν» παραμένει στον βυθό, τότε στην καλύτερη περίπτωση, το οξυγόνο στη μικρή καμπίνα του σκάφους που κατέβαινε σε βάθος 4.000 μέτρων για να μεταφέρει πάμπλουτους τουρίστες και εξερευνητές στο ναυάγιο του «Τιτανικού», θα τελειώσει αύριο το μεσημέρι. «Οι έρευνές μας είναι εξαιρετικά περίπλοκες και εργαζόμαστε 24 ώρες το 24ωρο, κάνοντας ταυτόχρονα την προσευχή μας. Το οξυγόνο τούς επαρκεί για άλλες 40 ώρες», δήλωσε χθες στις 8 μ.μ. ώρα Ελλάδος ο συντονιστής των ερευνών, πλοίαρχος Τζέιμι Φρέντερικ.
«Αν είναι ακόμη ζωντανοί το καλύτερο θα είναι να κοιμηθούν, για να διατηρήσουν χαμηλά τα επίπεδα του οξυγόνου και τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα», είπε από την πλευρά του στο ABC ο απόστρατος πλοίαρχος Ντέιβιντ Μαρκέτ. Κατά τον ίδιο η προσπάθεια ανάσυρσης του «Τιτάνα» με καλώδια θα είναι «σαν να προσπαθείς να πιάσεις λούτρινο παιχνίδι με ένα γάντζο», κάτι ιδιαίτερα δύσκολο σε συνθήκες απόλυτου σκότους και υψηλής πίεσης. Εκτός από το περιορισμένο οξυγόνο, μεγάλος εχθρός των πέντε στη μάχη για επιβίωση αποτελεί το κρύο. Το βαθυσκάφος της εταιρίας υποβρύχιου τουρισμού OceanGate Expeditions, διαστάσεων 6,70μ Χ 2,80 μ Χ 2,50 μ. διαθέτει μεν θερμαινόμενα τοιχώματα (μαζί με τουαλέτα, μουσική και ακουστικό σύστημα επικοινωνίας USBL με το μητρικό σκάφος Polar Prince) αλλά ύστερα από παρατεταμένη παραμονή στο βυθό, οι επιβάτες του κινδυνεύουν να πάθουν υποθερμία. Σύμφωνα με τον ωκεανογράφο Ντέιβιντ Γκάλο, σε τέτοια βάθη οι θερμοκρασίες είναι κοντά στο μηδέν.«Είναι σαν να βρίσκεσαι σε άλλον πλανήτη .Χωρίς ήλιο, με πολύ κρύο και υψηλή πίεση».
Υπενθυμίζεται ότι το υποβρύχιο της Ocean Gate Expeditions είχε αρχίσει την κατάδυση γύρω στις 4 π.μ. της Κυριακής και μετέφερε το πενταμελές πλήρωμα σε βάθος 12.500 ποδιών κάτω από το νερό, στο πλαίσιο της ξενάγησής του στο ναυάγιο του Τιτανικού του 1912, με το κόστος κάθε επιβάτη να ανέρχεται στα 250.000 δολάρια. Ομως το πλήρωμα έχασε την επικοινωνία με το μητρικό σκάφος 1 ώρα και 45 λεπτά μετά την κατάβαση.
Οι διασώστες απεύχονται να έχει κολλήσει το υποβρύχιο στα συντρίμμια του Τιτανικού. Το κουφάρι του διάσημου ναυαγίου, που ανακαλύφθηκε το 1985 και μόλις πριν από λίγες εβδομάδες ολοκληρώθηκε η πλήρης ψηφιακή του χαρτογράφηση, απέχει 370 ναυτικά μίλια (600 χλμ) από το Νιουφάουντλαντ (Νέα Γη) του Καναδά, αλλά βρίσκεται στο χώρο ευθύνης έρευνας και διάσωσης των ΗΠΑ.
Τι πήγε στραβά
Το πρώτο σενάριο κατά τους ειδικούς είναι να μπλέχτηκε το υποβρύχιο στα συντρίμμια του «Τιτανικού», το δεύτερο να υπήρξε βλάβη στο σύστημα ηλεκτρισμού και το τρίτο να προέκυψε πρόβλημα με τις επικοινωνίες. Στην περίπτωση των δύο πρώτων, το βαθυσκάφος έχει τη δυνατότητα να απαλλαγεί από έρμα και να ανέβει στην επιφάνεια. Διαθέτει επίσης σήματα, φωτισμούς και ανακλαστήρες για να δηλώσει την παρουσία του. Αυτό που δεν θέλουν να σκέφτονται οι εμπειρογνώμονες είναι μια απότομη αποσυμπίεση στο θάλαμο, που θα ήταν μοιραία.
Υπέγραψαν ότι μπορεί να πεθάνουν!
Στη δήλωση συγκατάθεσης (waiver) που υπέγραψαν πριν ξεκινήσει το ταξίδι, οι τέσσερις τουρίστες αποδέχθηκαν την πιθανότητα να πεθάνουν, να τραυματιστούν ή να υποστούν ψυχολογική βλάβη! Οπως επισήμανε ο δημοσιογράφος του CBS, Ντέιβιντ Πογκ, που επιβιβάστηκε πέρυσι στο ίδιο σκάφος για να επισκεφθεί το κουφάρι του «Τιτανικού», πέρα από τη «δήλωση παραίτησης» -στην πρώτη σελίδα της οποίας μνημονεύεται τρεις φορές η πιθανότητα θανάτου, οι επιβάτες ενημερώνονται ότι «αυτό το πειραματικό σκάφος δεν έχει εγκριθεί ή πιστοποιηθεί από κανέναν ρυθμιστικό φορέα».
