Οι 379 επιβάτες και μέλη του πληρώματος της πτήσης JAL516 πρόλαβαν να απομακρυνθούν από το αεροσκάφος μετά τη σύγκρουσή του με μικρότερο αεροσκάφος της ιαπωνικής ακτοφυλακής.
Από τη σύγκρουση προκλήθηκε έκρηξη και το Airbus Α350 της Japan Airlines πήρε φωτιά. Καταστράφηκε ολοσχερώς μετά την απομάκρυνση όλων των επιβατών και των 12 μελών του πληρώματος. Η κατάσβεση της πυρκαγιάς διήρκεσε οκτώ ώρες, σύμφωνα με την πυροσβεστική του Τόκιο. Πέντε από τους έξι επιβαίνοντες στο αεροσκάφος De Havilland Dash-8 της ακτοφυλακής σκοτώθηκαν, με τον πιλότο να καταφέρνει να διασωθεί, αν και είναι σοβαρά τραυματισμένος.
A350 appears to have collided with another aircraft on the runway. Incredibly skilled pilot and crew to get everyone safely out after this… #planecrash #Japan #tokyo #aircraftfire pic.twitter.com/fxQ8a45VVa
— Jonathan Samuels (@jonathansamuels) January 2, 2024
Το αεροσκάφος αυτό ετοιμαζόταν να απογειωθεί για να μεταφέρει είδη πρώτης ανάγκης στους πληγέντες από τον σεισμό της Δευτέρας στην περιφέρεια της Ισικάουα.
Οι αρχές έχουν μόλις ξεκινήσει τις έρευνες για τα αίτια της σύγκρουσης και υπάρχει αβεβαιότητα ως προς τις συνθήκες του δυστυχήματος, περιλαμβανομένου του πώς τα δύο αεροσκάφη βρέθηκαν στον ίδιο διάδρομο προσγείωσης-απογείωσης, λίγες μόλις εβδομάδες αφότου η παγκόσμια αεροπορική βιομηχανία δέχτηκε προειδοποιήσεις σχετικά με την ασφάλεια των διαδρόμων.
Πριν από μερικές εβδομάδες, ένας οργανισμός για την ασφάλεια των πτήσεων, που εδρεύει στις ΗΠΑ, ζήτησε την ανάληψη διεθνούς δράσης για την αποτροπή συγκρούσεων αεροσκαφών στους διαδρόμους καθώς αυξάνεται η κίνηση στους αιθέρες.
“Παρά τις προσπάθειες στη διάρκεια των χρόνων για την αποφυγή τέτοιων επεισοδίων, εξακολουθούν να συμβαίνουν”, ανέφερε σε ανακοίνωσή του τον περασμένο μήνα ο διευθύνων σύμβουλος του Ιδρύματος Ασφάλειας Πτήσεων Χάσαν Σαχίντι.
Οι απομαγνητοφωνήσεις των οδηγιών του πύργου ελέγχου που δόθηκαν στη δημοσιότητα από τις αρχές φαίνεται να δείχνουν ότι το αεροσκάφος της Japan Airlines είχε λάβει άδεια προσγείωσης, αλλά ότι εκείνο της ακτοφυλακής είχε κληθεί να τροχοδρομήσει μέχρι ένα σημείο αναμονής κοντά στον διάδρομο προσγείωσης-απογείωσης.
Αξιωματούχος της ιαπωνικής υπηρεσίας πολιτικής αεροπορίας είπε στους δημοσιογράφους ότι δεν υπάρχει ένδειξη σε αυτές τις απομαγνητοφωνήσεις ότι το αεροπλάνο της ακτοφυλακής είχε λάβει άδεια απογείωσης.
Ο κυβερνήτης του είπε ότι εισήλθε στον διάδρομο αφού έλαβε άδεια, σύμφωνα με αξιωματούχο της ακτοφυλακής, ενώ ταυτόχρονα παραδέχτηκε ότι δεν υπάρχει κάποια ένδειξη στις απομαγνητοφωνήσεις πως του είχε δοθεί άδεια να το κάνει.
“Το υπουργείο Μεταφορών υποβάλλει αντικειμενικό υλικό και θα συνεργαστεί πλήρως με την … έρευνα για να διασφαλίσει ότι θα εργαστούμε από κοινού για να λάβουμε όλα τα πιθανά μέτρα ασφαλείας ώστε να αποτραπεί πιθανή επανάληψη”, είπε στους δημοσιογράφους ο υπουργός Μεταφορών Τετσούο Σάιτο.
