Οι μοναδικοί που κατάφεραν να σωθούν, ένας 33χρονος άνδρας και μια 25χρονη γυναίκα, ήταν μεταξύ των έξι μελών του πληρώματος που επέβαιναν στο Boeing 737-800 της Jeju Air, όταν αυτό βγήκε εκτός ελέγχου του κυβερνήτη στον διαδρόμο προσγείωσης, προσέκρουσε σε έναν τοίχο και τυλίχθηκε στις φλόγες το πρωί της Κυριακής, δήλωσαν αξιωματούχοι. Στο αεροσκάφος επέβαιναν συνολικά 181 άτομα.
Ο άνδρας που επέζησε, ο οποίος υπέστη κατάγματα και λαμβάνει τη σχετική φροντίδα σε μονάδα εντατικής θεραπείας, είχε κανονικά τις αισθήσεις του και συνομιλούσε με το ιατρικό προσωπικό τη Δευτέρα, δήλωσε ο Τζου Γουόνγκ, διευθυντής του νοσοκομείου του Πανεπιστημίου Ewha Womans της Σεούλ.
Ο αεροσυνοδός που αναγνωρίστηκε μόνο με το επώνυμό του, Λι, είχε «ήδη διασωθεί» όταν ανέκτησε τις αισθήσεις του, δήλωσε ο αξιωματούχος του νοσοκομείου. «(Ο Λι) είναι σε θέση να επικοινωνήσει πλήρως», πρόσθεσε ο Γουόνγκ. «Δεν υπάρχουν ακόμη ενδείξεις για απώλεια μνήμης ή κάτι τέτοιο».
Η γυναίκα, η 25χρονη αεροσυνοδός με το όνομα «Κου», αναρρώνει επίσης, αν και δεν νοσηλεύεται στην εντατική, δήλωσαν το προσωπικό του νοσοκομείου και αξιωματούχοι του κορεατικού υπουργείου Χερσαίων Υποδομών και Μεταφορών. Κανένας από τους δύο επιζώντες δεν είχε τραυματισμούς που απειλούσαν τη ζωή του, ανέφερε το υπουργείο, προσθέτοντας ότι και οι δύο είχαν ξυπνήσει στο νοσοκομείο χωρίς να θυμούνται καθαρά τι είχε συμβεί, αφού άκουσαν μια έκρηξη κατά τη διάρκεια της προσγείωσης.
Νότια Κορέα: Όσα έγιναν πριν τη μοιραία πτώση του αεροσκάφους – «Χτύπησα πουλιά – Γυρνάω» – Δραματικά τα τελευταία λεπτά
Πάνω από 170 άνθρωποι έχασαν τη ζωή τους όταν ένα αεροπλάνο συνετρίβη κατά την προσγείωση στην Νότια Κορέα το πρωί της Κυριακής.
Σοκαριστικά βίντεο δείχνουν το αεροσκάφος της Jeju Air να βγαίνει από τον διάδρομο προσγείωσης, πριν συγκρουστεί με μια μπάρα και πιάσει φωτιά στο Διεθνές Αεροδρόμιο Μουάν.
Το αεροπλάνο, το οποίο επέστρεφε από την Μπανγκόκ της Ταϊλάνδης, μετέφερε 181 επιβάτες – 179 από τους οποίους έχασαν τη ζωή τους, ενώ δύο μέλη του πληρώματος διασώθηκαν από τα συντρίμμια.
Οι αρχές διερευνούν τα αίτια της συντριβής, ενώ αξιωματούχοι της πυροσβεστικής ανέφεραν ότι το περιστατικό ενδέχεται να προκλήθηκε από πρόσκρουση με πουλί σε συνδυασμό με τον κακό καιρό. Ωστόσο, ειδικοί προειδοποίησαν ότι η συντριβή θα μπορούσε να έχει προκληθεί από αρκετούς παράγοντες.