Οι πέντε επιβάτες
Ο ιδρυτής της Ocean Gates
Πρόκειται για τον ιδρυτή και διευθύνοντα σύμβουλο της Ocean Gates, που πιλοτάριζε τον «Τιτάνα». Είχε κατέβει πολλές φορές σε μεγάλα βάθη και σε περσινή του συνέντευξη προσπάθησε να υποβαθμίσει τους κινδύνους τέτοιων αποστολών.«Ξέρετε, από ένα σημείο και μετά η ασφάλεια είναι χαμένος χρόνος. Αν κάποιος θέλει να είναι ασφαλής, τότε ας μη σηκώνεται από το κρεβάτι του, ας μην μπαίνει σε αυτοκίνητο», δήλωσε στο CBS. Πάντως, ο Στόκτον Ρος ομολόγησε ότι ο μεγαλύτερος φόβος του είναι να μην μπορέσει να ανεβάσει το σκάφος στην επιφάνεια. «Ελλοχεύουν προεξοχές, αλιευτικά δίχτυα, κίνδυνοι παγίδευσης στο ναυάγιο. Πηγαίνοντας αργά και σταθερά, όλα μπορείς να τα αποφύγεις», υποστήριζε. Ο Ρας τόνιζε ακόμη ότι το πιλοτάρισμα του «Τιτάνα» είναι σαν ένα χειριστήριο Xbox. Πέρυσι είχε γυρίσει ένα ενημερωτικό βίντεο από το εσωτερικό του μίνι υποβρυχίου.
XAΜΙΣ ΧAΡΝΤΙΝΓΚ
Κροίσος εξερευνητής
Διάσημος δισεκατομμυριούχος και εξερευνητής των βυθών και του Διαστήματος, κατέχει τρία ρεκόρ Γκίνες. Το ένα αφορά τη μακρύτερη παραμονή σε μεγάλα βάθη με επανδρωμένο σκάφος και το πέτυχε τον Μάρτιο του 2021 στο Ρήγμα των Μαριανών, στις Φιλιππίνες (πάνω από 11.000 μέτρα βάθος) μαζί με τον ωκεανολόγο εξερευνητή, Βίκτορ Βέσκοβο. Το 2019 πραγματοποίησε τον ταχύτερο γύρο της Γης διαμέσου των Πόλων, ενώ έχει ασχοληθεί και με τον τουρισμό στην Ανταρκτική. Ο Χάρντιγκ έχει επίσης ταξιδέψει στο Διάστημα με πύραυλο της Blue Origin, του Τζεφ Μπέζος. Ιδρυτής της εταιρίας ενοικίασης ιδιωτικών τζετ, Action Aviation, με έδρα το Ντουμπάι, ο 58χρονος επιχειρηματίας είναι παντρεμένος με δύο παιδιά και ιδρυτής του Explorers’ Club.
ΠΩΛ-ΑΝΡΙ ΝΑΡΖΟΛΕ
Ο μίστερ… Τιτανικός
O 73χρονος απόστρατος του γαλλικού Πολεμικού Ναυτικού έχει δίκαια κερδίσει το προσωνύμιο «Μίστερ Τιτανικός», καθώς έχει καταδυθεί… 35 φορές στο ναυάγιο, η πρώτη το 1987. Σε περσινή του συνέντευξή στη «Monde», o Ναρζολέ παρομοίασε τον «Τιτανικό» με «όαση σε μια έρημο», λόγω της βιοποικιλότητας που έχει αναπτυχθεί γύρω του. Ο Γάλλος εξερευνητής των βυθών ζει εδώ και χρόνια στο Κονέκτικατ των ΗΠΑ και μιλάει συχνά για την πρώτη εμπειρία του από το ιστορικό ναυάγιο. «Για 10 λεπτά μείναμε σιωπηλοί όταν το πρωτοαντικρίσαμε», δήλωσε στην «Parisien» για την κατάδυση του 1987. Η «χρονοκάψουλα» του «Τιτανικού», όπως την αποκάλεσε ο Ναρζολέ, ήταν μέσα στο σκοτάδι, καλυμμένη με κοράλλια. Στα πρώτα του ταξίδια ανέσυρε αντικείμενα από το κουφάρι του «Τιτανικού».
ΣΑΧΖΑΝΤΑ ΚΑΙ ΣΟΥΛΕΜΑΝ ΝΤΑΓΟΥΝΤ
Πακιστανοί μεγιστάνες
Ο 48χρονος πατέρας και ο 19χρονος γιος Νταγούντ ανήκουν σε μια από τις πλουσιότερες οικογένειες του Πακιστάν και διαμένουν μόνιμα στην Αγγλία. Η σύζυγος του μεγιστάνα, Κριστίν, και η κόρη του Αλίνα ανακοίνωσαν ότι προσεύχονται για την ασφαλή επιστροφή των αγαπημένων τους. Ο Σαχζάντα Νταγούντ είναι μέτοχος του επιστημονικού ινστιτούτου SETI της Καλιφόρνιας και αντιπρόεδρος ενός από τους μεγαλύτερους επιχειρηματικούς ομίλους του Πακιστάν, της Engro Corporation. Δραστηριοποιείται σε λιπάσματα, κατασκευή οχημάτων, ενέργεια και ψηφιακές τεχνολογίες.