Το Ιαπωνικό Συμβούλιο Ασφάλειας Μεταφορών ερευνά το περιστατικό με τη συμμετοχή υπηρεσιών στη Γαλλία, όπου κατασκευάστηκε το αεροπλάνο Airbus, και στη Βρετανία, όπου κατασκευάστηκαν οι δύο κινητήρες Rolls-Royce, ανέφεραν άτομα που γνωρίζουν το θέμα.
Το Συμβούλιο ανέκτησε τον καταγραφέα φωνής από το αεροσκάφος της ακτοφυλακής, ανέφεραν οι αρχές. Στο μεταξύ, η αστυνομία του Τόκιο ερευνά εάν πιθανή ανθρώπινη αμέλεια οδήγησε σε θανάτους και τραυματισμούς, έγινε γνωστό από πολλά μέσα ενημέρωσης, συμπεριλαμβανομένου του πρακτορείου ειδήσεων Kyodo και της επιχειρηματικής εφημερίδας Nikkei.
Εκπρόσωπος της αστυνομίας δήλωσε ότι έχει συσταθεί ειδική μονάδα η οποία ερευνά τον διάδρομο προσγείωσης – απογείωσης και σκοπεύει να πάρει καταθέσεις από τους εμπλεκόμενους.
«Υπάρχει μεγάλη πιθανότητα να έγινε ανθρώπινο λάθος», δήλωσε ο Χιρογιούκι Κομπαγιάσι πρώην πιλότος της JAL. «Σε γενικές γραμμές επιτρέπεται μόνο σε ένα αεροσκάφος να εισέλθει στον διάδρομο, αλλά, παρά το γεγονός ότι δόθηκε άδεια προσγείωσης, το αεροσκάφος της ακτοφυλακής βρισκόταν στον διάδρομο», πρόσθεσε.
Τόκιο: Η διαδικασία της έρευνας των αιτίων της σύγκρουσης
Το πρώτο βήμα για την έναρξη της έρευνας είναι η ανάκτηση των μαύρων κουτιών με τα δεδομένα πτήσης και τις ηχογραφήσεις φωνής στο πιλοτήριο. Οι ειδικοί δήλωσαν ότι η τοποθεσία του δυστυχήματος σημαίνει ότι τα φυσικά στοιχεία, τα δεδομένα του ραντάρ και οι μαρτυρίες ή το υλικό από κάμερες είναι πιθανό να είναι άμεσα διαθέσιμα.
«Ένα προφανές ερώτημα είναι αν το αεροπλάνο της ακτοφυλακής βρισκόταν στον διάδρομο προσγείωσης και αν ναι γιατί», δήλωσε ο Paul Hayes, διευθυντής αεροπορικής ασφάλειας της βρετανικής εταιρείας συμβούλων Ascend by Cirium.
Τεχνολογικό χάσμα
Ένα ίδρυμα που εδρεύει στην Ουάσιγκτον διαπίστωσε ότι οι βλάβες στην επικοινωνία και τον συντονισμό μπορούν να παίξουν ρόλο σε δυστυχήματα ή παρ’ ολίγον ατυχήματα στον διάδρομο προσγείωσης. Αλλά η έλλειψη ηλεκτρονικών για την αποφυγή συγκρούσεων στο έδαφος και όχι στον αέρα, όπου το λογισμικό για την αποφυγή συγκρούσεων είναι διαθέσιμο από τη δεκαετία του 1980, αποτελεί επίσης πρόβλημα.
«Πολλά από τα σοβαρά περιστατικά θα μπορούσαν να είχαν αποφευχθεί μέσω καλύτερων τεχνολογιών επίγνωσης της κατάστασης που μπορούν να βοηθήσουν τους ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας και τους πιλότους να εντοπίσουν πιθανές συγκρούσεις στον διάδρομο προσγείωσης», δήλωσε ο Shahidi.
Η Ομοσπονδιακή Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας αναφέρει ότι περίπου τρεις δωδεκάδες αεροδρόμια των ΗΠΑ είναι εξοπλισμένα με ένα σύστημα που ονομάζεται ASDE-X, το οποίο χρησιμοποιεί ραντάρ, δορυφόρους και ένα εργαλείο πλοήγησης που ονομάζεται multilateration για την παρακολούθηση των κινήσεων του εδάφους.