Τι συνέβη;
Η πτήση 7C2216, που ήταν ένα Boeing 737-800 και εκτελούνταν από την Jeju Air, την πιο δημοφιλή αεροπορική εταιρεία χαμηλού κόστους της Κορέας, είχε εξουσιοδοτηθεί από τον έλεγχο εναέριας κυκλοφορίας να προσγειωθεί στο Διεθνές Αεροδρόμιο Μουάν περίπου στις 08:54 τοπική ώρα την Κυριακή (23:54 GMT) – μόλις τρία λεπτά πριν εκδοθεί προειδοποίηση για την παρουσία πουλιών στην περιοχή.
Στις 08:59, ο πιλότος ανέφερε ότι το αεροσκάφος είχε προσκρούσει σε πουλί, δηλώνοντας “mayday mayday mayday” και “bird strike, bird strike, go-around”. Ο πιλότος στη συνέχεια ακύρωσε την αρχική προσγείωση και ζήτησε άδεια για προσγείωση από την αντίθετη κατεύθυνση.
Ο έλεγχος εναέριας κυκλοφορίας ενέκρινε την εναλλακτική προσγείωση στις 09:01 – και στις 09:02 το αεροσκάφος ήρθε σε επαφή με το έδαφος, προσγειούμενο περίπου στο μέσο του διαδρόμου των 2.800 μέτρων.
Ένα βίντεο φαίνεται να δείχνει το αεροσκάφος να προσγειώνεται χωρίς να χρησιμοποιεί τους τροχούς ή άλλο σύστημα προσγείωσης. Το αεροπλάνο ολισθαίνει κατά μήκος του διαδρόμου, ξεπερνά το όριο και συντρίβεται σε τοίχο, πριν τυλιχτεί στις φλόγες.
Άλλο βίντεο φαίνεται πως έχει καταγράψει τη στιγμή που το αεροσκάφος χτυπήθηκε από πουλί ή πουλιά: Είναι ξεκάθαρο πως δεν έχει «ανοίξει» τους τροχούς του για την προσγείωση και σύμφωνα με τους ειδικούς, μόνο αυτό το χτύπημα από πουλί είναι πολύ δύσκολο να προκάλεσε τέτοια ολοκληρωτική βλάβη στα συστήματα προσγείωσης, ώστε τελικά να μην λειτουργήσει κανένα.
Ένας μάρτυρας ανέφερε στο νοτιοκορεατικό πρακτορείο ειδήσεων Yonhap ότι άκουσε έναν “εκκωφαντικό κρότο”, ακολουθούμενο από μια “σειρά εκρήξεων”.
Βίντεο από το σημείο δείχνουν το αεροσκάφος να φλέγεται με καπνούς να βγαίνουν στον ουρανό. Οι πυροσβεστικές δυνάμεις αργότερα κατάφεραν να σβήσουν τη φωτιά.
Ο πρώτος από τους δύο επιζώντες διασώθηκε από τα συντρίμμια γύρω στις 09:23, ενώ ο δεύτερος διασώθηκε από το πίσω τμήμα του αεροσκάφους γύρω στις 09:50.
Τα μαύρα κουτιά του αεροσκάφους έχουν ανασυρθεί, αν και το πρακτορείο ειδήσεων Yonhap ανέφερε ότι το πρώτο ήταν κατεστραμμένο.
Ένας ερευνητής είπε στο πρακτορείο ειδήσεων ότι τα μαύρα κουτιά μπορεί να χρειαστούν έως και ένα μήνα για να αποκωδικοποιηθούν.
Ένας επιβάτης της πτήσης έστειλε μήνυμα σε συγγενή του, λέγοντας ότι ένα πουλί “είχε κολλήσει στην πτέρυγα” και ότι το αεροπλάνο δεν μπορούσε να προσγειωθεί, σύμφωνα με τοπικά μέσα ενημέρωσης.
Οι αξιωματούχοι, ωστόσο, δεν έχουν επιβεβαιώσει αν το αεροσκάφος συγκρούστηκε πράγματι με πουλί.
Ο επικεφαλής της διοίκησης της Jeju Air δήλωσε ότι η συντριβή δεν οφειλόταν σε “κανένα πρόβλημα συντήρησης”, ανέφερε το Yonhap.
Το υπουργείο Μεταφορών της Νότιας Κορέας ανέφερε ότι ο επικεφαλής πιλότος της πτήσης είχε αναλάβει το ρόλο του από το 2019 και είχε πάνω από 6.800 ώρες πτήσης εμπειρίας.
Ο Geoffrey Thomas, ειδικός στη αεροπορία και αρχισυντάκτης του Airline News, δήλωσε στο BBC ότι η Νότια Κορέα και οι αεροπορικές της εταιρείες θεωρούνται ως “βέλτιστες πρακτικές της βιομηχανίας” και ότι τόσο το αεροσκάφος όσο και η αεροπορική εταιρεία έχουν “εξαιρετικό ιστορικό ασφάλειας”.
Ο Thomas δήλωσε επίσης στο πρακτορείο ειδήσεων Reuters ότι είναι σκεπτικός ως προς το αν μια μόνο πρόσκρουση με πουλί θα μπορούσε να προκαλέσει τη συντριβή.
“Η πρόσκρουση με πουλί δεν είναι ασυνήθιστη. Τα προβλήματα με το σύστημα προσγείωσης δεν είναι ασυνήθιστα. Οι προσκρούσεις με πουλιά συμβαίνουν πολύ συχνότερα, αλλά συνήθως δεν προκαλούν την απώλεια ενός αεροσκάφους από μόνες τους”, είπε.
Ποιοι ήταν οι διασωθέντες και ποια τα θύματα
Τα θύματα της συντριβής του αεροπλάνου περιλάμβαναν 175 επιβάτες και 6 μέλη του πληρώματος, με 179 άτομα να έχουν επιβεβαιωθεί ως νεκρά, κάνοντάς την τη φονικότερη αεροπορική συντριβή στην ιστορία της Νότιας Κορέας. Ανάμεσα στους επιβάτες, δύο ήταν υπήκοοι της Ταϊλάνδης, ενώ οι υπόλοιποι πιστεύεται ότι ήταν Νότιο Κορεάτες. Πολλοί από τους επιβάτες φαίνεται να επέστρεφαν από τις γιορτές των Χριστουγέννων στην Ταϊλάνδη.
Η συντριβή είχε ως αποτέλεσμα το θάνατο όλων των επιβατών και τεσσάρων μελών του πληρώματος. Οι αρχές αναγνώρισαν τα θύματα χρησιμοποιώντας δείγματα σάλιου από συγγενείς που είχαν συγκεντρωθεί στο Αεροδρόμιο Μουάν, καθώς και αποτυπώματα δακτύλων. Μέχρι στιγμής, 141 θύματα έχουν αναγνωριστεί.
Ανάμεσα στους νεκρούς, πέντε ήταν παιδιά κάτω των 10 ετών. Ο νεότερος επιβάτης ήταν ένα τρίχρονο αγόρι και ο γηραιότερος ήταν 78 ετών. Ένας από τους επιζώντες, ο Μαγένγκ Γκι-Σου, του οποίου ο ανιψιός και τα βαφτιστήρια ήταν στην πτήση, εξέφρασε βαθιά λύπη, λέγοντας: «Δεν μπορώ να πιστέψω ότι όλη η οικογένεια απλώς εξαφανίστηκε. Η καρδιά μου πονάει τόσο πολύ».
Όσον αφορά τους επιζώντες, δύο μέλη του πληρώματος—ένας άντρας και μια γυναίκα—επιβίωσαν από τη συντριβή. Βρέθηκαν στο πίσω τμήμα του αεροσκάφους και μεταφέρθηκαν στο νοσοκομείο. Ο άντρας έχει ξυπνήσει και είναι σε θέση να επικοινωνήσει πλήρως, σύμφωνα με τις πηγές του νοσοκομείου.
Οι προσπάθειες ανάκτησης περιλάμβαναν περισσότερους από 1.500 εργαζόμενους σε έκτακτη ανάγκη, συμπεριλαμβανομένων 490 πυροσβεστών και 455 αστυνομικών. Αναζητούσαν στην περιοχή γύρω από τον διάδρομο προσγείωσης μέρη του αεροπλάνου και τα σώματα των επιβατών.