Όμως η πρόεδρος του Εθνικού Συμβουλίου Ασφάλειας Μεταφορών Τζένιφερ Χόμεντι δήλωσε τον Νοέμβριο ότι το αεροπορικό δίκτυο των ΗΠΑ – που αποτελεί καμπανάκι για τα αεροδρόμια παγκοσμίως – δεν διαθέτει επαρκή τεχνολογία για την πρόληψη των προσβολών στον διάδρομο προσγείωσης.
Νέο σύστημα για την πρόληψη συγκρούσεων
Το 2018, η Airbus δήλωσε ότι συνεργάζεται με τη Honeywell σε ένα σύστημα που ονομάζεται SURF-A ή Surface-Alert και έχει σχεδιαστεί για να βοηθήσει στην πρόληψη συγκρούσεων στον διάδρομο προσγείωσης, δίνοντας στους πιλότους οπτικές και ηχητικές προειδοποιήσεις για τους κινδύνους που πλησιάζουν στον διάδρομο προσγείωσης.
Η Honeywell Aerospace Technologies αναμένει ότι το SURF-A, το οποίο λειτουργεί σε πειραματικό δοκιμαστικό αεροσκάφος της, θα πιστοποιηθεί και θα είναι διαθέσιμο στις αεροπορικές εταιρείες σταδιακά μέσα στα επόμενα χρόνια, δήλωσε ο διευθύνων σύμβουλος του τμήματος Jim Currier μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου.
Οι εκτεταμένες μεταρρυθμίσεις των ευρωπαϊκών και αμερικανικών δικτύων εναέριας κυκλοφορίας που θα μπορούσαν να επιταχύνουν τη χρήση τέτοιων μηχανογραφημένων συστημάτων αντιμετωπίζουν χρόνιες καθυστερήσεις.
Παγκόσμιες προτεραιότητες ασφαλείας
Ο Steve Creamer, πρώην ανώτερος διευθυντής του Διεθνούς Οργανισμού Πολιτικής Αεροπορίας, δήλωσε ότι η αποτροπή προσγείωσης αεροσκάφους που προσκρούει σε αεροπλάνο συγκαταλέγεται μεταξύ των πέντε κορυφαίων παγκόσμιων προτεραιοτήτων ασφάλειας. Αν και οι αυτοματοποιημένες προσγειώσεις αυξάνονται, οι ειδικοί λένε ότι πολλά εξαρτώνται ακόμη από τους οπτικούς ελέγχους των πιλότων που μπορεί να αποσπούν την προσοχή τους από τον μεγάλο φόρτο εργασίας ή τη θολούρα ενός νυχτερινού διαδρόμου προσγείωσης.
«Νομίζω ότι η έρευνα θα επικεντρωθεί σε μεγάλο βαθμό στις εκκαθαρίσεις … και στη συνέχεια, επίσης, στο τι θα μπορούσε να δει το πλήρωμα (της JAL). Μπορούσαν φυσικά να δουν αυτό το αεροπλάνο στον διάδρομο», δήλωσε ο πρώην ερευνητής αεροπορικών ατυχημάτων των ΗΠΑ John Cox. Ο φωτισμός αποτέλεσε ζήτημα σε μια σύγκρουση του 1991 μεταξύ ενός αεροσκάφους της USAir και ενός αεροσκάφους της SkyWest Airlines στο Διεθνές Αεροδρόμιο του Λος Άντζελες στην Καλιφόρνια, για παράδειγμα.
«Ένα από τα πράγματα που προέκυψαν από αυτό ήταν ότι το πλήρωμα της USAir δεν μπορούσε φυσικά να δει το αεροσκάφος SkyWest Metroliner εκεί. Παρόλο που βρισκόταν στον διάδρομο προσγείωσης, ο φωτισμός ήταν τέτοιος που … φυσικά δεν μπορούσες να το δεις», είπε.
Ειδήσεις σήμερα
Ιταλία: Έρευνα της εισαγγελίας της Ρώμης για νοθευμένο ελαιόλαδο σε 50 εστιατόρια
Ιράν: Αιματοκύλισμα κοντά στον τάφο του Κασέμ Σουλεϊμανί [Βίντεο]