Τι είναι η πρόσκρουση με πουλί
Η πρόσκρουση με πουλί είναι η σύγκρουση μεταξύ ενός αεροπλάνου κατά τη διάρκεια της πτήσης και ενός πουλιού. Είναι πολύ συχνό φαινόμενο ενώ στο Ηνωμένο Βασίλειο, το 2022 καταγράφηκαν πάνω από 1.400 περιστατικά πρόσκρουσης με πουλιά, εκ των οποίων μόνο περίπου 100 επηρέασαν το αεροπλάνο, σύμφωνα με δεδομένα της Πολιτικής Αεροπορίας.
Η πιο γνωστή περίπτωση πρόσκρουσης με πουλί συνέβη το 2009, όταν ένα αεροσκάφος Airbus πραγματοποίησε αναγκαστική προσγείωση στον ποταμό Χάντσον της Νέας Υόρκης, αφού συγκρούστηκε με κοπάδι χήνων. Και οι 155 επιβάτες και το πλήρωμα επιβίωσαν.
Ο καθηγητής Νταγκ Ντρούρι, ο οποίος διδάσκει αεροπορία στο CQUniversity της Αυστραλίας, έγραψε σε άρθρο του για το The Conversation φέτος το καλοκαίρι ότι τα αεροσκάφη Boeing – όπως και τα Airbus και Embraer – διαθέτουν κινητήρες turbofan, οι οποίοι μπορούν να υποστούν σοβαρές ζημιές σε μια πρόσκρουση με πουλί.
Είπε ότι οι πιλότοι εκπαιδεύονται να είναι ιδιαίτερα προσεκτικοί κατά τις πρώτες πρωινές ώρες ή κατά τη δύση του ηλίου, όταν τα πουλιά είναι πιο δραστήρια.
Ωστόσο, ορισμένοι ειδικοί στην αεροπορία είναι επιφυλακτικοί σχετικά με το αν μια πρόσκρουση με πουλί μπορεί να έχει προκαλέσει τη συντριβή στο Αεροδρόμιο Μουάν.
«Συνήθως, η [πρόσκρουση με πουλί] δεν προκαλεί την απώλεια ενός αεροσκάφους από μόνη της», είπε ο κ. Τόμας στο Reuters.
Ο αυστραλός ειδικός ασφαλείας αεροπορίας, Geoffrey Dell, δήλωσε επίσης στο πρακτορείο ειδήσεων: «Δεν έχω δει ποτέ μια πρόσκρουση με πουλί να αποτρέπει την επέκταση του συστήματος προσγείωσης».
Νότια Κορέα: Το μοιραίο αεροσκάφος της Jeju Air είχε κάνει 13 πτήσεις σε 48 ώρες, λένε βιομηχανικές πηγές
Οι μέσες μηνιαίες ώρες λειτουργίας της Jeju Air βρέθηκαν επίσης αρκετά μεγαλύτερες μεταξύ των λοιπών εγχώριων αεροπορικών εταιρειών.
Σύμφωνα με την τριμηνιαία έκθεση της Jeju Air, ο μέσος μηνιαίος χρόνος μεταφοράς ανά επιβατικό αεροσκάφος κατά το τρίτο τρίμηνο του τρέχοντος έτους ήταν 418 ώρες, ο μεγαλύτερος μεταξύ των έξι εγχώριων αεροπορικών εταιρειών.
Ο μέσος μηνιαίος χρόνος μεταφοράς της Jin Air, μιας άλλης αεροπιρικής της Νότιας Κορέας, το τρίτο τρίμηνο του τρέχοντος έτους ήταν 371 ώρες και ο μέσος μηνιαίος χρόνος μεταφοράς της T’way Air ήταν 386 ώρες.
Η Jeju Air επισήμανε πάντως ότι το πολύνεκρο δυστύχημα τα ξημερώματα της Κυριακής δεν ήταν αποτέλεσμα αμέλειας συντήρησης.